Nekromanti Fria Ligan släpper Alien: The Roleplaying Game

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Khan;n319286 said:
Apropå universalsanningar - gäller inte det här så gott som all skräck? Utöver ett initialt "jag väljer att ta mig till plats X" har sällan protagonister i skräck någon agens alls, från Psycho till Halloween till Alien. Allt handlar om hur man reagerar på ett monster och/eller att ens vänner mördats.

Det är i grunden inte så stor skillnad i manusstolpar i första Fredag den trettonde och första Alien, egentligen. Typ.
Nu var min poäng att Aliens har blivit en sci-fi filmfranchise som Terminator eller Firefly, Predator eller Avatar.

Skillnaden är att det är ett misstag att expandera den roll varelserna som ger franchisen sitt namn.

Varje försök att förklara varför xenomorphs erövrar rymden, egentligen har en drottning, osv gör bara etter värre.

Jag förstår att det smärtar djupt i producenternas plånböcker men aliens saknar agens. De ska inte - de kan inte - ligga till grund för mer än ett antal tighta skräckfilmer där oanande kolonister och marines får dåliga slut.

Det gör väl diverse sumpmonster, yxmördare eller kvinnor-ur-teveapparater också - men där är det ju ingen som försöker krysta fram ett "expanderat universum" som förklarar dem, utökar deras roller, eller så. (Om man inte går full Sharknado förstås :))

Bara genom att förråda den fundamentala idén med Aliens kan man värka fram en "större" franchise. Aliens är som the Thing. Och är inte som Predator eller Borg. De saknar agens, och ger man dem agens förlorar man kärnan i vad som gör Alien och Aliens så bra.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Rymdhamster;n319335 said:
Japp, i bioversionen kommer den från en hund, men i special edition kommer den från en ko. Den lägger också till en ny subplot som inte kom med i bioversionen som jag gillar.
Då har jag inte sett specialversionen. Interesting.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Nu kommer jag ju in i en tråd mer än två år efter senaste post, men det här var det mest passande trådämnet jag kunde hitta...

Hur som helst, när jag fick veta att Alien skulle bli ett rollspel, så tänkte jag genast: det här kommer att bli spel om Weyland Yutanis hemligheter. Det vore ett sätt att ge spelet ett bredare fokus än att fly från och döda monster. För mig var det helt självklart. I det färdiga spelet finns visserligen en hel del info om de olika fraktionerna (ungefär som Wikipedia-artiklar). Men hur ska man GÖRA för att bygga en kampanj kring WY:s hemligheter? Jag kan förstås hitta på något själv, men jag tycker att spelet ska ge stöd för just detta. I kampanjkapitlet finns mest tabeller för olika uppdrag och planeter, men inte något om hur man bygger sina egna metaplotter i Alien-stil.

Man kan naturligtvis fråga sig vad Alien egentligen handlar om. För många verkar det mest vara ett monsterspel. Det är det mest synliga i filmerna. Men som jag ser det är det i ett större perspektiv en filmsvit om dystopisk kapitalism. Det borde påverka vad man ska GÖRA i spelet. Och vad det är man kan UPPTÄCKA.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
så att det inte blir som i Alien där det saknas verktyg för att skapa det mest centrala: megacorporationernas intriger.
Varför skulle det här vara det mest centrala i Alien?
Därför att det är orsaken till att karaktärerna hamnar i problem. Men vi kanske kan ta det i Alien-tråden istället?
Det är nog bara du som gör bedömningen att corparnas intrigerande är på något vis centralt för franchisen. Jag menar, jag förstår om du vill ha en produkt som urforskar den delen av Alien-universat, men... det finns ingenting där att utforska!

Att Weyland-Yutani offrar allt på kapitalismens altare är ju tydligt, men att kalla det "intrigerande" kan jag inte hålla med om. Det är ju renaste rovkapitalism helt utan nyans eller subtilitet. Just att väva in kritik mot kapitalism ser jag inte jag behöver verktyg för, eftersom för att passa i Aliens anda är det ju bara att starta ett uppdrag med en variant på samma enklaste möjliga tema.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det är nog bara du som gör bedömningen att corparnas intrigerande är på något vis centralt för franchisen. Jag menar, jag förstår om du vill ha en produkt som urforskar den delen av Alien-universat, men... det finns ingenting där att utforska!

Att Weyland-Yutani offrar allt på kapitalismens altare är ju tydligt, men att kalla det "intrigerande" kan jag inte hålla med om. Det är ju renaste rovkapitalism helt utan nyans eller subtilitet. Just att väva in kritik mot kapitalism ser jag inte jag behöver verktyg för, eftersom för att passa i Aliens anda är det ju bara att starta ett uppdrag med en variant på samma enklaste möjliga tema.
Jag tror det @Oscar Silferstjerna menar är, ungefär det som många redan har sagt i tråden, att Monster of the Week kan bli gammalt, men att det rimligtvis bör finnas annat att utforska i Alienverse.

Men jag kommer också från ett perspektiv där jag anser att settingen är det som skapar spelets kontext. Det är inte en universell sanning, men det är så jag numera vill tackla olika spel. Om varje scenario mynnar ut i att en bunt xenomorpher ska dödas blir det inte så kul

Sedan är det ju en hel del (grumliga) mysterier i de senare filmerna som man kan utforska vidare. Vet inte om detta görs i spelet redan, men är ju absolut en möjlighet.
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
What can I tell you? Spelet bygger på en filmserie där korporationsintriger verkligen inte varit det centrala...

¯\_(ツ)_/¯

Men låt oss avvakta tills någon som faktiskt läst vad spelet handlar om hör av sig.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Nu kommer jag ju in i en tråd mer än två år efter senaste post, men det här var det mest passande trådämnet jag kunde hitta...

Hur som helst, när jag fick veta att Alien skulle bli ett rollspel, så tänkte jag genast: det här kommer att bli spel om Weyland Yutanis hemligheter. Det vore ett sätt att ge spelet ett bredare fokus än att fly från och döda monster. För mig var det helt självklart. I det färdiga spelet finns visserligen en hel del info om de olika fraktionerna (ungefär som Wikipedia-artiklar). Men hur ska man GÖRA för att bygga en kampanj kring WY:s hemligheter? Jag kan förstås hitta på något själv, men jag tycker att spelet ska ge stöd för just detta. I kampanjkapitlet finns mest tabeller för olika uppdrag och planeter, men inte något om hur man bygger sina egna metaplotter i Alien-stil.

Man kan naturligtvis fråga sig vad Alien egentligen handlar om. För många verkar det mest vara ett monsterspel. Det är det mest synliga i filmerna. Men som jag ser det är det i ett större perspektiv en filmsvit om dystopisk kapitalism. Det borde påverka vad man ska GÖRA i spelet. Och vad det är man kan UPPTÄCKA.
Jag tycker allt man behöver för att spela sådana kampanjer finns i spelet, sedan är det upp till var och en om man vill använda sig av det som finns skrivet eller ej.
Och man har väl byggt in ett system som tillåter att man gör just sådana saker med "hidden agendas", tycker åtminstone jag.
Hur tycker du själv att det skulle ha gjorts bättre eller mer tydligt?
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
What can I tell you? Spelet bygger på en filmserie där korporationsintriger verkligen inte varit det centrala...

¯\_(ツ)_/¯

Men låt oss avvakta tills någon som faktiskt läst vad spelet handlar om hör av sig.
Jag behöver väl inte läsa spelet för att veta hur jag vill spela i Aienverse?

Märklig kommentar. Jag säger f.ö inget alls om det faktiska spelet, som, utifrån vad jag förstår, är ett bra och tematiskt troget.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag behöver väl inte läsa spelet för att veta hur jag vill spela i Aienverse?

Märklig kommentar. Jag säger f.ö inget alls om det faktiska spelet, som, utifrån vad jag förstår, är ett bra och tematiskt troget.
Nja, min kommentar var ett svar på klagomålet "spelet innehåller troligtvis för lite corpintriger". Den betyder inte att jag inte håller med dig om att "det behövs annat än monsterveckan". Bara att det finns ingenting i filmserien som antyder att corpintriger identifieras som centralt av spelskaparna.

Vilket leder mig till min avslutande mening. Eftersom spelet är ute känns det onödigt att ha denna diskussion, eftersom någon kan ju helt enkelt se vad spelet verkligen erbjuder utöver monsterveckan (om något).


Z

PS. Blir jag ledsen eller harmsen om Oscars förhoppningar infrias? Nej.

Jag ville bara poängtera att utifrån vad jag minns från filmfranchisen känns det inte rimligt att förvänta sig corpintriger som "centralt" för rollspelsadapteringen...! Att de kort tar upp Weyland-Yutani och kanske någon konkurrent? Absolut! Att spelet ska kretsa kring deras intriger som "centralt" för handlingen? Nej, varför det? Det är ju helt andra temata som har gjort Aliens så populärt och efterhängset i populärkulturen!

Tror jag sagt allt jag kan säga om detta nu. Ha det bra. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nja, min kommentar var ett svar på klagomålet "spelet innehåller troligtvis för lite corpintriger". Den betyder inte att jag inte håller med dig om att "det behövs annat än monsterveckan". Bara att det finns ingenting i filmserien som antyder att corpintriger identifieras som centralt av spelskaparna.

Vilket leder mig till min avslutande mening. Eftersom spelet är ute känns det onödigt att ha denna diskussion, eftersom någon kan ju helt enkelt se vad spelet verkligen erbjuder utöver monsterveckan (om något).


Z

PS. Blir jag ledsen eller harmsen om Oscars förhoppningar infrias? Nej.

Jag ville bara poängtera att utifrån vad jag minns från filmfranchisen känns det inte rimligt att förvänta sig corpintriger som "centralt" för rollspelsadapteringen...! Att de kort tar upp Weyland-Yutani och kanske någon konkurrent? Absolut! Att spelet ska kretsa kring deras intriger som "centralt" för handlingen? Nej, varför det? Det är ju helt andra temata som har gjort Aliens så populärt och efterhängset i populärkulturen!

Tror jag sagt allt jag kan säga om detta nu. Ha det bra. :)
Tycker inte heller att det är centralt i filmerna. Men FL kan ju för all del släppa fler moduler där det kommer fram på ett annat sätt.

Det här är inte på något sätt kritik mot spelet utan en helt vanlig speldiskussion på ett spelforum :)
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Varför hamnar karaktärerna i Alien-filmerna i dödliga situationer? Jo, därför att WY har hemligheter, som fotfolket inte känner till. Större delen av Nostromos besättning stryker med därför att deras arbetsgivare har satt dem i skiten. Först när det redan är för sent förstår de vilken situation de har hamnat i. Ash är den som driver igenom företagets agenda. Om den första filmen hade varit ett rollspelsscenario hade denna hemlighet funnits med i bakgrundsbeskrivningen. Hade det varit en större kampanj hade det kanske även funnits med andra relaterade incidenter, som förmodligen också hade berört WY:s olika hemligheter. De andra filmerna är också uppbyggda kring liknande företagshemligheter och intriger.

Till saken hör också att filmerna bara är en del av det material som ligger till grund för spelets setting. Alien är idag ett stort ”expanded universe” baserat på mängder av serietidningar, romaner och datorspel. Där finns flera andra företag (Seegson mfl) och fraktioner (bla UPP, en sorts Sovjet i rymden). I rollspelet står maktkampen mellan de olika fraktionerna i centrum. De befinner sig i något som liknar vår världs kalla krig.

Det här är alltså orsaken till att jag efterlyser verktyg för att skapa egna intriger, konspirationer och hemligheter som involverar företagen. Allt detta finns redan i settingen. Men inte alls (!) i kampanjavsnittet. Därav min post här.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Vad för verktyg är det du eftersöker? Att skapa hemligheter behöver väl inga särskilda verktyg mer än att man tar en hemlighet och bygger ett äventyr eller en kampanj runt hemligheten?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Kanske är konspirationer ett bättre ord för det jag efterlyser (även om de förutsätter just hemligheter). Konspirationer är något större som går att bygga upp mer schematiskt. I just det här fallet bör mycket av detta vara genrespecifikt.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Exempelvis skulle man kunna bryta ner det jag saknar till ett antal frågor:

1. Vilka ingår i konspirationen?
2. Vad är det de döljer?
3. Vilka resurser har de till sitt förfogande?
3. På vilka platser finns det som är dolt?
4. Vilka andra anar att det finns en konspiration? Vad vill de? Var är de?
5. Hur utvecklas konspirationen över tid? Vilka är nyckelhåndelserna? Hur kan RP påverka skeendet?

Det är alltså ganska basala frågor. Men i det verktyg jag saknar vill jag också se ett antal förslag på svar på de här frågorna, som är anpassade till just Alien. Speciellt för det här spelet är också att det är väldigt farligt att möta monstret, så de kan inte dyka upp särskilt ofta, i varje fall inte i strid. Ett kampanjverktyg borde då rimligen även innehålla förslag på hur de kan vara med utan att det slutar i total slakt. Jag har själv flera idéer, men tycker ändå att spelet ska bjuda på det.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Exempelvis skulle man kunna bryta ner det jag saknar till ett antal frågor:

1. Vilka ingår i konspirationen?
2. Vad är det de döljer?
3. Vilka resurser har de till sitt förfogande?
3. På vilka platser finns det som är dolt?
4. Vilka andra anar att det finns en konspiration? Vad vill de? Var är de?
5. Hur utvecklas konspirationen över tid? Vilka är nyckelhåndelserna? Hur kan RP påverka skeendet?

Det är alltså ganska basala frågor. Men i det verktyg jag saknar vill jag också se ett antal förslag på de här frågorna, som är anpassade till just Alien. Speciellt för det här spelet är också att det är väldigt farligt att möta monstret, så de kan inte dyka upp särskilt ofta, i varje fall inte i strid.
Nu svarade jag dig mer allmänt i den andra tråden så detta kan bli rörigt. Men specifikt tänker jag att det du efterfrågar är inte verktyg utan en slags färdig övergripande metaplot, i alla fall om man svarar på alla frågorna. Av olika skäl känns det inte så konstigt att det inte finns med i en grundbok - dels för att det kan begränsa ner spelvärlden på ett sätt som är opraktiskt för tillverkaren (då man, tro det eller ej ;) faktiskt kan stöta sig med kunder som absolut inte vill delges sådan info), dels för att om man har en sådan plan håller man nog gärna på den till kommande produkter. Jämför med Coriolis eller Symbaroum - aspekterna av metaploten antyds i beskrivningarna av grupperna och deras konflikter, men den reella innebörder blottläggs i de utgivna kampanjerna.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Nä, någon färdig övergripande metaplot är inte alls det jag efterlyser! Frågorna går ju att besvara på väldigt olika sätt. De är helt öppna. Jag utgår ju egentligen bara ifrån att det finns någon typ av konspiration (eftersom det gör det i filmerna, serierna och böckerna).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Nä, någon färdig övergripande metaplot är inte alls det jag efterlyser! Frågorna går ju att besvara på väldigt olika sätt. De är väldigt öppna.
Ok, då förstår jag i så fall inte vad du är ute efter. När jag ser det framför mig blir det antingen som att konstruktören säger "så här är det i spelvärlden" alternativt drar upp strukturerna för en kampanjintrig.

Kan du ge exempel på spel som gör det du önskar?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Kanske kan man säga så här: jag ÄR ute efter ett verktyg för att skapa övergripande metaplotter, men den kan se ut på olika sätt beroende på hur man VÄLJER att besvara frågorna ovan. Det som är givet på förhand är att det finns någon typ av konspiration, inte hur den ser ut.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tycker absolut att man som spelmakarare kan (och bör?) presentera en setting full av konflikter, konspirationer, intressanta platser etc. Det är inte alls konstigt tycker jag. Jag förstår också att man väljer att inte göra det.

Men ska vi ta filmernas tema så är det ju ffa skräck i rymden. Så att just coola marines som jagar Aliens under stress är ju inte heller filmernas enda centrala tema.

Så för mig blir diskussionen konstig när.man fastslår att X är centralt men inte Y, när i själva verket både X, Y och Z är givna ingedienser.

Och då har vi inte ens berört mytologin som målas upp i senare filmer eller allt det andra från andra källor.

Återigen, det här är inte kritik mot det befintliga spelet, men nog kan man skriva och spela Alien på en massa andra sätt.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jo, man kan spela i och tolka settingen på flera olika sätt. Men inte på hur många sätt som helst. Alien är något specifikt. Just detta specifika vill jag ha stöd för i ett kampanjkapitel. Jag tycker att Väsen löser motsvarande designproblem på ett mycket bättre sätt.

Kanske kan man säga att företagskonspirationen är EN typ av kampanj, medan utforskandet är en annan. Men oavsett vad man gör bör fraktionerna, androider och/eller utomjordiskt liv finnas med i ekvationen. Annars är det inte Alien.
 
Top