Fria Ligan och fantasy

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Det råder inga tvivel om att Drakar & Demoner/Dragonbane är en megasuccé. Tredjepartsskribenter flockas till produkten och längtan efter nya utgåvor av de klassiska äventyren är stor. TOR/AiME är kanske ännu större. En settingbok som drar in över 11 miljoner är enormt!

Men vad innebär det för resten av Ligans fantasy-spel? Kanske inte så mycket på kort sikt. Det finns konkreta planer på expansioner till Svärdets sång/Forbidden Lands, och Ruins of Symbaroum-spelarna ser fram emot Törnetronen. Det sägs finnas många planer för original-Symbaroum också, men inga som uttryckts konkret.

Min gissning är att SS/FL så småningom "sugs upp" av DoD/Dragonbane. Jag tror att spelaröverlappet är stort. Kanske en gratis konverteringsguide, alternativt dubbelstattade produkter under en tid. Symbaroum är jag betydligt mer orolig för. Det har alltid varit en udda fågel i produktkatalogen och det är i stort sett en enmansprodukt. Orkar MJH hålla liv i det?

Vad tror ni?
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
Jag tror att det blir så att spel som inte har en lika generös tredjepartslicens inte kommer vara lika attraktivt för skribenter/förlag/osv som vill producera men inte har ett eget spel att producera till.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Symbaroum är jag betydligt mer orolig för. Det har alltid varit en udda fågel i produktkatalogen och det är i stort sett en enmansprodukt.
Jo, det tror jag nog. Det är ett egenutvecklat märke, så de håller nog hårdare i dem bara för att. Sen hur länge får vi väl se. Spelet är snart 10 år vilket är en ansenlig tid. Men den viktigaste frågan för dessa spel (och resten av Ligans spel) tror jag är att de kan växa med rätt personer. Mitt intryck är att idag projektleder samma fem-sex personer deras alla produkter och att det inte ändrats de senaste åren trots att portföljen växt rejält. Det kan ju tänkas bli tufft om de också ska vara tongivande skribenter. Sen vad som får stryka på foten är ju en annan fråga.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
En fjärde kampanj är väl på gång till svärdets sång och det är väl ungefär det som har pratats om från början. Min gissning är att det läggs lite på sparlåga efter det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
I dagsläget finns det ju ingen anledning att tro att ett företag som mer än dubblade sin omsättning från föregående år ser någon större orsak att slå av på takten. En omsättning på 116 miljoner och ett resultat på 22 är riktigt bra för typ vilken bransch som helst och fenomenalt exceptionellt för ett svenskt rollspelsföretag.

Så läge siffrorna går åt det här hållet finns det ingen orsak för korpen att klaga :)

Och skulle jag gissa tror jag att FL är extra måna om att utveckla sina egna varumärken, där visserligen DoD/Dragonbane sannolikt är det med störst potential för närvarande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
De har väl sagt att deras olika spellinjer huvudsakligen körs som separata grupper. Jag gissar att Symbaroumboumboum och Svärdets sång kommer fortsätta leva så länge det finns någon på Ligan som är intresserad av de spelen, oavsett vad annat ligan gör.

Men det är väl inte heller orimligt att flammor falnar och att inspirationen sinar? Eller att personer helt enkelt byter jobb av olika anledningar. Det är alltid en risk.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Min favorit av Ligan´s spel är Symbaroum. Orkar MJH och co ge ut mer material där så hade jag varit väldigt glad. Samtidigt har det redan kommit så mycket så lär ändå vara nöjd även om det inte skulle bli mer. Symbaroum tycker jag är det fantasyspel som Ligan har som skiljer sig mest ifrån nya DoD så tycker de gott kan leva bredvid varandra så länge de orkar ge ut mer material. Frågan är väl vad som insperarar MJH nu, fortfarande Symbaroum, DoD som även Järnringen försökte köpa eller kanske Mutant igen?

Om Symbaroum är favoriten så skulle jag ranka Svärdets Sång bakom både just nämda Symbaroum, TOR och DoD. Nu när Ligan har DoD känns det nästan lite konstigt att Erik Granström skriver fantasyäventyr åt dem fast till ett annat spel än DoD. Starkt av dem att vilja fortsätta supporta Svärdets Sång iaf ett tag till men jag tycker det hade känts underligt om inte Erik Granström börjar skriva till DoD snart.


TOR går ju som tåget. Både kickstartern för grundboxen och Moria går ju riktigt bra. Den satsningen lär fortsätta.

Jag gissar nog rätt likt Rangertheman att Svärdets Sång kommer sugas upp i DoD medans framtiden för Symbaroum är lite mer osäker.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vad är det bra med Symbaroum? Har inte läst något av det materialet, ge mig en en-två meningars pitch till dess USP. (Det enda av det jag konsumerat är bilder och de är ju snygga … men texten, är den värd att läsa?)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Vad är det bra med Symbaroum? Har inte läst något av det materialet, ge mig en en-två meningars pitch till dess USP. (Det enda av det jag konsumerat är bilder och de är ju snygga … men texten, är den värd att läsa?)
Inspirerande och lite annorlunda värld med en stark tematik kring hur magi orsakar korruption. Intrikat världsbygge med många lager, trots ganska begränsad geografi. En vittfamnande kampanj med mycket sense of wonder (även om den kräver sin SL).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Jag har nog egentligen inte förstått att Dragonbane blev en såpass internationell succé. Att det blev stort med ett nytt DoD i Sverige är en sak, men har det slagit lika bra internationellt?

Jag ser egentligen inte varför dessa produktlinjer inte skulle kunna fortsätta leva parallellt (Samtliga är ju dessutom numera Ligans egna IP:n).
  • DoD kör mer BRP och "generisk fantasy" med fokus på avgränsade äventyrsplatser och kortare äventyr (eventuellt också en lite yngre målgrupp, nybörjare samt retro-fantaster).
  • Symbaroum är ett större och ofta mycket mörkare och vuxnare världsbygge med egen regelmotor (+5e).
  • Forbidden Lands är fortfarande Ligans enda MYZ-fantasy så gillar man MYZ så ligger det nära till hands. Världsbygget i Forbidden Lands är också stor kampanjvärld och episkt åt samma håll som Symbaroum.
Jag tänker att DoD-spåret primärt kommer skötas av tredje part, med kanske några undantag för nya versioner av gamla äventyr. Om man får drömma lite (mycket) så skulle en sådan öppen licens kunna ge upphov till en slags 5e-revolution med egna världar, kampanjer etc som allt baseras på motorn och bli ungefär hur stort som helst).

Forbidden Lands skrivs väl framförallt av frilansare (Granström och Seter) medan Symbaroum är det enda fantasy-spelet man skriver på helt (eller iaf mest?) in house..

Jämför man då med ToR så skrivs väl det mesta materialet just nu av Gareth Ryder-Hanrahan (lite på motsvarande sätt som Granström och Seter?), men utifrån att regelverket är eget (+ 5e) och spelet har en såpass tydligt definierad lore så tror jag inte det påverkar de egna IP:na.

Med andra ord, så länge man bara lyckas knyta till sig tillräckligt många duktiga författare, så tror jag det finns tillräckligt med efterfrågan på alla dessa produktlinjer. Det som jag upplever som kanske mest utmanande nu är att blåsa liv i Symbaroum (och Coriolis) som just avslutat sina respektive episka kampanjer. Oklart hur man skall kunna locka spelare (som gått igång just på det här med episka kampanjer) att nöja sig med kortare och avgränsade äventyr. Det riskerar att bli lite som att fortsätta spela gamla DoD i Ereb Altor efter att Konfluxen är över... eller MUA efter UA kampanjen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Med tanke på hur stort intresse det verkar finnas för att ge ut tredjepartsprodukter till Drakar och Demoner tänker jag att Ligan knappast kommer att behöva ge ut tillbehör till spelet för att det ska kännas levande. Samtidigt kan jag tänka mig att Ligan vill ge ut tillbehör även till Drakar och Demoner, men knappast på bekostnad av sina andra fantasyspel. Spelen riktar sig ändå till lite olika kundgrupper. Det spel som ligger närmast pension är väl i så fall Symbaroum som kanske känns "klart" när den stora kampanjen är klar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
hmm så jag borde kanske läsa in mig ändå!
Jag är ju partisk (skrivit Äventyrspaket 4 till spelet) men jag tycker det är mycket läsvärt.

Sen ska man vara ärlig och säga att en del har invändningar mot hur äventyren är skrivna (för litterär stil) och andra mot reglerna (vaga och för lätta att power gejma). Jag tycker båda invändningarna ibland överdrivs men de har vissa poänger.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Starkt av dem att vilja fortsätta supporta Svärdets Sång iaf ett tag till men jag tycker det hade känts underligt om inte Erik Granström börjar skriva till DoD snart.
Det är väl fullt möjligt att han kan skriva till båda. För mig känns det annars mer naturligt att han fortsätter skriva till Svärdets Sång. Den spelvärlden passar Granströms stil mycket bättre än vad nya Drakar och Demoner gör.
 
Top