Game of thrones - House of the dragon.

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag kan inte minnas att Robb Stark vann några fältslag mot Tywin Lannister. Han skickade väl först några tusen soldater i döden i en avledningsmanöver mot Tywin för att kunna slå ut Jamie Lannister som belägrade Riverrun -- vilken de vann över med list, bakhåll och i skydd av nattens mörker? Länge sen jag såg TV-avsnitten och ännu längre sen jag läste böckerna, men vill minnas att de därefter höll på med räder & mindre strider mot Tywin Lannisters allierade medan Tywin själv satt med andra hälften av sin arme i Harrenhal och sin arvinge som gisslan hos fienden. Möttes de någonsin på slagfältet?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,083
I serien ser Rob ut att vara i en betydlig bättre form och ålder än Tywin. I böckerna är massa personer orimligt unga, så det lättaste där är att bara justera upp åldrarna lite:

Sen brukar väl fältherrar mest sitta och kura i sina tält. Desto viktigare hur god den allmänna moralen är och hur skickas underofficerare man har.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Angående nya balla designen på järntronen. Har de bara rättat till den mer efter GRRM’s önskemål, vill minnas att han tyckte den i Game of Thrones var för liten och för tillrättalagd, eller var tronen in universe lite mer vild och stökig från början och sen kom någon och putsade till den?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
Angående nya balla designen på järntronen. Har de bara rättat till den mer efter GRRM’s önskemål, vill minnas att han tyckte den i Game of Thrones var för liten och för tillrättalagd, eller var tronen in universe lite mer vild och stökig från början och sen kom någon och putsade till den?
Den är ännu betydligt mer extrem i GRRMs hjärna - det här är den som han sagt kommer närmast:

1661245048380.png

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Den är ännu betydligt mer extrem i GRRMs hjärna - det här är den som han sagt kommer närmast:View attachment 9601
Precis, har hört honom referera till just den bilden. Även om jag älskar nya designen på tronen tycker jag det är lite synd att de inte gjorde den som på bilden när de ändå höll på. Om det inte är en plot point att den är som den är nu och det kommer ändras i serien.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
HBO's “House of the Dragon” scored nearly 10 million viewers in the U.S. on Sunday, setting a viewership record for the debut of an HBO original series. The company announced Monday that its prequel to “Game of Thrones” was a bona fide hit.

 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Även jag har sett det första avsnittet och tyckte att det var riktigt bra. Specialeffekterna, skådespeleriet och spektaklet (riddare som planterar yxor i varandras ansikten) var naturligtvis lika bra som i GoT, men jag tyckte nog att manuset var lite tajtare än det ofta var i GoT, och handlingen var naturligtvis mer fokuserad, eftersom det handlade om en familj på en plats, och inte, om folk på fyra-fem olika platser som ännu inte har något med varandra att göra.

Så det känns lovande.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
HBO's “House of the Dragon” scored nearly 10 million viewers in the U.S. on Sunday, setting a viewership record for the debut of an HBO original series. The company announced Monday that its prequel to “Game of Thrones” was a bona fide hit.
Bra! Det är också anledningen till att jag hoppas att The Rings of Power kommer att gå bra även om det visar sig att jag inte gillar den - hade bägge de här två monsterproduktionerna floppat, eller kanske till och med bara en av dem, hade det kunnat sätta stopp för andra dyra tv-produktioner.

Marvel sitter just nu och försöker bestämma sig för hur man ska lansera X-Men i MCU - Disney vill hellre ha filmer men Kevin Feige har helt rätt som hellre vill se tv-serie. Skulle gissa att utfallen här kommer att spela stor roll...
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,083
Det där med att en tidigare Targaryan skulle haft en vision som han kallade ”a song of ice and fire” kände lite töntigt.

Är det från böckerna?

I övrigt hoppas jag att vi slipper en massa blinkningar till GoT då man verkligen inte vill påmind om den tv-serien.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
Det där med att en tidigare Targaryan skulle haft en vision som han kallade ”a song of ice and fire” kände lite töntigt.

Är det från böckerna?

I övrigt hoppas jag att vi slipper en massa blinkningar till GoT då man verkligen inte vill påmind om den tv-serien.
Det här är en jättereveal som kommer från GRRM till tv-serien.

Vi kände till konceptet sedan tidigare - Rhaegar Targaryen säger om Jon/Aegon "He is the prince that was promised, and his is the song of ice and fire". Först nu vet vi varför Rhaegar gjorde den tolkningen - han kunde luta sig tillbaka på drömmen/profetian från Aegon I!

Det funkar jättebra, och det förklarar ytterligare varför Rhaegar fick ihop det med Lyanna Stark - han var aktivt ute efter att utföra profetian.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
En av sakerna som kan visa sig vara en svaghet för House of the Dragon är att det finns intriger, men inga mysterier (vilket det fanns gott om i GoT), och många brukar uppskatta det senare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Det funkar jättebra, och det förklarar ytterligare varför Rhaegar fick ihop det med Lyanna Stark - han var aktivt ute efter att utföra profetian.
Mja, just det ögonblicket tyckte jag var lite lamt i HoD. Av två skäl. Dels för att det kunde fått lite tyngd och varit mer ödesmättat, om man nu ändå ska ha med det. Dels för det ändå inte att blev något av profetian i serien och att jag gärna slipper bli påmind om det ;).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
Mja, just det ögonblicket tyckte jag var lite lamt i HoD. Av två skäl. Dels för att det kunde fått lite tyngd och varit mer ödesmättat, om man nu ändå ska ha med det. Dels för det ändå inte att blev något av profetian i serien och att jag gärna slipper bli påmind om det ;).
Det var hemskt irriterande hur tv-serien inte ville befatta sig med profetior.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
vad tror vi om detta ?


"House of the Dragon" gave a nod to another prequel series in development at HBO about Princess Nymeria and her 10,000 ships.

When Rhaenyra and Alicent are memorizing their history, they discuss Princess Nymeria.

"Princess Nymeria led her Rhoynar across the Narrow Sea on 10,000 ships to flee their Valyrian pursuers," Rhaenyra recites to Alicent. "She took Lord Mors Martell of Dorne to husband and burned her own fleet off Sunspear to show her people they were finished running."

This story has two pieces of relevance to fans of "Game of Thrones." First, Princess Nymeria is the famous historical figure who Arya Stark named her direwolf after.

But Nymeria is also important because HBO is currently considering making another prequel series that would be all about the princess and her conquest.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Mja, just det ögonblicket tyckte jag var lite lamt i HoD. Av två skäl. Dels för att det kunde fått lite tyngd och varit mer ödesmättat, om man nu ändå ska ha med det. Dels för det ändå inte att blev något av profetian i serien och att jag gärna slipper bli påmind om det ;).
Plus att det ju redan fått en annan förklaring i förra serien där Samwell hittat på titeln till sin fåniga bok.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,083
Såg det inte mer CGI-aktivt ut än GoT? Jag kanske har fått upp ögonen för CGI eller fått bättre TV men tyckte det var mer som såg lite oäkta ut.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är sånt som var lite kefft. Jag vill inte påminnas om debaklet som var sista avsnittet av GoT.
Plus att det ju redan fått en annan förklaring i förra serien där Samwell hittat på titeln till sin fåniga bok.
Jag ser mer serien som en sorts filmatiserad prequel till A Song of Ice and Fire hellre än som en prequel till Game of Thrones. Då blir allt helt plötsligt lättare att förklara och man slipper Sams fåniga bok i sista säsongen av Game of Thrones.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Såg det inte mer CGI-aktivt ut än GoT? Jag kanske har fått upp ögonen för CGI eller fått bättre TV men tyckte det var mer som såg lite oäkta ut.
Det kommer ju finnas betydligt fler än tre drakar så ja, det kommer vara mer CGI ;-) Sen tror jag att rätt mycket CGI använde i Game of Thrones också… Så jag vet inte om det är mer nu än tidigare, det är snyggare nu dock.
 
Top