Varulv Fight Club - Runda 1

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,399
Aha. Jag tolkade det som att när två pers väl fått var sin röst så var de inne i ringen utan återvändo.
Näe, men man får inte kasta in en tredje gubbe i ringen. Jag kan t ex inte rösta på dig just nu eftersom både Vimes och Fjodor har röster på sig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,407
Så, nu ska jag snart köra @Waterhouse s brorsdotter till ridskolan. Men någon form av sammanfattning av mina tankar så långt:

Fjodor misstänker jag. Det är en tidig R1-misstanke som förstås kan blekna. Men att vilja bakbinda oss gillar jag inte alls, även om det kan vara en bybo-reaktion på upplägget.

Sidd har väl varit ok. Jag skulle dock vilja veta hur SIdd själv tänker att vi ska samarbeta. Att bara säga "nu ska vi samarbeta!" är som att säga att vi ska sjunga "We shall overcome" typ.

Octagonal har hamnat helt snett tycker jag. Det brukar han inte göra som ulv, så jag gissar bybo tills vidare.

Waterhouse verkar vettig. PM-grejen är förstås grönande.

Övriga får gärna komma i spel. Bitte.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,707
Location
Stockholm
PM-grejen är förstås grönande.
Jag kan sticka ut hakan med att jag inte fattar vad ni pratar om här.

När det ännu var Schrödingers bybo-PM kanske man kunde bjäfsa med "vilket är andra ordet i tredje meningen, Xyas?"
Men efter att Anth offentliggjort PMet ser jag inte nånting man kan koka ihop en gröning av.

Inte hålls ni me håningsfällor, pöjka?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,144
Location
Uppsala (Umeå)
FÖRSLAG: imorgon 19:00 flyttar vi alla röster till det ledande drevet. Någon emot?
Jag är på under förutsättning att reglerna verkligen fungerar på det sättet.

@Anthrox - fungerar det så att om rundan tar slut och det bara är drev mot en person då blir ingen immun kommande runda (så att det inte blir så att den som var i ringen sist blir immun)?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,278
Jag är på under förutsättning att reglerna verkligen fungerar på det sättet.

@Anthrox - fungerar det så att om rundan tar slut och det bara är drev mot en person då blir ingen immun kommande runda (så att det inte blir så att den som var i ringen sist blir immun)?
fight-club_46839.jpg

Det finns ingenting i Fight Club som hindrar en från att slåss med sig själv.

Hänvisar även till min förtydling:

För förtydligande:
Med "Om du är ny så måste du slåss! (har du blivit drevad i föregående runda får du inte bli drevad igen förrän nästa runda)" så menas givetvis om du har varit en av de två spelare som slogs under föregående runda. Har du blivit drevad och alla blankar sina röster på dig för att dreva en annan spelare kan du fortfarande bli drevad igen nästa runda.
Så ja, om det bara står en ensam person med röster på sig i slutet av rundan så kommer den personen att misshandla sig själv så mycket att hen får åka till sjukhuset, och alla andra spelare kan i nästa runda fundera på om de ska gå upp i ringen eller ej.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,144
Location
Uppsala (Umeå)
View attachment 15709

Det finns ingenting i Fight Club som hindrar en från att slåss med sig själv.

Hänvisar även till min förtydling:



Så ja, om det bara står en ensam person med röster på sig i slutet av rundan så kommer den personen att misshandla sig själv så mycket att hen får åka till sjukhuset, och alla andra spelare kan i nästa runda fundera på om de ska gå upp i ringen eller ej.
Tack Anthrox. Då är jag helt för @Vimes förslag om att vi oskadliggör immuniteten genom att alla flyttar röster till den som leder drevet kl 19.00 i morgon lördag.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,399
Jag kan sticka ut hakan med att jag inte fattar vad ni pratar om här.

När det ännu var Schrödingers bybo-PM kanske man kunde bjäfsa med "vilket är andra ordet i tredje meningen, Xyas?"
Men efter att Anth offentliggjort PMet ser jag inte nånting man kan koka ihop en gröning av.

Inte hålls ni me håningsfällor, pöjka?
Mitt grönande av mig själv och uppmaning till andra bybor att göra lika håller fortfarande efter att Anthrox postat brödtexten i bybo-pm.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,144
Location
Uppsala (Umeå)
Jag håller med om att spelupplägget med styrda utröstningar och inga powerroller gör att det blir ännu viktigare än vanligt med att analysera röstningsmönster. Det kräver dock att det faktiskt blir ett röstande.

Eftersom vi just nu har väldigt lite att gå på tycker jag att vi kan putta upp någon av de inaktiva i ringen så att vi andra har något att ta ställning till. Det är just nu @Basenanji och @Impetigo som inte gjort något inlägg. Så enbart baserat på bokstavsordningen är det dags för Basse att börja slåss
Röst: @Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,636
Jaha, intensiv dag med handledning och schemaläggning. Verkar vara ett småknrpigt upplägg - jag skulle önska att vi diskuterar alternativ till drev INNAN drevkandidaterna blir ”officiella” och röstningsstatistik.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,636
Ska vara ”röstningsalternativ” och inget annat!

Jag har inte hunnit läsa så mycket, men om jag fattar reglerna rätt är jag drevad nu? Dvs jag kommer fajtas mot någon annan tack vare @Andersson s röst på mig?

Jag är inte skraj gör en fajt, bring it on, men vill lyfta hur det här är analytisk viktig information för byn.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Men vilka är ni? Varför är det rödande?

Det går att diskutera vad som är bäst strategi för byn: att rösta eller att inte rösta. Där tycker jag att vi ska våga rösta och inte låta upplägget handikappa oss. Att dreven är mer tröga att vända är mer ett problem för ulvarna än för oss. Men man kan vara av en annan åsikt (och ha fel).

Men på vilket sätt är det rödande att rösta (snabbt)? Förklara.
Alright jag tänker så här. I detta spel blir tidiga röster extra viktigt. Rent teoretiskt skulle ulvarna kunna vinna genom att bara vara snabbast varje runda med att rösta. Genom rösten på Fjodor så dömde du i princip denna till en 50/50 att åka (förutsatt att du skulle hålla kvar). Nu fick du lite heat och vände snabbt.
Om vi till exempel leker med tanken att jag och Andersson är ulvar nu. Då vi har lagt varsin röst kan vi låsa er andra vilket vi får se upp med. Alltså enklare för dom som är aktiva att styra spelet om de vill. Sen går det ju definitivt att diskutera huruvida det är grönande eller rödande att göra just det.

När jag skrev, "vad tror ni andra?" så menar jag förstås alla andra spelare.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,144
Location
Uppsala (Umeå)
Ska vara ”röstningsalternativ” och inget annat!

Jag har inte hunnit läsa så mycket, men om jag fattar reglerna rätt är jag drevad nu? Dvs jag kommer fajtas mot någon annan tack vare @Andersson s röst på mig?

Jag är inte skraj gör en fajt, bring it on, men vill lyfta hur det här är analytisk viktig information för byn.
Precis - nu står det enbart mellan dig och @Vimes. Och så förblir det tills antingen en av er inte har någon röst på sig - då kan någon annan bli intvingad i drev; tills att någon ger sig (då åker personen ut och rundan är över); eller att rundans tid tar slut och den med flest röster åker ut.

Den som är i ringen när någon åker ut blir immun nästa runda. Därför har vi diskuterat att kl 19.00 i morgon så lägger alla sin röst på den i drevet som har flest röster på sig så att ingen blir immun.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
FÖRSLAG: imorgon 19:00 flyttar vi alla röster till det ledande drevet. Någon emot?
Spontant är det mycket bättre om vi röstar som vi tycker angående de två som drevas. I vanliga fall brukar vi ju säga att man ska hoppa på något av de TVÅ dreven som har mest folk.

Så jag är emot.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Hmm den här immun grejen komplicerar ju till det. Kanske inte alls helt dumt att tänka som ni gör trots allt.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,399
Hmm den här immun grejen komplicerar ju till det. Kanske inte alls helt dumt att tänka som ni gör trots allt.
Precis, det är poängen. De som är i förlorande drevet har en motivation att flytta sin röst så inte den de vill ha ut blir immun rundan efter.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,636
Ok ser att ni hunnit prata om drev osv.

Så här ser jag på spelet:

Inga specialroller betyder att det inte finns väktare och siare. Det kan betyda att ulvarna inte kan nattmörda, men det låter som ett såsigt parti som tar alldeles för lång tid. Jag tänker tillsvidare utgå från att ulvlaget nattmörda.

Jag gissar att vi har sju bybor och två ulvar, även om det kan vara så att vi har tre ulvar med i spel. Korta partier FTW!

Vi väljer ut två som drevas. Nån av dem dör, nån överlevar fast jag inte fattar hur det bestäms? Ulvar kommer inte vilja bli drevade. Inte bybor hellre, men Basse Knogmacka ger er andra bybor onda ögat om ni är mer lojala mot er själva än mot byn! Solidaritet goddammit!!

Vi kommer långt på att se vilka vi vill se drevas+resultatet av fajterna. Om nån ruskprick vill dreva Oskyldiga Olle och Olle visar sig vara bybo är det komprometterande att ha velat dreva honom.

Eftersom det är svårt som bybo att veta/förstå vem som är bybo, får vi hjälpa varandra genom att försöka gröna oss själva i andras ögon! Var lojal bybo, är mitt bästa tips!

Gör listor på misstänkta tycker jag. Inte samma sak som att dreva någon, utan en sorts diskussion och positionering av våra sympatier.

Just nu är jag auto-misstänksam mot Vimes eftersom han är så aktiv och håller på och röstar och har sig. Sedan vet jag inte riktigt, men visst Andersson ligger bra till gör en röst med sitt mesiga motiv att ta ut mig. Bubblare är Octagonal som är så jäkla läskig och hal. (Vilket är ett dåligt argument, men ändå) Warerhouses snack med Vimes kan vara antingen försiktig ulv nosar på ulv för att det ska se bra ut, eller grönande för Waterhouse.

Mer schemaläggning nu!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,407
Genom rösten på Fjodor så dömde du i princip denna till en 50/50 att åka (förutsatt att du skulle hålla kvar)
Ja, viktigt det där som står inom parentes va? Så länge vi inte lägger en ströröst och checkar ut för rundan är det här med endast 2 drev inget problem för oss.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,636
Jag fattar på ett ungefär immungrejen, men viktigare är att vi visar var vi står i förhållande till alla andra! Låter slappt om vi bara ska fokusera på en person, även om det förstås kan vara dumt att någon suspekt person blir immun.

Vad jag försöker göra här är att vi ser på spelet i två steg:

STEG ETT Vanligt varulvsspel
Vi tycker saker, skriver saker, postar listor mm mm

STEG TVÅ Drevfajt
Vi röstar i skarpt läge på den kandidat vi tycker är bäst att rösta ut.

Om det är bra att spela DTEG TVÅ kl 19 i morgon så kör ba kör, men inte utan att alla har jobbat hårt med STEG ETT.
 
Top