Fria Ligan och fantasy

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Är inte risken för Symbaroum att kampanjen är det som i första hand motiverar spelet, och nu är den klar?
Jo, men som sagt har det tydligt hintats om att det planeras för mer. Sen om det flyger är en annan fråga.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ska jag spekulera fritt tror jag Svärdets sång ligger "sämst" till, men det hänger kanske på om Granström har fler färdiga uppslag (har man inte pratat om en modul som ska täcka haven i öst, för det är väl söderut som är nästa?).
Sedan skulle ju också andra författare kunna skriva material till Svärdets sång, det har trots allt gjorts förr med väldigt lyckat resultat (@Magnus Seter).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Sedan skulle ju också andra författare kunna skriva material till Svärdets sång
Såvitt jag lyckats lista ut, utan att ha pratat med Ligan, så jobbar Erik på Alderland, och sen har han idéer till en till bok. Samtidigt skriver någon som jag inte vet vem det är på öarna österut.

OBS! Jag har ingen egentlig insyn i Ligans produktion när det gäller Svärdets sång (eller nånting, de är jätteduktiga på att vara hemliga), så det jag "listat ut" är från lite andra källor. Erik är ju en av dem, förstås, när det gäller hans eget skrivande.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det låter bra det - Fenix är en tidning man gärna vill ha kvar (men de får gärna kapa bort de där bisarra engelskspråkliga krystade hittepågrejerna och fokusera på svenska spel).

PS Helst skulle jag se att de gjorde de mer generiska/bättre fantasyäventyren med stats för de stora spelen DoD, SS, Eon, Hjältarnas Tid osv), lika för skräck kanske (CoC/Chock, Nattens Varelser etc) utöver support för allt annat bra som görs; Troubleshooters, Västern, Askhem, Kopparhavets Hjältar, Ligans övriga grejer, men det är nog svårt.

PPS Och att de uppdaterade hemsidan "senaste numret anges som 6/2021...". Ser ut som det somnat in, vilket det ju inte har.
Jag tror att det för förlagens del handlar om vad det är värt att lägga tid och pengar på. Det är inte säkert att det är Fenix-material, särskilt inte för de större spelen som ju numera ofta behöver lägga mest krut på sådant som först lanseras på Kickstarter. Att jag personligen också gillar Fenix är en annan sak.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Såvitt jag lyckats lista ut, utan att ha pratat med Ligan, så jobbar Erik på Alderland, och sen har han idéer till en till bok. Samtidigt skriver någon som jag inte vet vem det är på öarna österut.

OBS! Jag har ingen egentlig insyn i Ligans produktion när det gäller Svärdets sång (eller nånting, de är jätteduktiga på att vara hemliga), så det jag "listat ut" är från lite andra källor. Erik är ju en av dem, förstås, när det gäller hans eget skrivande.
Ja, det känns ju som att alla de där namngivna regionerna kommer få varsin modul vilket väl kommer göra det till världens största hexvärld. Och om inte det räcker för att stilla fansen vet jag inte vad som krävs!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Symbaroum är jag betydligt mer orolig för.
Symbaroum är ju en uppköpt produkt; inget som Fria Ligan skapat själva in-house.

Eftersom jag råkar tycka Symbaroum är en lika intressant värld som reglerna är obalanserade, har jag svårt bli ledsen om spelet sjunker in i glömskans dimmor. Jag kan inte tänka mig spela Symbaroum igen utan en rejäl omarbetning, en ny upplaga som i grunden arbetar om systemet.

Då är det onekligen mycket enklare ur FLs synvinkel att låta framtida produkter till världen använda beprövade 5th Edition D&D och samtidigt hundradubbla den potentiella publiken.

(Ja, många nyanser går förlorade när man byter regelsystem. But still...)
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Du måste inte, men kampanjen är grejen. Den utvecklar världen bit för bit, och låter den förändras. Att inte ge sig på kampanjen är att missa halva spelet.
Definitivt är det så.

Som att spela Mutant Undergångens Arvtagare utan att uppleva kampanjen Undergångens Arvtagare.

Eller att spela Warhammer FRP utan att uppleva Enemy Within.

Att spela Call of Cthulhu utan att uppleva åtminstone en av de magnifika kampanjerna*.
*) specifikt vilken kan vi gräla om. Jag börjar: Masks of Nyarlothep...
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
OBS! Jag har ingen egentlig insyn i Ligans produktion när det gäller Svärdets sång (eller nånting, de är jätteduktiga på att vara hemliga), så det jag "listat ut" är från lite andra källor. Erik är ju en av dem, förstås, när det gäller hans eget skrivande.
Ja, det ska gudarna veta att de är superduktiga i hemlighetsmakeri. Jag har försökt fiska information från Mattias kring Symbaroum då och då. Utan framgång...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag vet inte hur de lagt upp det, men jag har svårt att tro att de fd. järnringarna inte har något inflytande, i synnerhet kring Symbaroum.
Fast även om de har en pistol riktad mot Fria Ligans kung eller VD, så kan det ju vara att deras fokus ligger på världen och inte reglerna. Och isåfall kan de ju vara okej med ett byte till D&D5 om det ökar chansen få skriva mer om världen.

(Säger inte jag känner kungen av Fria Ligan eller att ett enda ord i denna post är sann)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Fast även om de har en pistol riktad mot Fria Ligans kung eller VD, så kan det ju vara att deras fokus ligger på världen och inte reglerna. Och isåfall kan de ju vara okej med ett byte till D&D5 om det ökar chansen få skriva mer om världen.

(Säger inte jag känner kungen av Fria Ligan eller att ett enda ord i denna post är sann)
Nej, den är nog inte speciellt sann. Vad som däremot är sant är att tre av sju styrelsemedlemmar i företaget är forna nya Järnringen, vilket inte direkt matchar beskrivningar om att vara ”uppköpta” eller inte ha ”verkställande makt” speciellt väl i mina ögon.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Nej, den är nog inte speciellt sann. Vad som däremot är sant är att tre av sju styrelsemedlemmar i företaget är forna nya Järnringen, vilket inte direkt matchar beskrivningar om att vara ”uppköpta” eller inte ha ”verkställande makt” speciellt väl i mina ögon.
Tänkte precis nämna samma sak. Det är väl visserligen ingen här som har koll på företagets interna liv (och rätt off topic) men när bolagen gick ihop var de ganska tydliga utåt med att det handlade om en sammanslagning på lika villkor och att namnet blev Ligan berodde på en varumärkesbedömning (kontra Järnringen eller något nytt). Det finns bra poddar från då (2018?) på med både Effekt och Signaler från zonen på ämnet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
MODERERING

Diskussion om Symbaroums eventuella obalans finns nu i en egen tråd.


 

Kapten Haddock

Veteran
Joined
5 Oct 2020
Messages
18
Hur skiljer sig nya DoD23 mot ett spel som marknadsför sig att vara OSG som Fantasy! Från Saga?
Tänker mest eftersom DoD 23 marknadsför sig som att reglerna ska vara väldigt likt orginalet.
Och DoD var väl det första rollspelet? Blir väl inte mer OSG än så? :unsure:

undrar en rookie
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Och DoD var väl det första rollspelet?
Drakar och Demoner var det första svenska rollspelet. Det första rollspelet var Dungeons and Dragons, och det är där OSR har sin utgångspunkt. Annorlunda uttryckt, det är skillnad på svensk och amerikansk old school. De utgår från olika regelsystem, BRP respektive D20, vilket ger olika spelstil.
 
Last edited:
Top