Göra dvärgar mer varierade och spännande, men fortfarande kännas som dvärgar

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag håller med om att dvärgar ofta blir standardiserad i rollspel på grund av nisch protection och av tradition. Den spännande frågan för min del är hur kan man göra dvärgar mer varierade och spännande och fortfarande få dem att känns som dvärgar.

Det här var en spännande fråga från flera månader sedan i en tråd som handlade om något annat.

För mig personligen skulle rätt väg att gå vara lite roliga förmågor som lyfter fram deras dvärgighet, utan att för den delens skull nicha dem mot en speciell typ av rollperson. Jag tycker också det behöver vara förmågor som inte är kopplade till någon specifik kultur, utan mer till inneboende förmågor.

Eftersom vi kommer in på regler där blir det ju lite svårt att diskutera utan att ha bestämt ett specifikt regelverk, men jag får väl försöka hålla det generiskt så gott jag kan =D

Men exempelvis tycker jag dvärgar överlag är starkare och "tuffare" än människor, men jag skulle inte vilja ge dem en ren bonus på relaterade grundegenskaper för det tycker jag nichar dem åt att spela krigare. Istället hade jag bara get dem en bonus på bärförmåga och kroppspoäng (eller vad motsvarande värden heter i respektive rollspel). För bärförmåga och kroppspoäng är generellt sett användbara för alla rollpersoner oavsett om de är krigare, magiker eller tjuvar.

Jag hade också tagit inspiration från gamm-dnds förmåga att de kan känna om korridorer sluttar, men utökat den till att dvärgar kan känna av alla avvikelser i sten. Dvs om de är i en grotta eller i en stenbyggnad kan de känna om det finns saker som hemliga dörrar och rum. De vet inte nödvändigtvis hur de tar sig in där, men de kan känna att det är något lurt med den där väggen. Att rummet de är i är mindre än det borde vara. Och allt annat som kan komma från att de har en slags intuitiv släktskap till sten och berg, så som att de känner av rasrisker, hur djupa klyftor är, åt vilket håll utgången borde vara. Dvs, det är inte en förmåga de har för att de är bra byggare, däremot är de kanske ofta bra byggare för att de har den här förmågan.

Man kan ju mixa in någon populärkulturell företeelse (Hör jag någon tipsa om Wraeththu?) och sedan göra dem så dvärgiga som man bara kan i övrigt så kommer det nog att kännas fräscht!

Jag korspostar eftersom detta passar bättre här:

---

Jag skrev en kort artikel i Sverox nummer 30 där jag testade att utforska detta. Kan väl erkänna att jag inte gick på djupet, men det kanske kan vara kul att få lite andra vinklar. Sidan 6 och framåt.

Fantastiska illustrationer av Patrik Norrman.

https://download.alexandria.dk/files/issue/126/Sverox30.pdf

Kanske lite utanför frågeställningen men jag tycker Trudvang lyckades med det, tror det beror på att de skapade en helt ny känsla över spelet. Dvs det var inte bara en vanlig värld med justerade dvärgar utan en helt annan känsla vilket gör att man lättare köper förändringen.

Back