Nekromanti Fria Ligan släpper Alien: The Roleplaying Game

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
krank;n318948 said:
För egen del tycker jag att det finns få saker som dödar stämningen och gör mig så o-rädd som mekanik för skräck (eller galenskap). Eftersom mitt mål är att känna inlevelse i min rollperson och inte bara fjärrstyra den som en robot så brukar sådan mekanik mest sabotera – den tydliggör och understryker att jag minsann inte alls är min rollperson, utan ger mig bara instruktioner för hur jag ska spela rollpersonen.

Eller med andra ord: när jag spelar skräckspel så vill jag själv känna skräck/terror, eller åtminstone starkt obehag genom stämningen. Om jag inte kan känna det rollpersonen känner ens litegrann så blir det för mig rätt bortkastat. Mekanik för skräck lägger med andra ord inte till något som jag faktiskt vill ha kring bordet.

Ett exempel: Den enda gång jag spelat Kult var nu på Gothcon, äventyret "Tjugosjätte timmen". Visst har Kult mekanik för "mental balans" men det värdet användes aldrig i vår grupp – det var istället scenariets uppbyggnad och struktur tillsammans med SLs framförande och oss spelares vilja att spela med som tillsammans skapade en förbannat obehaglig stämning.

Tyvärr kommer jag på rak arm inte på några skräckspel som faktiskt fokuserar på det här – alla jag läst har kapitulerat och haft med något slags lökig "skräckmekanik" även om en del av dem också haft en del tips om hur man skapar skräckstämning. Jag skulle vilja se mer sånt från skräckspel – mer om hur man hjälper spelarna att känna skräck och hur man som spelare gör för att bejaka det.
Jag tror jag var lite dåsig när jag skrev detta. Det finns givetvis bra exempel på rollspel där man inte nyttjar en skräckmekanik och där det fungerar iallafall. (t.ex. Kutulu och friformskampanjen Upsalasviten). Jag backar! :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Rangertheman;n318952 said:
Är det underligt att rollspela när och hur rollpersonen reagerar?

Barkhäxan har ingen mekanik för rädsla trots att det är ett renodlat skräckrollspel. Men det ger hjälp till att bygga en stämning som spelarna kan reagera på och överföra på sina rollpersoner. De gånger vi har spelat har rollpersonerna agerat precis så panikslaget och irrationellt som spelarna förmodligen själva hade gjort om de utsattes för de hemskheter jag kastar mot dem.
Som jag skrev ovan. Jag var lite trött. Givetvis finns det spel som gör det bra...

Tycker dock inte det är något fel med att ha en mekanik för det heller. Skulle säga att det är på samma sätt med allt annat det finns en mekanik kring. Du behöver ju inte ha en skademekanik heller utan skulle kunna rollspela att RP är skadad eller att RP har någon annan form av tillstånd.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Rangertheman;n318956 said:
Det är också förklaringen till att jag inte är så förtjust i de spel som bygger på År noll-motorn. När jag skapar en rollperson kan jag lägga bra många timmar på att skriva en bakgrund och fundera ut styrkor och svagheter. Sedan försöker jag så långt det är möjligt rollspela personen utifrån det. Att spelets mekanik och går in och tar över min rollperson går stick i stäv med hur jag vill spela.
Här tycker jag precis tvärtom att det är en styrka att få hela gruppen på banan. Ser gärna att det finns regelstöd som hjälper spelarna att agera utifrån hur man skapat sin karaktär. Det finns förövrigt ingenting som säger att man inte kan skapa en bakgrund, styrkor/svagheter för en karaktär i År Noll.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Rangertheman;n318989 said:
Det tycks däremot vara svårt att få förståelse för att man inte tycker att År Noll-motorn är det bästa som hänt rollspelsvärlden sedan Gygax och Arneson släppte första versionen av D&D.
Har inte det minsta svårt för förståelsen för att folk tycker olika om olika regelsystem. Det jag däremot känner är att det gnälls väldigt mycket på just År Noll motorn så fort det dyker upp en tråd som handlar om ett spel som använder den som grund. Det är sällan konstruktivt utan mest ett återkommande konstaterande att "den gillar jag inte". Själv är jag inte speciellt förtjust i rollspel med reglerdetaljer som gör spelandet till en matteläxa, men då undviker jag hellre sådana speltillfällen och forumtrådar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Henke;n319007 said:
Har inte det minsta svårt för förståelsen för att folk tycker olika om olika regelsystem. Det jag däremot känner är att det gnälls väldigt mycket på just År Noll motorn så fort det dyker upp en tråd som handlar om ett spel som använder den som grund. Det är sällan konstruktivt utan mest ett återkommande konstaterande att "den gillar jag inte". Själv är jag inte speciellt förtjust i rollspel med reglerdetaljer som gör spelandet till en matteläxa, men då undviker jag hellre sådana speltillfällen och forumtrådar.
Jag har inte samma uppfattning som du men säger inte att du har fel. Jag tycker dock att det kan vara en fördel att eventuella och faktiska kunder som uppenbarligen är känslomässigt engagerade i rollspel till den grad att de hänger här, faktiskt berättar att det finns alternativ till MÅ0 motorn. Fria Ligan måste inte alltid använda samma motor och en del spel passar bättre för många med andra motorer. Jag håller med falangen som anser att regler bör avspegla den stämning och setting som spelet vill förmedla och min åsikt är att MÅ0 motorn faktiskt inte kan fungera i alla typer av settings och stämning lika väl.

Jag säger detta i egenskap av ägare till nästan allt Fria Ligan skapat samt en definitiv köpare av Alien-rollspelet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Henke;n319007 said:
Har inte det minsta svårt för förståelsen för att folk tycker olika om olika regelsystem. Det jag däremot känner är att det gnälls väldigt mycket på just År Noll motorn så fort det dyker upp en tråd som handlar om ett spel som använder den som grund. Det är sällan konstruktivt utan mest ett återkommande konstaterande att "den gillar jag inte". Själv är jag inte speciellt förtjust i rollspel med reglerdetaljer som gör spelandet till en matteläxa, men då undviker jag hellre sådana speltillfällen och forumtrådar.
Jag har tydligt beskrivit varför MÅ0-motorn inte passar min spelstil. Jag hade kunnat skriva att motorn är skräp, men det är den inte och det tycker jag inte. Att bryta ner vad det är i motorn jag inte gillar och vilka effekter viss mekanik får för spelandet är väl i högsta grad konstruktivt. Att avfärda all kritik som gnäll och försvara motorn till varje pris är däremot inte de minsta konstruktivt.

Jag gillar inte heller matematiskt komplicerade eller väldigt regeltunga system. Men de kan jag inte kritisera eftersom jag inte kan något om dem. Jag har vid olika tillfällen ägt, läst och spelat alla system som baserar sig på MÅ0-motorn och känner därför att jag är i min fulla rätt att uttrycka åsikter om den.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Henke;n319007 said:
men då undviker jag hellre sådana speltillfällen och forumtrådar.
Problemet är att ligan gör exakt de spel jag vill ha, så när som på just regelmotorn XD

Lyckligtvis är deras regelmotor rätt lättmoddad.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Ajja, jag tycker oavsett det känns som gnäll när samma åsikter återupprepas i flera trådar. Det handlar inte om att jag försöker försvara en viss regelmotor utan att negativt ältande blir tröttsamt.

Den här tråden var till för att uppmärksamma ett spel som verkar spännande och som jag ser fram emot, men känner att den dialogen istället fallit in i ”varför jag tycker illa om M0 motorn). Jag lömnar den här tråden nu.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Från och med nu ska jag bara sprida fanboism i trådar som rör Fria ligans spel, så att känsliga läsare skonas från allt som kan uppfattas som spår av kritik ;-)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rangertheman;n319044 said:
Från och med nu ska jag bara sprida fanboism i trådar som rör Fria ligans spel, så att känsliga läsare skonas från allt som kan uppfattas som spår av kritik ;-)
Dessutom tycker jag personligen att det är svårt att ens se dina inlägg som någon vidare hård kritik mot spelet som diskuteras, snarare positiv feedback om hur saker i framtiden skulle kunna göras annorlunda för att fånga upp fler sorters spelare. Varken du/jag eller någon annan i tråden vad jag kan se har hävdat att Aliens tycks som ett dåligt spel. De funderingar som väckts är till vilken grad spelet passar bäst som ”oneshot”, kampanj eller båda samt om ett spel bör ha ett för spelet skräddarsytt regelsystem eller om det finns generiska regelsystem som fungerar i flera/alla olika settings och teman.

Jag kanske är blind här men jag tycker att konversationen har varit väldigt hövlig och städad och dessutom har även de som givit ”kritik” visat ett stort positivt intresse för Alien som rollspel. De som anser att den här tråden är negativ på något sätt har inte sett eller ens kommer ihåg vad Riotminds fick ta när de släppt sina produkter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag håller visserligen med om att kritiken mot FL upplevs som kompakt ibland även om den är saklig (om än naturligtvis subjektiv). Det kan bli lite trist när man som jag dels gillar systemet och dels gillar delar spel överlag. Hindenburg och Aliens är det jag ser mest fram emot (bortsett från Kopparhavets hjältar då :) ) och att då tvingas vada genom kritik mot "nostalgi" och åsikter om regelsystemet som redan har vädrats en triljon gånger kan kännas lite tröttsamt.

Jag vill verkligen inte förbjuda någon att ge kritik, speciellt inte när den är hyfsat trevligt förmedlad, men man kanske inte behöver berätta hur illa man tycker om År Noll-motorn varje gång FL släpper ett nytt spel? Det blir som sagt aningen tjatigt.

Det här riktar sig inte till någon specifik forumit. Det är bara min bild av det allmänna tillståndet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n319069 said:
Jag håller visserligen med om att kritiken mot FL upplevs som kompakt ibland även om den är saklig (om än naturligtvis subjektiv). Det kan bli lite trist när man som jag dels gillar systemet och dels gillar delar spel överlag. Hindenburg och Aliens är det jag ser mest fram emot (bortsett från Kopparhavets hjältar då :) ) och att då tvingas vada genom kritik mot "nostalgi" och åsikter om regelsystemet som redan har vädrats en triljon gånger kan kännas lite tröttsamt.

Jag vill verkligen inte förbjuda någon att ge kritik, speciellt inte när den är hyfsat trevligt förmedlad, men man kanske inte behöver berätta hur illa man tycker om År Noll-motorn varje gång FL släpper ett nytt spel? Det blir som sagt aningen tjatigt.

Det här riktar sig inte till någon specifik forumit. Det är bara min bild av det allmänna tillståndet.
Jag tar det inte som personlig kritik ;-) Just nu är Aliens faktiskt det rollspel jag ser absolut mest fram mot oavsett hur reglerna ser ut.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Ni som tycker att ligans regelmotor får oförtjänt mycket kritik här på forumet kan trösta er med att den sannolikt är väldigt mycket mer populär på andra håll. Jag kan nämligen inte tänka mig att ligan skulle fortsätta att använda sin regelmotor i spel efter spel om spelen inte togs väl emot av marknaden.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
luddwig;n319077 said:
Ni som tycker att ligans regelmotor får oförtjänt mycket kritik här på forumet kan trösta er med att den sannolikt är väldigt mycket mer populär på andra håll. Jag kan nämligen inte tänka mig att ligan skulle fortsätta att använda sin regelmotor i spel efter spel om spelen inte togs väl emot av marknaden.
Så är det såklart--men ändå rätt tjatigt, fram för allt i de trådar där man utgår ifrån saker som inte ens stämmer, som att det skulle vara svårare att lyckad i År Noll motorn, generellt än i andra spel/ regelmotorer. Eller att andra spel förlag inte använder varianter av existerande motorer i sina regelsystem (AW, BRP, Fate, OSR, Gumshoe, etc), eller att det skulle spela roll om man utgår från grymma och utgivna bilder när man skriver texten än bildgooglar och hittar inspiration där för det man skriver. Men man får väl anta att det är ett tecken på hur stora Ligan blivit.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Måns;n319069 said:
Jag håller visserligen med om att kritiken mot FL upplevs som kompakt ibland även om den är saklig (om än naturligtvis subjektiv). Det kan bli lite trist när man som jag dels gillar systemet och dels gillar delar spel överlag. Hindenburg och Aliens är det jag ser mest fram emot (bortsett från Kopparhavets hjältar då :) ) och att då tvingas vada genom kritik mot "nostalgi" och åsikter om regelsystemet som redan har vädrats en triljon gånger kan kännas lite tröttsamt.

Jag vill verkligen inte förbjuda någon att ge kritik, speciellt inte när den är hyfsat trevligt förmedlad, men man kanske inte behöver berätta hur illa man tycker om År Noll-motorn varje gång FL släpper ett nytt spel? Det blir som sagt aningen tjatigt.

Det här riktar sig inte till någon specifik forumit. Det är bara min bild av det allmänna tillståndet.
Jämfört med hurraropen är de kritiska inläggen få. Att det blir en långdragen och tjatig diskussion beror på att vissa blir onödigt provocerade av kritik mot Fria ligans spel. Varför inte analysera och bemöta kritiken istället för avfärda den som tråkig och tjatig? Vad är det med Fria ligans spel som gör att de ska sättas på piedestal och göras immuna mot kritik?

Precis som luddwig påpekar är deras spel enormt populära och säljer bra världen över. Det påverkas inte av att vissa delar av motorn får kritik på ett svenskt rollspelsforum . Det hade varit annorlunda om någon gått in på Fria ligans egna forum och postat kritik mot motorn i varenda tråd. Jag trodde att WRNU var ett diskussionsforum, inte Fria ligan cheerleadersektion...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Rangertheman;n319081 said:
Jämfört med hurraropen är de kritiska inläggen få. Att det blir en långdragen och tjatig diskussion beror på att vissa blir onödigt provocerade av kritik mot Fria ligans spel. Varför inte analysera och bemöta kritiken istället för avfärda den som tråkig och tjatig? Vad är det med Fria ligans spel som gör att de ska sättas på piedestal och göras immuna mot kritik?

Precis som luddwig påpekar är deras spel enormt populära och säljer bra världen över. Det påverkas inte av att vissa delar av motorn får kritik på ett svenskt rollspelsforum . Det hade varit annorlunda om någon gått in på Fria ligans egna forum och postat kritik mot motorn i varenda tråd. Jag trodde att WRNU var ett diskussionsforum, inte Fria ligan cheerleadersektion...
Härligt att du tar dig rätten att veta vet vad diskussionen beror på och vems skuld det är. Skön diskussions-stil på diskussionsforumet. Bra utgångspunkt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Nässe;n319083 said:
Härligt att du tar dig rätten att veta vet vad diskussionen beror på och vems skuld det är. Skön diskussions-stil på diskussionsforumet. Bra utgångspunkt.
Jag står för min analys. Om någon har lust att förklara varför kritik mot delar av motorn i vissa av Fria ligans spel utgör en sådan provokation, kan jag eventuellt ändra ståndpunkt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Att diskutera hur ni får diskutera leder som vanligt inte till något positivt, varken resultat eller stämning. I den här tråden kan ni spekulera om Ligans Alien-rollspel. Vill ni diskutera hur bra eller dåliga deras regler är sker det lämpligen i en annan tråd.

Tack så mycket!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Gurgeh;n319086 said:
MODERERING

Att diskutera hur ni får diskutera leder som vanligt inte till något positivt, varken resultat eller stämning. I den här tråden kan ni spekulera om Ligans Alien-rollspel. Vill ni diskutera hur bra eller dåliga deras regler är sker det lämpligen i en annan tråd.

Tack så mycket!
Villl bara fråga en sak, är inte diskussioner om hur MÅ0-motorn kommer att användas i spelet och vad det betyder för spelet en fråga och diskussion som just passar i den här tråden? När man diskuterar ett spel, utgivet eller inte så är det rätt naturligt att spelets regler också diskuteras och både negativa samt positiva åsikter lyfts.

Bara en fundering då jag verkligen anser att den här diskussionen har varit väldigt städad och mestadels mer hövlig än vad som faktiskt är normen på forumet.
 
Top