Nekromanti [NYHET] Fria Ligan äter upp Järnringen

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För oss som inte har tid med poddar; kommer de heta fria ringen eller järnligan?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jao dels tycker de att de alla är duktiga och att detta ger mer styrka till båda enheterna (som nu är en enhet). Alltså några kärnskribenter som kan jobba med att skriva kommer ju då att finnas tillgängliga.

Och så slipper de jobba med samma saker (typ distribution och sånt) i två små enheter, utan kan jobba med en sak tillsammans.

För varumärkena betyder det såvitt jag förstår ingenting som vi vet just nu, en försening på en Symbarororororom-bok tror jag det var.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Den podden måste jag lyssna på ikväll!

Oavsett om den ena äter upp den andra eller om det är ett samgående, blir det en stor och stark spelare. För Järnringens del är det ett stort plus om inte Mattias J behöver avsätta lika mycket tid till administration.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Oj. Måste in och lyssna innan jag uttalar mig.

Edit: Lät ju allmänt trevligt och mysigt och som resultatet av expansionsambitioner snarare än något annat. Kul i så fall.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Magnus Seter;n296173 said:
För varumärkena betyder det såvitt jag förstår ingenting som vi vet just nu, en försening på en Symbarororororom-bok tror jag det var.
Ligan nämnde nyligen att det fanns lite restriktioner i OGLen för Coriolis på grund av rättigheterna. Hoppades detta kanske skulle lösa det. Tiden får utvisa.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Ligisterna, både gamla och nya, lät då väldigt entusiastiska. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Jag föredrar en värld med flera aktörer över större. Men det kanske är nödvändigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jocke;n296187 said:
Jag föredrar en värld med flera aktörer över större. Men det kanske är nödvändigt.
Antalet personer som gör rollspel i Sverige har ju inte minskat.
Och att rollspelstillverkare hjälper varandra är inget nytt - Krilles spel Hjältarnas tid ges t.ex. ut av Helmgast.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
23 september skrev jag detta till min spelgrupp:
"Undrar vad Fria Ligan har i rockärmen alltså... Kan det kanske vara en sammanslagning med Järnringen och Symbaroum. Tänker att det finns naturliga kopplingar där då Järnringen gjorde Mutant och Coriolis tidigare samt släpper böcker precis som Fria Ligan samt båda jobbar mot internationell publik (och Symbaroum hade mått bra av ett annat regelsystem)"

Utöver det så tycker jag Järnringens försvunna websida var en ledtråd om att något kanske var på gång...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Henke;n296210 said:
23 september skrev jag detta till min spelgrupp:
"Undrar vad Fria Ligan har i rockärmen alltså... Kan det kanske vara en sammanslagning med Järnringen och Symbaroum. Tänker att det finns naturliga kopplingar där då Järnringen gjorde Mutant och Coriolis tidigare samt släpper böcker precis som Fria Ligan samt båda jobbar mot internationell publik (och Symbaroum hade mått bra av ett annat regelsystem)"

Utöver det så tycker jag Järnringens försvunna websida var en ledtråd om att något kanske var på gång...
Personligen tyckte jag Mutant: Hindenburg så här i efterhand var det tydligaste tecknet.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Är överlag optimistisk. Det borde stärka bägge teamen och avlasta en hel del omkringarbete. Förenklar antagligen en hel del för utlandslanseringar med. Ska bli spännande att se om/hur det påverkar de existerande spelen samt vad de kan skapa för något nytt tillsammans? Mutant Hindenburg är ju en uppenbar kandidat för djupt samarbete.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Så länge Fria Ligan fortsätter att bygga vidare på Coriolis så är jag nöjd, jag är nästan lyrisk över hur inspirerad det spelet gör mig. Jag älskar sci-fi och jag älskar Mellanöstern-estetik, historia och kultur. Allt detta blandat är enormt bra och bara Fria Ligan fortsätter med Coriolis som sagt, så är jag och förblir mer än nöjd.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Minimoni;n296220 said:
Så länge Fria Ligan fortsätter att bygga vidare på Coriolis så är jag nöjd, jag är nästan lyrisk över hur inspirerad det spelet gör mig. Jag älskar sci-fi och jag älskar Mellanöstern-estetik, historia och kultur. Allt detta blandat är enormt bra och bara Fria Ligan fortsätter med Coriolis som sagt, så är jag och förblir mer än nöjd.
Som jag förstod det så ska Mattias Johnsson-Haake gå in som projektledare för Coriolis, vilket ju bådar gott eftersom han stod för stora delar av världsbygget till originalet. Dock tar det väl tid från Symbaroum för honom men det kanske går jämt ut med tid som han borde kunna tjäna in på att avlastas från all distribution/logistik/social media som han inte behöver stå ensam med längre.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Bifur;n296211 said:
Personligen tyckte jag Mutant: Hindenburg så här i efterhand var det tydligaste tecknet.
Fast planerna på MH har ju funnits i minst två år... :?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Tycker att det här är en väldigt spännande utveckling där fler av landets tyngsta rollspelsskapare nu gör gemensamma ansträngningar att leverera ännu bättre produkter. Har alltid sett Ligan som vassa på regelmekaniker men något svagare på världsbygge och framförallt episkt kampanjmaterial. Med Järnringen har jag tyckt precis tvärtom. Fantastiskt världsbygge, episka kampanjer men inte min smak när det gäller regler. Nu håller jag tummarna för det bästa av båda världar.

Hoppas också på en fortsättning på Jonssons Symbaroum-romaner och fler Coriolis-romaner av Lilja (även om jag givetvis vill att rollspelsprodukterna prioriteras).
 
Top