Göra dvärgar mer varierade och spännande, men fortfarande kännas som dvärgar

Jag hade någon sorts idé för en massa år sedan om att dvärgiska män och kvinnor skiljer sig ganska mycket åt (till skillnad från den andra motpolen där de är förvillande lika och leder till fördomar om att det inte finns några dvärgiska kvinnor). Manliga dvärgar är långsamma och rigida i både tanke och fysik. De är specialiserade och ägnar sig i huvudsak till ett hantverk och sysslor i eller nära hemmaberget.

Kvinnliga dvärgar är mer flexibla och tenderar att vara mer av mångsysslare. De ägnar sig därför åt sysslor som t.ex. jakt/samlande, handel och utforskning.

Det avspeglar sig i krigföringen där männen skapar regementen av tungt infanteri specialiserat på försvarsstrid, medan kvinnoregementena används för anfall/motanfall, spaning, vedergällning och räder.

Ovanstående ger också att det är vanligare att stöta på kvinnliga dvärgäventyrare än manliga diton. Och det gör också att man kan ta ut svängarna en del med tjejerna, medan gubbarna får vara "klassiska dvärgar". Äta kakan och ha kvar den, typ.

Sedan jag skrev det där har det blivit ungefär så jag gör med dvärgar i min kampanjvärld.
 
Back
Top