Varulv Fight Club - Runda 2

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,697
Location
Stockholm
Det är ju lite udda att Anth använder "bybo" och "ulv" i startilägget. Varför hålla "settingen" hemlig liksom?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Röst: @Andersson

Motivering: låg aktivitet, duckar PM-gate, röstar opportunistiskt tillsammans med Octa här. Noll grönpoäng.
Vänta lite nu Vimsan. Den som duckar PM-gate är du, eftersom du beskrev ett bybo-PM som inte finns som @Octagonal påpekade.

Och det är ju ett svagt argument att hävda att jag röstade opportunistiskt. Hur hade jag kunnat veta att Basse skulle ta livet av sig innan jag hann välja drev?

Dessutom spelar du inte som du lär. Det är påfallande lite av analyser av röstmönster och mer av blajposter och käbbel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
1. Se mitt svar till Octa. Det är min förklaring till varför jag slirade med beskrivningen samt varför jag inte tycker anklagelsen att jag som ulv skulle fått info från SL men ändå lyckats snubbla i outningen. Anklagelsen från Octa har aldrig varit att jag "duckat PM-diskussionen". Du undvek den helt och hållet förra rundan däremot.

2. Du röstar alltså opportunistiskt här. Octa, som jag tror är bybo, har ett case (även om kag inte tycker det håller är det ett case) mot en annan bybo. Perfekt läge för en lågflygande ulv.

3. Har inte hunnit kolla röstmönstren. Men ska göra vid tillfälle. Att Basse gav upp gjorde lite att förra rundans röstning blev rumphuggen så jag är inte säker på att det finns något där. Dessutom ligger det ju i röstmönsteranalysens natur att den blir kraftfullare ju fler utröstningar vi haft.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Men teorin om att jag är en ulv som fått en alibiroll och sedan inte läser den tillräckligt noga när jag blir pressad om det är... ja, inte jättesannolik, väl?
Tvärtom är det väl ganska jätteosannolikt att du i ett roll-PM som består av två (2) stycken inte kan läsa att det inte står något om fraktion i löptexten.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Tvärtom är det väl ganska jätteosannolikt att du i ett roll-PM som består av två (2) stycken inte kan läsa att det inte står något om fraktion i löptexten.
Som sagt, har förklarat detta. (Och jag menar alltså att det är betydligt mer rimligt att sladda en sån här sak som bybo än som ulv.)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,697
Location
Stockholm
Tänker högt kring R1:

Pm-gate var inte en ulvplan eller ett SL-planerat mindfuck. Det var bybo-WH som hittade på det. Men ett mindfuck blev det visst ändå. Jag tror vi kan använda det som det var tänkt från början trots allt.

Jag tror inte ulvarna alls fattat vad vi snackat om större delen av R1. De vet ju att de är poliser och de vet rimligen att bybor kallas fighters. Varför skulle de tro något annat än att byn också vet vad fraktionerna kallas? Och vi har gått runt och fnissat finurligt och trott att vi har en topphemlig kod när det i själva verket är så pass naturligt för poliserna att det aldrig föresvävar dem att just en SÅN skitgrej skulle vara koden. Och i denna förvirring blir ulvarna skraja. De tror ju att vi HAR en riktig hemlig kod som kan avslöja dem.

_ _ _ _ _ _ _

Att då som Vimes kasta sig in bara fem minuter efter att WH har satt saker i rullning, och ganska detaljerat beskriva sitt PM. Nä, en ulv gör inte så.

Och att han skulle hinna kontakta Anth och få svar på den tiden är ännu mindre troligt. Anths inlägg med bybo-PM kommer bara fyra minuter efter Vimes inlägg. Skulle Vimes alltså ha pm:at Anth "spelledarn! Waterhouse fuskar, han pratar PM." och Anth skulle då först PMat Vimes bybo-pm direkt innan han offentliggör det för alla. Nej.

Visst, det är sus att påstå att tillhörigheten står i andra paragrafen. Precis som det cör i ett polis-PM. Eller kanske inte? Vad behöver stå i polis-PM? Det lär vara fler än två paragrafer.

*Filmrelaterat fluff (it was a clear black night...)
*Ni snutar är här för att panga fighters.
*Din kollega är Xyas. Ni får prata utanför tråden. Skicka in nattmord varje runda.

_ _ _ _ _ _ _ _ _

Ok nog om Vimes. Ulvar i en sån här situation tar antingen och gömmer sig eller svamlar om annat.

Impe och Octa har slirat en del men de har visat sig "fatta" PM-gate. Och som sagt, jag tror inte poliserna alls var med på banan där. Att Vimes råkade "försäga sig" tidigt tror jag kvittar för poliserna hade inte en tanke på att vi skulle få för oss att de inte vet om att vi är fighters.

Nå, det lämnar kvar Andersson och Fjodor. Sidd såg jag nog inte heller nån "fatt" från. Eller har jag snurrat till det?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Tänker högt kring R1:

Pm-gate var inte en ulvplan eller ett SL-planerat mindfuck. Det var bybo-WH som hittade på det. Men ett mindfuck blev det visst ändå. Jag tror vi kan använda det som det var tänkt från början trots allt.

Jag tror inte ulvarna alls fattat vad vi snackat om större delen av R1. De vet ju att de är poliser och de vet rimligen att bybor kallas fighters. Varför skulle de tro något annat än att byn också vet vad fraktionerna kallas? Och vi har gått runt och fnissat finurligt och trott att vi har en topphemlig kod när det i själva verket är så pass naturligt för poliserna att det aldrig föresvävar dem att just en SÅN skitgrej skulle vara koden. Och i denna förvirring blir ulvarna skraja. De tror ju att vi HAR en riktig hemlig kod som kan avslöja dem.

_ _ _ _ _ _ _

Att då som Vimes kasta sig in bara fem minuter efter att WH har satt saker i rullning, och ganska detaljerat beskriva sitt PM. Nä, en ulv gör inte så.

Och att han skulle hinna kontakta Anth och få svar på den tiden är ännu mindre troligt. Anths inlägg med bybo-PM kommer bara fyra minuter efter Vimes inlägg. Skulle Vimes alltså ha pm:at Anth "spelledarn! Waterhouse fuskar, han pratar PM." och Anth skulle då först PMat Vimes bybo-pm direkt innan han offentliggör det för alla. Nej.

Visst, det är sus att påstå att tillhörigheten står i andra paragrafen. Precis som det cör i ett polis-PM. Eller kanske inte? Vad behöver stå i polis-PM? Det lär vara fler än två paragrafer.

*Filmrelaterat fluff (it was a clear black night...)
*Ni snutar är här för att panga fighters.
*Din kollega är Xyas. Ni får prata utanför tråden. Skicka in nattmord varje runda.

_ _ _ _ _ _ _ _ _

Ok nog om Vimes. Ulvar i en sån här situation tar antingen och gömmer sig eller svamlar om annat.

Impe och Octa har slirat en del men de har visat sig "fatta" PM-gate. Och som sagt, jag tror inte poliserna alls var med på banan där. Att Vimes råkade "försäga sig" tidigt tror jag kvittar för poliserna hade inte en tanke på att vi skulle få för oss att de inte vet om att vi är fighters.

Nå, det lämnar kvar Andersson och Fjodor. Sidd såg jag nog inte heller nån "fatt" från. Eller har jag snurrat till det?
Nej, jag hann inte svara på att jag fattade PM-gate eftersom jag var offline det mesta av tiden. Och när jag kom in i spelet pågick den väldigt underliga sjukhus-diskussionen som verkligen bara var brus.

Ditt exempel var precis det jag menade. I ditt fiktiva exempel anges ju just precis vad ulvrollen går ut på - vilket är naturligt för ett ulv-PM eftersom det inte är lika självförklarande som ett bybo-PM. Bybo-PM innehåller ju inte heller någon sådan information alls.

Resonemanget om tid håller inte. Anthrox var uppenbarligen online och kände sig tillräckligt pressad av att spelkonstruktionen började krackelera när Waterhouse blandade in PM-texten för att omedelbart posta bybo-PM:et. Så de kan visst ha varit i kontakt.

Dessutom går det inte att hävda att PM-gate ger speciellt mycket info efter de första posterna. Så fort det började brödsmulas måste ulvchatten ha gått varm och de kan ha räknat ut det med genensamma krafter. Iaf tycker jag det är rimligt när man läser om R1 med det perspektivet i bakhuvudet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,697
Location
Stockholm
Resonemanget om tid håller inte. Anthrox var uppenbarligen online och kände sig tillräckligt pressad av att spelkonstruktionen började krackelera när Waterhouse blandade in PM-texten för att omedelbart posta bybo-PM:et. Så de kan visst ha varit i kontakt
(myndig spelledarstämma)
"Ja, Vimes, jag ser att WH är en regeladvokat av större dignitet än jag kunnat ana. Jag ska rädda situationen genom att offentliggöra bybo-PMet. Men låt mig först spendera en minut på att skicka det separat till dig, lille vän, så att du kan tokgröna dig. Rätt åt byn för att de tänjer på reglerna."

Eller?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Lite sent nu men ska försöka skriva lite innan det är läggdags.

Det ända vi rimligtvis kan få ut lite av angående röster är att alla som har röstat på Basse eller Waterhouse som är bekräftat goda kanske blir lite mer misstänkta då de har röstat på en bybo. Samtidigt kan det ju förstås ulvar (framförallt i ett tidigt skede) rösta på varandra för att markera mot varandra och därmed försöka gröna sig.

Sen kan ju den här grejen med att den i ett drev som klarar sig bli immun i ett senare skede av spelet. Om det till exempel är tre bybor kvar och en ulv och vi röstar ut en bybo så kan ju ulven sedan slänga in en snajpröst på sig själv och hamna i det överlevande drevet. Då är det två mot en kvar men eftersom ulven isåfall klarar sig den rundan blir det en god som åker. Sedan är det 1 vs 1 kvar och vi har förlorat. Alltså måste byn vara med på noterna ifall ett sådant scenario uppstår.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Tänker högt kring R1:

Pm-gate var inte en ulvplan eller ett SL-planerat mindfuck. Det var bybo-WH som hittade på det. Men ett mindfuck blev det visst ändå. Jag tror vi kan använda det som det var tänkt från början trots allt.

Jag tror inte ulvarna alls fattat vad vi snackat om större delen av R1. De vet ju att de är poliser och de vet rimligen att bybor kallas fighters. Varför skulle de tro något annat än att byn också vet vad fraktionerna kallas? Och vi har gått runt och fnissat finurligt och trott att vi har en topphemlig kod när det i själva verket är så pass naturligt för poliserna att det aldrig föresvävar dem att just en SÅN skitgrej skulle vara koden. Och i denna förvirring blir ulvarna skraja. De tror ju att vi HAR en riktig hemlig kod som kan avslöja dem.

_ _ _ _ _ _ _

Att då som Vimes kasta sig in bara fem minuter efter att WH har satt saker i rullning, och ganska detaljerat beskriva sitt PM. Nä, en ulv gör inte så.

Och att han skulle hinna kontakta Anth och få svar på den tiden är ännu mindre troligt. Anths inlägg med bybo-PM kommer bara fyra minuter efter Vimes inlägg. Skulle Vimes alltså ha pm:at Anth "spelledarn! Waterhouse fuskar, han pratar PM." och Anth skulle då först PMat Vimes bybo-pm direkt innan han offentliggör det för alla. Nej.

Visst, det är sus att påstå att tillhörigheten står i andra paragrafen. Precis som det cör i ett polis-PM. Eller kanske inte? Vad behöver stå i polis-PM? Det lär vara fler än två paragrafer.

*Filmrelaterat fluff (it was a clear black night...)
*Ni snutar är här för att panga fighters.
*Din kollega är Xyas. Ni får prata utanför tråden. Skicka in nattmord varje runda.

_ _ _ _ _ _ _ _ _

Ok nog om Vimes. Ulvar i en sån här situation tar antingen och gömmer sig eller svamlar om annat.

Impe och Octa har slirat en del men de har visat sig "fatta" PM-gate. Och som sagt, jag tror inte poliserna alls var med på banan där. Att Vimes råkade "försäga sig" tidigt tror jag kvittar för poliserna hade inte en tanke på att vi skulle få för oss att de inte vet om att vi är fighters.

Nå, det lämnar kvar Andersson och Fjodor. Sidd såg jag nog inte heller nån "fatt" från. Eller har jag snurrat till det?
Ett rätt hyfsat inlägg du drar fram. Det stämmer att Vimes inte har hunnit fråga Anthrox och fått svar på de fem minuter som det var mellan Waterhouse röst på Vimes och Vimes förklaring.
Det förutsätter alltså att Vimes har fått vårat PM innan och blandat ihop det med sitt eget där det står att ulvarna ska jaga fighters (bybor).
Jag ställer mig som sagt fortfarande mycket frågande till varför Anthrox inte drog i handbromsen mer och är fortsatt rädd att något händer alternativt att det finns information vi inte förstår.
Om det är så att ulvarna inte hade någon koll alls så är Vimes grön och de troligaste kandidaterna är Fjodor och Andersson. Om Vimes är röd tycker jag även att du Brynolf rödas då du skyddat Vimes och ni har dragit jämnt.

Sammanfattningsvis så bygger min misstro och rädsla på exakt samma sak som i mitt första inlägg denna runda förutom att Vimes inte kan ha hunnit fråga om information utan måste ha haft den tidigare.
Att det som skrevs inte stämde skaver. Nu menar också Vimes att denne såg det men valde att inte säga något för att inte bryta mot mer regler vilket jag tycker låter som en efterhandskonstruktion. Klart som tusan Vimes borde säga något eller hinta om det isåfall om det inte är en ulv som vill ligga lågt och hoppas stormen drar förbi.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Ligger kvar med min röst nu men kan även tänka mig att rösta på Andersson vilket ju förutsätter att allt är frid och fröjd där spelet typ är knäckt. En del av mig hade tyckt det skulle vara skönt om så är fallet men det hade ju också varit lite tråkigt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Ligger kvar med min röst nu men kan även tänka mig att rösta på Andersson vilket ju förutsätter att allt är frid och fröjd där spelet typ är knäckt
Men om du släpper PM-gate helt. Vem vill du rösta ut då?

Jag tycker det finns helt legitima skäl att rösta ut både Andersson och Fjodor helt oaktat PM-gate.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,697
Location
Stockholm
Kan någon visa mig var Sidd har visat att han hajade PM-grejset? WH verkade tro att han var med på banan men jag hittar nada.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,697
Location
Stockholm
Att det som skrevs inte stämde skaver. Nu menar också Vimes att denne såg det men valde att inte säga något för att inte bryta mot mer regler vilket jag tycker låter som en efterhandskonstruktion. Klart som tusan Vimes borde säga något eller hinta om det isåfall om det inte är en ulv som vill ligga lågt och hoppas stormen drar förbi.
Ja det skaver en hel del. Men jag tycker inte det uppväger det osannolika i att en ulv snabbt & glatt skulle kasta sig in i en diskussion om PM. Kan förstås ha fel.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,697
Location
Stockholm
OBS att rundan slutar kl 14 idag! Vår fiktiva deadline torde då vara redan om tre timmar!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,697
Location
Stockholm
Sen kan ju den här grejen med att den i ett drev som klarar sig bli immun i ett senare skede av spelet. Om det till exempel är tre bybor kvar och en ulv och vi röstar ut en bybo så kan ju ulven sedan slänga in en snajpröst på sig själv och hamna i det överlevande drevet. Då är det två mot en kvar men eftersom ulven isåfall klarar sig den rundan blir det en god som åker. Sedan är det 1 vs 1 kvar och vi har förlorat. Alltså måste byn vara med på noterna ifall ett sådant scenario uppstår
Ouch. Just ja. Klar nackdel med vår syntetiska dadline. Nästa runda kan det vara matchboll team snut också.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Tack för spel @Basenanji och @Waterhouse

Jag har läst ikapp nu, lite kursivt, i grova drag är min sammanfattning att det pratades väldigt mycket smulningar under slutet av r1, inte mycket tillkom i pm-gate (alltså från @Andersson och @fjodorsenuba som var det jag och säkert andra hoppades på) och att Basse sen gav upp (oklart varför från min snabbläsning men jag antar att han var pressad om pm-gate och julstressad).

I r2 läggs röster på Andersson iom att Fjodor är immun och röster på Vimes iom Octas case mot Vimes som handlar om att Vimes skrivit fel om vad bybo-pm innehåller och eventuellt fått info från Anthrox om bybo-PM.

Jag håller med om att Vimes skrev fel, jag reagerade på det när det hände men tyckte sedan att ”fighter” var det som avgjorde att han hörde till gröna sidan. Jag tror som Brynolf att det vore att sticka ut hakan väl mycket som ulv att chansa på hur bybo-PM såg ut (Vimes var inte superpressad) och jag tror inte att Anthrox skickat hemlig info till Vimes. Att det står fighter i ulv-PM är inte uteslutet men jag tror inte att ulvarna automatiskt fattar att ”koden” är ”fighter” iom det.

Det vore bra om bybor inte lägger sig i matcher framöver, det ger oss mindre röströrelser att analysera och kan göra eventuella ulvar immuna (som Fjodor i detta fall).

Jag vill fortfarande se ordentliga och heltcäkande svar från Fjodor och Andersson på varför de inte deltog i PM-gate.

Röst: @Andersson

@Brynolf I mina anteckningar står det att @Sidd sagt ”fighter” 20.18 dag 1.
 
Top