Fria Ligan och fantasy

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
… men texten, är den värd att läsa?
Det beror på. Vissa älskar den. Själv gav jag upp efter något kapitel av grundboken. Jag tyckte att texten var för ordrik - det hade gått att säga samma sak med långt färre ord - och att det saknades en enhetlig ton i språket. Samtidigt verkar det vara ett spännande världsbygge och bilderna är finfina så jag kan förstå spelets dragningskraft.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det var synd, då kan jag förstå om spelet självdör om kampanjen avslutats. Gissar att det heller inte kommer bli en grej för mig om det mesta finns inne i äventyren.
Nja, det kan mycket väl komma fler äventyr eller kampanjer till. Min poäng var att om man inte spelar kampanjen, eller de andra lösa äventyren för den delen, så missar man mycket av världsbygget (och världsbygget är en stor del av spelets styrka). Det finns mycket kvar i Symbaroum som hade varit spännande att se utvecklat efter den stora kampanjen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,220
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Styrkan och svagheten kan jag gissa. De som tittar på grunden missar vad som sker sen, så mängden text blir en barriär. Men gillar man grunden så har man fortfarande mycket att upptäcka. Tveeggat svärd, som jag egentligen uppskattar. Vi får se om jag orkar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Jag är rätt övertygad om att spelet kommer få fler produkter. Det har väl hintats både om att utveckla en annan del av världen och en nyversion av reglerna.
En ny version av reglerna vore guld värd, framförallt en omstrukturering av dem. Nio års utveckling utspridd på åtskilliga regel- och kampanjböcker gör det "en smula" utmanande att finna det man söker efter, även för oss veteraner. Och då var det inte ens helt enkelt att hitta runt i grundregelboken.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Med andra ord, så länge man bara lyckas knyta till sig tillräckligt många duktiga författare, så tror jag det finns tillräckligt med efterfrågan på alla dessa produktlinjer.
Just i Svärdets Sång och Symbaroum känns det som A och O för de spelens framtid, eftersom de båda är hyfsat kopplade till vissa personer. Här tänker jag också en annan viktig aspekt är att de ska känna att de har något att berätta till de spelen.

Just rollspel är ett medium där det känns som vi tar för givet att det finns ett kontinuerligt berättande (och det krävs för spelens överlevnad), men med spel som mer singulära skapare kan jag också förstå och respektera tanken på att avsluta dem av kreativa skäl. Få skapare har en tanke på oändligt antal berättelser. Är det dessutom ett spel med en genomgående metaplot som mer eller mindre avslutas genom långa kampanjer så kan jag förstå känslan och viljan att då inte skapa mer till det. Jag vet några spel där jag vet ungefär hur mycket jag känner att jag har i mig att göra till dem, till exempel.

Dessutom, mekanik och designfilosofi utvecklas alltid, så efter sådan lång tid kan jag förstå om man också väntar på att snarare göra en ny utgåva för att uppdatera regler, snarare än att ge sig in i nya kampanjer och äventyr.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Dessutom, mekanik och designfilosofi utvecklas alltid, så efter sådan lång tid kan jag förstå om man också väntar på att snarare göra en ny utgåva för att uppdatera regler, snarare än att ge sig in i nya kampanjer och äventyr.
Ja, jag tror det vore klokt med en ny utgåva, och att i den mån det är möjligt, göra den bakåtkompatibel med Törnetronenkampanjen och övriga, befintliga äventyr. Rent praktiskt skulle de kunna förlägga den andra utgåvan framåt i tiden, eller till en helt annan del av spelvärlden, vilket i sig skulle kunna leda till ny inspiration.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,900
Location
Marjura
  • DoD kör mer BRP och "generisk fantasy" med fokus på avgränsade äventyrsplatser och kortare äventyr (eventuellt också en lite yngre målgrupp, nybörjare samt retro-fantaster).
  • Symbaroum är ett större och ofta mycket mörkare och vuxnare världsbygge med egen regelmotor (+5e).
  • Forbidden Lands är fortfarande Ligans enda MYZ-fantasy så gillar man MYZ så ligger det nära till hands. Världsbygget i Forbidden Lands är också stor kampanjvärld och episkt åt samma håll som Symbaroum.
Jo, det är väl rätt uttalat att DoD från Ligan är instegsspelet för nya spelare och pick-n-play, medans de övriga vänder sig till en äldre publik. Fastnade inte för något av Symbaroum eller Forbidden Lands (trots att jag gillar YZ-motorn!), men DoD fick mig i högspinn... trots att jag ogillar BRP... o tempera o mores.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
251
Det är en del av fria ligans spel som är antingen nära ett omstart. Mutant är väl där sen ett tag även om de har en rymd expansion som har varit nästan klar i flera år. Symbaroum och Coriolis har fått sin sista kampanjdel. Svärdets sång har 3 av 4 delar av vad man pratade från början. Det ska bli intressant att se hur de går vidare. Jag hoppas att de har en tillräckligt bra fingertoppskänsla att ta det i den ordning de känner att de har en riktigt bra idé att bygga på.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
  • DoD kör mer BRP och "generisk fantasy" med fokus på avgränsade äventyrsplatser och kortare äventyr (eventuellt också en lite yngre målgrupp, nybörjare samt retro-fantaster).
  • Symbaroum är ett större och ofta mycket mörkare och vuxnare världsbygge med egen regelmotor (+5e).
  • Forbidden Lands är fortfarande Ligans enda MYZ-fantasy så gillar man MYZ så ligger det nära till hands. Världsbygget i Forbidden Lands är också stor kampanjvärld och episkt åt samma håll som Symbaroum.
Jag upplever skillnaden mellan DoD och Svärdets sång som mindre (än hur jag tolkar att du uppfattar den). "Drakkejsarens hemlighet" är mindre episk och innehåller betydligt mindre bakgrundsinformation, men uppbyggnaden känns väldigt lik Korpens klagan, Bittermarken och Blodslandet. DoD är mer BRP, men det finns en hel del BRP-DNA i Svärdets sång också. Plus att det finns YZE-DNA i DoD. Utan att gå in på något "hönan och ägget-resonemang" så uppfattar jag likheterna som större än skillnaderna. Tittar man på Fria ligans tredjepartsworkshop för Forbidden Lands är det nästan uteslutande avgränsade äventyrsplatser. På andra sidan av myntet vet vi att det kommer att komma världsbyggande- och/eller episka kampanjer till DoD inom kort.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Ska jag spekulera fritt tror jag Svärdets sång ligger "sämst" till, men det hänger kanske på om Granström har fler färdiga uppslag (har man inte pratat om en modul som ska täcka haven i öst, för det är väl söderut som är nästa?). Men kanske att det går in i ett M0-tillstånd (vilket inte är så illa).*

Bäst till ligger givetvis DoD (pga intresset för tredjepartsmaterial, om det håller i sig) och ToR (för att det är Midgård). Symbaroum borde hamna däremellan.

* Jag tycker generellt Ligan varit bättre på att "hålla liv" i sina spel än vad jag hade vågat gissa för 3 år sedan. Det är imponerande givetvis mängden titlar.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,900
Location
Marjura
Ska jag spekulera fritt tror jag Svärdets sång ligger "sämst" till, men det hänger kanske på om Granström har fler färdiga uppslag (har man inte pratat om en modul som ska täcka haven i öst, för det är väl söderut som är nästa?). Men kanske att det går in i ett M0-tillstånd (vilket inte är så illa).*

Bäst till ligger givetvis DoD (pga intresset för tredjepartsmaterial, om det håller i sig) och ToR (för att det är Midgård). Symbaroum borde hamna däremellan.

* Jag tycker generellt Ligan varit bättre på att "hålla liv" i sina spel än vad jag hade vågat gissa för 3 år sedan. Det är imponerande givetvis mängden titlar.
Hoppas på bra support i Fenix också till DoD via semi-officiella skribenter som @Magnus Seter m fl (tyckte det var märkligt lite understöd till Må0).
Svavelvinter är ju tyvärr insomnat (märkligt att man inte släppt det som pdf, det borde ju vara liten inkomstkälla iaf).
Morwhayle likaså.
PS Båda borde kunna portas till nya DoD som kampanjvärldar tycker jag, men det är väl mer meck än man begriper och kanske inte de hetaste IP:na just nu.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Hoppas på bra support i Fenix också till DoD via semi-officiella skribenter som @Magnus Seter m fl
Support kommer det att finnas, eftersom Fenix mår just nu i alla fall bra av att ha med DoD-material, det är en "indragare" eller vad man nu ska säga. Sen tänker jag att jag gärna skulle se mer Svärdets sång-grejer, mer Mutant också, men för min del är det DoD som gäller just nu.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,900
Location
Marjura
Support kommer det att finnas, eftersom Fenix mår just nu i alla fall bra av att ha med DoD-material, det är en "indragare" eller vad man nu ska säga. Sen tänker jag att jag gärna skulle se mer Svärdets sång-grejer, mer Mutant också, men för min del är det DoD som gäller just nu.
Det låter bra det - Fenix är en tidning man gärna vill ha kvar (men de får gärna kapa bort de där bisarra engelskspråkliga krystade hittepågrejerna och fokusera på svenska spel).

PS Helst skulle jag se att de gjorde de mer generiska/bättre fantasyäventyren med stats för de stora spelen DoD, SS, Eon, Hjältarnas Tid osv), lika för skräck kanske (CoC/Chock, Nattens Varelser etc) utöver support för allt annat bra som görs; Troubleshooters, Västern, Askhem, Kopparhavets Hjältar, Ligans övriga grejer, men det är nog svårt.

PPS Och att de uppdaterade hemsidan "senaste numret anges som 6/2021...". Ser ut som det somnat in, vilket det ju inte har.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,111
Symbaroum borde hamna däremellan.
Är inte risken för Symbaroum att kampanjen är det som i första hand motiverar spelet, och nu är den klar?

DoDs vaurmärke och fanpubliceringsprogram skulle antagligen hålla liv i det länge till och med om FL inte gav ut någonting mer (men de kommer med all säkerhet att göra det).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
* Jag tycker generellt Ligan varit bättre på att "hålla liv" i sina spel än vad jag hade vågat gissa för 3 år sedan. Det är imponerande givetvis mängden titlar.
Instämmer! Om man bortser från de riktigt gamla spelen är det väl egentligen bara Mutant År Noll som avstannat, efter Elysium och i väntan på Ad Astra. Alla andra spel har fått nya produkter i relativ närtid.

Ändring: Grå döden var inte så fruktansvärt länge sedan den kom, så inget av spelen känns helt dött.

Rättelse av ändringen: Känns helt galet att det var 4-5 år sedan Grå döden kom...
 
Top