Fria Ligan och fantasy

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,166
När vi ändå är inne på Symbaroum så kan jag inte för mitt liv förstå varför de valde grottkräl som enda fokus för Starter Set, när de flesta spel gör det bättre än Symbaroum. Jag tycker att Symbaroum har sina styrkor där settingen skiner igenom som starkast. Att utforska Davokars hemligheter är definitivt en del i det, men jag tycker att varken graven eller tornet i Starter Set återspeglar de hemligheterna särskilt väl, möjligen resan dit.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
När vi ändå är inne på Symbaroum så kan jag inte för mitt liv förstå varför de valde grottkräl som enda fokus för Starter Set, när de flesta spel gör det bättre än Symbaroum. Jag tycker att Symbaroum har sina styrkor där settingen skiner igenom som starkast. Att utforska Davokars hemligheter är definitivt en del i det, men jag tycker att varken graven eller tornet i Starter Set återspeglar de hemligheterna särskilt väl, möjligen resan dit.
Det där tycker jag är intressant.
Jag har ju inte spelat något men köpt o läst allt material utgivet (och ser fram mot avslutningen)
Men det som slog an en sträng hos mig var ju snarare intriger, fraktioner, religion och maktkamper.

Visst, skogen finns där, men för mig så upplever jag den mer som en katalyst. Det är en maktkamp om det återfödda riket, Ambria, o ena sidan och en guldrush mot Symbaroum för att för att tillskansa sig en fördel o andra sidan.

Så, från min synvinkel hade det nog varit smart att få fram att visst, det finns grottkräl, men mycket handlar om att bygga allianser (och hålla sig undan från en del av dom..)

C
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,900
Location
Marjura
Av Facebookinlägg idag så skriver @Brior på Alderlandmodulen till Svärdets Sång. Har vi listat ut något mer om örikesmodulen?

EDIT var lite orolig när jag såg hur få SS-produkter som finns i tryck/till salu.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,166
Har det sagts någonting om Symbaroum sedan släppet av TT6?

RoS kommer att få de första 2-3 delarna i Törnetronen i en volym plus att settingdelarna samlas i en egen bok. Klokt!
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
21
Det råder inga tvivel om att Drakar & Demoner/Dragonbane är en megasuccé. Tredjepartsskribenter flockas till produkten och längtan efter nya utgåvor av de klassiska äventyren är stor. TOR/AiME är kanske ännu större. En settingbok som drar in över 11 miljoner är enormt!

Men vad innebär det för resten av Ligans fantasy-spel? Kanske inte så mycket på kort sikt. Det finns konkreta planer på expansioner till Svärdets sång/Forbidden Lands, och Ruins of Symbaroum-spelarna ser fram emot Törnetronen. Det sägs finnas många planer för original-Symbaroum också, men inga som uttryckts konkret.

Min gissning är att SS/FL så småningom "sugs upp" av DoD/Dragonbane. Jag tror att spelaröverlappet är stort. Kanske en gratis konverteringsguide, alternativt dubbelstattade produkter under en tid. Symbaroum är jag betydligt mer orolig för. Det har alltid varit en udda fågel i produktkatalogen och det är i stort sett en enmansprodukt. Orkar MJH hålla liv i det?

Vad tror ni?
Vet ej. Jag är sjukt sugen på en ny release av Coriolis som det viskats om. Då spelet är lite äldre idag, men det bästa rymdspelet jag sett när det kommer till värld etc. Har inte spelat ska sägas ännu. Utan kom till produkten sent.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,166
Det känns ju inte helt omöjligt att FL skulle köra samma upplägg med Symbaroum som med Coriolis, dvs. ett fristående spel med en ny setting, men med mycket släktskap med den tidigare versionen. Och enbart på engelska.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
457
Location
Uppsala
Vore kul att se något nytt till Symbaroum nu när kampanjen är utgiven. Vill minnas att det finns en stor karta med omgivande land som inte är komplett och som platser som skulle vara spännande att utforska.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
376
Location
Stockholm
Vore kul att se något nytt till Symbaroum nu när kampanjen är utgiven. Vill minnas att det finns en stor karta med omgivande land som inte är komplett och som platser som skulle vara spännande att utforska.
Det har ju varit rykten om stadsstaterna i väster som en efterföljande setting för Symbaroum, detta skulle då inkludera en ny utgåva - eller åtminstone en 1.5 och sammanfalla med jubileum. Vi får se om ryktet stämmer.

Själv måste jag ändå säga jag hoppas på någon form av konverteringsmaterial för DoD, då settingen och kampanjen är fantastisk, men reglerna har vissa problem - i mitt tycke, även om en del också är bra.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,166
Själv måste jag ändå säga jag hoppas på någon form av konverteringsmaterial för DoD, då settingen och kampanjen är fantastisk, men reglerna har vissa problem - i mitt tycke, även om en del också är bra.
Går det att porta över settingen utan att tappa allt som gör den och kampanjen fantastisk? Finns det någon Symbaroumstämning i DoD?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
376
Location
Stockholm
Går det att porta över settingen utan att tappa allt som gör den och kampanjen fantastisk? Finns det någon Symbaroumstämning i DoD?
Det är ju just den jag vill flytta över, den finns inte i mekaniken i DoD - nej. Men ser man till lösa korruptionen etc så tror jag det fungerar fint.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Just i Svärdets Sång och Symbaroum känns det som A och O för de spelens framtid, eftersom de båda är hyfsat kopplade till vissa personer.
Generellt är det givetvis sant, men Eon är ett praktexempel på hur ett spel kan transformeras och fortsätta ha staying power genom att nya generationer av skribenter tar över med ny passion. Jag skulle säga att det nuvarande Eon-teamet är tredje generationens designers, med några få återstående från andra generationen och en från första, och att för varje generation så har spelet genomgått en ganska radikal utveckling - till det bättre. Gammalt material har renodlats; det bästa från äldre texter har behållits och utvecklats medan det sämre har strukits eller omtolkats, kvalitén har därmed successivt ökat, och spelets unika karaktär har allt tydligare mejslats ut genom årtiondena.

Men för att detta ska vara möjligt behöver du givetvis ett spel som hela tiden fortsätter att entusiasmera nya duktiga författare/designers.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,166
Det är ju just den jag vill flytta över, den finns inte i mekaniken i DoD - nej. Men ser man till lösa korruptionen etc så tror jag det fungerar fint.
Ska jag vara ärlig tror jag inte det låter sig göras. Det är inte bara korruptionen i sig, utan allt i Symbaroum förhåller sig till settingen; utformningen av släktena, förmågorna, historien, hela magikonceptet, arketyper och till och med illustrationerna.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
376
Location
Stockholm
Ska jag vara ärlig tror jag inte det låter sig göras. Det är inte bara korruptionen i sig, utan allt i Symbaroum förhåller sig till settingen; utformningen av släktena, förmågorna, historien, hela magikonceptet, arketyper och till och med illustrationerna.
Fair enough. Jag ser ju dock inte problemet här - utan tänker mig en konversion som faktiskt flyttar med detta (inklusive illustrationer). Dvs, inte spela en Lärd Anka i en putslusigt värld (utan alltså erbjuda nya "släkten", "yrken" och "förmågor"). Om man kan göra detta för 5E - så borde det gå MINST lika bra till DoD som åtminstone har samma ursprung som Symbaroum.

Det jag gillar minst med Symbaroum är player facing systemet och de problem det tillför med förmågorna och monstren. Det jag gillar bäst är korruptionen, världen och berättelserna. Jag upplever att styggelserna skulle fungera mycket bättre som Monster från DoD dock.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,110
Ska jag vara ärlig tror jag inte det låter sig göras. Det är inte bara korruptionen i sig, utan allt i Symbaroum förhåller sig till settingen; utformningen av släktena, förmågorna, historien, hela magikonceptet, arketyper och till och med illustrationerna.
Det här tror jag inte på. DoD-23 är ett bättre regelsystem än Symbaroum, släktena och jobben vore enkla att porta, och man behöver bara några extraregler för t.ex. korruption. DoD-23 och Symbaroum är också rätt lika system, trots allt.
 
Top