Game of thrones - House of the dragon.

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Då har de ändå gjort det enklare för dig genom att alla Targaryens har det vita håret, i alla fall! Fallet där det verkligen sticker ut och egentligen blir helt fel är Rhaenys - hennes mor är en Baratheon, och vi vet redan från Game of Thrones att hon ”egentligen” hade svart hår (eftersom Baratheons har en total dominant genetik vad gäller hårfärg).
Ja, genetiken är sannerligen magisk i Westeros, på väldigt många sätt. Jag tycker gott man kunde behålla ordinarie hårfärg från böckerna. Sen är inte valyriers hår alltid kritvitt som i serien, ibland är det vitt med inslag av silver och ibland ljust med inslag av guld, men det kanske hade sett löjligt ut i en serie? Sen är faktiskt Orys Baratheon med stor sannolikhet halvbror till Aegon the conqueror och han hade svart hår och svarta ögon men kan trots det ha varit valyrier… Så det är lurigt det där… Håret på de flesta är en stor uppgradering från ”Game of Thrones” dock där valyrier knappt,såg speciella ut alls.
I böckerna är det hennes ögonfärg som avslöjar hennes släktskap. Tycker alla valyrier skulle haft violetta, lila eller blålila ögon, kunde lätt ha gjorts med linser eller enkel CGI. Mysaria är ju från början från Lys, och där är det valyriska blodet som bekant starkt. Hon har därför i böckerna ett utseende som inte går att skilja från andra valyrier då hon har lila ögon, blek hy och ljust hår med gyllene inslag. I serien är hon väldigt vacker men inte alls likt den karaktär hon porträtterar, inte gällande utseendet iallafall.

Ett exempel:

1661194054896.jpeg
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Bör man se den där andra serien för att hänga med i den här?
Inte ett krav alls, skulle jag säga. Det mesta kan du pussla ihop själv. "Han är master of coin!" visst, en titel du aldrig hört förut, men du fattar nog konceptet av hans jobb ändå. Serien utspelar sig 200 år före den andra serien, så inga problem där heller.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Då har de ändå gjort det enklare för dig genom att alla Targaryens har det vita håret, i alla fall!
Hade nog föredragit att de inte gjort det faktiskt. Tror det spontant hade varit lättare att fokusera på namn och andra aspekter, precis som för alla andra karaktärer. (Antar att det bryter med böckerna men i alla fall.)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Gör henne typ sex, sju år yngre också bara :D
Nja, man skall nog inte ta allt från böckerna. Blir ännu mer pedofili och incest då och ibland i kombination. Kan vara bra att tona ned de delarna. Sen är åldrarna på väldigt många karaktärer i böckerna väldigt låga när de begår stordåd… Föredrar hur serierna gjort just gällande detta faktiskt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Har också sett första avsnittet. Hoppas att jag inte upprepar vad en massa personer skrivit, men vill skriva mina egna tankar innan jag läser andras.

För det första är detta inte min typ av fantasy alls, så jag är kanske lite svårövervunnen på konceptet. Men det är ju inte seriens fel. Och jag gillar ju detta med, bara inte lika mycket som viss annan fantasy.

Rent hantverksmässigt finns typ inget att klaga på. Foto, musik, kostym, klippning och så vidare är top notch!

Skådespeleriet är helt okej. Ingen fick mig att ramla av stolen av glädje som insatserna i Game of Thrones, men ingen är heller dålig.

Järntronen är typ tusen gånger coolare än i Game of Thrones!!!! Gillar att de har med grejen från böckerna att tronen är lätt att skära sig på.

Jag hoppas att slakten vid tornerspelet var tänkt att vara humoristisk för annars misslyckades den fatalt. Om den var tänkt att vara humoristisk var den briljant men placerad vid ett konstigt tillfälle. Kejsarsnitt-scenen träffade helt fel för mig. Istället för att försöka förmedla vad karaktärerna tänkte och kände så blev fokuset på gore och blod.

Storyn, vilket man ju får säga är det viktigaste, är riktigt intressant! Längtar redan till nästa måndag för att få se hur det hela fortsätter!!!

Karaktärerna, vilket man ju får säga är det näst viktigaste, är tyvärr dötrista! Vilka sömnpiller! Jämför med alla fantastiska karaktärer från Gsme of Thrones: Ned, Arya, Littlefinger, Geoffrey, Jamie, Cersei, Vaerys, Davos och så många fler! Här hoppas jag verkligen på bättring!

Allt som allt, en bra och lovande start! Absolut inte utan brister men inget som inte kan räddas i kommande avsnitt! Jag gillar det!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Karaktärerna, vilket man ju får säga är det näst viktigaste, är tyvärr dötrista! Vilka sömnpiller! Jämför med alla fantastiska karaktärer från Gsme of Thrones: Ned, Arya, Littlefinger, Geoffrey, Jamie, Cersei, Vaerys, Davos och så många fler! Här hoppas jag verkligen på bättring!
Inte ens Daemon? Jag gillar att vi ser att det är något fel på honom men vi inte ännu kan placera vari det består. Han är inte glad ens på sin egen orgie. Han har väl också en av de mer tekniskt skickliga skådisarna?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Inte ens Daemon? Jag gillar att vi ser att det är något fel på honom men vi inte ännu kan placera vari det består. Han är inte glad ens på sin egen orgie. Han har väl också en av de mer tekniskt skickliga skådisarna?
Tyckte Daemon var rätt trist tyvärr. Inte skådisens fel alls, han gjorde ett bra jobb men karaktären tyckte jag inte var särskilt intressant alls. En skurkig karaktär som inte kan uppbåda nån glädje när hans underhuggare festar är i alla fall inget nytt för mig. Men det har ju bara gått ett avsnitt än så vi får se vad som händer.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag fick ett bra intryck överlag av serien men hoppas att de flesta karaktärernas slätstrukna intryck betyder att vi sakta får lära känna dem. Jämfört med original serien där det var ganska tydligt vad de hade för personlighet från början.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,087
Bra första avsnitt

Förväntar mig inte samma peakar som i GoT men förhoppningsvis inte samma dalar heller.

Får hålla med om att det var träiga skådisar. Gillade bara Dameon och han som är Hand of the king. Men å andra sidan var det ju typ halva casten. Och han som var kung ska väl vara rätt träig är det väl tänkt.

Annars lite för mycket äckligt Gore. Lägg ner sån skit. Är inte en koreansk skräckfilm.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Nja, man skall nog inte ta allt från böckerna. Blir ännu mer pedofili och incest då och ibland i kombination. Kan vara bra att tona ned de delarna. Sen är åldrarna på väldigt många karaktärer i böckerna väldigt låga när de begår stordåd… Föredrar hur serierna gjort just gällande detta faktiskt.
Du gillar inte att fjorton (!) år gamla Robb Stark vinner episka fältslag mot Tywin?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Du gillar inte att fjorton (!) år gamla Robb Stark vinner episka fältslag mot Tywin?
Shah Ismail I vann sitt första slag vid 13 års ålder, så det har ju skett historiskt.
Har inga problem att unge personer vinner fälttåg eller enstaka strider mot äldre motstånd. Men mot fucking jävla Tywin Lannister!?!? Njaej, honom vinner man inte mot utan att ha betydligt mer erfarenhet än en fjortonåring kan ha.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bra första avsnitt

Förväntar mig inte samma peakar som i GoT men förhoppningsvis inte samma dalar heller.

Får hålla med om att det var träiga skådisar. Gillade bara Dameon och han som är Hand of the king. Men å andra sidan var det ju typ halva casten. Och han som var kung ska väl vara rätt träig är det väl tänkt.

Annars lite för mycket äckligt Gore. Lägg ner sån skit. Är inte en koreansk skräckfilm.
Det är nice att det är skitigt och gritty, hade faktiskt blivit besviken annars.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Har inga problem att unge personer vinner fälttåg eller enstaka strider mot äldre motstånd. Men mot fucking jävla Tywin Lannister!?!? Njaej, honom vinner man inte mot utan att ha betydligt mer erfarenhet än en fjortonåring kan ha.
Jag vet inte det... Karl XII dog när han var 21 år. Innan dess hade han besegrat typ alla äldre erkända fältherrar. Nu var det inte bara hans taktiska snille som tillät detta. Kanske ska vi ge nordmännen lite mer cred?

Historien är för övrigt full av väldigt unga härförare som segrar i stora slag.

Edit: såg inte att detta redan nämnts ovan.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag vet inte det... Karl XII dog när han var 21 år. Innan dess hade han besegrat typ alla äldre erkända fältherrar. Nu var det inte bara hans taktiska snille som tillät detta. Kanske ska vi ge nordmännen lite mer cred?
Va? Han dog när han var runt 40 bast.

EDIT: Och han var en vuxen (jämfört med Robb) när kriget bröt ut, arton år gammal.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
1682 - 1718. 38 år.
Haha, så kan det gå när man bara orkar läsa de första kapitlen av Tyrannens Tid :) Vet inte vad jag fick för hjärnsläpp där...

Men ok, han började iaf kriga som väldigt ung och vann stora segrar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Jag tänker att även om det i verkligheten naturligtvis var så att väldigt unga personer vann många fältslag så finns ändå risken att det hade känts fel i en fantasyserie man ser på tv. Jag är rätt säker på att jag hade tyckt att det känts off och då har jag ändå läst min beskärda del historia på universitetet. Hade det varit en rent historisk serie hade det nog inte känts lika off.
 
Top