Quadrante
Grisbonde
De flesta kanske dör av att alstra en ny generation ?
Extrem sexuell dimorfism känns som ett spännande grepp i många sammanhang. Jämför Khepri i Perdido Street Station.Jag hade någon sorts idé för en massa år sedan om att dvärgiska män och kvinnor skiljer sig ganska mycket åt
I Warhammer Old World så är en av armeledarna figurerna en dvärgkvinna, i Age of Sigmar ser vi flera dvärgkvinnor både bland fireslayers, kharadron overlords och helsmiths of Hashut i olika roller, i fiktionen är det etablerat att bland fireslayers finns det vissa roller som av tradition är kvinnor förbjudna (typ deras kung, men saker tycks vara på väg att ändras) men vet inte om det finns några roller där män är förbjudna, vet inte hur det ser ut för kharadron eller helsmiths men det ser ut som de inte gör någon skillnad på kön. Warhammer fantasy dvärgkvinnor har inte skägg. I Wh40k så finns kvinnor i olika roller bland league of Votann o de tycks inte göra någon skillnad på kön, LoV dvärgarna kommer i flera olika former p.g.a. genmanipulation men de har samma korta breda standard form som bas och där tycks skägget inte vara något viktigt i allmänhet, vissa män har det andra inte, vet inte om vi har sätt några kvinnor med skägg dock.Finns det dvärgkvinnor? Rent logiskt borde det göra det, men jag har alltid haft lite svårt att föreställa mig dem. Förmodligen för att de förekommer så sällan i fiktionen. Jag antar att dvärgstereotypen är maskulint präglad. Är dvärgkvinnorna hemmafruar eller är de precis som dvärgmännen fast utan (?) skägg?
Hur menar du? Är det inte lite som att fråga hur man ska göra människokvinnor intressanta?Jo, men hur är dvärgkvinnorna? Hur kan de göras konceptuellt intressanta?
De tillhör väll samma släkte i klassiska DoD (har int tittat upp om de gör det i nya).Jag kan också enkelt tänka mig att dvärgar och jättar bara är de olika storleksmässiga ändarna av samma kategori av jordfolk.
EON känns det som tog Pratchet grejen och försökte göra den seriös och rättfärdigad ("alla dvärgar slåss med yxa och här ger vi en långtgående förklaring till varför").Pratchett parodierar det här litegranna (naturligtvis!). Hans dvärgkvinnor ser också precis likadana ut som männen - så ett första steg mot en romans är att mycket diskret försöka ta reda på vilket kön din tilltänkta partner har.
Chronopia är antagligen det rollspel jag läst där färst kvinnor nämns överhuvudtaget. Antalet beskrivna kvinnliga spelledarpersoner i modulerna kan, för att ta till en chronopisk formulering, räknas på en stympad mans fingrar.I Chronopia tror jag inte några kvinnliga dvärgar nämns men jag mins en barbild där servitrisen var en skägglös kvinna.
Dvärgmodulen är väl tyvärr en av de moduler som jag verkligen känner behöver en uppdatering – den tycks bygga väldigt mycket på att rättfärdiga att alla dvärgar är likadana, snarare än att visa upp deras kultur som mångfacetterad. Jag tror det är lite av en nittiotalsgrej: jag får intrycket att det då var angeläget att försöka presentera folkslagskulturer som väldigt starka för att motverka det tänkta fenomenet med spelare som bara valde ras utifrån spelvärden. Nuförtiden tror jag man är mer intresserad av att skildra kulturer som komplexa, varierade och stundtals självmotsägande.EON känns det som tog Pratchet grejen och försökte göra den seriös och rättfärdigad ("alla dvärgar slåss med yxa och är ger vi en långtgående förklaring till varför").
Hur menar du? Är det inte lite som att fråga hur man ska göra människokvinnor intressanta?
Det som motiverar dvärgars existens är väl framför allt att det finns folk som tycker det är kul att spela dvärgar?Det som rent konceptuellt motiverar dvärgars existens i en setting är väl att de konceptuellt skiljer sig från människor?
Det som motiverar dvärgars existens är väl framför allt att det finns folk som tycker det är kul att spela dvärgar?
Jag, som inte är vidare intresserad av att spela en traditionell dvärg, skulle såklart tycka det. Men de personer som efterfrågar dvärgar till att börja med? De kanske framför allt vill ha samma upplevelse som de alltid har haft, eftersom de tycker dvärgstereotypen är kul att spela.Jo, men blir det inte roligare om de är något mer än små skäggiga gubbar med stora muskler och intresse för metaller?
Bortsätt från när det inte är det. Se alla ställen där marken har en tendens att bäva och spricka.Sten är stabilt
Äventyr, om jag mins rätt, hade att dvärgar har nackdelen Girighet som innebär att de behöver slå mot ett ha-begär om det ser något värdefullt, men det betyder inte att det värdefulla måsta vara något som materiellt är värdefullt utan det kunde lika gärna vara att det är något som "bara" är så vacker att de vilhöver det.Jag skulle vilja tona ned detta genom att betona att dvärgar också älskar skönhet, och likt Gimli kan bli rörda till tårar av nostalgi över svunnen prakt, eller hemlängtan. Detta är en aspekt i Tolkiens dvärgskildring som ofta glöms bort i populärkulturen. Det känns som att fantasy åtminstone borde hitta tillbaka till det - sluta fokusera så hårt på det praktiska i dvärgars hantverk och mentalitet, och betona istället ritual, tradition, estetik.
Jag tror att många kan vilja konceptuella dvärgar utan att de bara är klyschorna.Det som motiverar dvärgars existens är väl framför allt att det finns folk som tycker det är kul att spela dvärgar?
Du menar som Glader, Toker, etc?Gillar en sak om dvärgar som ofta glöms bort eller ignoreras, hur varje dvärg representerar och förkroppsligar något.
Det är ett modernt exempel på just detta. Att de är sagoväsen och har en funktion i berättelsen.Du menar som Glader, Toker, etc?
Är det förenligt med att spela dem som rollpersoner? Det är det jag ofta upplever som ett problem när man vill att alver, dvärgar och liknande ska vara mer ”sago-aktiga”, det känns lite svårt att kombinera med att ha dem som annat än spelledarpersoner i mer traditionellt rollspel.Det är ett modernt exempel på just detta. Att de är sagoväsen och har en funktion i berättelsen.
Är nog en smaksak. Men ja det borde det vara. Särskilt om man inte bara vill spela en kostym. … vilket givetvis är helt okej.Är det förenligt med att spela dem som rollpersoner
Det jag tänker mer är att ett förkroppsligande av ett koncept/en berättelsefunktion blir väldigt enkelspårigt.Är nog en smaksak. Men ja det borde det vara. Särskilt om man inte bara vill spela en kostym. … vilket givetvis är helt okej.
Lite som ”jag spelar bard/barbar/krigare/tjuv”, det blir så enkelspårigt som man gör det.Det jag tänker mer är att ett förkroppsligande av ett koncept/en berättelsefunktion blir väldigt enkelspårigt.
Jag tänker att skillnaden är att ett väsen som förkroppsligar ett koncept liksom per definition är tvådimensionellt på ett annat vis – om jag börjar lägga till personlighetsdrag och beteenden som inte har med just det konceptet att göra spär jag ut idén bakom varelsen, och gör den mer som en människa. Om jag förser en barbar med ”o-barbariska” drag är det inte ett problem på samma vis, utan något som bara fördjupar skildringen, men i själva konceptet att vara en personifikation/narrativ funktion ingår i mitt tycke en avsaknad av denna sorts fördjupning – hela ens liv rör sig kring en enda sak.Lite som ”jag spelar bard/barbar/krigare/tjuv”, det blir så enkelspårigt som man gör det.