Göra dvärgar mer varierade och spännande, men fortfarande kännas som dvärgar

Jo, du har givetvis en poäng. Men om man ska begränsa sig till vad folk är van och vill spela, så blir det nog inte så mycket nya sätt att spela (dvärgen i det här fallet). Nu har jag som du redan anat inget emot dvärgen som något spelaren inte äger eller spelar. I alla fall inte som rollperson i första hand.

Jo, du har givetvis en poäng. Men om man ska begränsa sig till vad folk är van och vill spela, så blir det nog inte så mycket nya sätt att spela (dvärgen i det här fallet). Nu har jag som du redan anat inget emot dvärgen som något spelaren inte äger eller spelar. I alla fall inte som rollperson i första hand.
Jag kan absolut tänka mig en stor variation på dvärgkonceptet. Men man kan ju i det fallet lika gärna gå i någon sorts mer science fiction-inspirerad och tänka ”dvärgen som främmande organism” snarare än ”dvärgen som sagoväsen”. Jag har aldrig varit någon stor fan av strikta genreindelningar och tycker om fantasy som är lite som lågteknologisk SF i en magisk miljö.

För min del är väll det som jag vill ha med mina fantasy dvärgar som en kombination av typ 2-4 av nedanstående:
* korthet (även om jag inte har emot vissa större exemplar, så som i Trudvagn).
* goda hantverkare - behöver inte vara med sten eller metall, utan träsnideri går lika bra.
* att de har något med den underjorden att göra - men det behöver inte vara något mer än som i Snövit-filmen då de jobbar i en gruva, eller bor i typ hobbit-hållor, eller som i Shannara: en gång kom upp från underjorden men inte har något intresse att återgå dit.
* girighet/habegär - behöver inte vara för dyrbara metaller och/eller ädla stenar utan kan vara för sköna ting.
* mekaniskt kompetenta.
* Hedersamma - behöver inte betyda att deras heder är liknande många av våra standard hederssystem. Kanske med följd att de är utmärkta advokater o kontraktsskrivare då de följer vad man har överenskommit men inte har några problem med bara följa exakt vad som sagt/skrivits och ignorerar andemeningen.
* Musikaliska.
* Luvor som standard huvudbonad.

Back