Varulv Fight Club - Runda 1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Du köper möbler. Du säger till dig själv att det här är den sista soffan jag någonsin kommer att behöva i mitt liv. Köp soffan, så är du under ett par år nöjd med att oavsett vad som går fel, så har du åtminstone fått ditt soffproblem löst. Sedan rätt uppsättning tallrikar. Sen den perfekta sängen. Gardinerna. Mattan.
Och till slut är du instängd i ditt vackra bo, och de saker du brukade äga äger nu dig.


Välkomna till Fight Clubs första runda!

Reglerna för Fight Club är:
  1. Du får inte prata om Fight Club. (håll er i speltråden, bara ulvar får prata utanför)
  2. Du får INTE PRATA OM FIGHT CLUB. (stäng av onlinestatus, redigera inga inlägg, prata inte PM osv)
  3. Om du säger stopp, svimmar eller signalerar att du ger upp så är fajten över. (du kan välja att åka ut istället för den andra som drevas genom att skriva ”STOPP – jag ger upp” i tråden, rundan tar då slut omedelbart och inga fler inlägg får skrivas)
  4. Bara två personer i en fajt! (om två personer är i drev samtidigt kan inga röster läggas på andra spelare)
  5. Bara en fajt per runda. (för att en ny spelare ska kunna drevas måste alla röster på en av de två drevade blankas först)
  6. Fajten är med bara nävarna, inga vapen är tillåtna. (det finns inga specialroller)
  7. Fajterna håller på så länge de behöver. (när rundan är slut så åker förloraren (den med flest röster på sig) ut och nästa runda påbörjas, bybor vinner om alla ulvar är ute, ulvar vinner om de är lika många eller fler än byborna)
  8. Om du är ny så måste du slåss! (har du blivit drevad i föregående runda får du inte bli drevad igen förrän nästa runda)
Rundan slutar den 16/12 klockans 21.00.

Deltagare är:
@Vimes
@Octagonal
@Sidd
@Brynolf
@Basenanji
@Waterhouse
@Andersson
@Impetigo
@fjodorsenuba


”Tyler fixar ett kyparjobb åt mig, sen kör Tyler in en pistol i munnen på mig och säger att döden är första steget mot evigt liv. Fast under rätt lång tid var Tyler och jag bästa vänner. Folk frågar alltid mig om Tyler Durden.”

Du har blivit inbjuden att delta i en underjordisk slagsmålsklubb där man slåss mot varandra. Det är ett bra sätt att känna sig levande på. Det är ett mindre bra sätt att hålla sig oskadd på.

Röstverktyget: https://werewolf.florin.nu/82473/
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
För förtydligande:
Med "Om du är ny så måste du slåss! (har du blivit drevad i föregående runda får du inte bli drevad igen förrän nästa runda)" så menas givetvis om du har varit en av de två spelare som slogs under föregående runda. Har du blivit drevad och alla blankar sina röster på dig för att dreva en annan spelare kan du fortfarande bli drevad igen nästa runda.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Hur funkar drev-mekaniken. Det får aldrig finnas fler än två alternativ så att säga? Så om jag röstar på Basse nu, och Basse röstar på mig, så får inte Sidd rösta på Impetigo?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Hur funkar drev-mekaniken. Det får aldrig finnas fler än två alternativ så att säga? Så om jag röstar på Basse nu, och Basse röstar på mig, så får inte Sidd rösta på Impetigo?
Prexis.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Spännande "bara två drev"-mekanik. Spontant tror jag detta kan gynna ulveriet, blir svårare att flytta drev om det är två fighters som slåss, så byn bör nog vara försiktig med att kasta ur sig slöröster?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Alright! Kul upplägg!

Jag tror vi ska spela som vanligt (CHOCK! Vimes förordar Vanligt Varulvsspel!) Vi har ingen siare och att dreven blir formaliserade gör att ställningstaganden blir ännu skarpare. Analys av röstmönster kommer vara ett viktigt verktyg om vi vill vinna.

Det sagt ska vi inte vara rädda för att rösta. Däremot kommer det bli svårare att vända drev. Men det tror jag gynnar oss mer än ulvarna. Regel 8 (att man inte får dreva samma person rundan efter) är en nerf dock.

Sen en fundering. Enligt regel 6 finns inga specialroller. Kan det tolkas som att ulvarna inte har nattmord? Nattmord nämns inte i reglerna i övrigt heller. Spontant verkar det lira med mekaniken runt drevning och röster, och verkar inte vara en orimlig lösning på spelarantalet. Tills vidare kommer jag gissa på 3 ulvar och inget nattmord.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Om du säger stopp, svimmar eller signalerar att du ger upp så är fajten över. (du kan välja att åka ut istället för den andra som drevas genom att skriva ”STOPP – jag ger upp” i tråden, rundan tar då slut omedelbart och inga fler inlägg får skrivas)
När kan detta vara rimligt om det inte finns specialroller? Jag kommer inte på något läge?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
När kan detta vara rimligt om det inte finns specialroller? Jag kommer inte på något läge?
Nä, jag håller med. Jag har svårt att föreställa mig vad bybor eller ulvar skulle kunna vinna på att använda den möjligheten.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Årets sista spel!
Jag säger det direkt: SNÄLLA, kan vi som by i alla fall 1 gång i år samarbeta i möjligaste mån utan att direkt påstå saker om brunsmetande, fiskande mm 😍 Vore kul om byn kunde vinna en stabil samlad match tillsammans i ordnade former. 👍 Klurar vi tex ut spelmekaniken i stort så gynnar det byn.

Ja 3an är ju redigt skum regel.

4:an : Alltså läge att vara lite försiktig med pet-köra-igång röster då va, eller hur. Vi får alltså hetsa lågflygarna (Anthrox, Basse mm) på annat sätt för att få de att komma igång😇
6:an : då behöver vi alltså inte tjafsa om outning eller ej och vem som är mest misstänkt i den diskussionen. Bra.

Antal ulvar är väl typ 2-3 med inga powerförmågor.

Ikväll måste jag se om filmen igen som jag såg för jag vet inte hur länge sen.
Har för mig att jag gillade den skarpt med bra karaktärer, rejäla storyvändningar och kommentaren ”ät inte musselsoppan”.

Sammarbete🙏
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Spännande upplägg @Anthrox !

Spännande "bara två drev"-mekanik. Spontant tror jag detta kan gynna ulveriet, blir svårare att flytta drev om det är två fighters som slåss, så byn bör nog vara försiktig med att kasta ur sig slöröster?
Absolut det känns otroligt rödande att rösta på någon utan att byn är överrens!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ja, bra där @Sidd ! Nu avslutar vi året med en byvinst byggd på härligt samarbete.

Hur ska vi samarbeta då? Jo, i det här spelet är det viktigare än någonsin att göra tydliga ställningstaganden runt vilka man vill rösta ut (och vilka man vill ha kvar i spel). Jag skulle önska att vi är noga med poster i stil med: "jag röstar helst ut X, men kan tänka mig Y, jag vill inte att Z ska åka ut". Hellre det än röd/grön/orange/gredelin/gråsa-listor.

Och sedan att alla vi bybor är konsekventa med hur vi röstar.

Upplägget gör alla röster (snarare än misstankar och teorier som luftas i tråden) blytunga.

Någon gång i R3 kommer vi kunna göra vassa analyser av röstmönstren. Glöm inte bort det även om jag dör på vägen! Upplägget gör det mer problematiskt för ulvarna att rösta på ett säkert och strategiskt sätt. Röstmönstren! Glöm inte!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Spännande upplägg @Anthrox !


Absolut det känns otroligt rödande att rösta på någon utan att byn är överrens!
Nej!

Röst: @fjodorsenuba

Alla som vill bakbinda oss på grund av upplägget är mina fiender. Det finns ingen anledning. Vi kan flytta röster. Det är lite trögare, och varje röst är lite tyngre. Men det betyder också att varje röst bär mer information om röstarens relation med den som får rösten. Det är vansinne att försöka eliminera den här edgen vi har vad gäller rösterna, i synnerhet som vi inte har någon siare.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Klurar vi tex ut spelmekaniken i stort så gynnar det byn.
Jag tycker mekaniken är rätt klar, det enda oklara är väl antal ulvar och om de har nattmord?

Vi får alltså hetsa lågflygarna (Anthrox, Basse mm)
Förstår att Anthrox kan anklagas för lågflygeri när han postar startinlägget så sent, men tror inte på att hetsa SL.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Bra bybospel har väl två mål, 1. Hitta ulvar och 2. Gröna sig själv. Jag tror 2. kanske är aningen enklare denna gång än normalt, och skulle önska att bybor försökte gröna sig själva.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Nej!

Röst: @fjodorsenuba

Alla som vill bakbinda oss på grund av upplägget är mina fiender. Det finns ingen anledning. Vi kan flytta röster. Det är lite trögare, och varje röst är lite tyngre. Men det betyder också att varje röst bär mer information om röstarens relation med den som får rösten. Det är vansinne att försöka eliminera den här edgen vi har vad gäller rösterna, i synnerhet som vi inte har någon siare.
Jag tycker fortfarande att det är rödande. Det betyder ju inte att folk inte ska rösta :O Tycker du övertolkar rätt mycket. Bra att du försker skapa drev dock.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Nej!

Röst: @fjodorsenuba

Alla som vill bakbinda oss på grund av upplägget är mina fiender. Det finns ingen anledning. Vi kan flytta röster. Det är lite trögare, och varje röst är lite tyngre. Men det betyder också att varje röst bär mer information om röstarens relation med den som får rösten. Det är vansinne att försöka eliminera den här edgen vi har vad gäller rösterna, i synnerhet som vi inte har någon siare.
OK Vimes, vill du ha hårda puckar direkt så:
Röst: @Vimes

När jag läst mitt bybo-pm och startinlägget såg jag ett ganska enkelt sätt att gröna sig. Det verkar du inte gjort, utan istället skriver du massa vanliga resonemang som du kan haspla ur dig i sömnen. Det leder mig till att misstänka att du inte fått något bybo-PM.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
För övrigt:

jag använder Formaliserat Emojianvändande Lite här. Upptumme betyder "Jag har sett det här, bra att du skriver, men säger inget om innehållet. Hjärtögon betyder "Bra inlägg. Jag håller med, men känner inte att jag behöver skriva det i ett inlägg".
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Hej allesammans nu kör vi!

Dags o dreva och hoppas på att vi fångar en ulv direkt.
Lika bra att rösta direkt. Annars lätt att det blir snömos poster. Det tycks vara oerhört svårt att vrida om drev. Alltså tänker jag som bybo att det är bäst att jag snabbt röstar innan ulvarna bestämmer vilka två bybor som tvingas drevas mot varandra. Spontant rödande av Vimes med snabb röst, samtidigt hade han nog inte vågat att sticka ut direkt som ulv. Eller hade han det? Vad tror ni andra?

Röst: @Vimes
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Ser nu att Waterhouse också röstat samma.

Sen står det ju inte om det finns power roller eller ej. Inget vi bör utgå ifrån men det går ju inte heller att utesluta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
När jag läst mitt bybo-pm och startinlägget såg jag ett ganska enkelt sätt att gröna sig. Det verkar du inte gjort, utan istället skriver du massa vanliga resonemang som du kan haspla ur dig i sömnen. Det leder mig till att misstänka att du inte fått något bybo-PM.
Bra där. Ja, jag har en massa detaljer i PM:et som kan användas för gröning om inte ulvarna har fått något form av alibi-PM eller om vi alla fått olika PM. Med tanke på de diskussioner som varit och sådär tror jag inte Anthrox konstruerat spelet så att vi kan vinna genom PM:en dock. Men visst: mitt PM består av två stycken, båda innehåller fluff eller fluffiga beskrivningar, men det ena innehåller också information om min fraktionstillhörighet (att jag är bybo/fighter alltså).
 
Top