Game of thrones - House of the dragon.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Även jag gillade det tredje avsnittet. Hittills är det bättre än Game of thrones, även om man räknar med de mindre bra säsongerna i slutet.

Okej, Daemons plan i slutet var extremt korkad och dumdristig. Men han verkar ju vara ganska korkad och dumdristig, så det kändes inte fel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Sett avsnitt tre nu.

Otroligt bra foto i detta avsnitt! Lätt det snyggaste avsnittet hittills, med hästlängder!

Karaktärerna har blivit lite mer intressanta. Framförallt kungen och i viss mån drottningen. Sen är andra karaktärer lika trista som innan, och prinsessan är tyvärr tristare än i tidigare avsnitt. Här tjurar hon mest vilket blir lite enahanda. Gillade Lannister-tvillingen, hoppas vi får se mer av honom!

Jag tycker att jakt-grejen är en skön metagrej. GRRM har sagt att han tycker att jaktscenen i säsong 1 av GOT är bland hans minst favoriter då den är för futtig, att den borde innehållit stora tält, troner, middagsbord, ett helt hov med tjänare etc. Rätt kul att det fick göras rätt den här gången!

Trots alla bra grejer är nog detta det minst bra avsnittet hittills, i alla fall för mig. Intrigerna puttrar på men det kommer liksom ingen vart. Och jag förstår egentligen inte varför jag ska bry mig om allt.

Sen tyckte jag att slutet på avsnittet var rätt obegripligt, men det är kanske mitt eget fel? Om de nu visste vart krabbsnubben befann sig, varför blåste de inte bara bort honom med draken? Visst han hängde i en grotta, men den borde väl inte vara så svår att rasera med drakens hjälp? Och Deamon fick main character powers på ett sätt som förekom i de senare säsongerna av GOT och som jag inte kan med i den här typen av serie. Och krabbsnubben måste varit den absolut tråkigaste skurken i hela GOT-världen hittills!

Inget dåligt avsnitt, det är en riktigt bra serie! Men med fler och större skavanker än tidigare avsnitt.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag har gnällt på serien men idag vände det och jag tyckte den tog sig.

Men mantlarna, de ser ju inte ut som riktiga klädesplagg. Varenda svensk lajvare har ju en snyggare mantel i sin garderob. Skärpning HBO
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Jag tycker inte att Viserys är så bra på att säga nej till folk, och därmed hålla fast vid en och samma policy. Förhoppningsvis skapar det inga falska förhoppningar hos någon.

Jävlar vad mycket de fick in de sista fem minuterna. Sen att krabbkillen i slutändan bara får bli en deformerad baddie känns lite synd.

Undrar om den halte adelssonen från jakten också visar sig vara ond. Han har ju iaf sagt ett par ord, så det är väl inte lika drygt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag tycker inte att Viserys är så bra på att säga nej till folk, och därmed hålla fast vid en och samma policy.
Intressant, här håller jag inte riktigt med. Han säger ju nej till folk när han utser sin dotter som en efterträdare och gifter sig med den han tycker bäst om. Jag tycker att hans ”problem” är att han inte är en fullkomligt genomusel sociopat som innehar en politisk position i ett sinnessjukt politiskt system där genomusla sociopater gynnas. Ser Viserys dilemma som en väldigt träffsäker politisk kommentar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Viserys problem är att han faktiskt verkar vara en ganska hyvens och sympatisk kille för att vara kung i westeros .


Det är bra egenskaper men inte när du sitter på järntronen och skall härska över westeros.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Helvete vilken bra skådespelarinsats från Viserys skådis. Han gör verkligen ett utmärkt jobb med att porträttera sin roll. Den kungliga jakten var verkligen natt och dag jämfört med Game of Thrones, där de var typ tre snubbar som var ute och knatade i en skog, jämfört med här, med hundratals tält, ett riktigt hov, politik, jägare som mer eller mindre fångade in och höll bytet åt kungen, och så vidare.

Annan random tanke: Jag får intrycket att seriens skapare vill att man ska heja på Rhaenyra, men samtidigt uppvisar hon nästan bara kvalitéer som skulle göra henne till en dålig härskare. Hon är gnällig, konfrontativ och förstår inte vikten av att ta politiska beslut man inte gillar. Hon förlolämpar högburna individer left and right utan att förstå att hennes maktbas kommer från dom. Visserligen hanterade hon Daemon på ett utmärkt vis, men på det stora hela presenteras hon som en ganska så usel arvinge utifrån sitt beteende.

Apropå Daemon så ogillar jag att hans plan var att spela dynasty warriors. Han är inte riktigt karaktären från böckerna, där beskrivs han som mycket mer slug än arg och impulsiv, men det är okey. Jag gillar loser-vibbarna han har. Han kommer tvåa i turneringen, han blir arg och gnällig som ett barn när saker inte går hans väg, och han fortsätter att misslyckas igen och igen. Men det går i väldigt skarp kontrast till hans dynasty warriors mode, vilket inte behövdes. Det hade kunnat göras lite annorlunda.

Jag förstår inte överhuvudtaget hur de kunde vara pressade faktiskt. Crabfeeders pirater sitter på ett gäng öar, och motståndaren har drakar. Bara bränn alla skepp också svälter de till döds på sin satans ö. Drakar ger naval supremacy deluxe. Är också väldigt glad att crab feeder är borta. Han var verkligen en James Bond skurk, där missbildning/konstigt utseende representerar inre moraliskt förfall. En ganska så trött och tråkig trope, tbh.

Men generellt ett mycket bra avsnitt, som fortsätter på spåret jag varit inne på tidigare: House of the Dragon är närmre feodalpolitikens grymma verklighet än någonting från Game of Thrones. Den här serien har absolut potentialen att faktiskt bli en bättre serie än sin moderserie.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Jag gillar mycket att tiden faktiskt får gå, först sex månader och nu två år mellan avsnitten. Det ger en känsla av krönika. Annars brukar tv-serier antingen ha att fan inget blir resolvat (som i Billions eller Succession, där allt alltid återställs till utgångsläget), eller så händer saker på orimligt kort tid.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Intressant, här håller jag inte riktigt med. Han säger ju nej till folk när han utser sin dotter som en efterträdare och gifter sig med den han tycker bäst om. Jag tycker att hans ”problem” är att han inte är en fullkomligt genomusel sociopat som innehar en politisk position i ett sinnessjukt politiskt system där genomusla sociopater gynnas. Ser Viserys dilemma som en väldigt träffsäker politisk kommentar.
Säga nej är kanske fel uttryck, vad jag menade var att han indikerar för båda tjejerna att de ska få som de vill, efter att han sagt att han drömt om en son är det nog rätt lätt att tolka det som ett "endorsement" så att säga.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Jag gillar mycket att tiden faktiskt får gå, först sex månader och nu två år mellan avsnitten.
Ja, tänkte också på det. Gillade också att det verkligen kändes som att tiden gick i termer av vad som visades och hur folk uppträdde.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Okej, Daemons plan i slutet var extremt korkad och dumdristig. Men han verkar ju vara ganska korkad och dumdristig, så det kändes inte fel.
Det blir ju begripligt utifrån att han hellre dör än verkar ha misslyckats eller tar emot hjälp från sin bror. Är man beredd att ta vansinniga risker kan man lyckas med oväntade saker.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Om det är några som borde skämmas är det krabbführerns banditer som inte märker att 20 ton flygande ödla flaxar upp bakom dem. Än mer skämmigt är det för krabbans bågskyttar som står och beskådar när deras kompisar blir helstekta men rullar en cigg och plötsligt blir överraskade över att jätteödlan även fick för sig att bränna upp dem. Så tokigt det kan bli.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Om det är några som borde skämmas är det krabbführerns banditer som inte märker att 20 ton flygande ödla flaxar upp bakom dem.
Tycker även att den 20 ton flygande ödlan borde skämmas som tidigare har framställts som ett typ levande massförstörelsevapen men som av någon anledning inte kan blåsa bort några små banditer.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tycker daemon och corlys skall skämmas

Dom har två massförstörelsevapen daemons drake och laenors drake.

Dom kunde bara låtit drakarna toasta krabbis och hans soldater och sparat alla sina soldaters liv och försäkrat sig om total seger.

Varför var inte det planen ifrån första början
 
Top