Nekromanti Fria Ligan släpper Alien: The Roleplaying Game

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Kanske är konspirationer ett bättre ord för det jag efterlyser (även om de förutsätter just hemligheter). Konspirationer är något större som går att bygga upp mer schematiskt. I just det här fallet bör mycket av detta vara genrespecifikt.
Det här kan jag dock tycka blir mer världsomspännande och liksom "viktigt" än vad handlingen i filmerna är. Där är det ju folket på golvet som det handlar om. Konspirationerna och intrigerna finns representerade av deras yttre intressen, samt implikationerna som aldrig sägs i klartext. Någon måste exempelvis ha vetat om att LV-426 skulle ruva på något och skickat med en android som kunde se till att det undersöktes, i Alien. Indicierna tjänar ett syfte, men att gräva djupt ned i den intrigen hade gjort det till något helt annat än smutsig rymdångest.

Men i slutänden är ju smutsig rymdångest ganska tjatig, så det rollspelet istället gjort är typ att vara ren fan service. Höhö, de kom ihåg den där balla grejen i den där filmen som jag också kommer ihåg!
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Typiskt för filmerna är att de oftast utspelar sig långt ner i hierakin - merparten av karaktärerna är truckers, marines eller fångar. Det är de som sitter i skiten. Det som motsvarar metaplotten i en rollspelskampanj utspelar sig långt från karaktärerna. Likväl är det mer övergripande skeendet helt avgörande för vad som händer. Något fuffens har bestämts av några höjdare vi aldrig ser i filmen. Precis det där vill jag ha verktyg för.
 
Last edited:
Top