Game of thrones - House of the dragon.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
]
Jag kan tänka mig att de gör en spinoff nu på en säsong, kanske två till max. Sedan en ny spinoff under en annan epok eller annat fokus. Inte omöjligt att det är enklare ur deras perspektiv.
Det har väll pratats på iaf att dom skall släppa en serie/Miniserie till i Got-universe .som handlar om Egg and DunK baserat på The hedge Knight och som utspelar sig 90 år innan händelserna i GoT och där man får följa Ser Ducan the tall och Eagon V Targaryen.

Vet dock icke om det skrotats eller kommer att realiseras
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Även om man har koll på hur det slutar för ätten Targaryen behöver man ju inte veta hur det slutar för individuella medlemmar av den, och ännu mindre hur det slutar för bifigurerna. Jag har uppskattat filmer som Saving Private Ryan och Dunkirk, trots att jag vet hur andra världskriget slutade.
Tycker dock att det är en rätt konstig jämförelse personligen. Det är rätt många fler bilhistorier att berätta gällande våra världskrig som kan bli och även är spännande än vad som ryms i kriget mellan två fraktioner Targaryen. Det fungerar för mig när jag läser "Fire and Blood" som en historiebok från Westeros skriven av en karaktär i den världen. De individuella karaktärerna under "Drakdansen" är för mig inte vidare intressant och jag tror att jag inte är ensam om att tycka så.

Det är därför jag säger att en serie om "The Long Night" hade varit mycket intressantare då den med största sannolikhet besvarat en del frågor som fans gått och undrat över sen första boken skrevs. Vad är egentligen en White-Walker, hur och varför skapades de för att sedan vända sig mot de som enligt HBO GoT, skapat dem? Vem var egentligen Bran The Builder, Lann The Clever och andra legendariska karaktärer. Jag är rätt trött på Targaryen-släkten efter GoT vurpan och tror att en till serie som handlar om just dem inte är rätt väg att gå om man vill vinna slaget om fantasy-fansen.

Glömde också nämna att historier från världskrigen och individuella livsöden därifrån kommer alltid att vara av intresse på ett helt annat sätt än drakar som slåss mot varandra. Inte för att drakar är töntigt, utan för att världskrigen är verkliga och att just dessa krig till stor del skapat den världsordning vi har idag. Så för mig är det svårt att säga att bifigurer från en fantasivärld är lika intressanta som berättelser om människor från verkliga händelser, även om karaktärerna själva kan vara fiktiva.

Och då hoppas jag ändå att det är tydligt att jag gillar fiktiva världar väldigt mycket.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
]

Det har väll pratats på iaf att dom skall släppa en serie/Miniserie till i Got-universe .som handlar om Egg and DunK baserat på The hedge Knight och som utspelar sig 90 år innan händelserna i GoT och där man får följa Ser Ducan the tall och Eagon V Targaryen.

Vet dock icke om det skrotats eller kommer att realiseras
"The Hedge Knight" är väl bara en av hittills tre berättelser där Dunk and Egg har huvudrollen. Och ja, jag skulle hellre se den serien då Dunk sägs vara en av Briennes förfäder och jag vill veta i vilket led. Jag vill också veta vad som gick fel vid Summerhall trots att det ändå är en Targaryen relaterad fråga och berättelse.

Men just formatet att göra en berättelse om Dunk och hans väpnare Egg(Aegon) vore ett bra fundament. Detta då det blir väldigt fritt att karaktärerna ramlar in i äventyr som inte direkt behöver anknyta till någon av de större metaplotsen. Vi skulle få se mer av vanligt folk i Westeros och en typ av zero to hero saga vilket jag också gillar! :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
"The Hedge Knight" är väl bara en av hittills tre berättelser där Dunk and Egg har huvudrollen. Och ja, jag skulle hellre se den serien då Dunk sägs vara en av Briennes förfäder och jag vill veta i vilket led. Jag vill också veta vad som gick fel vid Summerhall trots att det ändå är en Targaryen relaterad fråga och berättelse.

Men just formatet att göra en berättelse om Dunk och hans väpnare Egg(Aegon) vore ett bra fundament. Detta då det blir väldigt fritt att karaktärerna ramlar in i äventyr som inte direkt behöver anknyta till någon av de större metaplotsen. Vi skulle få se mer av vanligt folk i Westeros och en typ av zero to hero saga vilket jag också gillar! :)
Det ända jag är rädd för med en sådan serie är att den skulle kunna få nån Hercules/Xena adventure of the week inriktning där vi bara ser Dunk och Egg kastas in i massa lösryckta äventyr som skiljer sig åt vecka ifrån vecka utan en råd tråd som löper igenom det hela.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det ända jag är rädd för med en sådan serie är att den skulle kunna få nån Hercules/Xena adventure of the week inriktning där vi bara ser Dunk och Egg kastas in i massa lösryckta äventyr som skiljer sig åt vecka ifrån vecka utan en råd tråd som löper igenom det hela.
Absolut, håller än en gång med. Fantasy och även sci-du har tyvärr lite dragning åt att kunna närma sig just den fällan på flera sätt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Tycker dock att det är en rätt konstig jämförelse personligen. Det är rätt många fler bilhistorier att berätta gällande våra världskrig som kan bli och även är spännande än vad som ryms i kriget mellan två fraktioner Targaryen. Det fungerar för mig när jag läser "Fire and Blood" som en historiebok från Westeros skriven av en karaktär i den världen. De individuella karaktärerna under "Drakdansen" är för mig inte vidare intressant och jag tror att jag inte är ensam om att tycka så.
Det är okej. Själv tycker jag att det är konstigt att avfärda en historia för att man vet vad som händer med huvudpersonernas ättlingar 200 år senare. Jag, och de flesta andra som sett Game of Thrones, vet ingenting om de här karaktärerna, eller hur den här historien slutar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,880
Jag blev lite bränd på Game of Thrones efter att de två sista säsongerna var så bedrövliga. Så jag kan inte säga att detta är något jag går och längtar efter. Men blir det bra så vore ju det kul naturligtvis 😊
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Inte pepp alls. Jag håller bok 1-3 väldigt högt, tycker 4-5 är bra, och gillade större delen av serien, fram till säsong 5 eller så. De första 3 säsongerna var till och med jättebra, Men har inte läst några av kringböckerna (utom en Dunk and Egg) och går inte igång på en spin-off. Speciellt inte på Targaryen-tema eftersom den ätten allmänt känns rätt trist.

Däremot tror jag produktionsnivån kommer vara jättehög, säkert bättre än Witcher, Wheel of Time med mera, i alla fall om samma personer som jobbade med Game of Thrones är med på tåget. Tycker den trots sina brister i övrigt generellt var väldigt välgjord - bra kostym, bra miljöer, bra scenografi (särskilt var de duktiga på att utnyttja befintliga platser, vilket ofta blir bättre om man träffar rätt).
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,671
Location
Eslöv
Det låter bra i teorin, men om serien överraskar gällande antalet tittare så skall du se att det går att skaka fram fler säsonger.

Jag tänker på "Stranger Things", som enligt mig borde ha tagit slut för länge sen. Detta säger jag som ett stort fan av serien, jag tycker absolut att serier har en tendens att stanna längre än nödvändigt.

"The Expanse" är tex en av mina större favoriter både som bok(böcker) och serie. Jag tycker serien avslutades perfekt och då vet de som läst böckerna att det finns mycket mer att krama ut om man verkligen vill.
Absolut. Jag tänker bara att det finns fler grejer att göra spin-off serier på om man vill använda Seven Kingdoms-settingen. Aegons conquest. Första night-king kriget. Robert's rebellion om man vill fanservica lite till dom som vill se mer av karaktärer från originalet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är okej. Själv tycker jag att det är konstigt att avfärda en historia för att man vet vad som händer med huvudpersonernas ättlingar 200 år senare. Jag, och de flesta andra som sett Game of Thrones, vet ingenting om de här karaktärerna, eller hur den här historien slutar.
Tror dock inte man behöver vara speciellt överbegåvad för att kunna gissa rätt väl hur serien slutar. Du vet ju med 100% säkerhet att Targaryen-ätten, inte går sönder eller förlorar kronan. För att veta det behöver man inte ha läst något alls, bara ha sett GoT.

Sen avfärdar jag inte serien, jag är dock inte speciellt hypad. Detta beror inte bara på att det handlar om Targaryen och individer vars öden jag i många fall redan vet. Nej, främst beror det på att de sista säsongerna av GoT i allmänhet och de sista avsnitten i synnerhet var så fruktansvärt dåliga. Det var inte bara handlingen som var märkbart sämre, allt var slarvigare gjort och hela hantverket var inte gott nog. All dessa ingredienser tillsammans gör att jag inte förväntar mig att den nya serien kommer bli speciellt bra. Jag känner massor av både fanatiska fans till böckerna och de som älskade serien fram tills slutet ändrade på just det. Ingen jag känner personligen har sagt att de är speciellt intresserade av den nya serien. Detta är självklart anekdotisk och jag kan ha helt fel och serien blir en succé, men jag är villig att satsa pengar på att serien inte kommer bli speciellt omtyckt då det tycks som om de allra flesta är rätt trötta på HBOs version av Westeros vid det här laget.

Vill än en gång bara säga att jag har läst allt som skrivits till Westeros, utöver A Song of Ice and Fire så har jag läst allt annat som släppts och detta inkluderar de två olika rollspelen. Så jag verkligen är rätt målgrupp för serier som utspelar sig i Westeros och Corlys Velarion är en av de mer intressanta karaktärerna utanför huvudhandlingen. Tyvärr tror jag inte vi kommer att få se det som gör honom så cool och häftig i själva serien då det skulle kräva en egen serie som fokuserade stenhårt på just Corlys Velarion och dennes besättning.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror med betoning på tror att serieskaparna ser det som ett safe bet att köra på en Targaryen story då Danny var en såpass drivande karaktär i game of thrones och hennes story arc med hur hon skulle återta sin tron och hur hon sedemera också förvandlades till The mad Queen var en sådan central del av hela serien samt att Danny var en fan favorite.

Dom populäraste karaktärerna i game of thrones tv-serien (mig veterligen) är Danny , Tyrion Lannister och snö Jonte .

Jag tror serieskaparns tankegångar gick något i stil med ... Danny =populär och Danny = Targaryen.. Fansen vill veta mer om Dannys familj och ursorung = vi gör en Targaryen story = kommer bli populär hos fansen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan blev detta kanske inte det intressantaste valet då finns mycket annat som är betydligt intressantare att lägga fokus på så som tex nämnts innan the long night.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Finns i mitt tycke OTROLIGT mycket spännande med Drakdansen; riktigt häftiga händelser som Cargylltvillingarnas duel, the Fishfeed, the Storming of the Dragonpit, the Moon of the Three Kings, och så vidare. Och trots att vi vet hur det till slut gick med huset Targaryen så gömmer sig mycket mystik här; vad såg Aemond One-Eyes trollkona i flammorna? Vad hände under Addam Velaryons sista ritt till the Isle of Faces och möte där med de gröna männen? Vem var egentligen oäktingen Nettles, och var tog hon vägen med sin drake? Osv. Som riktigt ASOIAF-fan (om inte GOT ...) så finns ändå en hel del att gotta sig i.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Nettles och Sheepstealer är mina favvokaraktärer. They better make them justice...
(OT nu, men jag spelade faktiskt Nettles i ett forum-baserar rollspel för några år sedan, omedelbart i Drakdansens efterdyningar. Lyckades med konststycket att flyga till Harrenhal, finna prins Daemons fallna svärd, dramatiskt flyga till the Red Keep, återlämna svärdet till den bångstyriga pojkkungen, utropa mig själv som Daemons oäkta dotter — och bli legitimerad som sådan och erhålla namnet Daena Targaryen, emot att jag som sista överlevande vuxne drakryttare blev förmyndarregeringens järnhand. Det var otroligt episkt, så sedan dess har jag också en enorm förkärlek för karaktären.)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Finns i mitt tycke OTROLIGT mycket spännande med Drakdansen; riktigt häftiga händelser som Cargylltvillingarnas duel, the Fishfeed, the Storming of the Dragonpit, the Moon of the Three Kings, och så vidare. Och trots att vi vet hur det till slut gick med huset Targaryen så gömmer sig mycket mystik här; vad såg Aemond One-Eyes trollkona i flammorna? Vad hände under Addam Velaryons sista ritt till the Isle of Faces och möte där med de gröna männen? Vem var egentligen oäktingen Nettles, och var tog hon vägen med sin drake? Osv. Som riktigt ASOIAF-fan (om inte GOT ...) så finns ändå en hel del att gotta sig i.
Och hur mycket av det här kommer HBO fokusera på? Jag älskar också allt du nämner och speciellt då Isle of Faces och de "gröna männen". Men vad HBO gör med metaplot och karaktärer går ju att se hur Quaithe användes(eller missbrukades i två avsnitt i en säsong) i GoT.

Jag hoppas verkligen du har rätt men jag är långt ifrån säker på att det kommer finnas så där jättemycket att gotta sig i om man är ett fan av ASOIAF då det förmodligen är mer GoT inspirerat.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Underskatta in Arya! Alla älskar Arya, om man får tro engelska fansidor.
Vem älskar inte Deus Ex Machina-karaktärer som kan flyga eller hoppa längre än hulken? Sen undrar jag, är HBOs Daenerys fortfarande så populär? Karaktären från böckerna och den hon var upp till näst sista eller sista säsongen, vet jag är populär. Men jag är av intrycket att hon som HBO-karaktär förlorade en grymt massa populäritet efter sista säsongen och de två sista avsnitten.

Mina egna favoriter är Lannister ätten. Tywin är en otroligt stark karaktär både i böckerna och i GoT, Charles Dance lyckades otroligt väl att göra karaktären till sin och jag ser nu alltid hans ansikte när jag läser något om Tywin. Men även släktens historia är otroligt cool och de som har läst "A Knight of The Seven Kingdoms" kan kolla på Lannister familjens släktträd och se var The Red Widow of Coldmoat befinner sig!

Men trots allt jag sagt, jag hoppas fortfarande serien blir bra och att den svarar på en del frågor samtidigt som den skapar nya. Men det är jävla svårt att vara optimistisk efter att ha varit ett superfan av GoT ända fram tills sista säsongen i hoppet att HBO ändå kanske hade något bra att spela in på slutet, för att sen få hela seriens slutpunkt fullkomligt raserad till den grad att allt blev helt surrealistiskt.

Skall också säga att jag inte har några problem med VAD som hände med Danny, jag ogillar skarpt HUR det hände och hur snabbt det gick.
 
Top