Game of thrones - House of the dragon.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
"Director Clare Kilner had another take on Daemon’s impotence: “He thinks it’s shocking to her. But she doesn’t just get shocked, she gets excited by it. And when that happens, he has nothing. And he basically can’t handle not being in charge or in control"
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,321
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Inte det minsta orolig. Tycker generellt det brukar vara bättre att byta skådis än att hålla på med åldrande-effekter av olika slag. Och alldeles för få serier vågar skildra längre skeenden (något Maktens ringar gärna hade fått ge sig på), så det blir säkert utmärkt.
Håller med till fullo! Det är väldigt sällan olika sorters CGI eller andra effekter kan få till åldrandet på ett snyggt sätt. Jag har sett serier där det fungerar, som i For All Mankind tex men förmodligen inte speciellt många fler.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så där är två olika förklaringar till varför daemon avvisade rhaenyra , en där daemon blir impotent när han känner att han inte har kontrollen vilket stämmer in på vad vi sett tidigare i scenen med mysaria när han oroar sig för att inte va next in line i tronföljden
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,321
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
"Director Clare Kilner had another take on Daemon’s impotence: “He thinks it’s shocking to her. But she doesn’t just get shocked, she gets excited by it. And when that happens, he has nothing. And he basically can’t handle not being in charge or in control"
Tycker inte den förklaringen känns lika passande för rollen. Nog för att Daemon är som han är, men Rhaenyra tycks för mig vara någon han alltid sett som sin like och därför skaver just den förklaringen för mig. Men jag är inte heller Director Clare Kilner och har självklart inte insikt ens i närheten jämförelsevis, vad serien just vill förmedla där. Men jag föredrar absolut den första förklaringen bättre, att Daemon faktiskt kan känna skuld, skämmas och förstå att det han gör(även om han är en Targaryen) skulle ses som fel av de flesta och förmodligen också delar av han själv ser och känner detta. Rhaenyra och Mysaria är trots allt inte samma personer och Daemons relation till dem är på olika plan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tycker inte den förklaringen känns lika passande för rollen. Nog för att Daemon är som han är, men Rhaenyra tycks för mig vara någon han alltid sett som sin like och därför skaver just den förklaringen för mig. Men jag är inte heller Director Clare Kilner och har självklart inte insikt ens i närheten jämförelsevis, vad serien just vill förmedla där. Men jag föredrar absolut den första förklaringen bättre, att Daemon faktiskt kan känna skuld, skämmas och förstå att det han gör(även om han är en Targaryen) skulle ses som fel av de flesta och förmodligen också delar av han själv ser och känner detta. Rhaenyra och Mysaria är trots allt inte samma personer och Daemons relation till dem är på olika plan.
Jag gillar även jag den första förklaringen då jag tycker om att Daemon har någon form av saving grace .

Dock kan den senare förklaringen stämma in då daemon ber viserys om rhaenyras hand i giftermål vilket visar på att han har inget emot att äkta sin brorsdotter för att på så vis nå tronen.

(Dom gifter sig ju förövrigt senare så att ligga med sin brorsdotter är inte above daemon)
 
Last edited by a moderator:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,321
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar även jag den första förklaringen då jag tycker om att Daemon har någon form av saving grace .

Dock kan den senare förklaringen stämma in då daemon ber viserys om rhaenyras hand i giftermål vilket visar på att han har inget emot att äkta sin brorsdotter för att på så vis nå tronen.
Absolut, det jag menar är att det han trodde skulle bli ”bara” sex, där och då verkligen på riktigt förvandlades till ännu mer. Även om vi självklart sett kemi mellan dessa karaktärer innan så är det först här jag tror att Daemon börjar se Rhaenyra som något mycket mer än ett verktyg(även om det är ett omtyckt verktyg”, han ser henne nu som sin kärlek och en jämlike när det gäller att rädda sitt hus från yttre och inre hot. Hon har trots allt ”besegrat” honom två gånger nu på så sätt att det han planerat inte fungerat, han ser att han själv och Rhaenyra inte alls är speciellt olika. Vill inte gå vidare in på vad som komma skall men det är min personliga tolkning av vad jag såg.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Jag gillar även jag den första förklaringen då jag tycker om att Daemon har någon form av saving grace .

Dock kan den senare förklaringen stämma in då daemon ber viserys om rhaenyras hand i giftermål vilket visar på att han har inget emot att äkta sin brorsdotter för att på så vis nå tronen.

(Dom gifter sig ju förövrigt senare så att ligga med sin brorsdotter är inte above daemon)
Jag är inte speciellt spoilerkänslig, men jag skulle föredra om diskussionen i den här tråden handlar om saker som har hänt i tv-serien, inte om saker som kommer att hända senare som ni har läst om i en bok.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är inte speciellt spoilerkänslig, men jag skulle föredra om diskussionen i den här tråden handlar om saker som har hänt i tv-serien, inte om saker som kommer att hända senare som ni har läst om i en bok.
Absolut ber om ursäkt . Skall hålla eventuella spoilers som kanske kan ske i tv-serien utanför tråden 😊
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,042
Jaha, något jag helt missat. Varför är det så? Är det ett tidshopp där i berättelsen?
Ja, extra stort mellan 5 och 6, verkar det som. Det är där de byter skådisar på Alicent och Rhaenyra.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Vem än manusförfattarna är så är de otroligt skickliga på att skriva karaktärer som man inte nödvändigtvis sympatiserar med, men som ändå är vansinnigt intressanta att följa. Daemon är verkligen en rövhatt på nästan varenda sätt och vis, men varje gång han är framför kameran vill man ha mer. Lite kul att Daemon får lov att vara slug också, i sitt försök att dra prinsessan till en bordell, och synas där, så förstör han hennes rykte. Det enda "hederliga" vore att de två gifts med varandra, vilket såklart säkrar honom tronen.

Bra avsnitt överlag, älskar att alla får lov att göra misstag och felbedömningar. De vandrar stundom bort från källmaterialet, tex. med Ser Criston Cole, men det gör inget, för det här skapar mer drama och spänning inför vad som komma skall.

Viserys får kritik här i tråden för att vara en dålig kung, men på det stora hela är han den mest kompetenta regenten på Järntronen som vi har sett på TV. Jämför med Bobby B (inbördeskrig under sin levnadstid, kronans finanser in shambles, helt beroende av Tywinns goda vilja), Joffrey (behöver jag förklara?), Tommen (110% kontrollerad av folket kring honom), Cersei (lol), Dany (lol) och slutligen Brann (tillsätter icke läskunniga personer som förstår hur ett lån fungerar som Master of coin).

Min största kritik mot serien skulle faktiskt vara mot the small council - de är väldigt ointressanta jämfört med karaktärerna vi fick i Game of Thrones. När Ned tillsätts som hand så framstår Littlefinger, Varys, Pycelle och Barristan Selmy alla som färgstarka karaktärer. Nu har vi koll på Otto Hightower (han vill säkra sin ätt på tronen, generellt kompetent) och typ han killen som heter Lyonel Strong (ger kungen ärliga, icke-själviska råd). Resten är mer eller mindre ansiktslösa individer, speciellt efter att Corlys inte sitter med i rådet längre.

Men det är bra. Det är väldigt bra faktiskt. Gillar skarpt hur väl de blandar samman politik och personliga relationer.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Några tankar so far

- Den här serien kommer aldrig komma upp till samma höjder som de tidiga säsongerna av GoT. Det handlar framför allt om att man inte har lika många olika trådar. Det är inga Faceless men, Melisandre, Rober Barathion, Brotherhood Without banner osv.
Men detta gör också att man inte kommer få samma problem att sy ihop alltihop. GoT blev ju som Lost där det visade sig att man inte hade, eller orkade skriva, ett slut för att olika trådar man lagt ur.

- Tempot börjar bli lite väl långsamt. Dessa ständiga hovintriger måste varvas bättre med andra plotlines eller lite aktion.

- Skådisarna och är så jävla bra. Han som spelar Dameon är helt fantastisk, och även Kungen och inte minst drottningen Alicent Hightower, liksom hennes pappa som är hand of the King.

- Jag hoppas att nu när serien går bra att man får en större budget och börjar med plotlines i andra kungariken eller i de fria städerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,917
En sak som jag kommit på att jag saknar i serien är magi. Om man bortser från drakarna så skulle ju allt egentligen kunna utspela sig i vår värld. Jag älskade böckernas blandning av hovintriger och massa väldigt subtil magi. Magin skalades ner i tv-serien got vilket jag tyckte var synd och nu verkar de ha skalat ner den ännu mer. Hoppas på mer magi snart, i stora lass!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
En sak som jag kommit på att jag saknar i serien är magi. Om man bortser från drakarna så skulle ju allt egentligen kunna utspela sig i vår värld. Jag älskade böckernas blandning av hovintriger och massa väldigt subtil magi. Magin skalades ner i tv-serien got vilket jag tyckte var synd och nu verkar de ha skalat ner den ännu mer. Hoppas på mer magi snart, i stora lass!
Jag gillade hur magin behandlades i serien (och i böckerna, även om jag inte minns hur mycket mer framträdande det var).

Men House of Dragons saknar den typen av mystiska aspekter och plotlines. Melissandre, spåkvinnorna, hon som hade ihjäl Karl Drogo, magikerna i de fria städerna osv. Får hoppas det kommer.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Ah just det, nu mindes jag en kritik jag har mot serien. Fan vad krystade scenerna är där de pratar om Game of Thrones-serien. "A song of ice and fire", "En Tagge måste sitta på tronen" "En Tagge måste stoppa en hemska horden från norr" och så vidare. Det är extra dumt eftersom vi vet att så inte är fallet. En Lannister satt på tronen och en Stark stoppade White Walkers.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ah just det, nu mindes jag en kritik jag har mot serien. Fan vad krystade scenerna är där de pratar om Game of Thrones-serien. "A song of ice and fire", "En Tagge måste sitta på tronen" "En Tagge måste stoppa en hemska horden från norr" och så vidare. Det är extra dumt eftersom vi vet att så inte är fallet. En Lannister satt på tronen och en Stark stoppade White Walkers.
Det beror sig väll på hur man ser det , jon Snow var ju drivande i att stoppa hotet ifrån white Walkers och han är en targaryen och inte en stark . Arya som i tv-serien dödar Night king med cats paw är iofs en stark men så mycket mer drivande i att besegra white Walkers är hon inte
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Man kan ju också i tv-serien anta att Jon Snow är azor ahai prinsen som var lovad och hans är sången av is och eld då han är en targaryen .

Så en tagge som skall stoppa ondskan är inte så dumt när allt kommer kring
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Det beror sig väll på hur man ser det , jon Snow var ju drivande i att stoppa hotet ifrån white Walkers och han är en targaryen och inte en stark . Arya som i tv-serien dödar Night king med cats paw är iofs en stark men så mycket mer drivande i att besegra white Walkers är hon inte
Njä, du har nog fel. Hur armén hanteras spelar absolut ingen roll om man kör med konceptet av "Döda ledaren så dör alla andra". Tom. Melisandre påpekar att detta är Aryas uppgift, och det förtydligades av serieskaparna efteråt att valet var gjort i ett försök att inte göra den klassiska tropen av hjältesnubben av kungligt blod som dödar the night king.

Jon stoppar inte White walkers, det gör Arya. Jon hjälper till, duktig kille, men det är Arya som vinner det. Och det sitter ändå ingen Tagge på tronen.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
De behöver inte rätt de kanske bara har lite rätt eller inte alls. De viktigaste är att de tror det och använder det för att rättfärdiga att de har kommit som främlingar och tagit över en kontinent med sitt supervapen.

Det är alltid irriterat mig lite att Taragyens har setts som så självklara efter ett par hundra år när kontinenten har en gemensam mångtusenårig historia. Annars hoppas jag mest att den här serien hålls lite tight man fokuserar på familjefejden sen tycker att det är klart så.
 
Top