Nekromanti Felaktiga påståenden om D&D på forumet!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Fantasytrenden

Och utan den avklingande fantasytrenden inom populärkulturen tror jag inte heller att rollspelsmarknaden kan överleva. (Den tredje ringenfilmen har redan kommit och gått, nu kan det bara gå utför.)
Äsch, nu är du alltför pessimistisk. Harry Potter är på gång, och Narnia-filmerna görs ju nu. Och fantasy-influensen är väldigt tydlig i mycket som göras nu, även om det inte är straight fantasy, så är det drakar, trollkarlar och en massa annat, till och med i barnböcker.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Avlönade kontra frilansare

En sak man ska ta i beaktining är att det numera används en helt annan produktionsmodell inom rollspel, än under tex 80-talet i USA.

Man har idag en kärna utvecklare som är fast anställda, och sedan lägger man ut skrivandet på frilansare. Detta är en mycket bättre modell för företaget eftersom man kan växa och krympa mycket enklare (anlita färre eller fler frilansare), och man kan hålla lönerna nere (vilket kanske inte är populärt, men viktigt när man pratar lönsamhet).

Ett rollspelsföretag som anställde alla sina skribenter skulle gå åt skogen idag. Se även "webbranschen".

/M
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Re: Fantasytrenden

"Harry Potter är på gång, och Narnia-filmerna görs ju nu. Och fantasy-influensen är väldigt tydlig i mycket som göras nu, även om det inte är straight fantasy, så är det drakar, trollkarlar och en massa annat, till och med i barnböcker."
Men vem säger att det automagiskt smittar av sig på rollspelshobbyn? Det är ju inte i princip så att folk tänker "Vad ballt det här vore att spela rollspel i" när de ser en fantasyfilm.. Själv tror jag att det är lite retro från 80-talet just nu.. Synt- och musiken ser man lite här och var och på MTV så kör de pixlat tema á la Nintendo.. Under 80-talet så hägrade sword- and sorcererfilmerna.. Nu är det samma eskapism som kommer åter.. Men inte bara fantasy.. Det är ju även massor av superhjältefilmer som produceras..

Sedan börjar biobesökarna tröttna på det återupprepande Hollywood och börjar intressera sig för annorlunda filmer som exempelvis Mirrormask.. Jag tror personligen att under 2000-årtiondet så kommer vi att få se en blomstrande eskapism och sedan kommer den att falla sönder likt aska i vinden och pendeln kommer att svänga tillbaka till 90-talets mörka ålder..

Men se bara på vad eskapismkulturen har bidragit till.. Vi får se kortspel och brädspel, men knappt något rollspel.. Lord of the Ring-rollspelet, vad hände egentligen med det? Det kom och det föll i glömska? Jag menar, det är dator- och konsollspelen (av LotR) som säljer.. Det ser vi ju på det senaste "fenomenet", nämligen att det numera förekommer datorspel i reklam.. Inte bara konsoller utan enskilda spel.. När hade vi rollspel på tevereklam? Vad jag vill minnas så fanns det rollspelsprylar och -reklam i affärer och tidningar...... under 80-talet.. Varenda jäkel visste och många hade då testat rollspel.. Hur är det idag?

Tja, vi har konventsbesöksrekord och Sverok skryter ständigt med att de har fler och fler medlemmar.. Fast är det verkligen en sann uppgift på att rollspelsmarknaden har ökat? Jag ser det mer troligt att fler av de som har spelat rollspel börjar hitta till konvent och till Sverok (som även numera inkluderar paintballkillar), för jag ser fortfarande samma kufar på konvent som jag såg för 10 år sedan..

Själv tror jag att rollspel aldrig kommer att dö ut.. Det kommer att sitta kufar hemma hos sina föräldrar och lira konstiga spel som de fått från boxar men utvecklingen går framåt och rollspel måste utvecklas med det.. Kanske till och med byta medium?

/Han som lyssnade på Lili & Sussie medan inlägget skrevs
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kanske från mig

Andra jag kommer på sådär på rak arm som brukar tala om att rollspel borde komma i skramlande boxar och köpas i leksaksbutiker är bland annat Marco och Krille (finns säkert ännu fler). Det är en åsikt som brukar få stå relativt oemotsagd (som jag minns i alla fall).

Men eftersom vi ändå är på D20-forumet:
Vad tror ni drar mest nya spelare till rollspelshobbyn?
<ul type="square">
[*]Dungeons & Dragons Miniatures
[*]Datorspel som Baldurs Gate, Dragonshard och alla de andra?
[*]Dungeons & Dragons For Dummies
[*]Dungeons & Dragons Basic Game (eller motsvarande låda, jag har sett att det finns en ny)
[/list]

Själv skulle jag gissa på datorspelen, men jag har faktiskt ingen aning.

På det hela taget tror jag rollspelshobbyn i framtiden kommer få sina spelare från datorspelshållet, som köper sina rollspelsböcker på internet. Inte via skramliga lådor i butiker.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
D&D Miniatures drar flest

Jag tror att framtidens D&D inte kommer att vara den koloss den är idag, utan vara mer något man plockar fram och spelar för kul skull nån gång ibland. Till detta kommer det att finnas fördjupningar som idag (PH, MM och DMG), men mängden extraböcker kommer att vara låg.

Jag har inget belägg för detta. Spekulationen är enbart baserad på D&D Miniatures framgångar i USA.

:gremlaugh:

/m
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Helt enkelt ...

... så är det så att det inte finns ett rollspel för folk som inte spelar rollspel.

Alltså inte ett introspel.

Ett spel för dem som inte spelar. Som kan tänka sig att spela en kväll ibland, men som inte har tid eller lust att tillägna sig en hel hobby.

Ett sånt spel borde finnas.

Faktiskt finns det ett sånt, men jag orkar inte ge ut det. :gremlaugh:

/M
 
G

Guest

Guest
Nej, jag frågade Jesse Decker om "rollspelen" allena så jag utgår från att hans svar gäller detsamma.
 
G

Guest

Guest
Re: Kanske från mig

Jag tror datorspelen och minis går ungefär jämnt ut. Jag tror även att basicboxen lockar en hel del.

D&D for dummies är mest en kul grej, och jag tror inte den lockar så många nya.
 
G

Guest

Guest
Re: Sälj! Köp! Sälj!

Intressant att konstatera är att topp-3 produkterna alla kostar under 200 kr!

Jag antar att Götterdämmerung och Eon säljs till någon form av kampanjpris. Jag undrar om dem legat i topp med ev. fullpris.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sälj! Köp! Sälj!

Götterdämmerung-böckerna är rätt tunna, så 199 kronor styck är rätt rimligt pris för dem.

Kruxet är att du behöver båda för att kunna spela, så egentligen upptas de två översta toppositionen av ett spel för nästan 400 kronor. Det råkar bara vara uppdelat på två böcker.
 
G

Guest

Guest
Re: Rimligheter

I denna tråd gäller det ju D&D, men jag skulle tycka det vore intressant att se siffror på andra spel också.

Dem som hävdar att D&D går dåligt hänvisar endast till hur dem uppfattar det. Jag har inte sett dem presentera en enda siffra, eller ett enda citat från en officiell källa. Det är helt enkelt vad dem tror.

Jag har däremot presenterat ett uttalande från Wizards som väldigt tydligt visar att D&D går bättre än någonsin.

Det är upp till var och en att tycka som dem vill.
 
G

Guest

Guest
Re: Sälj! Köp! Sälj!

Jag vet.

Det ska bli kul att spela Götterdämmerung på konventet i helgen. Jag har aldrig spelat det tidigare.
 
G

Guest

Guest
Re: D&D som nybörjarspel [OT]

Mycket bra inlägg! Jag håller med dig till punkt och pricka.

Jag satt i natt och förberede dagens spelsession. Jag ska lägga in en del saker från "Lords of Darkness". Bara att planera detta, och lägga till kött på benen tog mig flera timmar.

Så tid är en nyckelfaktor i det hela. Vissa här tycks inte inse detta.

Sen är det som så att bra produkter stimulerar fantasin och ökar möjligheterna att komma på nya coola infallsvinklar. Jag tycker "Lords of Darkness" är en fantastisk produkt som man kan arbeta mycket med och få till riktigt bra möten.

Zhentarims, Red Wizards of Thay, Drow, m.fl. finns porträtterade och man kan göra oerhört intressanta saker med detta material.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Orimligheter

"Dem som hävdar att D&D går dåligt hänvisar endast till hur dem uppfattar det."

Jaså det gör dem, men inte dig?

"Jag har inte sett dem presentera en enda siffra, eller ett enda citat från en officiell källa."

Vilka siffror har dig presenterat då?

"Jag har däremot presenterat ett uttalande från Wizards som väldigt tydligt visar att D&D går bättre än någonsin."

Ja, dig har verkligen presenterat ett oklanderligt bevis. Jag antar att dem också skulle svara helt opartiskt om dig frågade om dem tyckte att D&D var ett bra rollspel eller ej.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Moralpaniken

Min poäng var snarare att om rollspel inte (längre) gör väsen av sig och om inte mängder av kids rekryteras till hobbyn, så finns det inte så mycket för samhället att förfasa sig över. Vad vuxna individer gör på sin fritid (se bara på Rollspel.se) är nog mindre kontroversiellt. (Så länge studenter inte spelar Killer med självmordsbombare i Palestina-schal... :gremsuck:)

Alltså: Om spelbutiker, speltillverkare, spelförbund och andra vuxna (alltså rollspelare) inte försöker rekrytera nytt folk till hobbyn, så behöver inte lika många föräldrar heller oroa sig för vad deras barn egentligen blir indragna i.

/Baldyr, som dock är medveten om vad som hände i Halmstad härom året (eller snarare inte hände)
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
stillsam betraktelse

Nu har jag väl ingenting konstruktivt att komma med i den här debatten (har någon?), men i väntan på att tråden låses tänkte jag bidra med en tanke som jag inte tycker mig ha sett tidigare (i den här debatten, fast då har jag varit borta ett bra tag).

Alltså: Varför är det så viktigt att 1. rollspel är populärt och 2. att det spel man själv gillar är populärt? Om man bortser ifrån det uppenbara, alltså att det behövs många konsumenter för att skapa grund för en massmarknad (vilket i sin tur ger ökad utgivning), så borde det väl vara lika roligt att spela rollspel även om andra inte 1. tycker det, alternativt 2. spelar samma spel.

Helt uppenbart är i alla fall att det är så, för annars skulle vi inte ha alla dessa bråk om vilket spel som säljer mest osv. Låt oss säga att D&D är jättepopulärt, och? Mitt eventuella utbyte av spelet borde väl inte bli större för det, eller? Är det exempelvis ett argument för att jag också ska börja spela D&D, att så många andra gör det? Är det ett argument för att ni på det här forumet ska sluta spela D&D, om det visar sig att försvinnande få andra i själva verket gör det?

Väldigt mycket energi slösas helt enkelt på att gräla om vad som är populärt eller populärast. Jag ser i alla fall inte poängen med det. Man kan väl spela rollspel även om det råkar vara en utdöende spelform? Det borde inte vara mindre roligt för det i a f.

/Baldyr, som inte själv spelar D&D
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: stillsam betraktelse

"Varför är det så viktigt att 1. rollspel är populärt "

Jag begriper att du inte förstår varför, eftersom du antagligen har din fasta spelgrupp och dessutom har konstaterat att du inte konsumerar rollspelsprodukter alls.
Vi som däremot vill, ja kanske behöver, konsumera rollspelsprodukter, och kanske också har ont om spelare är beroende av att det åtminstone finns någon slags tillväxt i hobbyn.
Därför är det viktigt. Och allt som man tycker är viktigt är det lätt att prata mycket om.
Dessutom är flera i tråden tjurskallar som aldrig någonsin ger sig i en diskussion, så det förlänger ju tråden också.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: På grund

Jag har förresten emailat Wizards igen och bett om ytterligare uppgifter, så förhoppningsvis får vi se vem som har rätt inom kort. Du kan väl leta efter fakta så länge som stödjer dina argument, och sluta med flummiga ekonomi-teorier.
Flummiga ekonomi teorier? Lever du i en drömvärld... han har mer eller mindre beskrivit den värld med marknadsekonomi vi lever i nu... javisst man kan vara effektivare, men jag betvivlar starkt att man kan höja skapande effektiviteten på ett sådant sätt så att det inte påverkar resultatet och kvaliteten. Så antingen är det helt enkelt sugigare produkter idag eller så har du fel och man är inte effektivare. Kreativitet är inget man kan effektivisera med en ny maskin som på SSAB här i Borlänge.

Måste säga att det du kallar argumentation är rent ut sagt skrämmande, bara ta det tidigare exemplet som du gav som ett bevis på att du har rätt... du har ju trotts allt varit med i branschen si och så länge! Det får mig återigen att misstänka att du är en användare i likhet med Gröntuva :gremsmile: Eller är det verkligen du? *s*
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Moralpaniken

Baldyr, som dock är medveten om vad som hände i Halmstad härom året (eller snarare inte hände)
Den historien är väl ett alldeles utmärkt exempel på att det bara är sensationsjournalisterna som ägnar sig åt att svartmåla rollspelshobbyn nuförtiden. Resten av samhället ser inte rollspelen som ett hot, och har inte gjort det på länge.

Jag tror inte att en ny rollspelsboom bland tonåringar skulle orsaka någon moralpanik, det vore bara fånigt att skrika ut varningar för att ungdomarna kan ta skada när det redan finns en vuxen generation som bevisligen inte tog skada.

Gordeg
 
Top