Nekromanti Felaktiga påståenden om D&D på forumet!

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: stillsam betraktelse

Nej, det var inte så jag menade. Jag förstår mycket väl varför många tycker att nyrekrytering är viktigt. På sätt och vis tycker jag också att det vore trevligt om fler (och gärna unga) ville dela vår glädje och vår hobby.

Det jag menar är istället att det exempelvis inte borde spela någon roll för en D&D-spelare huruvida just det spelet är populärt eller populärast, eller huruvida rollspel i allmänhet (och D&D i synnerhet) är populärare idag än för 20 år sedan.

Fast så är det ju inte. Den som (exempelvis) spelar D&D tycker gärna att det är viktigt att så många som möjligt bekräftar dennes val av spel, genom att hylla det som det populäraste (och ännu viktigare; det bäst säljande). Liksom att det man sysslar med (rollspelshobbyn som sådan) är en bred och etablerad folkrörelse med en lysande framtid. (Dessutom ska hobbyn helst uppleva sin största guldålder någonsin just nu, som dock endast är en försmak av hobbyns lysande framtid.)

Jag delar som sagt en mer dyster bild av samtiden samt av framtiden. Men det gör mig ingenting, det är väl det som är skillnaden.

/Baldyr, som inte haft en fast spelgrupp på 10-15 år någonting
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Visst. Titta på en D&D-bok idag, den typiska 150-200-sidors folioformat (är det väl?) i fyrfärgstryck med hårda pärmar och enbart originalkonst. Dessutom ett par (ibland tre) i månaden, bara i D&D och FR-produktlinjerna. Fundera lite på vad en sådan bok kostar att trycka.

Jämför den med stora delar av AD&D 2nd edition-produktionen med mjuka pärmar, svartvitt tryck, ofta under hundra sidor, och endast en bild i färg på omslaget, gärna återanvänd. Ett exempel är t.ex. Cult of the Dragon.

Sedan kan man tycka vad man vill om upplägget i stort, men åtminstone tycker jag det verkar som om att de har mer pengar nu. Annorlunda uttryckt: kvalitén kommer att bli sämre om de börjar förlora pengar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: DiLevas dilemma

det var du som kom med en antydan/påstående att det säljer bättre det är då upp till dig att komma med bevis på at det är så.
Det gjorde han ju; med mejlet han skickade till wizards. Inget vattentätt bevis, förvisso, men inte mycket sämre än något av "bevisen" som kommit från andra hållet i fråga om antal anställda och liknande. Å så har han refererat till vad han upplevt i spelbutiker i USA och antalet produkter på marknaden - det beviset tycker jag är precis lika giltigt som att säga att spelhobbyn är döende här i Sverige för att DoD inte längre säljs på Lek & Hobby.

Undrar hur mycket skit Caligula får ta i varje tråd han skriver, bara för att han är Caligula...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vad jag begripit av D&D's historia så tjänade TSR knappt pengar alls till slut. Företaget drevs av människor som inte brydde sig om hobbyn och som hade hamnat där de var p.g.a släktband etc. De drev också hur många olika produktlinjer som helst, vilket kostade att hålla reda på. TSR kanske var stort och hade många anställda under 80-talet, men det var större och fler människor än vad marknaden behövde.

Vad jag förstått tjänade inte heller svenska Ä-spel så mycket pengar på rollspel heller? Det var väl bokspel och andra projekt som var stora inkomstkällan?
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: DiLevas dilemma

Faktum är att det var han som startade argumentationen, alltså är det upp till honom att bevisa sina påstående... och om dom inte anses hålla, så är det upp till motargumentatorn att motbevisa dessa.

Så visst ja det är lika irrelevanta bevis, men det var han som började med påståendet och ingen kan förväntas komma med reela motargument förrens de påståenden han säger vara sanna kan bevisas med fakta.

Undrar hur mycket skit Caligula får ta i varje tråd han skriver, bara för att han är Caligula...
Vet inte, jag har läst endel av hans inlägg tills nu och tyckt dom varit sansade, men nu är han helt ute och cyklar på en enhjuling med ett av hjulen punkterade...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Ta gärna en paus

Hej!

Jag vill att ni sätter er ner och funderar lite på om ni verkligen tycker att denna diskussion kan leda någon vart, och vad ni i så fall kan bidra med.

Ämnet har dragits några gånger på EN World, och det brukar bli som följer:

1. Det finns de som har siffror på att rollspelsförsäljningen går ner (från Ken Hites lilla årliga undersökning)
2. Det finns det som säger att detta inte betyder nått, eftersom onlinehandeln har ökat
3. Wotc säger att D&D går bättre än någonsin.
4. Andra säger att man inte kan lita på WotC
5. Green Ronin kommer och säger att d20-förlagen har det svårt.
6. Mongoose dyker upp och säger att det går bra för dem
7. Någon säger att Mongoose är skurkar och borde brinna i helvetet
8. Tråden låses.

Till syvende och sist finns det inga siffror att hänvisa till, som belägger det ena eller det andra.

Det är det enda som folk brukar enas om: det finns inga pålitliga officiella siffror, och få delar med sig av de siffror de har.

Softa istället och njut av att hobbyn lever.

/M
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: DiLevas dilemma

Faktum är att det var han som startade argumentationen
Det var det inte alls det, det framgår tydligt i hans första inlägg vilka tidigare påståenden och av vilka som han genom denna tråd vänder sig emot.

Så var det med det.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: DiLevas dilemma

han startar tråden, alltså tar han upp tråden/diskutionen och för stå för sina argument. Annars hade det varit lätt att komma undan bevisbördan om man kunde referera till gamla diskutioner i historien. Vi skulle få ett evigt harang av, tyckande och åsikter bara utan fakta.

Och nu säger jag inte att det är fel att uttrycka sin åsikt... bara det att han ville ha en diskution på det upplägg han la upp det på.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: DiLevas dilemma

han startar tråden, alltså tar han upp tråden/diskutionen och för stå för sina argument. Annars hade det varit lätt att komma undan bevisbördan om man kunde referera till gamla diskutioner i historien.
Erm... Han svarar på saker som har sagts tidigare på forumet, och som ingen av de inblandande har nekat till. Han väljer att göra det i en egen tråd, vilket man kan ha tusen skäl till; det är inget anmärkningsvärt med det.

Det krävs inte större bevis för att man svarar på teorier i en egen tråd än om man gör det i den gamla tråd där teorierna först framlades, så varför du nämner det här tycker jag känns konstigt.

Vi skulle få ett evigt harang av, tyckande och åsikter bara utan fakta.
Tja, tycker du att bevisen för att hobbyn skulle vara döende (de som har framlagts tidigare på forumet) är så himla mycket bättre än de som Caligula framlägger här? Några "tyckanden" har det inte varit tal om på endera sidan, däremot har olika iaktagelser gjorts, som är mer eller mindre giltiga som bevis.

Att antalet anställda på rollspelsföretagen har sjunkit, till exempel. Är det ett bra bevis? Är det bättre än det svarsmejl som wizards skriver eller att dagens rollspel har mycket ambitiösare produktion än åttiotalets?

Det kan du iofs tycka om du vill, men det är i så fall den sortens meningslösa "tyckanden" och "åsikter" som du verkar vända dig emot.

Så... då vänder du dig alltså bara emot dig själv?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Dra inte in snälla Di Leva här [ant]

Han har ju ingenting med den här branschen att göra.

Utöver att hitta på berättelser sittandes på pyramider i Egypten.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Vad jag förstått tjänade inte heller svenska Ä-spel så mycket pengar på rollspel heller? Det var väl bokspel och andra projekt som var stora inkomstkällan?
Fast på samma sätt rakar Wizards in större delen av sin inkomst på Magic. TSR var i kontrast ett rätt renodlat rollspelsföretag som ändå höll sig flytande duktigt länge, även om de precis som du konstaterade till sist drog ner sig i dyn som följd av inkompetens och en nedgång i marknaden.


/Feliath — Magic Eight-Ball sez: signs point to eighties
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: På grund

hur kommer det sig att TSR gick i konkurs
De gick faktiskt aldrig i konkurs - de fick slut på likvida medel och tvingades hitta en köpare med mycket grönt i kassan.

Anledningen till pengabristen var en överdådig satsning på Dragon Dice och inbundna fantasyromaner. Man pumpade ut massor av dessa till bokhandeln, utan att betänka att Random House hade enligt sitt distributionsavtal full returrätt. När julförsäljningen var över och Random House meddelade att man tänkte returnera osålda varor för flera miljoner dollar, insåg TSR att de inte hade så mycket på banken och inte hade någon annan möjlighet än att sälja bolaget.

Inget grundläggande fel på varken försäljningen eller affärsmodellen annat än att man helt saknade en plan för hur man skulle hantera en sådan situation. Om man nu inte ser försäljningen som den planen. :gremtongue:

Jag tycker det är svårt att bedöma hur stark marknaden (internationellt) är just nu jämfört med tidigare. Helt klart är att WotC sålde 3:e utgåvan i både större upplaga och snabbare än vad TSR sålde 2:a utgåvan som kom 1989. Men TSR hade en massa andra starka kort i sin (A)D&D-lek; alla de där bruna och blåa regelsupplementen som sålde i massor, den svarta D&D-lådan som var en jättesuccé, osv. Men WotC har också en hel del framgångar utöver grundböckerna. Och eftersom man inte har tillgång till någonderas försäljningssiffror kan man ju bara gissa.

Besöker man en amerikansk storstad nu, slås man av hur närmast omöjligt det är att hitta en butik som säljer rollspel, medan det i slutet av 80-talet fanns en skum spelbutik under varje stubbe. Men å andra sidan är postorderförsäljningen säkerligen mycket större nu än på den tiden. Det kan gott hända att det mer än jämnar ut sig.

Själv tycker jag det känns som om D&D och rollspelande lever gott. Jag är själv kanske inte lika aktiv som på 80-talet, men det verkar finnas gott om andra som är det.

/Mikael
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Fast på samma sätt rakar Wizards in större delen av sin inkomst på Magic.

Ja, det var Magic som Hasbro ursprunligen var ute efter. Svjv så har Hasbro hotat Wizards två ggr att helt släppa rollspelen - en av effekterna var den jättelika downsizingen som skedde för ett par år sedan.

Rollspelen idag konkurrerar om tid. Rollspel i traditionell form är tidsintensiva. Att spela minis eller en omgång magic går i förhållande asfort. Dagens hippa människa i det snabba info-samhället (yadayada) vill få snabba kickar. Rollspelen kräver för mycket engagemang, energi och tid för att lyckas. Det är därför som Wizards överlever på mer massmarknadsprodukter som minis och korten. Rollspelen är på nåder, men som har sagts, varumärket ger pengar i andra led så det är värt att iaf bibehålla.

Seter har rätt - det som behövs är blandningen - ett lättsmält rollspel för nybörjare som spelas som ett sällskapsspel, snarare än elitist-ångest eller dunder-kötta.

Krille har redan läst upp ett antal Casualties of War - jag menar, vi behöver inte ens gå till USA - Ett flertal svenska har kursat lika så - både Target och Lancelot brakade samman. Andra minrde bara glömdes bort.

Chaosium, som har tre anställda (?), var så utblottade att de inte hade ens råd att trycka jubileumsutgåvad av CoC utan pre-orders. Det är inte ett tecken på glädjerus.

Alltså - jag hoppas att det går bra för Wizards och deras D&D, för det hjälper hobbyn. Däremot är jag övertygad om att även dagens siffror inte är i närheten av 80-talets gällande försäljning.

Ett konkret exempel med siffror; Western trycktes i 8000 ex, vilka sålde slut på sex månader (Rosen eller A&T får rätta mig på detaljerna) slutet av 80-talet. Viking trycktes 1994 i 8000 ex (3k hardback, 5k softback). Hade inte Sverok köpts konkurslagret utan vi leker med tanken att det hade pytsats ut ex efter ex i lagom låg takt så hade lagret fortfarande varit halvfullt...

Eon är ett bästsäljande spel i Sverige. Men Neo trycker inte 8000 ex per upplaga ändå, för det är självmord i form av lagerhållningskostnader och uppbundet kapital som förräntar sig uselt.

I Sverige idag trycks kommersiella grundregler i ca 2000 - 3000 ex (ungefär). Tillbehör i kanske 1000 till 2500 ex. De har en omsättningshastighet på mellan 2 - 6 år. Det krävs inte Excelonanister för att inse hur jävla dåligt med pengar man tjänar på rollspel i Sverige. Har man målet att få tillbaka tryckkostnaden så brukar det gå, men det är svårt att bygga företag med de premisserna...
 
G

Guest

Guest
Men hur kan DoD och Mutant klara sig?

Vad är det Järnringen och Riotminds gör rätt?

Sen undrar jag om inte svenska språket är för litet helt enkelt. Kanske måste framtida svenska rollspel vara på engelska och inrikta sig på internetförsäljning mot en global marknad.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men hur kan DoD och Mutant klara sig?"

Precis som alla andra svenska rollspelsskapare: man har ett riktigt jobb som betalar mat, hyra, bil och allt annat, och rollspelsskapande som en bisyssla som äter upp alla helger och kvällar och en hel del av semesterpengarna.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Moralpaniken

För tre år sedan hittades en kille styckmördad i Halmstad. Expressen och Aftonbladet fick nys om att han var rollspelare och drog genast stora växlar på det möjliga (?) sambandet mellan mordet och rollspelshobbyn. Polisen släppte däremot rollspelsteorin nästan omedelbart. När det till slut visade sig att killen blev mördad av en pundare hemma hos en annan småkriminell typ (ingen av de båda hade överhuvud taget någon rollspelsanknytning) hade kvällstidningarna hunnit sälja lösnummer på "rollspelsmordet" i cirka en vecka.

Jag läser inte kvällstidningar och jag har svårt att förstå varför folk köper dem.

Gordeg
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Ur dödlig synvinkel

Har hållit mig borta från huvuddiskussionen eftersom jag inte haft så mycket att tillföra (har det någonsin hindrat mig förr?), men jag hittade en i sammanhanget tämligen intressant utläggning avseende hur mycket lägre ersättningen till skribenter är idag jämfört med åttiotalet (med beaktande av inflation).

Unrelatedly, one of the core problems in the industry is that while the costs of paper and publishing have risen (and the distributors have eroded to the point of being useless for anything except shipping product), the pay rate for authors has remained flat or even fallen. TSR was paying 10 cents per word in Dragon in the '80s, and paying top authors triple that or more (assume 35 cents), and Paizo generally pays 7 cents per word for their top authors now (vs. 71 cents per word in 2005 if the top author was making 35 cents in 1982). Most non-TSR rpg publishers were paying 1-4 cents per word in the '80s, and the industry standard today is about 2-5 cents per word, with the author signing away all rights for the book to the publisher (whereas many publishers in the '80s paid for first publication rights only).

If you use the US Department of Labor inflation calculator at data.bls.gov/cgi-bin/cpicalc.pl you can see that in 1982 publishers paying 4 cents per word should be paying 8 cents per word now, just in order to keep up with inflation. Similarly, the DOL National Compensation Survey calculator at data.bls.gov/PDQ/outside.jsp?survey=nc shows that wages for authors USA-wide average $30.53 per hour in 1997; using the Inflation Calculator, if we reverse engineer that back to 1982 we get $18.36 per hour, then if we take that forward to 2005, we get $37.37 per hour. I don't know any rpg author who makes that money in this industry, even those working for WotC (which was paying ~$45,000/year for MtG project managers [well above authors in their pay scales] in 1997).
Slutsatsen man kan dra av detta är att man i alla fall blir mindre fet av att skriva rollspelsprylar idag än förr (såvida man inte är förbannat bra på att rationalisera sitt eget arbete). Jag tror dessutom inte att svenska rollspelsskribenter någonsin har tjänat i närheten av sina amerikanska TSR-kollegor (kan ha fel dock - Target har ju periodvis dragit in en hel del cash, men jag antar att ägarna har tagit en större del av kakan än skribenterna).
 
Top