Nekromanti Felaktiga påståenden om D&D på forumet!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Trådflytt …

Då denna tråd kommit att handla mer om rollspel i gemen än specifikt om D&D flyttar jag den från d20-forumet till Rollspelsforumet.
 
G

Guest

Guest
Re: Felaktiga påståenden om DoD

Tack för det uttömmande svaret...

Varför sålde dem i så stora upplagor? Hur kommer det sig att det var stora upplagor då, men inte nu längre?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Felaktiga påståenden om DoD

...för att tidiga 80 talet var "DDR-sverige" som det kallas i boken... bara 2 TV-kanaler (parabolerna kom senare i decenniet - trots att regeringen på allvar funderade på ett förbud), movieboxar, inga dataspel att tala om, inget Internet (naturligtvis), inga uteserveringar, inga radiokanaler utöver dom statliga, inga spelkonsoler (NES hade inte kommit än)... osv, osv..

Rollspelen var nåt nytt och häftigt... en helt annan konkurrenssituation med andra ord! Leksakshandeln och varuhus var intresserad av att ta in spelen i sitt sortiment. Därför sålde det bättre.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Felaktiga påståenden om DoD

När de sålde som allra bäst var de också inne - i mitten av decenniet hittade man skolklasser där alla grabbarna spelade rollspel; definitivt en fluga. Och att få tillbaks det är väl ungefär som att göra så att Pokémonkort blir heta och värsta grejen igen...

--
Åke
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Menar du att rollspelare som grupp har blivit "köpstarkare" så att de kan köpa mer produkter totalt?
Jag kan bara svara för min egen åsikt, men den är iaf att de som spelat rpg sedan 80talet idag är 20år äldre med iaf 10års löneutveckling. Lägg därtill en förändrad samhällattityd till kommers, så får du mer rpg-köp per rollspelare
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Felaktiga påståenden om DoD

det är antagligen lättare... de har i alla fall filmer/tv-serie och en hyfsad reklambudget att backa upp det med...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Felaktiga påståenden om DoD

Rollspel var en modefluga dåförtiden. Denna attityd kan inte återskapas. Livet vänder inte åter till den dag som har gått.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Felaktiga påståenden om DoD

Livet vänder inte åter till den dag som har gått.
Gör det inte? Renässansen? Retro? Jag tycker tvärtom att väldigt många trender kommer och går.

Vi hade stora skaror av pokemonspelare för ett tag sedan. Många av dem spelar YGO idag. Samtidigt har vi sett en fantasytrend gå genom världen, både via Sagan om Ringen-filmerna samt Harry Potter-böcker. Varför misslyckades man med att återuppliva rollspelen i denna veva? Man hade ju verkligen bra förutsättningar.

Jag tror att det beror på att det saknas något bra spel för ungdomar. Ett lättillgängligt spel. Rollspelshobbyn har nog lidit en del av att rollspelsmakarna bara blivit äldre och att idéerna stagnerat. Det är inget fel på gammal erfarenhet - tvärtom tror jag att det är helt nödvändigt - men det behövs ung, hungrig kompetens också; alltså rollspelsmakare som har en naturlig fallenhet för att ompröva de idéer som de erfarna spelmakarna har svårt att sluta följa.

Jag tror att dagens nedgång för rollspelshobbyn beror på att man helt enkelt fjärmat sig från ungarna - det blir ett för stort hopp från ungdomskulturen (YGO och Harry Potter, bland annat) till rollspelskulturen. Min teori är nog att detaljism och culture gaming gjorde hobbyn otillgänglig.

Men det är förstås inte kört. Jag tror tvärtom att livet absolut vänder tillbaka förr eller senare. Ska jag vara riktigt ärlig tror jag att dagens MMORPGer på nätet är dagens plantskola för nästa generation rollspel. Det är nog många av dessa spelare som kommer att fråga efter mer inlevelse, världskänsla och rollgestaltning. Och de kommer att börja rollspela, om än kanske inte via dagens bordsrollspel.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Felaktiga påståenden om DoD

Men, de (rollspelen) fansn överallt.
Under tidiga åttiotalet (om man med "tidiga" menar innan datorspelen) så fanns rollspel absolut inte överallt. Däremot fanns det överallt samtidigt som C64, Vic 20, Spectrum och alla andra populära datorspel.

Så Arferts analys av saken är nog rätt fel. Den förklarar exempelvis inte alls varför Harry Potter kan vara lika populär idag som Ensamma Vargen var på åttiotalet. Men det är ju en rolig bok, iofs (ursäkta röran-gängets bok, alltså; "Två nötcreme och en moviebox"), så om någon blev sugen på att läsa den efter att ha läst inlägget så är det ett plus.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Felaktiga påståenden om DoD

OK, 81 fanns inte rollspelen överallt, men 84-85 sådär så kunde man köpa dom på Stor och liten och Åhlens.. eller minns jag fel? Fast det är MITT i 80-talet iofs...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Felaktiga påståenden om DoD

ja dom fanns, och andra.. jag köpte min första "konsol" runt åttio... men det var inget man hittade överallt direkt...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Felaktiga påståenden om DoD

ja dom fanns, och andra.. jag köpte min första "konsol" runt åttio... men det var inget man hittade överallt direkt...
 
G

Guest

Guest
Re: Felaktiga påståenden om DoD

Säg det till grabbarna på Old Spice istället.

Jag tror rollspel är här för att stanna.

Ni får ta med er er pessimism i nederlaget medan Caligula rider mot segrarnas sötma!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Felaktiga påståenden om DoD

men 84-85 sådär så kunde man köpa dom på Stor och liten och Åhlens
Men vid det laget hade också speldatorhobbyn börjat blomstra ordentligt. Jag köpte min C64 85-86, och då hade jag redan haft en Atari 2600 ett par år. Och C64:an jag köpte var begagnad och kom från en kille som hade drivor med piratkopierade spel (många som än idag ses som C64:ans största klassiker; Aztec Challenge, Archon I&II, Bc Quest for Tires, Beachhead, Ghostbusters, Impossible Mission, Epyx olympiadspel, osv), så den hobbyn måste redan ha varit rätt utbredd vid åren dessförinnan.

Men okej, jag tror att jag missade din poäng i ditt tidigare inlägg. Du redogjorde ju för varför den svenska rollspelshobbyn kunde frodas de där åren, och det kunde den ju säkert just för att de allra flesta rollspelare de där åren inte hade någon aning om utländska rollspel. DDR-sverige, som sagt; man hade svenska rollspel och inget annat. Samma princip kan ju appliceras på konsolspelen; vi hade de spel som Bergsala gav ut, men inga andra. Några Final Fantasy-spel hade ingen ens hört talas om, inte förrän Super Play började skriva om det (och de importerade spelen). Så lång tid tog det innan någon ens visste att det fanns något som försiggick utomlands också.

Så jag missförstod ju ditt inlägg helt och hållet, och drog helt idiotiska konsekvenser. Ber om ursäkt för detta. Tusen minuspoäng till mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Felaktiga påståenden om DoD

Å tredje sidan så var många av de där spelen mer eller mindre arkadspel överförda till hytteburken. De var inte tidsslukare på samma sätt som Counterstrike eller World of Warcraft - eller för den delen bordsrollspel.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Felaktiga påståenden om DoD

Vad är Old Spice? (För mig är det ett rakvatten.)

Rollspelen är här för att stanna, men forna tiders storhet är historia.

Jag önskar dig god jakt efter segerns sötma. Den är sannerligen njutbar. (Jag kommer alltid att fröjdas åt hur vi sålde 200+ Gigant-boxar på 45 minuter på spelkongressen.)
 
Top