Nekromanti Fria Ligan släpper Alien: The Roleplaying Game

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ja, precis. Det känns inte alls givet att det ens finns några andra icke-mänskliga antagonister (förutom androider). Det blir rymdcyberpunk mer än något. Beroende på vilka delar av universat man plockar med förstås...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Rangertheman;n318866 said:
Spännande hur olika man kan uppfatta ett spelsystem. Jag har problem med År noll-motorn just för att jag tycker den tar bort spelaragens och lägger den i olika poängsystem. Det är inte du som spelare som väljer tidpunkt där din rollpersons mutation kan komma till nytta, utan du måste först ha ägnat dig åt självskadebeteende. Samma sak när det gäller specialförmågorna i Svärdets sång; har du inte skadat dig själv eller riskerat att sabba dina vapen, kan din rollperson inte använda dem. Du som spelare kan inte bestämma att rollpersonen har med sig 20 pilar, utan tärningen avgör om du har 4 eller oändligt med pilar. Om jag förstått stresssystemet rätt kommer du att slå mot en tabell om du går över gränsen för hur mycket stress du kan hantera, vilket i och för sig är realistiskt, men det gör att du förlorar kontrollen över din rollperson.
Oj. Jag tycker verkligen tvärtom när det gäller År Noll vanilj. Det synkar så otroligt väl med fiktionen - mutanterna är instabila, ofärdiga varelser där mutagenerna fortfarande river genom kropp och leder när de tar i. De får fördelar, men är väl medvetna om vad som krävs för insats innan. Det är betydligt svårare att ta in motsvarande system in i fiktionen i något annat av deras system, Varselklotet undantaget.

Rangertheman;n318866 said:
Missförstå mig rätt; jag tror att År noll-motorn med ett stressystem kommer att passa väldigt bra till ett Alien-rollspel. Rent mekaniskt är det en väldigt snygg lösning. Personligen föredrar jag dock system där stressen/skräcken byggs upp av stämningen och samspelet mellan SL och spelare - inte på mekanisk väg. Jag kan ju visserligen husregla och plocka bort de delar som jag tycker stjäl spelaragens. Eller så kan jag skippa År noll-system helt och hållet, vilket nog kommer att bli fallet när det gäller Alien RPG.
Helt sant. Samspelet runt spelbordet är det absolut viktigaste för att få till bra skräck. Jag tror man egentligen kan köra med precis vilken regelmotor man vill, men är man inte samspelta spelar det ingen som helst roll.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
CapnZapp;n318879 said:
Fast nu är ju grejen med Aliens att situationen är pretty fucking far from en vanlig dag på jobbet.

Din motståndare är ju döden manifesterad i den äckligaste slemmigaste mest obönhörliga form som HR Giger bara kunde trycka ur sig. Moder Gaia i dina värsta mardrömmar.

Jag ser inga som helst skäl till att undanta marinkårssoldater från effekterna av primalskräck, med tanke på att det är ju hela poängen :p
Att det ökar pulsen mer än en aning stå öga mot öga med världsrymdens värsta massmördar-xenomorph har jag inga synpunkter på. Men som det beskrevs i intervjun ger det stress att skjuta automateld, men inte punkteld. Tömmer man magasinet mot en konservburk får man med andra ord mer stresspåslag än om man skjuter punkteld mot en xenomorph. Sedan ger väl i och för sig monstermötet i sig massor av stress.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Rangertheman;n318897 said:
Att det ökar pulsen mer än en aning stå öga mot öga med världsrymdens värsta massmördar-xenomorph har jag inga synpunkter på. Men som det beskrevs i intervjun ger det stress att skjuta automateld, men inte punkteld. Tömmer man magasinet mot en konservburk får man med andra ord mer stresspåslag än om man skjuter punkteld mot en xenomorph. Sedan ger väl i och för sig monstermötet i sig massor av stress.
Naturligtvis är det helt ologiskt. Du lägger ju IRL den eld som situationen kräver, men överlag har väl okontrollerad automateld få, eller inga, taktiska fördelar över annan form av eldgivning, så det beror till stor del på hur reglerna är utformade och hur de olika handlingarna beskrivs.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Måns;n318885 said:
Jag skulle f.ö gärna spela/spelleda en länga Alienskampanj där strid mot xenomorpher inte är i fokus hela tiden. Istället kan det handla om giriga företag, terraformare, androider med egen agenda, rena krig, prospektering och rena cyberpunkstories. Jag tycker inte alls att Aliens utan aliens är tomt och ointressant, utan anser tvärtom att det är en potentiellt rik och intressant spelmiljö.
Allt det kan du spela i Coriolis, utan några som helst problem. Det behöver du väl inget Alien RPG för?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Rangertheman;n318899 said:
Allt det kan du spela i Coriolis, utan några som helst problem. Det behöver du väl inget Alien RPG för?
Fast den här tråden handlar ju Aliens RPG och vad det skulle kunna erbjuda. Coriolis är säkert ett bra spel, men det lockar mig inte :)

Ps. Aliens nyhetsbrev damp ner precis bekräftar f.ö att de kommer erbjuda vad som låter som en omfångsrik setting med massor av möjligheter.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n318903 said:
Fast den här tråden handlar ju Aliens RPG och vad det skulle kunna erbjuda. Coriolis är säkert ett bra spel, men det lockar mig inte :)

Ps. Aliens nyhetsbrev damp ner precis bekräftar f.ö att de kommer erbjuda vad som låter som en omfångsrik setting med massor av möjligheter.
Jepp, jag fick mailet för några dagar sedan och blev rejält upprymd över att långa kampanjer i sandlåde-format är något som spelet designats för! Kan inte vara nöjdare, hur ger jag Fria Ligan mina pengar så snart som möjligt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Rangertheman;n318899 said:
Allt det kan du spela i Coriolis, utan några som helst problem. Det behöver du väl inget Alien RPG för?
Men varför skulle man vilja göra det i Coriolis, när man skulle kunna göra det i Alien istället? Konstigt resonemang. Framför allt eftersom Coriolis har en helt annan estetik och världs-plot än Alien.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
krank;n318913 said:
Men varför skulle man vilja göra det i Coriolis, när man skulle kunna göra det i Alien istället?
Jag tror dock exakt det här resonemanget är varför det skapas en oro att Coriolis dagar är räknade när Alien släpps, eftersom Alien helt enkelt har större tyngd som varumärke och sannolikt därför en större potentiell kundbas. Du illustrerar med andra ord lite av problemet. :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Leon;n318890 said:
Ja, precis. Det känns inte alls givet att det ens finns några andra icke-mänskliga antagonister (förutom androider). Det blir rymdcyberpunk mer än något. Beroende på vilka delar av universat man plockar med förstås...
Det finns en rätt populär teori om att Alien och Blade Runner filmen är samma setting. Men Blade Runner är ju förvisso lite mer rymd noir med stänk av cyberpunk.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Lupus Maximus;n318917 said:
Det finns en rätt populär teori om att Alien och Blade Runner filmen är samma setting. Men Blade Runner är ju förvisso lite mer rymd noir med stänk av cyberpunk.
Bara något Scott har fått för sig. Med tanke på Blade Runners ursprung så känns det mer som en efterkonstruktion.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
PAX;n318920 said:
Bara något Scott har fått för sig. Med tanke på Blade Runners ursprung så känns det mer som en efterkonstruktion.
Därav att jag sa filmen. Har svårt att tänka mig att "Do androids dream of electric sheep" har någon koppling. Nu har jag inte läst boken, men jag har fått uppfattningen om att det är "baserat på", vilket trots allt på Hollywoodska brukar betyda att det är väldigt lite gemensamt mellan bok och film.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n318921 said:
Nu har jag inte läst boken, men jag har fått uppfattningen om att det är "baserat på", vilket trots allt på Hollywoodska brukar betyda att det är väldigt lite gemensamt mellan bok och film.
Boken har ännu mindre koppling till Alien än vad filmen kan tänkas ha. Väldigt annan känsla.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
entomophobiac;n318915 said:
Jag tror dock exakt det här resonemanget är varför det skapas en oro att Coriolis dagar är räknade när Alien släpps, eftersom Alien helt enkelt har större tyngd som varumärke och sannolikt därför en större potentiell kundbas. Du illustrerar med andra ord lite av problemet. :)
Men... Coriolis är ju bra på helt andra typer av berättelser. Och har, som sagt, en helt annan estetik. Så nej, jag ser verkligen ingen anledning att blanda ihop dem eller tro att de är utbytbara. Det vore lite som att fråga varför man ska spela D&D när det finns Eon (eller vice versa). Visst, båda är väl tekniskt sett fantasy, och Coriolis och Alien och Traveller och Ashen Stars är alla, öh, "rymdspel" men de har ju helt olika smaker.

Min poäng är att i Coriolis vill jag ju spela en Corioliskampanj, som fokuserar på den spelvärldens estetik och styrkor. Inte försöka pressa in precis varenda rymdäventyr jag kan komma på i just den spelvärlden bara för att.

Och samma sak med Alien. Där vill man ju spela en Alienkampanj, som fokuserar på just den spelvärldens estetik och styrkor.

Alltså, visst, en gång i tiden satt väl jag också och vägrade byta spel utan försökte spela precis allt i samma spel (för en del verkar det spelet ha varit DoD, för mig var det Mutant Chronicles). Men år 2019 finns det så många spel, såpass lättillgängligt, att det inte finns någon anledning alls att försöka krysta in allting i ett spel.

Jag tror att kundbasen visserligen säkert överlappar mellan Alien och Coriolis, men ser inte varför den skulle välja. Jag menar, om andra är det minsta som mig kommer de ju att vilja ha båda. Och visst har Alien större kundkrets, men Coriolis är antagligen billigare tack vare att det inte finns någon licenskostnad. Det är också olika personer som skriver på de respektive projekten. Om Fria Ligan lägger ner Coriolis tror jag att det mer har att göra med att de inte kände att de ville göra mer med det spelet än om Alien-spelet.

Å andra sidan hör ju jag till de som skulle vara helt OK om Coriolis mest får sin mastodontkampanj och sen lägger ner. Det är ju allt jag vill ha av ett rollspel egentligen: en mastodontkampanj byggd för att uppleva allt som är coolt i just den spelvärlden. Coriolis har dessutom redan ett gäng tillgängliga äventyr och så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
PAX;n318920 said:
Bara något Scott har fått för sig. Med tanke på Blade Runners ursprung så känns det mer som en efterkonstruktion.
Fast... Filmen har ju inte speciellt mycket gemensamt med boken, så det ser jag inga skäl att ta hänsyn till. Den är sin egen grej.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Bladerunner och Alien känns mer som liknande inspirationskällor (och samma kreativa agenda) än delat universum. T.ex. är ju robotteknologin helt olika.

Coriolis känns väldigt annorlunda, bland annat med tanke på religionens roll och att det är mer rymdsaga. Inte fullt ut, men det är inte samma "regnig, skitig rymdcyberpunk..."
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Förresten har jag precist fått mina kladdiga tassar på nyhetsbrevet, och jävlar vilken öppning: "This is the first official newsletter for the upcoming ALIEN tabletop RPG by Free League Publishing and Twentieth Century Fox." (min understrykning).

Jag vet att det är världsligt, men jävlar vad coolt. Grymt kul för grabbarna i Ligan. Det är ju inte så att de har fått förtroende att kunna köra en sådan licens bara för skojs skulls - de har verkligen bevisat sig i spel efter spel (och till stor del varit ansvariga för att bygga rollspelssverige som fenomen). Välförtjänt.

P.s. Vilket sammanträffande, de har Paul "Mithras" Elliott ombord. Kul! Han visade att han kan skriva "militära" rollspel med 43 AD, misstänker att han har en del att bidra med runt hur man gör "squad play" roligt om detta är ett viktigt inslag.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
entomophobiac;n318915 said:
Jag tror dock exakt det här resonemanget är varför det skapas en oro att Coriolis dagar är räknade när Alien släpps, eftersom Alien helt enkelt har större tyngd som varumärke och sannolikt därför en större potentiell kundbas. Du illustrerar med andra ord lite av problemet. :)
Litet inpass här bara - utvecklingen med Alien rpg har inte ändrat på våra planer för Coriolis. Planerna sträcker sig ett par år framåt i tiden, med Ikonernas nåd del 1 och del 2 i fokus. Vad som händer därefter är oklart, men så var fallet även innan Alien hände. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Rangertheman;n318866 said:
Personligen föredrar jag dock system där stressen/skräcken byggs upp av stämningen och samspelet mellan SL och spelare - inte på mekanisk väg.
Själv tycker jag att ett skräckspel utan mekanik kring stress/skräck blir lite underligt och gör det helt upp till spelarna att avgöra när RP blir rädda överhuvudtaget och hur det yttrar sig. Cthulhu Dark har ju t.ex. löst det genom att låta spelarna själva välja när deras RP blir rädda, men det finns sedan en mekanik för hur stressen (insight/insanity) stiger. Beskriv gärna i vilket spel du menar att det är fungerar som du vill?
 
Top