Game of thrones - House of the dragon.

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vet inte om folk la märke till det men

Viserys bär i bältet the catspaw dagger som arya senare dödar the Night king med


View attachment 9604
Arya döda aldrig the night king eftersom det inte ens existerar en sådan karaktär(nåja, inte en som är det närmaste lik den som finns i serien) och inte ens GRRM vill längre kännas vid de sista säsongerna av Game of Thrones som någon slags canon. Men ja, jag kände igen dolken och vi får väl se om det bara är naturligt att en dolk gjord av drakben och valyriskt-stål tillhör konungen av Westeros eller om det kommer ha någon djupare mening senar i serien!?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det var hemskt irriterande hur tv-serien inte ville befatta sig med profetior.
Speciellt med tanke på att böckerna är helt överfulla av drömvisioner och profetior, dragon-dream och green-seeing som alla vittnar om både dåtid, nutid men framförallt framtid. Så ja, oerhört störande att Game of Thrones bara sket i allt vad gällde profetior och då speciellt allt Daenerys ser under sina färder.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Speciellt med tanke på att böckerna är helt överfulla av drömvisioner och profetior, dragon-dream och green-seeing som alla vittnar om både dåtid, nutid men framförallt framtid. Så ja, oerhört störande att Game of Thrones bara sket i allt vad gällde profetior och då speciellt allt Daenerys ser under sina färder.
Jag är iofs rätt glad att de skippade dvärg-gangbang-scenen. (Skämtar jag? Only bookreaders will know)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Jag ser mer serien som en sorts filmatiserad prequel till A Song of Ice and Fire hellre än som en prequel till Game of Thrones. Då blir allt helt plötsligt lättare att förklara och man slipper Sams fåniga bok i sista säsongen av Game of Thrones.
Precis, det är nog så man får se det. Lite förvirrande att de återanvänder vissa saker men inte andra, vilken lore gäller liksom? Men det har väl såväl med budget som en önskan att inte alienera forna tittare att göra.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Flera sakfel av skribenterna till den artikeln. Vill inte plocka isär den för mycket men Targaryen och Velarion är INTE de enda överlevande valyriska familjerna i Westeros. Bara för att nämn en familj till, Celtigar… Det finns fler som följde med Targaryen familjen från Valyria.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Flera sakfel av skribenterna till den artikeln. Vill inte plocka isär den för mycket men Targaryen och Velarion är INTE de enda överlevande valyriska familjerna i Westeros. Bara för att nämn en familj till, Celtigar… Det finns fler som följde med Targaryen familjen från Valyria.
Stämmer , jag känner allt till celtigar

det var mer homage grejerna jag fokuserade på i artikeln som att rhaenyra rider syrax förbi klocktornet som en blinkning till game of thrones och när Danny bränner Kings landing , viserys har catspaw i bältet osv.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Stämmer , jag känner allt till celtigar

det var mer homage grejerna jag fokuserade på i artikeln som att rhaenyra rider syrax förbi klocktornet som en blinkning till game of thrones och när Danny bränner Kings landing , viserys har catspaw i bältet osv.
Absolut, jag förstod det :) Sen som sagt så tror jag just att det är olika sorter av ”homage” det just gäller och inte direkta band till GoT. Detta då GRRM har varit och blivit starkare och starkare i ordalagen gällande att slutet i GoT inte är hans canon. I början av katastrofen när säsong åtta precis var avslutad så var han mer vacklande och har med tiden tagit mer och mer avstånd från händelseförloppen. Detta tror jag är ett måste om han vill sälja bra med böcker(om de någonsin kommer).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har nu sett avsnitt 2



Jag har upptäckt att jag stör mig som satan rent estetiskt på corlys velaryon .

Nej det har inte med det faktum att corlys representeras av en svart skådis som gör att jag stör mig utan det faktum att han har silverhår men salt och peppar skägg.

För dom som inte vet vad salt och peppar skägg är så är det när man får grå stänk i skägget av ålderdom så corlys skägg får hen att se gammal ut snarare än valyrisk .


Kunde dom inte färgat hela hans skägg silver eller bara låtit corlys vara skägglös
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,087
En sak jag tycker är intressant med Viserys I är att han är en svag kung utan att vara en dålig kung. Visst, han försöker undvika konflikter, men var det något Game of Thrones lärde oss är det att det inte behöver vara en dålig sak. Han har varit kung över en av de bästa perioderna i Westeros historia. Två kungar tidigare hade de ett komplett monster på tronen.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En sak jag tycker är intressant med Viserys I är att han är en svag kung utan att vara en dålig kung. Visst, han försöker undvika konflikter, men var det något Game of Thrones lärde oss är det att det inte behöver vara en dålig sak. Han har varit kung över en av de bästa perioderna i Westeros historia. Två kungar tidigare hade de ett komplett monster på tronen.
Dock en ovärdig kung.

Det är väll lore att järntronen avvisar dom kungar som är ovärdiga att härska .

Därav att viserys har skär och sticksår ifrån järntronen då han inte är lämpad att vara kung
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,087
Dock en ovärdig kung.

Det är väll lore att järntronen avvisar dom kungar som är ovärdiga att härska .

Därav att viserys har skär och sticksår ifrån järntronen då han inte är lämpad att vara kung
Det är den sortens sagor folk i den världen tror på, men vi har ingen anledning att göra det. Det räcker med att han är nervös (vi ser ju hur han petar med saker) och kanske ouppmärksam och borde ha en fidget spinner, men i stället lyckas skära sig. De usla kungarna är de som inte har någon självreflektion, som Maegor (the Cruel), Baelor (the Blessed) och (Mad King) Aerys.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är den sortens sagor folk i den världen tror på, men vi har ingen anledning att göra det. Det räcker med att han är nervös och kanske ouppmärksam och borde ha en fidget spinner, men i stället lyckas skära sig. De usla kungarna är de som inte har någon självreflektion, som Maegor (the Cruel) och Baelor (the Blessed).
Dom verkar ju uppenbart gjort en thing av att viserys sticker och skär sig på tronen .

Jag kan naturligtvis ha fel men det är den uppfattningen jag fått att det är det dom vill påskina genom att viserys skär sig på tronen att han är en ovärdig härskare.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Varför i hela helvete startade avsnittet dubbat till (troligen) spanska och otextat, när jag hade inställningarna "ljud: engelska - original" och "text: Svenska"? (Det blev rätt när jag klickade i de alternativen igen, men jag vill ändå klaga!)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
utan det faktum att han har silverhår men salt och peppar skägg
Tusan, du har rätt och nu började jag också störa mig på det :(. Och samma sak med Viserys skäggstubb. Det för mig faktiskt tillbaka till att jag tycker de skulle skippat det där speciella utseendet helt utom för direkta kungaätten - Viserys, Rhaenyra och Daemon. oaktat hur rätt eller fel det är enligt böckerna. (Och låtit kungen vara renrakad som sin bror.) Även på Rhaenys och Laena såg håret inte alls naturligt ut.

Men bra avsnitt annars. Helt rätt med lite karaktärsfördjupning och bra tempo och fördjupning av intrigen, med lite mer spets i konflikterna.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tusan, du har rätt och nu började jag också störa mig på det :(. Och samma sak med Viserys skäggstubb. Det för mig faktiskt tillbaka till att jag tycker de skulle skippat det där speciella utseendet helt utom för direkta kungaätten - Viserys, Rhaenyra och Daemon. oaktat hur rätt eller fel det är enligt böckerna. (Och låtit kungen vara renrakad som sin bror.) Även på Rhaenys och Laena såg håret inte alls naturligt ut.

Men bra avsnitt annars. Helt rätt med lite karaktärsfördjupning och bra tempo och fördjupning av intrigen, med lite mer spets i konflikterna.
Jag stör mig inte alls på dessa saker och då är jag nästan bokfundamentalist, men storyn är väldigt engagerande även om jag redan vet det mesta. Tyck dock att man som tittare får delar av metaplott(Planetos metaplott) och ännu mer kunskap om Valyria föra varje avsnitt! Jag älskar det!!! Jag hoppas att jag inom några år inte behöver sitta och skämmas över detta i samma grad som jag nu nästan låtsas om som om Game of Thrones aldrig har funnits som serie.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är den sortens sagor folk i den världen tror på, men vi har ingen anledning att göra det. Det räcker med att han är nervös (vi ser ju hur han petar med saker) och kanske ouppmärksam och borde ha en fidget spinner, men i stället lyckas skära sig. De usla kungarna är de som inte har någon självreflektion, som Maegor (the Cruel), Baelor (the Blessed) och (Mad King) Aerys.
Baelor the Blessed var dock inte en helt usel konung(han vägrade incest, vilket dock kan vara något dåligt på ett magiskt plan om man är en Targarye. Han försökte också vara en fredskonung genom att… Ok han va en usel konung) då han genom sina usla handlingar trots all uppnådde en del saker som faktisk var bra för Westeros.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Dom verkar ju uppenbart gjort en thing av att viserys sticker och skär sig på tronen .

Jag kan naturligtvis ha fel men det är den uppfattningen jag fått att det är det dom vill påskina genom att viserys skär sig på tronen att han är en ovärdig härskare.
Det viskas också om i både ”Fire and Blood” och ”The World of Ice and Fire” att tronens skarpare delar kanske också förgiftats och att alla skador som en del kungar drar på sig faktiskt inte är olyckor utan snarare sabotage och medvetna försök från konungens fiender att vålla denne kroppsskada genom att använda tronen. Sen utspelar sig hela berättelsen på Planetos och järntronen smiddes via en drakes eld och svärd från tusentals fallna fiender, blodsmagi? Dessutom så råkar denna drake vara Balerion the Black Dread!
 
Top