Game of thrones - House of the dragon.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Svenska gör roll i house of the dragon.

Nanna Blondell spelar Laena Velaryon som dotter till Steve Toussaints rollfigur Lord Corlys Velaryon


 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag känner mig märkligt nog lite pepp inför detta, trots att jag tyckte att de sista säsongerna av GoT var riktig dynga. Men svärd! Och kanske drakar!
Personligen hoppas jag att detta skall vara the great redeemer som får oss glömma cluster fucket som var säsong 8 av game of thrones och åter sätta game of thrones på tronen som den härskande fantasyserien
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Personligen hoppas jag att detta skall vara the great redeemer som får oss glömma cluster fucket som var säsong 8 av game of thrones och åter sätta game of thrones på tronen som den härskande fantasyserien
Amen! När spelleder någon kampanj i rollspelet A Song of Ice and Fire så har jag en helt annan Canon än vad GoT ställde till med. Mem efter de trailers jag sett med vad som ser ut som kläder inspirerade från Östrom, så kan jag inte sluta att bli mer och mer hypad över House of The Dragon.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dom olika release datumen för varje enskilt avsnitt av säsong 1.

Vet inte hur väl detta kommer stämma med dom svenska release datumen då avsnitt 1 har premiär 22:e i Sverige och inte 21:e

Men kan kan kanske ge en fingervisning om när varje enskilt avsnitt kommer komma ut på HBO om detta nu stämmer FB_IMG_1660966243420.jpg
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Skall man utgå ifrån Sverige premiären av avsnitt 1 så kan man lägga på en dag på varje avsnitt så får man den svenska releasen för varje avsnitt.

Det borde innebära att det kommer ut ett nytt avsnitt varje måndag
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Lite surt att vi får vänta en dag extra, hade hellre haft denna serie som söndagsnöje. Men så kanske det var med Game of Thrones också?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
GoT släpptes väl typ kl. 3 natten till måndag? Min sambo och jag ställde väckarklockan och gick upp och tittade på varje säsongspremiär (förutom en som vi såg på bio) och varje säsongsavslutning. Övriga såg vi måndag kväll.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Elio Garcia är nöjd.

"In the end, the show seems to be in excellent hands. The writers clearly love the setting, filling nooks and crannies of the dialog with passing references to historical matter or certain turns of phrase pulled straight from the novels, often with no further explanation but simply helping give the sense of a world that existed before the TV show opened a window into it and will continue to exist once the show is done. Sapochnik’s direction in the first and sixth episodes is unimpeachable – the opening of episode 6 is particularly strong, in our mind, thanks to that direction – and helps set an overall style reminiscent of the cinematography of Game of Thrones but with quite a bit more saturation and vibrancy. George and HBO have found the right team, we suspect, to bring the Dance to the mass audience. Of course, we thought the same of Game of Thrones after the first season, which had its head-scratchers too but was otherwise quite faithful, so take our view with a grain of salt. Still, right now we see no reason to worry for the show thanks to the way George is deeply involved in a way that he wasn’t since the very earliest days of Game of thrones, and the fact that Ryan Condal has been a fan of the novels for longer than some Game of Thrones fans have been alive.

We suspect the show will be a hit, and it will be deservedly so. But we urge anyone reading this who has doubts because of season 8’s controversial ending to give it a try, focusing on the fact that it is a completely different creative team. It’s not reasonable, in our opinion, to blame one group of artists for something some other group of artists did. Enter the first episode with an open mind, and we suspect you’ll want to keep watching once it’s done."

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
En sak jag tänkte på nu, apropå referensen till GoTs sista säsong är väl att i detta fall är väl slutet så att säga klart(inte läst någon avböckerna). Det borde vara en stor fördel. Ska bli kul att se första avsnittet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En sak jag tänkte på nu, apropå referensen till GoTs sista säsong är väl att i detta fall är väl slutet så att säga klart(inte läst någon avböckerna). Det borde vara en stor fördel. Ska bli kul att se första avsnittet.
Nja... Första delen av boken(Böckerna) "Fire and Blood" finns, "Fire and Blood" 2 finns alltså inte ännu. Serien är baserad främst på delar av "Fire and Blood", den boken som alltså finns men en del saker gällande just släkten Targaryen som förmodligen kommer göra avtryck i serien har vi alltså inte sett än i bokform då "Fire and Blood" part 2 inte skrivits än :-(

Men visst, i stora drag vet vi vad som kommer hända. Det är detaljerna vi vet väldigt lite om då "Fire and Blood" medvetet är skriven ur ett perspektiv där boken skall vara tagen ur Westeros och skriven av människor från Westeros. Så återgivningarna är dels partiska beroende på vem som skriver och vem som är avsedd att läsa. Så det skall bli intressant att se vad som "egentligen" hände då mycket mer canon än serien lär det inte bli då Martin själv skall ha varit väldigt delaktig i serien...
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
En sak jag tänkte på nu, apropå referensen till GoTs sista säsong är väl att i detta fall är väl slutet så att säga klart(inte läst någon avböckerna). Det borde vara en stor fördel. Ska bli kul att se första avsnittet.
Japp, hela bokplotten är klar. Och de här skaparna låter i alla fall mindre intresserade av att hitta på egna tokigheter, plus har GRRM mer inkopplad.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Japp, hela bokplotten är klar. Och de här skaparna låter i alla fall mindre intresserade av att hitta på egna tokigheter, plus har GRRM mer inkopplad.
Men även i den bok som nu finns så existerar flera motsägelser och vittnesmål om hur olika saker skall ha utspelat sig. Mushroom säger en sak och andra vittnen säger... Helt andra saker, utan att gå in på detaljer. Och som sagt, de exakta "frukterna" av konflikten/konflikterna som skall avhandlas i "House of The Dragon" är det inte säkert att vi sett då "Fire and Blood" part 2 ännu inte finns.

Men som nämnts, det finns nog med material plus att Martin själv varit inblandad mer än tidigare som tyder på att det inte lär sluta upp med ett clusterfuck.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Nja... Första delen av boken(Böckerna) "Fire and Blood" finns, "Fire and Blood" 2 finns alltså inte ännu. Serien är baserad främst på delar av "Fire and Blood", den boken som alltså finns men en del saker gällande just släkten Targaryen som förmodligen kommer göra avtryck i serien har vi alltså inte sett än i bokform då "Fire and Blood" part 2 inte skrivits än :-(
Jaha, jag trodde allt fanns i Fire and blood, visste ens att det fanns en fortsättning planerad (men jag tappade också sugen på Martins författande efter väntan på Winds of Winter, trots att jag tyckte mycket om romanserien). Nåja, vi får väl se det. I varje är det väl klarlagt i historien hur Dance of Dragons (som serien handlar om va?) slutar så.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Dom olika release datumen för varje enskilt avsnitt av säsong 1.

Vet inte hur väl detta kommer stämma med dom svenska release datumen då avsnitt 1 har premiär 22:e i Sverige och inte 21:e

Men kan kan kanske ge en fingervisning om när varje enskilt avsnitt kommer komma ut på HBO om detta nu stämmer View attachment 9563
Jag såg något om att både episod 1 och 2 släpps samtidigt?
 
Top