Game of thrones - House of the dragon.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Njä, du har nog fel. Hur armén hanteras spelar absolut ingen roll om man kör med konceptet av "Döda ledaren så dör alla andra". Tom. Melisandre påpekar att detta är Aryas uppgift, och det förtydligades av serieskaparna efteråt att valet var gjort i ett försök att inte göra den klassiska tropen av hjältesnubben av kungligt blod som dödar the night king.

Jon stoppar inte White walkers, det gör Arya. Jon hjälper till, duktig kille, men det är Arya som vinner det. Och det sitter ändå ingen Tagge på tronen.
Jon Snow får med sig det fria folket , han får med sig daenarys och hennes trupper och drakar , han försöker skapa en allians med cersei .

Arya var bara på rätt plats vid rätt tidpunkt mer än så gjorde hon inte, Arya var handen som höll vapnet som dräpte the night king . Jon Snow var hjärnan bakom handen som höll vapnet
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Vad pratar ni om??? Game of Thrones tog slut efter sex säsonger, har aldrig hört talas om något efter det, det finns inga fler säsonger, vad är ens en säsong 7 och 8, känner inte ens igen begreppen!!!
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Vad pratar ni om??? Game of Thrones tog slut efter sex säsonger, har aldrig hört talas om något efter det, det finns inga fler säsonger, vad är ens en säsong 7 och 8, känner inte ens igen begreppen!!!
Skaparna av Lost skojade i sin bakom scenerna-podd om att de skulle ha en sjunde zombie-säsong efter allting, och som svar på en fråga de tyckte var så irrelevant att den inte borde besvaras så utnämnde de säsong åtta till Lost: Deck collapse. Så här i efterhand känns det som att GoT-skaparna tog dem på allvar och försökte förverkliga drömmen...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Eftersom serien ”Snow” tycks bli verklighet och att ”House of The Dragon” på flera sätt känns som ett sätt att reparera de två sista säsongerna i ”Game of Thrones”, så kanske vi inte skall ta för givet att The Night King(The Great Other) alls är död. I seriens kanon så gick hans kropp uppenbarligen sönder när Arya blev en flygande ninja, men är entiteten verkligen förintad? Och vem säger att det inte sitter en Targaryen på tronen i formen Brynden Rivers, fast i Brandon Starks kropp? Jag spekulerar och gissar nu, men jag tycker verkligen att ”House of The Dragon” just försöker att ändra på det som många upplevde som det sämsta med ”Game of Thrones” och att ”Snow” kan spinna vidare på just de sakerna.

Så jag tror personligen att vi kommer att få se mer magi och inte mindre med tiden.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Vad pratar ni om??? Game of Thrones tog slut efter sex säsonger, har aldrig hört talas om något efter det, det finns inga fler säsonger, vad är ens en säsong 7 och 8, känner inte ens igen begreppen!!!
Det känns som att ingenting är Canon innan det finns i bokform.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Ja, så är det nog. Sen får vi se om vi får kanon i bokform alls... Jag hoppas verkligen det då jag följt de här böckerna många år innan HBO klev in och gjorde serie av dem.
Det hoppas jag också på. Jag är inte säker på att jag skulle orka ta upp läsandet igen då jag glömt så mycket och måste läsa om, men tycker verkligen att alla fans förtjänar ett avslut! 🙂
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Ja, så är det nog. Sen får vi se om vi får kanon i bokform alls... Jag hoppas verkligen det då jag följt de här böckerna många år innan HBO klev in och gjorde serie av dem.
Jag vet inte, väntan är så lång och jag inte samma fan som jag för förut. Jag föredrar nog ett mysterium framför ett slut som stressas fram.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vet inte, väntan är så lång och jag inte samma fan som jag för förut. Jag föredrar nog ett mysterium framför ett slut som stressas fram.
Känns knappast som att GRRM har stressat med de två sista böckerna ;). Jag hoppas snarare att de släpps och att de slutar som han vill att de ska sluta och att olika karaktärers öde blir som han tänkt sig. Så att profetior etc får någon form av mening och förklaring. Jag är ett ännu större fan av världen som GRRM skapat, nu jämfört med tidigare. Världen blev så otroligt mycket rikare med ”The World of Ice and Fire”, ”Fire and Blood” men också Dunk and Egg-novellerna.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Håller med det vore verkligen roligt att få se slutet. Jag får försöka förnya mitt intresse och läsa Fire and Blood efter säsong 1. Dunk and Egg var det första jag läste av Martin och blev så förtjust att jag köpte de första två böckerna direkt.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Eftersom serien ”Snow” tycks bli verklighet och att ”House of The Dragon” på flera sätt känns som ett sätt att reparera de två sista säsongerna i ”Game of Thrones”, så kanske vi inte skall ta för givet att The Night King(The Great Other) alls är död. I seriens kanon så gick hans kropp uppenbarligen sönder när Arya blev en flygande ninja, men är entiteten verkligen förintad?
"Somehow The Night King returned."

Somehow The Night King returned.png
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
"Somehow The Night King returned."

View attachment 9837
Ja, tyvärr finns det likheter. Men om böckerna väl skrivs klart så tror jag att de inte kommer att vara Arya som kommer att rädda världen med en dolk. Böckerna har så extremt mycket mer övernaturliga inslag och framförallt ingen Night King på det sättet som i serien, de skillnaderna och många andra gör att jag omöjligt kan tro att böckerna ens i närheten kommer ha samma händelseförlopp. En del karaktärer kommer förmodligen och kanske även troligen sluta upp på samma plats som de gjorde i serien. Det är vägen dit som kommer vara väldigt annorlunda samt att jag har väldigt svårt att se att Norden blir ett eget kungarike i böckerna, så det är väldogt mycket som skiljer.

Men som jag sagt tidigare så tror jag att House of The Dragon är ett sätt att ur min synvinkel, ”reparera” det som de senare säsongerna av GoT gjorde mindre bra. Och då måste de kanske återuppliva seriens Night King för att profetiorna skall kunna tolkas som att de överhuvudtaget stämde lite grann.

Men jag tycker att det alltid är rätt billigt och inte speciellt kul att återuppliva karaktärer på det sättet som gjordes i Star Wars och tycker inte att det låter speciellt bra i GoT/HoTD/Snow eller annan valfri serie kopplad till Westeros. Ett alternativ vore självklart att visa att seriens Night King mer var som Darth Vader i Star Wars och att The Great Other fortfarande finns där ute långt i den eviga vinterns land...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Ja, tyvärr finns det likheter. Men om böckerna väl skrivs klart så tror jag att de inte kommer att vara Arya som kommer att rädda världen med en dolk. Böckerna har så extremt mycket mer övernaturliga inslag och framförallt ingen Night King på det sättet som i serien, de skillnaderna och många andra gör att jag omöjligt kan tro att böckerna ens i närheten kommer ha samma händelseförlopp. En del karaktärer kommer förmodligen och kanske även troligen sluta upp på samma plats som de gjorde i serien. Det är vägen dit som kommer vara väldigt annorlunda samt att jag har väldigt svårt att se att Norden blir ett eget kungarike i böckerna, så det är väldogt mycket som skiljer.

Men som jag sagt tidigare så tror jag att House of The Dragon är ett sätt att ur min synvinkel, ”reparera” det som de senare säsongerna av GoT gjorde mindre bra. Och då måste de kanske återuppliva seriens Night King för att profetiorna skall kunna tolkas som att de överhuvudtaget stämde lite grann.

Men jag tycker att det alltid är rätt billigt och inte speciellt kul att återuppliva karaktärer på det sättet som gjordes i Star Wars och tycker inte att det låter speciellt bra i GoT/HoTD/Snow eller annan valfri serie kopplad till Westeros. Ett alternativ vore självklart att visa att seriens Night King mer var som Darth Vader i Star Wars och att The Great Other fortfarande finns där ute långt i den eviga vinterns land...
Nu var det evigheter sen jag läste böckerna så jag kan komma ihåg helt fel, men var det inte mycket i böckerna som hintade om tidsparsdoxer och kanske till och med tidsresor? Vill minnas att lite sånt kom upp även i tv-serien men att det rann ut i sanden. Jag har alltid tänkt mig att Bran kommer försöka hindra the white walkers med någon slags tidsparadox som kanske eller kanske inte kommer lyckas men som oavsett fuckar upp världen rätt rejält.

Vill även minnas att det vagt hintas om att gudarna i världen väljer varsin ”avatar” eller förkämpe på jorden så en av mina teorier är att sortin med white walkers bara kommer följas upp med ett gudarnas krig på jorden vilket blir ännu jävligare.

Men men, det var som sagt länge sen jag läste böckerna, så alla mina teorier är säkert åt skogen 😂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu var det evigheter sen jag läste böckerna så jag kan komma ihåg helt fel, men var det inte mycket i böckerna som hintade om tidsparsdoxer och kanske till och med tidsresor? Vill minnas att lite sånt kom upp även i tv-serien men att det rann ut i sanden. Jag har alltid tänkt mig att Bran kommer försöka hindra the white walkers med någon slags tidsparadox som kanske eller kanske inte kommer lyckas men som oavsett fuckar upp världen rätt rejält.

Vill även minnas att det vagt hintas om att gudarna i världen väljer varsin ”avatar” eller förkämpe på jorden så en av mina teorier är att sortin med white walkers bara kommer följas upp med ett gudarnas krig på jorden vilket blir ännu jävligare.

Men men, det var som sagt länge sen jag läste böckerna, så alla mina teorier är säkert åt skogen 😂
Utan att avslöja alldeles för mycket så hintas det nog mer åt att Brandon Stark snart bara är ett skal med Brynden Rivers boende i den kroppen. Att de vita träden med ansikten(Weirwood) och att skogens barn är betydligt mer sinistra än vad man som läsare skall ha trott. A Dance with Dragons tillsammans med de kapitel och smygtittar vi fått gällande The Winds of Winter, tyder på mycket mörker och "Lovecraftisk" stämning.

Detta är alltså mina personliga tolkningar av texterna jag läst och inget mer. Även om de flesta större kanalerna på Youtube som följer GRRMs arbete också tycks hålla med.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Utan att avslöja alldeles för mycket så hintas det nog mer åt att Brandon Stark snart bara är ett skal med Brynden Rivers boende i den kroppen. Att de vita träden med ansikten(Weirwood) och att skogens barn är betydligt mer sinistra än vad man som läsare skall ha trott. A Dance with Dragons tillsammans med de kapitel och smygtittar vi fått gällande The Winds of Winter, tyder på mycket mörker och "Lovecraftisk" stämning.

Detta är alltså mina personliga tolkningar av texterna jag läst och inget mer. Även om de flesta större kanalerna på Youtube som följer GRRMs arbete också tycks hålla med.
Jag måste erkänna att jag glömt vem Brynden Rivers är. Är det killen som vuxit ihop med trädet?

Ja, jag minns nåt superblodigt preview-kapitel med Euron som jag vill minnas osade Lovecraft och var riktigt obehagligt!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Personligen tyckte jag alltid att Patch-Face i böckerna var riktigt intressant och att det var synd att han inte var med i tv-serien.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag måste erkänna att jag glömt vem Brynden Rivers är. Är det killen som vuxit ihop med trädet?

Ja, jag minns nåt superblodigt preview-kapitel med Euron som jag vill minnas osade Lovecraft och var riktigt obehagligt!
Brynden Rivers är mycket riktigt killen som sitter fast i trädet. En Targaryen-bastard som höll på med mycket mysticism och har en otroligt häftig historia. Han är grymt läskig på väldigt många sätt och läs gärna om hans älskarinna också ;-) Det ger både en del svar och väcker många frågor.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Brynden Rivers är mycket riktigt killen som sitter fast i trädet. En Targaryen-bastard som höll på med mycket mysticism och har en otroligt häftig historia. Han är grymt läskig på väldigt många sätt och läs gärna om hans älskarinna också ;-) Det ger både en del svar och väcker många frågor.
Vill ha mer sånt här i House of Dragon! Mer wierdos fastvuxna i träd! Mer mysticism och blodsmagi! Mer illasinnade trädansikten! Mer kroppsbyten! Mer äckliga skuggvarelser som föds ur röda prästinnor och dödar kungar!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag måste erkänna att jag glömt vem Brynden Rivers är. Är det killen som vuxit ihop med trädet?
Ja. Mer känd som Bloodraven - han och Maester Aemon är de enda (relevanta) överlevande från The Blackfyre Rebellion (som också skulle kunna bli OK tv, och en oundviklig bakgrund om de gör Dunk & Egg).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Vill ha mer sånt här i House of Dragon! Mer wierdos fastvuxna i träd! Mer mysticism och blodsmagi! Mer illasinnade trädansikten! Mer kroppsbyten! Mer äckliga skuggvarelser som föds ur röda prästinnor och dödar kungar!
Bör dock understryka att vi fick typ inget av det där under den första säsongen av Game of Thrones. Det kommer, sakta men säkert.
 
Top