Nekromanti Fria Ligan släpper Alien: The Roleplaying Game

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ok, eftersom Fria Ligan skall göra ett spel om kanske världens absolut läskigaste filmmonster så tänkte jag fråga er en eller några frågor om settingen. Hur tror ni att xenomorfen skapades? Jag vet att det finns filmer i serien som hintar om det ena och det andra men de är verkligen spretiga, så fram med era teorier!
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Minimoni: Jag föredrar att inte veta, det är något som höjer skräckfaktorn: en okänd livsform ointresserad av att kommunicera och som bara vill sprida sig - E.T. har ringt hem för sista gången! De har liksom satt sig på toppen av näringskedjan med tiden på sin sida. Att aliens skulle ha ett bestämt ursprung stör mig lite, samtidigt som jag kan uppskatta förklaringar rent idémässigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,929
Location
Ludvika
Efter första och andra filmen trodde jag att xenomorphen helt enkelt var en slags parasit. Som de där steklarna som lägger ägg i getingar. Intergalactisk ohyra, helt enkelt som någon (pilotskeppet från första filmen) råkat få med sig från någon planet.

Efter 3:an viste jag dock inte riktigt vad jag trodde, då xenomorfen för mig inte var beroende av typen av värddjur. m en när den där hundalienen dök upp kände jag att jag inte alls förstod hur det hängde ihop. Fast egentligen är det ju inget med det som kullkastar min teori.

Efter AvP tänkte jag istället att det var predatorerna som låg bakom det hela. Att xenomorpherna så att säga hade avlats fram från någon mindre livsfarlig parasit för att erbjuda ett utmanande bytesdjur.

Men jag smådiggar utvecklingen vi nu sett i prometheus-filmerna.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Voldstagg13 och Rymdhamster: Jag håller med er båda, dels tanken om att helst inte veta men också skapare kontra skapad av filosofin som vi får se i Prometheus och Covenant. Personligen gillar jag verkligen första Alien-filmen ock hur grymt mystiskt det är att ett skepp som under lång men fortfarande okänd tid utgör ”ground zero” för vad som komma skall. Den perfekta mördarmaskinen och hur dess livscykel och hierarkiska ”hive mind” egentligen aldrig får mycket mer förklaring än att du bör springa jävligt snabbt om du ser en.

Är hyped nu och ser verkligen fram mot att utforska saker som dessa i mina egna kampanjer när spelet kommer.

Hur tänker ni att ni vill spela eller spelleda er första kampanj eller äventyr? Blir det att överlevs spökhuset i rymden, häftiga soldater som vet att det bara är en ny ”bug hunt”, kolonister som försöker tämja leran, kampen mellan ondskefulla och själviska företag eller något helt annat?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
Jag skulle nog som mest uppskatta lite av en toolkit-approach. En klase möjligheter som kan användas som jag känner för och därför kommer överraska även de mest inbitna Alien-fansen till och med långt in i en kampanj eller efter tio olika one-offs. Ett Alien som anammar det underbara systemet för zombies i All Flesh Must Be Eaten, helt enkelt, kompletterat med några nypor OSR-kampanjmodul.

Det jag personligen inte vill se är detaljerad bakgrundsinfo som framförallt riktar sig till spelledaren—utan hellre praktiska verktygslådor med tips, tricks och inspiration.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,041
Location
Ereb Altor
Minimoni;n319108 said:
Ok, eftersom Fria Ligan skall göra ett spel om kanske världens absolut läskigaste filmmonster så tänkte jag fråga er en eller några frågor om settingen. Hur tror ni att xenomorfen skapades? Jag vet att det finns filmer i serien som hintar om det ena och det andra men de är verkligen spretiga, så fram med era teorier!
Det spelar ingen större roll för mig, så länge ett eventuellt svar på den frågan inte är lökigt :) Det som däremot är klurigt är hur man stattar upp det! Vi vet ju att de är fullständigt livsfarliga och dödar marines utan några som helst problem. I ett vanligt rollspel skulle Aliens ha typ 100 på allt, samt abs, frätande blod etc etc. Hur slåss man mot något sånt liksom?

Jag vill helst inte se 10 olika typer av Aliens. Jag tycker det räcker med varianterna från 1-3 filmen. Promethues tyckte jag var så olidligt dålig men det finns nog estetik och lore man kan hämta där. Och sannolikt måste FL betrakta både den och Covenant som kanon. Men Covenant minns jag som något bättre.

Men det är svårt att hitta en bra nivå tror jag. Det ska bli väldigt intressant att se hur de löser det. Som jag har förstått det så är en av huvudförfattarna djupt delaktig i (de senare) filmerna, på något plan. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Jag gillar ju själv att riva ut allt jag inte gillar och ersätta det med något jag gillar och hade kanske helst sett att FL hade möjlighet att göra något liknande (ja, inte riva ut det JAG inte gillar kanske :) )

Hursomhelst, jag kommer tvinga mina spelgrupp att spela minst ett oneshot!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Måns;n319120 said:
Det spelar ingen större roll för mig, så länge ett eventuellt svar på den frågan inte är lökigt :) Det som däremot är klurigt är hur man stattar upp det! Vi vet ju att de är fullständigt livsfarliga och dödar marines utan några som helst problem. I ett vanligt rollspel skulle Aliens ha typ 100 på allt, samt abs, frätande blod etc etc. Hur slåss man mot något sånt liksom?
Det vet jag inte om jag håller med om.

I Alien så gör xenomorfen väldigt bra ifrån sig för att Nostromo är befolkat av civilister, för att besättningen inte har någon beväpning, och för att Ash manipulerar händerlser för att hjälpa den. Men i Aliens så vill jag minnas att marinsoldaterna faktiskt har ihjäl en hel del xenomorfer - problemet är dels att de redan hunnit ta över en hel koloni med runt 150 invånare och de bara har runt ett dussin marinsoldater, och dels att marinsoldaterna gör en del taktiska val som visar sig vara mindre visa (som att vara inne i områden där de inte kan använda sina vapen).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,929
Location
Ludvika
Staffan;n319125 said:
Men i Aliens så vill jag minnas att marinsoldaterna faktiskt har ihjäl en hel del xenomorfer
De har ihjäl en hel del xenomorfer... men xenomorferna har ihjäl en hel del marines.

Jag skulle beskriva det som att xenomorferna har 100 i allt, förutom i KP där de bara har 1. Besättningen av Nostromo dör framför allt för att xenomorfen är väldigt bra på att gömma sig och smyga runt och plocka av dem en och en med överaskningsanfall. Den enda gången någon faktiskt har en chans att döda den missas tillfället för att en annan besättningperson står ivägen och är för skräckslagen för att ta ett steg åt vänster.

Soldaterna har bra avståndsvapen, jobbar i lag, och har bra perception. Men när helst en xenomorf lyckas med ett bakhåll dör en marine.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rymdhamster;n319126 said:
Jag skulle beskriva det som att xenomorferna har 100 i allt, förutom i KP där de bara har 1.
Mjae, den här analysen förenklar bort det faktum att Colonial Marines har tung eldkraft till sitt förfogande.

Snarare så att människor har 1 KP (ev rustning skyddar 1), xenomorphs har 5 KP... en kniv eller pistol ger 1 skada, full auto från assault rifles ger 2T10 skada, och xenomorphs ger 1T6 skada.

Både marines och xenomorphs framstår som "glass cannons" i Aliens, men egentligen kan nog en Xenomorph ta ut ett dussin obeväpnade människor.

tl;dr: om det är någon som bara har 1 KP är det mänskorna...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,590
Location
Rissne
Måns;n319120 said:
Hur slåss man mot något sånt liksom?
Spontant skulle jag behandla xenomorferna lite så som jag tycker man ska behandla en hel del av lovecrafts varelser: narrativa regler, inte stridsregler.

Hamnar du ensam med en xenomorf är du död. Är ni några stycken med vapen kan ni hålla stånd en stund, men sannolikt kommer några av er att dö medan resten kommer undan. Mestadels, oftast, flyr man mest från xenosarna. Är de i stora horder så kanske man kan döda av en eller ett par, men det kommer tusen och tar deras plats. Är det bara en enda så kommer den att undvika skotten, inte närma sig förrän den kan ta dig i ryggen.

Man får som spelare arbeta runt monstret. Begränsa dess utrymme, lura det dit man vill ha det, räkna ut hur det rör sig och skära av dess flyktvägar, hålla sig borta från dess habitat. Stänga in det i en luftsluss och skjuta ut det. Och även det garanterar inte att man lyckas. Men det blir en fråga om problemlösning snarare än stridssystem...

...tycker jag.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Rymdhamster;n319126 said:
De har ihjäl en hel del xenomorfer... men xenomorferna har ihjäl en hel del marines.

Jag skulle beskriva det som att xenomorferna har 100 i allt, förutom i KP där de bara har 1. Besättningen av Nostromo dör framför allt för att xenomorfen är väldigt bra på att gömma sig och smyga runt och plocka av dem en och en med överaskningsanfall. Den enda gången någon faktiskt har en chans att döda den missas tillfället för att en annan besättningperson står ivägen och är för skräckslagen för att ta ett steg åt vänster.

Soldaterna har bra avståndsvapen, jobbar i lag, och har bra perception. Men när helst en xenomorf lyckas med ett bakhåll dör en marine.
Även om Xenon bara har 1 i kp är dom pga sitt syrablod livsfarliga även när dom dör. Speciellt om man befinner sig i rymdens vakuum där blodet kan fräta igenom skeppsskrov. Eller så bara skadar dom en anfallare så att ytterligare en anfallare måste ta hand om den första och helt plötsligt är det 2 fiender mindre för övriga Xeno. En ypperlig taktik. Xeno är allt annat än dumma och anpassar sig efter motstånd.

Om FL dessutom anammar Dark Horse Comics version har Xeno telepatiska förmågor...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Minimoni;n319108 said:
Ok, eftersom Fria Ligan skall göra ett spel om kanske världens absolut läskigaste filmmonster så tänkte jag fråga er en eller några frågor om settingen. Hur tror ni att xenomorfen skapades? Jag vet att det finns filmer i serien som hintar om det ena och det andra men de är verkligen spretiga, så fram med era teorier!
Jag gillar att inte veta xenomorphens ursprung, det gör dem läskigare. Men ska jag gå efter en teori så blir det följande:

Jag vill tro att de är ett experiment som gått fel, kort och gott.
Om det är de sk engineers som skapat dem eller om någon användt dem emot dem för att försöka slå ut deras civilisaton är en intressant tanke.
Vem har skapat alla äggen de hittar i Alien? Om inte engineers så vem? Har en drottning existerat och lagt äggen? Vill dock minnas att de står i rätt perfekta rader vilket de inte gör i Aliens, så det lutar ju åt det förstnämnda.

Ju mindre man vet om dem, dest mer creepy tycker jag det gör dem. Det var inte din fråga, men du får med det svart som en bonus ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
CapnZapp;n319131 said:
Mjae, den här analysen förenklar bort det faktum att Colonial Marines har tung eldkraft till sitt förfogande.

Snarare så att människor har 1 KP (ev rustning skyddar 1), xenomorphs har 5 KP... en kniv eller pistol ger 1 skada, full auto från assault rifles ger 2T10 skada, och xenomorphs ger 1T6 skada.

Både marines och xenomorphs framstår som "glass cannons" i Aliens, men egentligen kan nog en Xenomorph ta ut ett dussin obeväpnade människor.

tl;dr: om det är någon som bara har 1 KP är det mänskorna...
Aliens exploderar ju när marines skjuter för att de sljuter exploderande ammunition. “Explosive-tip caseless”. Ganska dåligt när explosionerna sprider frätande blod. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,590
Location
Rissne
Ett par varianter jag gillar:
  • Det finns flera origins, eftersom universum vill skapa dem. De är ofrånkomliga. Vissa av dem har uppstått naturligt och spontant, andra som resultat av experiment. Experiment som inte borde kunna ge sådana resultat. Det här blir lite metafysiskt, men jag har inget emot metafysik. Framför allt inte i långa kampanjers upplösningar.
  • De utvecklades helt enkelt naturligt på någon jäkligt föränderlig, skitfarlig planet. Kanske en med en hel del djurliv; en frodig djungelplanet där allt ville mörda dig (precis som i naturen i övrigt alltså). Xenomorfen var helt enkelt bäst på det. Och dess förmåga att anpassa sig till nya sammanhang gjorde den extremt livskraftig. Och varje generation bär med sig sina förfäders fördelar. Sedan har de plockats upp och experimenterats på av travellers/engineers/blåhudingar, som bland annat försökte ha dem till biologiska vapen. Det gick sådär.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Rymdhamster;n319126 said:
De har ihjäl en hel del xenomorfer... men xenomorferna har ihjäl en hel del marines.

Jag skulle beskriva det som att xenomorferna har 100 i allt, förutom i KP där de bara har 1. Besättningen av Nostromo dör framför allt för att xenomorfen är väldigt bra på att gömma sig och smyga runt och plocka av dem en och en med överaskningsanfall. Den enda gången någon faktiskt har en chans att döda den missas tillfället för att en annan besättningperson står ivägen och är för skräckslagen för att ta ett steg åt vänster.

Soldaterna har bra avståndsvapen, jobbar i lag, och har bra perception. Men när helst en xenomorf lyckas med ett bakhåll dör en marine.
Det är skillnad på Xenomorfen på Nostromo och på Xenomorferna på det övergivna LV-426 vad jag har för mig - de senare är nog bara drönare.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Leon;n319147 said:
Det är skillnad på Xenomorfen på Nostromo och på Xenomorferna på det övergivna LV-426 vad jag har för mig - de senare är nog bara drönare.
Jag gissar verkligen nu, men xenomorfen på Nostromo borde ha varit ”a Queen in the making”. Eller så gör jag bara efterkonstruktioner baserade på senare material. Det är ändock det här som är lite eller rent av huvud orsaken till xenomorfens häftighet, att den är så jävla mystisk. Hoppas som tidigare sagt att Fria Ligan skapar ett bra världsbygge men med flera alternativa möjligheter som förslag till hur kanske xenomorfen skapades. :) Jag är mer hypad än jag varit på länge för ett rollspel, senast var 7th sea second edition och det var tråkigt nog inte riktigt eller ens nära vad jag hade hoppats på.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Minimoni;n319150 said:
Jag gissar verkligen nu, men xenomorfen på Nostromo borde ha varit ”a Queen in the making”. Eller så gör jag bara efterkonstruktioner baserade på senare material. Det är ändock det här som är lite eller rent av huvud orsaken till xenomorfens häftighet, att den är så jävla mystisk. Hoppas som tidigare sagt att Fria Ligan skapar ett bra världsbygge men med flera alternativa möjligheter som förslag till hur kanske xenomorfen skapades. :) Jag är mer hypad än jag varit på länge för ett rollspel, senast var 7th sea second edition och det var tråkigt nog inte riktigt eller ens nära vad jag hade hoppats på.
Ja, har också något sådant i huvudet. Det är kanske lite "Expanded Universe", så osäker hur kanon. Men är det inte i 3an det beskrivs ändå?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n319134 said:
Spontant skulle jag behandla xenomorferna lite så som jag tycker man ska behandla en hel del av lovecrafts varelser: narrativa regler, inte stridsregler.

Hamnar du ensam med en xenomorf är du död. Är ni några stycken med vapen kan ni hålla stånd en stund, men sannolikt kommer några av er att dö medan resten kommer undan. Mestadels, oftast, flyr man mest från xenosarna. Är de i stora horder så kanske man kan döda av en eller ett par, men det kommer tusen och tar deras plats. Är det bara en enda så kommer den att undvika skotten, inte närma sig förrän den kan ta dig i ryggen.

Man får som spelare arbeta runt monstret. Begränsa dess utrymme, lura det dit man vill ha det, räkna ut hur det rör sig och skära av dess flyktvägar, hålla sig borta från dess habitat. Stänga in det i en luftsluss och skjuta ut det. Och även det garanterar inte att man lyckas. Men det blir en fråga om problemlösning snarare än stridssystem...

...tycker jag.
Jag är absolut inte negativ till det du säger, hoppas dock att det finns alternativa möjligheter inom regelsystemet som dels tillåter det du nämner men som också fungerar med en mer action/strids inriktad kampanj/äventyr. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,041
Location
Ereb Altor
Hoppas bara inte att det blir en Tales from the Loop-variant av det, även om jag är lite rädd för det. Visst, på ett plan är det ju passande, men gillar att frossa i setting, och jag gillar kontinuitet och konsekvens. Så någon form av "så här är det" vill jag. Men det kan vara en lös ram, men inte fullt så lös som TFTL.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n319156 said:
Hoppas bara inte att det blir en Tales from the Loop-variant av det, även om jag är lite rädd för det. Visst, på ett plan är det ju passande, men gillar att frossa i setting, och jag gillar kontinuitet och konsekvens. Så någon form av "så här är det" vill jag. Men det kan vara en lös ram, men inte fullt så lös som TFTL.
Bara världsbygget är stabilt så är det ok med mig, men vi kanske tycker samma sak med olika ord? Jag ska försöka förklara, första Coriolis-grundboken var snygg men den hade inget gediget världsbygge utan snarare bara lösa och kanske även trasiga ramar. Detta blev det skillnad på med andra versionen då spelet helt plötsligt hade en gedigen värld att äventyra i trots att sen fortfarande hade stora möjligheter till att skapa sin egen tredje horisont.

Det är väl ungefär så jag tänker, jag vill ha ett världsbygge liknande den andra versionen av Coriolis med tydlig estetik och fungerande beskrivningar som är lätta att göra kampanjer och äventyr av samtidigt som det finns det mystiska och outforskade. :)
 
Top