Nekromanti Felaktiga påståenden om D&D på forumet!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Felaktiga påståenden om DoD

Vad jag förstått tjänade inte heller svenska Ä-spel så mycket pengar på rollspel heller? Det var väl bokspel och andra projekt som var stora inkomstkällan?
Nix. Svarta DoD-lådan, ursprungs-Mutant och DoD Expert var riktigt lukrativa produkter. Dessutom var de första Ensamma Vargen-böckerna också rejäla vinstmaskiner.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Marco Behrmann said:
Alltså - jag hoppas att det går bra för Wizards och deras D&D, för det hjälper hobbyn. Däremot är jag övertygad om att även dagens siffror inte är i närheten av 80-talets gällande försäljning.

Ett konkret exempel med siffror; Western trycktes i 8000 ex, vilka sålde slut på sex månader (Rosen eller A&T får rätta mig på detaljerna) slutet av 80-talet. Viking trycktes 1994 i 8000 ex (3k hardback, 5k softback). Hade inte Sverok köpts konkurslagret utan vi leker med tanken att det hade pytsats ut ex efter ex i lagom låg takt så hade lagret fortfarande varit halvfullt...
Det som du säger stämmer säkert, men pratar inte folk om varandra lite i den här tråden? Att den svenska rollspelsmarknaden inte är lika het som på 80-talet tror jag (?) alla är överens om.

Men tre saker:
För det första, på 80-talet tror jag att en mycket stor del av de som rollspelade så gott som enbart spelade svenska rollspel. I dag tror jag att det är mer blandat. Om jag skulle gissa så tror jag att 95% av alla rollspelare på 80-talet spelade svenska rollspel mot kanske 60% i dag om man ser till andel inköpta produkter, svenska mot utländska.

För det andra, marknaden i dag globalt är betydligt större än den var på 80-talet. Nätet har ökat tillgängligheten. Att antalet affärer som har rollspel i sitt sortiment har minskat är kanske inte någon vidare indikation på att det går sämre?

För det tredje, valet att ha en låg andel fast anställda och en stor andel frilansare är ekonomiskt sunt, ökar företagets flexibilitet och behöver inte på något sätt påverka kvaliteten på produkten.

Det enda som jag hittat som talar D&D är en mindre passus i en rapport från Hasbro från 2004 där det nämns en "partially off-setting an overall weakness in the traditional board game business". Se här.

Värt att notera är att ryktet gör gällande att Hasbro har krävt en EBIT på 12% från Wizards som helhet. Normalt i dagens läge är runt 8%. Om det ligger någon sanning i detta eller ej vet jag inte.

Men jag tycker att ryktena om D&D:s död är ganska överdrivna. :gremgrin:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
För det första, på 80-talet tror jag att en mycket stor del av de som rollspelade så gott som enbart spelade svenska rollspel. I dag tror jag att det är mer blandat. Om jag skulle gissa så tror jag att 95% av alla rollspelare på 80-talet spelade svenska rollspel mot kanske 60% i dag om man ser till andel inköpta produkter, svenska mot utländska.
Sant, på 1980-talet hade Ä-spels spel en Microsoft-liknande dominans när det gällde försäljningen på den svenska marknaden. DoD och Muntant fanns i leksaksbutiker från Ystad till Kiruna, medan de amerikanska spelen endast fanns i specialbutiker. Dvs: victory through logistics.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Fantasi mot fakta [OT]

av Han och sedan Eksem said:
"Har du fantasi så behöver du inte många produkter"



Där, om något, har vi skitsnack. Det finns ingen motsats mellan att ha fantasi och att vilja se hur andra har löst saker och ting.
B'ror på.. Hur många produkter har du själv till Eberron exempelvis? Till horrorwesternspelet Deadlands kände jag mig tvungen att köpa regelboken och sedan magiregelboken, monsterboken, vetenskapsboken, spelledarskärmen + 2 introäventyr och världsboken.. Det jag utelämnade var böcker om specifika områden, om martial artists och gunslingers, lag och brott i western, äventyr med mera.. Äventyren tar jag från Rävspels westernsida, mycket för att jag tycker det är svårt att komma på scenarion som fångar westernkänslan..

Vart vill jag komma? Tja, faktiskt.. Haha.. Jag vet inte.. :gremlaugh: Det jag vill säga är att mängden böcker inte behöver innebära att man får mer fantasi.. Man får möjligtvis lite fler saker att leka med, men själva inspirationen behöver inte öka för att man får fler böcker.. Till Feng Shui, som jag bara har 3 böcker till, så hade jag planer redan innan jag köpte grundboken.. Så länge man förstår hur man ska bygga scenarior efter rollspelets förutsättningar så är det inte svårt att vara fantasirik.. Till fjantasyvärldar, oavsett vilken värld, har jag rätt lätt för att bygga scenarior då fjantasyäventyr är i regel alla uppbyggda på samma sätt..

"Han skriver ju aldrig att han behöver många produkter, bara att han gillar det."
Det är just detta jag menade när jag skrev att "Caligula ofta flummar iväg på oväsentligheter,".. Gå inte bort dig på vad han förvränger inläggen till..

Jag frågade först: "Så vad är dina argument för att propagera för D&D? "

På detta svarade Caligula: "Jag tycker däremot tvärtemot dig att det faktiskt är viktigt med mycket produkter till rollspelet man spelar. Jag är övertygad om att det är en stor del av nyckeln till framgång för D&D. Som spelare och DM vill man helt enkelt ha tillgång till en massa bra grejer."

Alltså har du fel i din kommentar som jag citerade dig ovan.. Han anser att många produkter krävs ("är en stor del av nyckeln till framgång") för ett bra rollspel.. Sedan förvränger han (faktiskt: sin vana trogen) det till "1) Jag tycker om rollspel med mycket produkter till,"

Men nu är det diskussioner om diskussionen.. Jag hatar sådant, för det blir bara en massa hårklyverier.. Men här är min tolkning av hans inlägg i alla fall.. Så, nu kanske ni båda förstår mig lite bättre och varför jag svarade som jag gjorde..?

"Det tar fan aslång tid att skriva bra äventyr, i alla fall för mig. Särskilt till ett spel som D&D (jag gjorde min första NPC igår, det tog ganska lång tid faktiskt, inte riktigt som en PC, men bra nära). Att bara kläcka ett bra incitament för att få in rollpersonerna i berättelsen tar mig i alla fall flera dagars funderande."
Det här är något jag gärna skulle vilja veta mer om.. Faktiskt skulle jag vilja sitta med dig när du skriver scenariot.. Mycket i att skapartiden mellan våra scenariekreationer skiljer sig är för att jag antagligen har lägre krav på mina egenskrivna produkter.. Mycket eftersom jag kan anpassa dem till rollpersonerna och mina spelares tankar och därför vinner på andra områden än egenvärde och unikhet, som antagligen du och Caligula vill få fram.. Däremot så tar andras scenarior mycket längre tid för mig att förbereda, för jag vill ha kvalitet i något som andra skrivit som kvalitetsprodukter..

Ta bara NPC-görandet.. För mig duger det om jag hittat på ett namn, tre personlighetsdrag och sedan kan jag skriva dit "hantverkare" och allting som en hantverkare ska kunna kan personen.. Svårare än så behöver det inte vara.. Sekundära värden är i regel oväsentliga.. Jag behöver inte veta AC, hit points eller feats.. Sedan bygger jag ut karaktären med en kortkort bakgrundshistoria som binder denne samman med scenariot.. Tid för skapande - 10 minuter.. Max..

Men detta (alltså scenarioskapande) är något som är något mycket större och som definitivt inte hör hemma i denna tråd.. Jag försökte i en annan tråd.. Tro mig.. Jag satt kanske i en timme och försökte klura ut hur jag skulle lägga upp svaret åt honom.. Tre olika sätt kunde jag skriva på.. En gång påbörjade jag till och med inlägget.. Men jag orkade inte.. Liksom sitta och få ur sig en massa text till något som jag inte ens vet kommer användas.. Jag orkar inte längre få ur mig dem inlägggen.. 5 år på forumet har fått mig att tröttna på att skriva dem..

/Han som hatar när folk länkar till inlägg i samma tråd, men gjorde det nu för tydligheten skull

PS. Jag älskar Firefox! När jag postade inlägget så fick jag ett SQL-fel.. Hade det varit Internet Explorer så hade jag aldrig fått tillbaka inlägget.. DS.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Pumpar

tror du är nåt på spåren det där med varumärkesvården... Hasbro är naturligtvis intresserade att hålla liv i ett så starkt varumärke som D&D, som en stor del av västvärldens köpstarka "nerdar" haft en relation med i trettio år...

varumärken kan ju vara betydligt mer värda än företagen bakom dem... värdet på CoC är ju sannolikt mycket större än värdet på Chaosium...

sen är jag övertygad om att rollspelen var större på 80-talet.. men har tyvärr inga siffror... kan bara jämföra hur många av min tonårige sons polare som spelar jämfört med hur det var de första åren när jag började (1977)... vilket sug efter hobbyn det fanns då...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Fantasi mot fakta [OT]

"Men nu är det diskussioner om diskussionen.."

Mmm, och den delen av diskussionen kommer vi inte vidare i utan att fortsätta diskutera diskussionen (jag menar att många supplement kan vara en del av nyckeln till kommersiell framgång för ett rollspel, men jag vet inte riktigt om det har något med fantasi eller kvalitet att göra). Så vi kan väl lika gärna sluta där.


"Men detta (alltså scenarioskapande) är något som är något mycket större och som definitivt inte hör hemma i denna tråd.. "

Ja, då får vi nog låta bli att prata mer om saken. Men jag svarar på några saker ändå :gremsmile:


"Hur många produkter har du själv till Eberron exempelvis? "

Beror på om jag ska räkna Core-rules eller inte. Tack vare lite extrajobb och EB Games-rean har jag numera PHB, DMG, Eberron, Sharn, Shadows of the Last War och Whispers of the Vampires Blade. Så till min Eberron-kampanj (som jag inte ens börjat ännu) har jag 6 böcker (varav två äventyr) och en CD, samt några artiklar ur Dungeon Magazine. Men rent strikta tillbehörsböcker till Eberron har jag bara 1 + 2 äventyr (och en CD).

"Jag behöver inte veta AC, hit points eller feats.."

Nä alltså, i mitt äventyr jag skriver på nu behöver inte horan Genifer några särskilda värden, men det är i alla fall 4 NPC och några goons som behöver AC, hit points, feats och allt det där. Plus kartor till tre-fyra platser.
För min egen del är det väl bara stats som saknas nu för att jag ska kunna spela äventyret, och själva skrivandet tar nog inte mer än kanske 5-6 timmar sammanlagt (inklusive kartor och NPCs). Men att kläcka intriger och hitta på balla situationer, sånt tar jättemycket tid för mig. Det här äventyret har nog snurrat i bakhuvudet i två-tre veckor innan jag tog tag i det. (Sen ska jag nog skriva äventyret ordentligt, och göra fina kartor och rita bilder och hela baletten, bara för skojs skull, men det är ju inte nödvändigt för att spela).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Om jag skulle gissa så tror jag att 95% av alla rollspelare på 80-talet spelade svenska rollspel mot kanske 60% i dag om man ser till andel inköpta produkter, svenska mot utländska.

Jodå - men rollspel är också speciella då de inte är utpräglade substitutsvaror, utan snarare komplimentvaror - det är ofta som rollspelare köper rollspel för att samla på och glutta i. Böcker åldras rätt bra, jämfört med ex.vis dataspel.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Krille sade det - så vitt jag vet finns det inte en enda rollspelsskapare i Sverige idag som lever ett drägligt* liv på att bara göra rollspel. Om någon visar annorlunda så blir jag jätteglad. =)

* Drägligt innebär en fast, trygg månadslön på över 18.000:- i månaden
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: DiLevas dilemma

En tråd måste kunna vara fristående, eller ha referenser till den föregående disktutionen. Och bara för att folk inte motargumenterat förut så gör det inget rätt, eller fel för den delen.

Nej det är inte ett bättre bevis onekligen tänkte jag mig inte för där... Dock om du syftar på mitt inlägg om ekonomi så var det ett svar på hans påståenden att man kan effektivisera kreativitet.

Slutklämmen är fortfarande att den som vill starta eller återuppta en diskution vilket han gjorde måste ju först och främst ha något att komma med... iaf om han vill ha en argumentation och inte bara slänga ur sig meningslöst dravvel som vi gör nu!
 
G

Guest

Guest
Re: Felaktiga påståenden om DoD

Går det att definiera exakt vad det var som gjorde dem så vinstrika?

Går det att applicera på dagens RPG-produkter?
 
G

Guest

Guest
Bra inlägg!

Jag håller med dig till fullo!

Vissa här tycks tro att man mäter framgång i antalet fast anställda, och hur många kartonger som står på hyllorna i en butik.

Mycket klarsynt analys, och jag instämmer i det du skrev!
 
G

Guest

Guest
Re: Moralpaniken

Just det, nu minns jag!

Det borde vara belagt med straff att köpa kvällstidningar. Straffet borde vara typ "runka bullen" eller göra "fläppen" på sergels torg en fredag eftermiddag kl 16....
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Felaktiga påståenden om DoD

Nix. Svarta DoD-lådan, ursprungs-Mutant och DoD Expert var riktigt lukrativa produkter. Dessutom var de första Ensamma Vargen-böckerna också rejäla vinstmaskiner.

Det där lät coolt. Tänk att rollspel kunde vara "lukrativa produkter". I lilla Sverige!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Felaktiga påståenden om DoD (ANT)

Går det att definiera exakt vad det var som gjorde dem så vinstrika?
Jag tror att det mest handlade om att de kom vid exakt rätt tidpunkt mer än produkterna själva.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Felaktiga påståenden om D&D på forumet! (OT)

Mycket mer lattjo än den där risiga skrammelboxen med asfula ungar som ju just ser ut som nördungar från 80-talet på baksidan (jag kan prata om det fotot hur länge som helst egentligen, det är ju helt sjukt! Vart fick de tag på de där ungarna egentligen? Kläderna? Tidsmaskin? Ser folk i USA fortfarande ut så där?).
Vad är det för bild du talar om?

/Anders
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Felaktiga påståenden om D&D på forumet! (OT)

Jag hittar ingen bild på nätet, men det är baksidesbilden på D&D introspelet med plastgubbar och sånt som finns på SF Bokhandeln.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Jodå - men rollspel är också speciella då de inte är utpräglade substitutsvaror, utan snarare komplimentvaror - det är ofta som rollspelare köper rollspel för att samla på och glutta i. Böcker åldras rätt bra, jämfört med ex.vis dataspel.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. Menar du att rollspelare som grupp har blivit "köpstarkare" så att de kan köpa mer produkter totalt?

//Glow - Morgontrött
 
Top