Game of thrones - House of the dragon.

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jaha, jag trodde allt fanns i Fire and blood, visste ens att det fanns en fortsättning planerad (men jag tappade också sugen på Martins författande efter väntan på Winds of Winter, trots att jag tyckte mycket om romanserien). Nåja, vi får väl se det. I varje är det väl klarlagt i historien hur Dance of Dragons (som serien handlar om va?) slutar så.
Vi vet vilka som överlever eller inte när det gäller "Drakdansen", men exakta detaljer är svåra att hitta i Fire and Blood då hela texten som sagt är en återgivelse som silats via många ögon och öron men framförallt tid. Mycket som beskrivs är motsägelsefullt och om en karaktär gör si eller så och varför är i många fall helt öppet.

Där kommer de som gör serien behöva ta beslut som kan falla rätt eller fel hos fansen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Vi vet vilka som överlever eller inte när det gäller "Drakdansen", men exakta detaljer är svåra att hitta i Fire and Blood
Men alltså, Fire & Blood är ju inte huvudkällan här (även om det beskrivs). Huvudkällorna är The Princess And the Queen och The Rogue Prince.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Men alltså, Fire & Blood är ju inte huvudkällan här (även om det beskrivs). Huvudkällorna är The Princess And the Queen och The Rogue Prince.
Ok… Intressant då GRRM själv sagt annorlunda och även flera av de som var delaktiga i produktionen av serien. Jag tror jag litar mest på GRRM själv faktiskt i just den här frågan. Dessutom är de böckerna även de ofta tvetydiga vad som exakt händer då ”The Princess And the Queen” precis som ”Fire and Blood” inte berättas direkt ut de viktiga personernas egna synvinklar utan fungerar som en historisk text återgiven långt efter händelserna ägt rum. Så det löser inte problematiken eller möjligheterna om man nu vill, att de som gjort serien måste göra en hel del val som kan bli både bra eller anus.

In November 2018, George R. R. Martin, creator of A Song of Ice and Fire, stated that a "potential spin-off series would be solidly based on material in Fire & Blood."[8] By September 2019, a Game of Thrones prequel series from Martin and Ryan Condal that "tracks the beginning of the end for House Targaryen" was close to receiving a pilot order from HBO.[9] The following month, House of the Dragon, which is based on Martin's book Fire & Blood, was given a straight-to-series order.


The concept for House of the Dragon was first pitched by George R.R. Martin in the summer of 2016,[6] with the working title The Dance of the Dragons. It was initially helmed by Carly Wray, and then by Bryan Cogman, and finally Ryan Condal and Miguel Sapochnik.[7] With the launch of HBO Max in May 2020, the House of the Dragon prequel is based on Martin's bestselling Fire & Blood. The first installment in the prequel book series was published in November 2018. It received a 10-episode straight-to-series order. Miguel Sapochnik directed the pilot and additional episodes.

 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har nu sett första avsnittet och det finns redan där en hel del som förändrar etablerad canon. Inte på ett sätt som är omöjligt i den logik som skapar Westeros, men på grund av att vi just aldrig tidigare fått se eller läsa varför en del karaktärer faktiskt gjorde som de gjorde. Jag är grymt nöjd att jag är ett så stort fan av allt som har med Planetos att göra, tror att man får ut mycket mer av den här serien om man läst både ”Fire and Blood” och ”The World of Ice and Fire”. Det gav mig mycket behållning av att veta var alla karaktärer faktiskt kommer ifrån, har varit inblandade i samt även deras potentiella öde.

Så stora avslöjanden om Targaryen-ättens egentliga anledning att vara där de befinner sig redan i första avsnittet och även implicita ledtrådar om vad som kan ha fått Valyria att gå under. Fortsätter det så här så kommer många tidigare mysterier att avslöjas eller mer ingående förklaras och det är ok för mig bara det görs bra.

Avsnittet var grymt snyggt men jag är fortfarande inte lika uppslukad som jag var av ”Game of Thrones”, men potentialen finns absolut där.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har precis som @Minimoni sett avsnitt 1

Den kritik jag har är följande

Skådespelet kändes lite styltigt på sina ställen

Färgerna är på vissa ställen konstiga . Under torneringen om man kollar på rhaenys samt hennes barn samt även kung vicerys och rhaenyra och minns fjortistrenden här i Sverige så ser det ut som dom dratt på dom för mycket brunkräm och puder så dom ser nästan asiatiska ut , ganguro girl är en fd trend ifrån Japan som dyker upp i huvudet

Färgerna känns lite för färgiga på samma sätt som jag upplevde att dom kändes i wheel of time

Överlag är jag dock väldigt positiv till det jag sett hittills
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Ok… Intressant då GRRM själv sagt annorlunda och även flera av de som var delaktiga i produktionen av serien.
Tänkte mest att det helt enkelt är mer textvolym om det i de jag nämnde. Fire & Blood är kortare (om just det här) och har mindre detaljer.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tänkte mest att det helt enkelt är mer textvolym om det i de jag nämnde. Fire & Blood är kortare (om just det här) och har mindre detaljer.
Har du sett avsnittet än? Det handlar om betydligt mer än "Drakdansen" och flera mysterier från "Fire and Blood" och "The World of Ice and Fire" tycks ta mer plats än vad jag tror dr allra flesta vågat tro, på gott och ont.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Har du sett avsnittet än? Det handlar om betydligt mer än "Drakdansen" och flera mysterier från "Fire and Blood" och "The World of Ice and Fire" tycks ta mer plats än vad jag tror dr allra flesta vågat tro, på gott och ont.
Det låter lovande, jag hade hoppats på mera av det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Har sett första avsnittet och är på det stora hela nöjd. Castingen har varit spot on. Jag vet att alla gillar att skämta om Jokern och Morbius, men det är helt rätt casting för Daemon. Bra scener, intressant kemi. För första gången efter åtta säsonger av ett försök att mixa feodalpolitik med fantasy så spelar faktiskt barnafödande någon viktigt roll för storyn, så det är också nice. Badkarsscenen var mycket, mycket bra, och har nog varit en bitter verklighet för typ 50% av alla högadelspar i medeltida Europa.

Najs worldbuilding också när draken kommer flygande över King's landing i början av avsnittet. Folk tittar inte ens upp för att beskåda det. Sist vi såg en drake över King's landing var det eld och helvete, här är det vardag. Det är varken konstigt, eller skrämmande, att en drake flyger runt på himlavalvet.

Märks dock att det är mindre scope: när vi började Game of Thrones avsnitt 1 så får vi se Winterfell, vi får se vildmark norr om muren, vi får se King's Landing och vi får träffa Dany på andra sidan of the great sea. Här händer typ allting med i eller kring King's Landing, hoppas vi får besöka massa andra intressanta platser efteråt.

Jag var inte ett stort fan dock av två olika grejer: nr 1 var turneringen, som tycktes sakna regler helt. Vem skickar sin arvinge till en turnerning där det är fritt fram att ta en stor jävla yxa och slå sönder ansiktet på någon? Det kanske var förbjudet och de fuskade/bröt reglerna, men då får man visa någon vakt som kommer springande eller nått.

Nr 2 var Sagan om ringen introt, där de öppnar med en lore-dump från en dramatisk berättarröst. Jag skulle föredragit om vi helt skippade Harrenhal och lät det komma naturligt från konversationer istället. Förstår att det är en smakfråga såklart, men om GoT fixade att dra igång utan en lore-dump som förklarade vad muren var, vem kungen är och vad skillnaden mellan Wildlings och Northerners så borde HotD fixat det också.

Men ja, på det stora hela är jag nöjd och ser mycket fram emot nästa avsnitt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag var inte ett stort fan dock av två olika grejer: nr 1 var turneringen, som tycktes sakna regler helt. Vem skickar sin arvinge till en turnerning där det är fritt fram att ta en stor jävla yxa och slå sönder ansiktet på någon? Det kanske var förbjudet och de fuskade/bröt reglerna, men då får man visa någon vakt som kommer springande eller nått.
Ja, det tänkte jag med. Men sen tänkte jag, "äh, de har väl galna regler då"
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Överlag riktigt bra!

Men precis som ovan (@Mundo @Måns ) så undrade jag vad fan de höll på med i turneringen där de slog ihjäl eller stympade varandra friskt.
Turneringen var cool, men det var störande att se att de var så vårdslösa. De har inte rustningar som skulle skydda om en lans slår in bröstplåten och splittras upp under hjälmen och in i strupen. Eller som Deamon hade, en öppen hjälm med fucking vingar påsmidda, kanske den största dödsönskningen man kan ha i en turnering! Tänkte direkt på Von Carstein från Warhammer.
Alla adelshus måste verkligen vilja att deras främsta riddare dör. Helt galna turneringsregler och kassa rustningar ovanpå det.

Men annars var det mesta riktigt snyggt, och fan vilken hemsk scen med barnafödandet!

Kommer med nöje se nästa avsnitt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
En av de bästa sakerna jag hört om skaparna är att någon (jag gissar från studion) sade "men vi kan ju inte ha både Rhaenys och Rhaenyra, ni får byta namn på någon" och de tvärvägrade.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Nr 2 var Sagan om ringen introt, där de öppnar med en lore-dump från en dramatisk berättarröst. Jag skulle föredragit om vi helt skippade Harrenhal och lät det komma naturligt från konversationer istället.
Det här håller jag med om, och jag hade samma inställning (och betydligt värre där) till första avsnittet av Sandman - man förklarar allt mycket noga så att ingen kan behöver känna sig det minsta osäker, men det är definitivt Tell, Don't Show. Definitivt fegt; eventuellt nödvändigt, men jag undrar om det inte fångar mer intresse om folk måste tänka litet och känna att saker kommer att avslöjas?

Å andra sidan var det bara de två första Sandman-avsnitten som led av förklaringssjukan, så det kanske går över här med?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Ja, det tänkte jag med. Men sen tänkte jag, "äh, de har väl galna regler då"
Jag har mindre problem med att folk fick göra upp till fots - något man kan motivera med att det är allmänt dekadent och dåligt med ordning (plus alldeles för många riddare i landet) - än den absurt olagliga fällningen av hästen. Om sådant är tillåtet borde alla bara anfalla motståndarens häst i stället.

Men jag gillade verkligen hur prins Daemon först verkar målas upp som en total badass (som inte ens behöver en vettig hjälm under tornering), men sedan får stryk mot sin andra riktiga motståndare. De lyckas bygga upp honom som en komplicerad Bad Guy (kanske Antivillain?) redan i första avsnittet. Först tror man att han är en sociopat, sedan inser man att det nog inte är så, inte bara i alla fall.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Det som det kändes som att de framgångsrikt inte skrev på näsan är Otto Hightowers plan. Kungen borde gifta om sig, och Otto skickar sin dotter. Vi som kan storyn vet att det kommer att komma mycket ur det här.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Nu har jag också tittat. Kul, bra, roligt med en riktigt snygg och välgjord fantasyserie - bästa inledningen på en serie, sen, ja Game of thrones. Bra skådespeleri, bra scenografi, väldigt snygga kostymer, bra foto, helt ok uppbyggnad av storyn även om jag inte blev superengagerad i någon av huvudpersonerna.

- Lite krångligt att hålla isär alla namn för mig som inte har någon bakgrundskunskap men inte så det störde massor.
- Som andra sagt, lite styltig intro men den var så pass kort att jag han glömma den kort efter. Men visst, textsnuttarna hade räckt.
- Turneringen kändes lätt bisarr, som också andra sagt. Kanske hade man kunnat göra något mer av det tycker jag, gett någon liten bakgrund eller förklaring till varför det såg ut som det gjorde.
- Musiksättningen var lite anonym. Inte dåligt men utan spets eller vad man ska säga. Bara de få gånger då ledmotivet från GoT bröt igenom stack ut. Men det kanske kommer med ett mer konventionellt intro i avsnitt 2.
- Serien hade lite svårt att visuellt skilja ut Targaryens från andra genom håret. Jag vet inte vad de skulle gjort annorlunda men gällande en del personer som flimrade förbi satt jag och undrade om det där var en Targaryen eller bara en gråhårig person. Nåja det problemet försvinner väl när man lära känna skådespelarna bättre till utseende men jämfört med Daenerys i GoT så stack hon ut mer (men det är ju bara en person så det är väl orättvist att jämföra).
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
- Serien hade lite svårt att visuellt skilja ut Targaryens från andra genom håret. Jag vet inte vad de skulle gjort annorlunda men gällande en del personer som flimrade förbi satt jag och undrade om det där var en Targaryen eller bara en gråhårig person. Nåja det problemet försvinner väl när man lära känna skådespelarna bättre till utseende men jämfört med Daenerys i GoT så stack hon ut er (men det är ju bara en person så det är väl orättvist att jämföra).
Då har de ändå gjort det enklare för dig genom att alla Targaryens har det vita håret, i alla fall! Fallet där det verkligen sticker ut och egentligen blir helt fel är Rhaenys - hennes mor är en Baratheon, och vi vet redan från Game of Thrones att hon ”egentligen” hade svart hår (eftersom Baratheons har en total dominant genetik vad gäller hårfärg).
 
Top