Nekromanti Fria Ligan släpper Alien: The Roleplaying Game

Kanske är konspirationer ett bättre ord för det jag efterlyser (även om de förutsätter just hemligheter). Konspirationer är något större som går att bygga upp mer schematiskt. I just det här fallet bör mycket av detta vara genrespecifikt.

Det här kan jag dock tycka blir mer världsomspännande och liksom "viktigt" än vad handlingen i filmerna är. Där är det ju folket på golvet som det handlar om. Konspirationerna och intrigerna finns representerade av deras yttre intressen, samt implikationerna som aldrig sägs i klartext. Någon måste exempelvis ha vetat om att LV-426 skulle ruva på något och skickat med en android som kunde se till att det undersöktes, i Alien. Indicierna tjänar ett syfte, men att gräva djupt ned i den intrigen hade gjort det till något helt annat än smutsig rymdångest.

Men i slutänden är ju smutsig rymdångest ganska tjatig, så det rollspelet istället gjort är typ att vara ren fan service. Höhö, de kom ihåg den där balla grejen i den där filmen som jag också kommer ihåg!

Typiskt för filmerna är att de oftast utspelar sig långt ner i hierakin - merparten av karaktärerna är truckers, marines eller fångar. Det är de som sitter i skiten. Det som motsvarar metaplotten i en rollspelskampanj utspelar sig långt från karaktärerna. Likväl är det mer övergripande skeendet helt avgörande för vad som händer. Något fuffens har bestämts av några höjdare vi aldrig ser i filmen. Precis det där vill jag ha verktyg för.

Last edited:
Back