Game of thrones - House of the dragon.

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,087
Bra avsnitt, inte lika stressat som det första avsnittet.

Skönt att slippa massa äckel och gore också.

Att den svarta snubben inte har gult skägg stör mig inte, även om han möjligtvis sett bättre ut med ett sånt.

Däremot är kungens skäggstubb oerhört ful. Men det får honom också att se ut lite som den loser han porträtteras som.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bra avsnitt, inte lika stressat som det första avsnittet.

Skönt att slippa massa äckel och gore också.

Att den svarta snubben inte har gult skägg stör mig inte, även om han möjligtvis sett bättre ut med ett sånt.

Däremot är kungens skäggstubb oerhört ful. Men det får honom också att se ut lite som den loser han porträtteras som.
Jag vill ha mer äckel och gore. Har man läst någon av böckerna som GRRM skrivit och utspelar sig i Westeros eller resten av Planetos, ja då vet man att äckel och gore hör till berättelserna. De skulle helt enkelt inte vara lika bra utan just de elementen!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ni tycker inte att folk som långsamt blir uppätna levande av krabbor duger?!
Absolut, mitt svar var till att jag inte vill ha mindre. Sen att folk (och en hel del redan döda) blir uppätna av krabbor var ju passande med tanke på vad som lär komma sen. Mitt svar är alltså att jag uppskattar nivån på äckel och gore och skulle inte tycka det vore hemskt med ännu mer, jag vill alltså inte ha mindre.

Sen vet jag inte vilken värdering som läggs i ”duger” gällande just din frågeställning? Duger till vad? Det var två coola scener med krabbor och människor, är rätt säker på att avsnittet på det stora hela efter tre säsonger kommer vara ett av de mildare på ”äckel och gore”-fronten med tanke på vilken epok serien faktiskt utspelar sig i.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Ni tycker inte att folk som långsamt blir uppätna levande av krabbor duger?!
Nu har jag inte läst någon av prequel-böckerna, så jag kanske missar en kontext.
Men är det du säger att Martin har plankat rakt av från Dr No? :cool:
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Nu har jag inte läst någon av prequel-böckerna, så jag kanske missar en kontext.
Men är det du säger att Martin har plankat rakt av från Dr No? :cool:
Hoppas att det finns en kopia av Dr. No i Westeros så alla som läser den kan göra som Honey Ryder och överleva krabbattacken 😁
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Är lite sen på bollen men har sett avsnitt två nu. Gillade det skarpt! Mycket bättre än första avsnittet!

De flesta karaktärerna är fortfarande trista, men kungen och dottern gillar jag och Deamon har blivit lite mer spännande! Fortfarande är ingen karaktärer i närheten av att vara lika intressant som de i GoT men det känns å andra sidan lite onödigt att jämföra.

Storyn är fortfarande spännande! Det känns fortfarande lite som ett intro, att jag inte riktigt är helt säker på vad som står på spel och varför jag ska vara investerad, men det behöver inte vara något negativt att sånt tar tid.

Skönt att de tonade ner det onödiga skitnödiga våldet, här var det alldeles lagom.

Mitt enda klagomål är att serien känns lite klaustrofobisk, det är väääldigt mycket inomhusmiljöer hela tiden. Men det är en nitpick, jag gillar detta!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
De flesta karaktärerna är fortfarande trista, men kungen och dottern gillar jag och Deamon har blivit lite mer spännande! Fortfarande är ingen karaktärer i närheten av att vara lika intressant som de i GoT men det känns å andra sidan lite onödigt att jämföra.
Jag har en tes här. A Song of Ice And Fire är (förstås) skriven som en bok i första hand, och därför strukturerad på det viset. Men The Rogue Prince/The Princess And The Queen skapades som historia och backstory, och jag tror att det syns.

En annan fråga är hur de ska få ihop en berättelse som folk vill se - Game of Thrones var ju definitivt mörk ibland, men ändå trots allt heroiskt strukturerad. Den här berättelsen är i alla fall i bokform (så inte mycket spoiler, eftersom jag svårligen tror att de kommer att reproducera det rakt av) tragedi-tragedi-tragedi i det närmaste utan uppehåll när saker väl drar igång på allvar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Jag har en tes här. A Song of Ice And Fire är (förstås) skriven som en bok i första hand, och därför strukturerad på det viset. Men The Rogue Prince/The Princess And The Queen skapades som historia och backstory, och jag tror att det syns.
Precis så tänker jag också.

En annan fråga är hur de ska få ihop en berättelse som folk vill se - Game of Thrones var ju definitivt mörk ibland, men ändå trots allt heroiskt strukturerad. Den här berättelsen är i alla fall i bokform (så inte mycket spoiler, eftersom jag svårligen tror att de kommer att reproducera det rakt av) tragedi-tragedi-tragedi i det närmaste utan uppehåll när saker väl drar igång på allvar.
Ah, har inte läst verken som detta baseras på, så det ska bli spännande!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Precis så tänker jag också.


Ah, har inte läst verken som detta baseras på, så det ska bli spännande!
Skall med det i tanken försöka att inte nämna för mycket gällande vad som komma skall. Men även om GRRM ändrar slutet på ”A Song of Ice and Fire” jämfört med serien ”Game of Thrones”(Vilket han lär göra om böckerna någonsin blir klara), så finns det ingen berättelse i Westeros som slutar att alla levde lyckliga i resten av deras dagar. Detta har han redan nämnt gällande ”Winds of Winter” och då slutligen ”A Dream of Spring”, bitterljuvt var väl ordet han använde om slutet om man skall översätta.

Så räkna med bra mycket mer hemskheter även i ”House of the Dragon” för precis som JohanL nämnt så är berättelsen en kavalkad av tragedier. Detta ger fortfarande utrymmer till hjältemod och ”goda” eller i värsta fall hemska handlingar som går att sympatisera med utifrån de förutsättningar som karaktärerna har. Men förvänta dig inte ”slutet gott, allting gott” för då kommer du bli väldigt besviken.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Är lite sen på bollen men har sett avsnitt två nu. Gillade det skarpt! Mycket bättre än första avsnittet!

De flesta karaktärerna är fortfarande trista, men kungen och dottern gillar jag och Deamon har blivit lite mer spännande! Fortfarande är ingen karaktärer i närheten av att vara lika intressant som de i GoT men det känns å andra sidan lite onödigt att jämföra.

Storyn är fortfarande spännande! Det känns fortfarande lite som ett intro, att jag inte riktigt är helt säker på vad som står på spel och varför jag ska vara investerad, men det behöver inte vara något negativt att sånt tar tid.

Skönt att de tonade ner det onödiga skitnödiga våldet, här var det alldeles lagom.

Mitt enda klagomål är att serien känns lite klaustrofobisk, det är väääldigt mycket inomhusmiljöer hela tiden. Men det är en nitpick, jag gillar detta!
Mer våld till tittarna! Sen heter faktiskt serien ”House of the Dragon” och inte ”Nice views of the garden at the dragons house” så vad förväntade du dig gällande klaustrofobin duh!? Ok, jag hittar ut själv…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Mer våld till tittarna! Sen heter faktiskt serien ”House of the Dragon” och inte ”Nice views of the garden at the dragons house” så vad förväntade du dig gällande klaustrofobin duh!? Ok, jag hittar ut själv…
Jag har inget emot våld, men om vi ska jämföra med den fantastiska första säsongen av GoT så var Daenerys’ missfall som man inte fick se men filmad och upplagd på så sätt att man fattade vad hon gick igenom oändligt mer obehagligt än kejsarsnittet i House of Dragon. Ibland är det man inte ser mer obehagligt än det man ser. Vad gäller torneringen, Bergets avrättning av sin häst var mycket mer chockerande än den komiska slaktfest i House of dragon som bara fick mig att skratta.

Angående titeln, jag har alltid tänkt att den anspelar på släkten och inte ett fysiskt hus 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har inget emot våld, men om vi ska jämföra med den fantastiska första säsongen av GoT så var Daenerys’ missfall som man inte fick se men filmad och upplagd på så sätt att man fattade vad hon gick igenom oändligt mer obehagligt än kejsarsnittet i House of Dragon. Ibland är det man inte ser mer obehagligt än det man ser. Vad gäller torneringen, Bergets avrättning av sin häst var mycket mer chockerande än den komiska slaktfest i House of dragon som bara fick mig att skratta.

Angående titeln, jag har alltid tänkt att den anspelar på släkten och inte ett fysiskt hus 🙂
Ja, jag försökte bara vara rolig och misslyckades totalt.

Daenerys "missfall" och varför vi inte får se det kan förklaras med att vi som tittare inte ska veta vissa saker. Dels om det nu var ett missfall(eller blodsmagi) samt om barnet verkligen såg ut så som Mirri Maz Dur hävdar eller om hon faktiskt ljuger. Att Targaryen barn sett liknande ut tidigare i släktens historia vet vi, men inte riktigt så som Mirri Maz Dur hävdar. Sen kan ju inte speciellt många hävda att Mirri Maz Dur varken var eller ens försöker låtsas vara oskyldig till att ha hämnats på Daenerys.

Sen vilken scen eller vilka scener som är bäst gällande våld och "äckel" är en smaksak. Jag förstår verkligen din åsikt men håller inte med. Både jag och min fru fullständigt rös av obehag vid kejsarsnittet i avsnitt ett av "House of the Dragon" och ingen av oss eller för den delen mina irl vänner tyckte Daemons bestraffning av stadens brottslingar var speciellt komisk. Så "different strokes for different blokes" antar jag, varken mer eller mindre! :)
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Ja, jag försökte bara vara rolig och misslyckades totalt.
Det var helt mitt fel, jag svarade när jag var alldeles yrvaken vilket gjorde att min hjärna inte funkade ordentligt. Jag tycker du var rolig 🙂

Daenerys "missfall" och varför vi inte får se det kan förklaras med att vi som tittare inte ska veta vissa saker. Dels om det nu var ett missfall(eller blodsmagi) samt om barnet verkligen såg ut så som Mirri Maz Dur hävdar eller om hon faktiskt ljuger. Att Targaryen barn sett liknande ut tidigare i släktens historia vet vi, men inte riktigt så som Mirri Maz Dur hävdar. Sen kan ju inte speciellt många hävda att Mirri Maz Dur varken var eller ens försöker låtsas vara oskyldig till att ha hämnats på Daenerys.
Jo jag vet, men jag tycker det faktum att vi inte ser vad som händer gör det mer obehagligt. Min fantasi målar upp en betydligt hemskare bild än vad som förmodligen kunde visas.

Jag vill vara tydlig här. Jag håller med om att serien ska vara våldsam, brutal och gritty. Jag tycker bara inte att grittynessen kan räknas i mängden grafiskt våld vi får se.

Sen vilken scen eller vilka scener som är bäst gällande våld och "äckel" är en smaksak. Jag förstår verkligen din åsikt men håller inte med. Både jag och min fru fullständigt rös av obehag vid kejsarsnittet i avsnitt ett av "House of the Dragon" och ingen av oss eller för den delen mina irl vänner tyckte Daemons bestraffning av stadens brottslingar var speciellt komisk. Så "different strokes for different blokes" antar jag, varken mer eller mindre! :)
Absolut, det är helt klart en smaksak. Vad man finner obehagligt är ytterst personligt. Och hur våldet visas är ju en väldigt liten invändning från min sida, det är inte något som förstör upplevelsen för mig 🙂
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Både jag och min fru fullständigt rös av obehag vid kejsarsnittet i avsnitt ett av "House of the Dragon"
Fy fan vad obehaglig den var. Riktigt bra skådespel från de involverade också.

Jag har inte sagt någonting än men jag gillade avsnitt 2 och tycker ännu en gång att det är väldigt roligt att det är efter åtta säsonger och en helt ny serie som vi faktiskt får börja se feodalpolitik. Nummer 1, du måste vara gift. Nummer två, du måste skaffa arvingar.

Och det otroligt obekväma samtalet mellan kungen och den tolvåriga tjejen när de försöker få till ett arrangerat äktenskap är fantastiskt bra och helt i linje med feodalpolitikens grymma verklighet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Både jag och min fru fullständigt rös av obehag vid kejsarsnittet i avsnitt ett av "House of the Dragon"
Det finns en tradition att Caesar förlöstes med kejsarsnitt (därav namnet på både svenska och engelska).

Det är enkelt att se att det inte kan vara sant eftersom hans mamma levde under hans uppväxt.
 
Top