Nekromanti Felaktiga påståenden om D&D på forumet!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ekonomi i teori och praktik

"Men tänk om Wizards helt enkelt är mer effektiva än TSR? Du verkar ju tro att ju mer anställda man har, desto bättre går ett företag."

Rollspel är en oerhört arbets- och kunskapsintensiv bransch. Man kan inte ersätta en rollspelsskapare med en robot. Det finns faktiskt inte mycket som man kan göra mer effektivt i den här industrin - man skriver inte fortare än man skriver, och man kan inte teckna snabbare än pennan hinner med.

Förhållandet är dessutom snarare åt andra hållet: ju bättre företaget går desto fler anställda har man råd med. Det är faktiskt ganska simpel aritmetik. En anställd i dagens högskattesamhälle kostar företaget en halv miljon kronor om året. Tvåhundra anställda kostar alltså företaget ett hundra miljoner kronor. Då måste man generera intäkt nog för att kunna betala deras löner. Kan man inte betala deras löner så går man i konkurs (jo, lagen säger faktiskt så). Alltså måste företaget generera en intäkt på minst 100 mille per år om man ska ha den mängden anställda.

Som tur är, och nu är ju rollspel som sagt var en kunskaps- och arbetsintensiv bransch, så producerar 200 anställda mer eller mindre exakt 200 gånger så mycket rollspel som en anställd, eller fyra gånger så mycket som 50 anställda, vilket ger företaget så många gånger fler produkter att generera intäkt med. Det enda som egentligen krävs är att man har en schysst marknad som kan upprätthålla den marknaden. Se nedan.

Nu är skattenivån i Amerikat lägre, men innan du gnäller på det så spelar det faktiskt ingen roll. 200 anställda rollspelsförfattare kostar 200 gånger så mycket och producerar 200 gånger så mycket som en rollspelsförfattare, oavsett om kostnaden är 500 000 kronor om året, 30 000 dollar om året, eller 2 200 yuan om året. Eller fyra gånger så mycket som 50 anställda.

Så ja, ju fler anställda man har och har råd att ha, desto bättre går företaget, speciellt inom arbets- och kunskapsintensiva branscher.

"Om dina ekonomiska teorier stämde, hur kommer det sig att TSR gick i konkurs, och Wizards fortsätter med succé efter succé?"

Åttitalet tog slut, efter drygt femton års rollspelsproducerande för TSR. Med slutet på åttitalet så slutade åttitalsrollspelshypen, även internationellt. Därmed falnade marknaden, och intäkterna från marknaden minskade. Därmed så kunde TSR inte längre bära sina tvåhundra anställda, och gick sedermera i konkurs. Det är faktiskt så enkelt: när företaget inte längre kunde bära sina anställda så rasade det. Men fram till dess så bar det faktiskt sina anställda. Det gav intäkt nog för deras löner. Fundera nu på hur det faktiskt klarade av det under femton år.

TSR var inte ensamma om denna nedgång efter åttiotalet - det drabbade även Chaosium, Äventyrsspel, Iron Crown Enterprises, West End Games med flera, med flera - av dessa åttitalsgiganter finns numera endast ett stenhårt bantat Chaosium kvar.

Sen skulle jag vilja se en förklaring på det faktum att Wizards skar ner under början på 2000-talet.

"Är det kanske så, gud förbjude, att du vill att Wizards och D&D ska gå dåligt?"

Men snälla! Jag vill inte att Wizards ska gå dåligt. Jag hävdar bara att Wizards inte ens är i närheten av 1980-talets rollspelsboom. Jag tvivlar inte på att Wizards idag går bra, men det är inte det jag säger. Jag säger att Wizards helt enkelt inte kan mäta sig med rollspelsboomen under åttiotalet.

"och sluta med flummiga ekonomi-teorier."

Som egenföretagare tvingas jag omsätta dessa "flummiga ekonomi-teorier" i praktiken dagligen. Personligen tycker jag att de är klart mycket mindre flummiga än "jagvilljagvilljagvilljagvill att Wizards ska vara störst!!!", speciellt som teorin stämmer överens med verkligheten.
 
G

Guest

Guest
Re: D&D som nybörjarspel [OT]

Tycker du att jag säger emot mig själv när jag säger 1) Jag tycker om rollspel med mycket produkter till, 2) Jag har inte tid att skriva scenarion, och 3) Rollspelens enda begränsning är spelarnas fantasi?

Det förstår jag inte att du tycker. Vad är det som är motsägelsefullt?

Däremot håller jag med om att rollspel är dyra. Det har jag skrivit om i en tråd nyligen, men då verkade dem flesta tycka det var ok eftersom man stödde handlarna...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rimligheter

"Då ber jag er presentera era fakta som ni har för grund för era påståenden. Det är väl ändå rimligt?"

Problemet är att när vi presenterar fakta i form av historiska siffror, så avfärdar du dem med ett påstående från Wizards marknadsföringsavdelning som helt saknar några underliggande fakta och med utlåtanden som "flummiga ekonomi-teorier".

Visst, om du vägrar att tro på oss så låt bli, men kom inte och säg att vi inte har presenterat de fakta som vi har som grund för våra påståenden. Och kräv inte mer av oss förrän du presenterar en likvärdig grund.

Bollen ligger hos dig. Vi har en tes och sifferfakta som stöder den. Du har en annan tes och en marknadsförares utlåtande som stöder den. Du tycker säkert att jag är partisk nu, men mängden sifferfakta är inte till din fördel. Ska du bevisa att du har rätt och vi har fel så har du rätt mycket jobb att göra. Fram till dess att du faktiskt lägger fram sifferfakta så ser jag faktiskt ingen mening med att fortsätta diskussionen.

Det är väl inte mer än rimligt, eller hur?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Pumpar

"Amerikanska företag funkar inte riktigt så. Att Hasbro skulle pumpa in pengar i ett Wizards som går med förlust har jag svårt att tro."

Mer "flummig ekonomi-teori": det finns ett begrepp som kallas varumärkesvård. Det handlar helt enkelt om att hålla ett varumärke attraktivt eller bygga upp dess attraktion, för framtida vinst. Det är därför som riskkapitalister fungerar som de gör: de satsar pengar i en verksamhet i hopp om att den ska gå med vinst senare, även om den inte gör det just nu.

När det gäller varumärken så finns det även en möjlighet att tjäna pengar på det, även utanför varumärkets kärnverksamhet. Dungeons&Dragons är ett attraktivt varumärke, såpass attraktivt att det har genererat två filmer från Hollywood, en massa D&D-minis och planer på en D&D-tv-serie, bland mycket annat. Dessa kringprojekt hade inte fungerat alls om inte varumärket hade haft en attraktionskraft. Ett företag som Hasbro kan till och med välja att stötta Wizards of the Coast och dess varumärken, endast i syfte att upprätthålla varumärkets attraktionskraft så att varumärket kan generera vinst på andra håll än på kärnverksamheten.

Observera att jag inte säger att Wizards går med förlust. Jag spekulerar endast i varför jag som styrelseledamot hos Hasbro skulle kunna stötta Wizards of the Coast trots en hypotetisk förlust: Wizards behövs för att upprätthålla varumärket Dungeons&Dragons attraktionskraft, så att varumärket kan generera vinst på annat håll.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,483
Location
Helsingborg
Re: D&D som nybörjarspel [OT]

"1) Jag tycker om rollspel med mycket produkter till, 2) Jag har inte tid att skriva scenarion, och 3) Rollspelens enda begränsning är spelarnas fantasi?

Det förstår jag inte att du tycker. Vad är det som är motsägelsefullt?
"
För att punkterna kan kan begränsas till ett ord.. Fantasi.. Har du fantasi så behöver du inte många produkter.. Visst, du kan behöva ett fåtal, men det är just vad det i så fall är.. Ett fåtal..

Sedan var det "Jag har helt enkelt inte tid för att skriva ett bra äventyr. <u>Kanske ett halvbra</u>, men det vill jag inte." som jag kommenterade (se det understrukna), inte att du inte hade tid (vilket jag faktiskt tycker är skitsnack).. Men det är en annan historia..

/Han som tycker Caligula ofta flummar iväg på oväsentligheter, vilket gör svarsinlägg rätt svåra att skriva
 
G

Guest

Guest
Re: Rimligheter

Du kan väl lägga fram dina sifferfakta här så vi alla kan se?

Jag bad Wizards om siffror och fakta i ett vändande email, så jag hoppas jag får det.
 
G

Guest

Guest
Re: D&D som nybörjarspel [OT]

Men det är inte min brist på fantasi som gör att jag inte skriver äventyr. Det är brist på tid. Helt seriöst.

Jag har precis läst ett väldigt bra äventyr som Robert skrivit (RKS). Det är ganska kort och för nybörjar PC´s, men jag vet att det ligger väldigt mycket arbete bakom det. Tid som jag aldrig skulle kunna undanvara.
 
G

Guest

Guest
Re: Pumpar

Ja, trots dina "fuzzy maths" (citat från W Bush) så argumenterar du starkt för din sak, och jag tycker du har mer poäng med dessa argument, än vad du hade tidigare.

Det kan mycket väl vara så att Hasbro ser framtida vinster i varumärket.

Jag tror ändå att dem ser till helheten, och att givetvis kringprodukter även har en positiv påverkan på rollspelet. Det där går "both ways" du vet. Filmer, minis, tv-serier, tidningsartiklar, internetsajter, ja allt som handlar om D&D ökar ju intresset för rollspelen.

D&D är stort i USA, och i världen, och jag kan inte förstå hur du kan få det till att det går dåligt. Jag kan helt enkelt inte tro det förrän jag sett någon typ av fakta.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Ljus framtid?

Finns det ingen här på forumet utom jag som tror att framtiden är ljus för rollspel och D&D?
Jag är helt säker på att rollspelshobbyn alltid kommer att existera i någon form. Men den formen är under ständig utveckling och förändring. Om du verkligen har varit med sedan -84 måste du ha sett det.

Du är i dina resonemang väldigt nischad mot D&D, men du glömmer att inget spel kan behålla sin ledande position för evigt.

(Ni som har läst tidigare inlägg från mig om just detta kan sluta läsa nu)

Grovt förenklad tidslinje: På 80-talet var Drakar & Demoner helt dominerande i Sverige. På 90-talet kom WoD-spelen in och tog över. Lagom till att alla började tröttna på WoD kom Dungeons & Dragons 3rd Ed in på scenen.
D&D och D20 kommer att bytas ut mot något annat i framtiden, vi vet bara inte vad ännu. Förr eller senare kommer marknaden att tröttna på D20-varianterna och dess plats kommer att tas av något som vi upplever som nytt och fräscht. Vi ser dessutom att gratisspelen på internet blivit både fler och bättre de senaste åren.

Kontentan är att rollspelshobbyn aldrig dör, men den ändrar form, och det är tveksamt om vi kommer att uppleva ännu en boom liknande den på 80-talet.

Gordeg
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Moralpaniken

Vad gäller rollspelskritik av det reaktionära slaget så beror den nog snarare just på rollspelens populäritet (eller snarare spridning bland barn och ungdom). När rollspel endast är förvisat till att vara en hobby för förvuxna nördar utan några egentliga ekonomiska intressen, så kommer inte moralpaniken heller ha någon grogrund.
Typiskt för moralpanik är att den framför allt vänder sig mot nya samhällsfenomen. Numera är rollspel ingen nyhet, och de tusentals Ä-kidsen från 80-talet har vuxit upp, vi är 30+ och befinner oss på alla möjliga positioner i samhället. De enda som fortfarande försöker skapa sensationsrubriker kring rollspelares konstighet är kvällstidningarna men de rubrikerna väcker aldrig någon egentlig debatt längre...

Gordeg
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Rimligheter

Hoppas de skickar info tillbaka men det är kanske inte säkert de vill lämna ut sina försäljningssiffror i antal sålda produkter. Men får du dem så är det naturligtvis intressant att se. Har du kollat med andra spelvillverkare också eller är det bara D&D som är aktuellt?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: D&D som nybörjarspel [OT]

"Har du fantasi så behöver du inte många produkter"

Där, om något, har vi skitsnack. Det finns ingen motsats mellan att ha fantasi och att vilja se hur andra har löst saker och ting. Han skriver ju aldrig att han behöver många produkter, bara att han gillar det.


"inte att du inte hade tid (vilket jag faktiskt tycker är skitsnack).. "

Det tar fan aslång tid att skriva bra äventyr, i alla fall för mig. Särskilt till ett spel som D&D (jag gjorde min första NPC igår, det tog ganska lång tid faktiskt, inte riktigt som en PC, men bra nära). Att bara kläcka ett bra incitament för att få in rollpersonerna i berättelsen tar mig i alla fall flera dagars funderande.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Sälj! Köp! Sälj!

Inte för att det här är en relevant länk, eller ens behandlar rätt ämne, men på SF-Bokhandelns hemsida ser man vilka saker som sålt mest (dock ej hur mycket de sålt, bara hur de ligger inbördes!) och det stöder det som min sambo sa om Götterdämmerung och är intressant om man vill kolla vad som är poppis. SF-Bokhandelns topplista för september!


Storuggla, kul att se wfrp på listorna igen
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Sälj! Köp! Sälj!

Tja! Av femton listade produkter som är relativt nyproducerade så är fyra förknippade med D&D.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Jag tycker vi ska ta detta till oss, och försöka sluta med att sprida negativa kommentarer om vår hobby. Om vi som är aktiva på forumet sjunker ner i uppgivenhet och negativa känslor, vem ska då försvara rollspelens intressen?

Hejsan!

Jag tycker din positivism är berömvärd, en eloge till den.

Och jag håller med om att DnD har fått ett rejält uppsving nu jämfört med slutete av 90-talet.

jag tror att du kommer få svårt att få med dig många av killarna här, de kommer inte ändra ståndpunkt.

Din tes att DnD nu är större än på 80-talet dissikeras sönder i tyckande utan att man egentligen lyssnar på andemeningen.

Som jag läser andemeningen är det att det visst spelas massa rollspel, och att rollspel inte alls är på väg ut. Att DnD är jättestort nu.

En del av problemet tror jag ligger i den ambivalenta hållningen gentemot DnD i allmänhet i sverige, man vill från vissas sida inte beakta dnd, utan ser det hela från ett strikt svenskt perspektiv. Det gör jämförelsen svårare.

Jag tror på Rollspel för framtiden och att många kommer hålla på med rollspel framöver.

Det är väldigt svårt att jämföra olika siffror med varandra, efterssom man kan mäta väldigt mycket olika saker, dessutom finns ju risken att nån inte tror på det som redovisats.

Lycka till i framtiden med din positiva mission, men det är nog ingen ide att försöka övertyga de uvarna här som redan bestämt sig.

Bombu
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Re: På grund

Jag hävdar inte att framtiden är mörk för rollspel, däremot tror jag inte att hobbyn växer eller omsätter stora mängder pengar. Jag ser däremot att det finns en stor kreativitet i den, med många intressanta nya koncept och spel. Problemet är bara att dessa inte säljs i butik -- de är endast pdfer på Internet för de redan insatta. Dok har vi de senaste åren här i Sverige sett en större mängd nya rollspelsprodukter -- betydligt fler nylaseringar än vad jag minns från nittiotalets mitt, då jag började spela (visserligen kan detta bero på att jag då inte hade samma koll på industrin och inte kollade upp obskyra spel på nätet). Jag tror definitivt inte att rollspelandet är på utdöende, däremot vill jag inte heller hävda att det skulle vara "high times".
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
På det hela taget finns det ett antal "sanningar" här på forumet gällandes rollspelens framtid:

1. D20-licensen kommer döda alla andra rollspelsproudktlinjer.
Det här var en sanning som debatterades hårt, och var för all del inte riktigt allmän forumsanning. Den kan väl anses vara död idag.

2. Rollspelshobbyn var som störst på 80-talet och kommer aldrig bli så stor igen.
Det är iofs inte helt omöjligt, men det betyder ju inte att det är en liten hobby idag. Den är nog större än vad man tror. Svårt att bevisa, dock.

3. Rollspelshobbyns räddning är lådor som skramlar och som säljs i leksaksbutiker.
Bara för att det var så medan rollspel var som störst på 80-talet betyder det inte att det är rätt väg idag. Jag vet att Wizards släpper såna där lådor med jämna mellanrum, men de ser ju mest risiga ut, tycker jag. Jag tror faktiskt snarare på att rollspelens traditionella fiende, datorspelen, är hobbyns räddning. En bra MMORPG med en D&D-logotyp tror jag är suveränt för branschen. Kidsen surfar in på Wizards.com och hittar en helt ny sorts hobby. Lika balla grejjer som i datorspelet de gillar, fast de får bestämma exakt allting själva! Wow! Mycket mer lattjo än den där risiga skrammelboxen med asfula ungar som ju just ser ut som nördungar från 80-talet på baksidan (jag kan prata om det fotot hur länge som helst egentligen, det är ju helt sjukt! Vart fick de tag på de där ungarna egentligen? Kläderna? Tidsmaskin? Ser folk i USA fortfarande ut så där?).


And now to something completely different:

När Jesse Decker säger att D&D är större och spelas av fler nu än någonsin, menar han då alla spel som D&D-varumärket inkluderar? Alltså inklusive datorspel, figurspel och annat? Då tror jag att det stämmer.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Kanske från mig

Den här "forumssanningen" har jag missat helt. Varifrån kommer den?
Nu tror jag inte att jag ensam gett upphov till detta, men jag tror att det skulle vara bra om rollspel paketerades som spel, istället för som böcker.

/M
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Låt mig tolka

"D&D är stort i USA, och i världen, och jag kan inte förstå hur du kan få det till att det går dåligt."

Att D&D inte går dåligt idag är inte samma sak som att det inte sålde bättre under 80-talet. Det är det som folk försöker säga till dig. Sett till antalet anställda så blomstrade verkligen rollspelsindustrin på 80-talet. Enbart TSR hade till exempel 300 anställda, idag är de betydligt färre och jag misstänker dessutom att antalet frilansare är högre än förr. Du klagar ju själv över att så få äventyr ges ut, vad tror du att det beror på? Visst är äventyr kanske inte de mest lönsamma av tillbehör men det hade antagligen producerats mer om det funnits mer rollspel att marknadsföra och mer intresserade rollspelare.

"Jag kan helt enkelt inte tro det förrän jag sett någon typ av fakta."

Det är rätt mycket begärt ifrån en man vars enda "fakta" är en magkänsla, en intensiv önskan och ett lösryckt citat ifrån en av WotC:s anställda. :gremsmile:

Dessutom skulle säkert samtliga inblandade i den här tråden uppskatta om du faktiskt läste vad de skrev istället för det som du vill att de ska skriva. Du kan inte förändra fakta eller åsikter bara genom ren och skär tjurskallighet.
 
Top