Game of thrones - House of the dragon.

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Jag vill se ”The epic adventures of Ser Pounce - This time it’s purrrsonal”!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tror inte många av dessa blir av på riktigt, de flesta eller kanske alla utom ”Snow” lär fastna i något limbo. Jag skulle dock vilja se ”The Hedge Knight”.
Är av samma uppfattning som dig, jag tror möjligen snow och ten thousand ships blir av. Jag hade också velat se the hedge knight .
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Såg avsnitt 4. Bra, välspelat och kanske det snyggaste avsnittet hittills, vilket säger en del. Mycket fina miljöer, kostym, ljussättning och foto. Fast kanske lite långa sexscener för min smak. Däremot måste nog saker i konflikterna börjar ställas på sin spets snart. I och för sig känns det att det är precis vad avsnittet gör. Ser fram emot nr. 5.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Blir intressant att se hur det funkar när de hoppar framåt för re-castingen från sjätte avsnittet). Känns som något av en ödesstund för serien.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Det är också jätteintressant hur vi hejar på Rhaenyra, samtidigt som allt pekar mot att hon inte kommer att bli en vidare bra drottning och att det vore bättre för (nästan) alla om bara kungen gjorde baby Aegon till sin arvtagare och höll ihop riket.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Så, då har jag sett det senaste avsnittet.

Vill börja med att säga att det är härligt med en serie som har politiska intriger som inte är beroende av att karaktärerna beter sig som dumhuvuden! Alla intriger här är fullständigt vettiga och karaktärernas reaktioner på dem är fullkomligt rimliga! Saknade detta i bland annat andra säsongen av Witcher (som dock hade andra fantastiska kvaliteter).

Vidare är allt i serien riktigt snyggt! Kostym, rekvisita, kulisser, allt är verkligen en fröjd för ögat!

Intressantast är kungen och dottern. Ingen av dem är vad man med dagens mått skulle klassa som sympatiska (framförallt kungen är på många sätt en riktig gris), men i den värld de opererar i så är de bättre än många, vilket är riktigt grim på ett bra sätt och en snäv balansgång att gå för manusförfattarna. Har fortfarande noll intresse för någon annan av karaktärerna tyvärr och det är lite synd. Men jag har förlikat mig med att det nog kommer fortsätta vara så.

Några saker jag tyckte vad otlydliga:

När prinsessan och Deamon börjar inleda rajtan-tajtan, avbryts det för att hon klipper till honom eller för att han bara drar? Det gick lite för hastigt för att jag skulle hänga med.

När prinsessan sedan istället rajtan-tajtanar riddaren tycker jag att scenen känns onödigt lång och jag fattar inte vad syftet är, vad vill de säga? Men sen är den filmad lite om om någon tjuvtittar på dem? Så jag undrar om någon gjorde det eller om den bara var filmad konstigt?

Jag har fortfarande problem med att jag inte riktigt förstår varför jag ska bry mig. Det känns som att jag hade otroligt mycket mer motivation att bry mig om karaktärerna i Game of thrones. Det är tydligt nu hur viktigt hotet med the white walkers var. Men det kan ha att göra med att detta egentligen inte riktigt är min typ av fantasy och det är ju på intet sätt seriens fel.

Tycker fortfarande att det är bra! Om jag kan lyckas uppbåda lite engagemang i karaktärerna i kommande avsnitt kommer jag att tycka ännu bättre om den!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är också jätteintressant hur vi hejar på Rhaenyra, samtidigt som allt pekar mot att hon inte kommer att bli en vidare bra drottning och att det vore bättre för (nästan) alla om bara kungen gjorde baby Aegon till sin arvtagare och höll ihop riket.
Förklaringen tror jag är att Otto Hightower är så oerhört svår att gilla som person och så enkel att ogilla. Hans uppträdande i alla avsnitt hittills har bara ökad min avsky för karaktären(på ett bra sätt! Skådespelaren gör en grym insatts). Men har är ingen Tywin Lannister och det märks, Charles Dance fick mig att älska Tywin oavsett vilka hemskheter han än begick i GoT. Sen tror jag också att Rhaenyra ses av många tittare som en ny Daenerys… Och vi skall för respekt av båda karaktärerna inte gå djupare in på det spåret mer än att jag verkligen tror att många hoppas på en Daenerys 2.0 med ett för karaktären ”bättre” slut? Jag vet att min fru tänker så och även många av mina vänner som är ”unsullied”.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Förklaringen tror jag är att Otto Hightower är så oerhört svår att gilla som person och så enkel att ogilla.
Intressant nog är det vad folk i världen också tycker - han är en streber och uppkomling (han är visserligen en Hightower, men andre sonen), och att få sin dotter till drottning är en overreach som gör att få saknar honom. Trots att han ger allt intryck av att vara grundläggande kompetent och ansvarsfull.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Intressant nog är det vad folk i världen också tycker - han är en streber och uppkomling (han är visserligen en Hightower, men andre sonen), och att få sin dotter till drottning är en overreach som gör att få saknar honom. Trots att han ger allt intryck av att vara grundläggande kompetent och ansvarsfull.
Absolut, jag tänker framförallt på vilket intryck karaktärerna har gjort i serien för tittarna. Speciellt de som inte är lika nördiga som du och jag och faktiskt läst vad som i större detaljer kommer hända. Daemon är vad jag förstår omtyckt av tittarna, Rhaenyra likaså och deras potentiella motståndare ses av de flesta tittare som osympatiska. Tror inte svaret behöver vara mer komplicerat än så faktiskt. Sen får vi ju se vad folk tycker senare, var många som verkligen hatade Jaime Lannister bland tittarna i GoT för att sedan delvis byta fot och se att han faktiskt hade anledningar till att vara den han var. Sen förlåter knappast det hela katalysatorn som Jaime står för i GoT. Men folk kan ändra uppfattning och många kanske gör det i säsong 2 eller så, vem vet!?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jamie Lannister är så sjukt intressant i A Feast for Crows. Han ger sig ut på en Redemption Arc men han misslyckas för att han inte har något moraliskt centrum men under tiden ordnar han upp en massa problem som kriget ställt till så att utfallet ändå blir gott.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jamie Lannister är så sjukt intressant i A Feast for Crows. Han ger sig ut på en Redemption Arc men han misslyckas för att han inte har något moraliskt centrum men under tiden ordnar han upp en massa problem som kriget ställt till så att utfallet ändå blir gott.
Än en gång, absolut och jag håller verkligen med! Men just de detaljerna ser inte de som endast sett serien på HBO. Det skall också tilläggas att det var ett tag sen jag läste alla böcker i A Song of Ice and Fire, så även om jag har god koll på vad som händer så är det inte säkert att jag prickar vilken av böckerna just vad händer i, förutom de mer uppenbara sakerna. Har mest läst mycket Fire and Blood och The World of Ice and Fire de senaste åren tillsammans med rollspelsböckerna från Green Ronin. Jag tänker kanske främst på Jaime och Brienne och hur den handlingen porträtteras för tittarna :) Så karaktärer som tittare finner sympatiska kommer få samma tittare att vilja att just deras karaktärers sida i en konflikt vinner. Jag vill inte spoila något så jag nöjer mig med att säga att än så länge har tittarna inte många anledningar till att inte föredra Rhaenyra och hennes potentiellt allierade i en konflikt framför potentiella fiender men jag tror att det kommer bli svårare och svårare att se på konflikten/konflikterna på ett så enkelt sätt när vi kommer längre fram i seriens tidslinje!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Blir intressant att se hur det funkar när de hoppar framåt för re-castingen från sjätte avsnittet). Känns som något av en ödesstund för serien.
Jaha, något jag helt missat. Varför är det så? Är det ett tidshopp där i berättelsen?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jaha, något jag helt missat. Varför är det så? Är det ett tidshopp där i berättelsen?
Tidshopp är det i varje avsnitt men då den eller de händelser som serien skall försöka visa faktiskt pågår under så lång tid, så är det nog lämpligt med skådespelarbyte på en del av karaktärerna. Det är alltså ganska stora tidshopp totalt från första avsnittet och de senare avsnitten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Tidshopp är det i varje avsnitt men då den eller de händelser som serien skall försöka visa faktiskt pågår under så lång tid, så är det nog lämpligt med skådespelarbyte på en del av karaktärerna. Det är alltså ganska stora tidshopp totalt från första avsnittet och de senare avsnitten.
Jo, det har jag ju berört också i inlägg så det har jag inte missat. Men nu antar jag att vi pratar om ett större hopp på många år? Aja, det är i alla fall planerat, inte orsakat av yttre faktorer, det var det jag for efter.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jo, det har jag ju berört också i inlägg så det har jag inte missat. Men nu antar jag att vi pratar om ett större hopp på många år? Aja, det är i alla fall planerat, inte orsakat av yttre faktorer, det var det jag for efter.
Planerat sen länge, minst en karaktär har tre skådespelare som har/skall porträttera denne i första säsongen. Skall tilläggas att du förmodligen inte kommer reagera nämnvärt eller ens alls om du skulle märka det när det väl händer eller om du skulle bry dig. Jag tror övergången kommer bli snygg då alla som varit med och skapat serien har varit införstådda med detta från början :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Min fråga drunknade nog i min långa utläggning så jag testar igen:

Vad var det som hände på bordellen? Slog prinsessan till Deamon så att han smet, eller smet Deamon på eget bevåg?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min fråga drunknade nog i min långa utläggning så jag testar igen:

Vad var det som hände på bordellen? Slog prinsessan till Deamon så att han smet, eller smet Deamon på eget bevåg?
Daemon avvisar rhaenyra på eget bevåg .

"The reason for him rejecting her is not explained in the episode, but in a behind-the-scenes video, showrunner Miguel Sapochnik states that Daemon rejects Rhaenyra because of his impotence and inability to perform. This impotence stems from a sense of guilt on Daemon’s part, as he realizes that it’s morally wrong to sleep with his own niece."
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Min fråga drunknade nog i min långa utläggning så jag testar igen:

Vad var det som hände på bordellen? Slog prinsessan till Deamon så att han smet, eller smet Deamon på eget bevåg?
Daemon är också tydligt en ambivalent karaktär som inte riktigt själv tycks veta exakt vad han vill eller när han vill något. Dr_Dängrot har sett serieskaparna förklaring, så jag tror absolut den stämmer bäst i just det här avseendet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Skall tilläggas att du förmodligen inte kommer reagera nämnvärt eller ens alls om du skulle märka det när det väl händer eller om du skulle bry dig.
Inte det minsta orolig. Tycker generellt det brukar vara bättre att byta skådis än att hålla på med åldrande-effekter av olika slag. Och alldeles för få serier vågar skildra längre skeenden (något Maktens ringar gärna hade fått ge sig på), så det blir säkert utmärkt.
 
Top