Nekromanti Fantasy! - Old School Gaming, någon?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Det här kanske kan vara ett bra sätt att hantera språk andra än svenska och engelska i speltråden?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Rymdhamster said:
Det här kanske kan vara ett bra sätt att hantera språk andra än svenska och engelska i speltråden?
Det verkar bra :gremsmile:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Mogora of the three

Utseende:Mogora har långt, svart hår som bärs i en fläta. Hennes hud är ljus men det är lite svårt att färgbestämma den, kan bero på att hon har anlag från både alv, orch och människa. Detta arv syns tydligast i hennes ögon. Det ena ögat är grönt med blåa stråk och det andra är brunt med en tydlig gul ring runt pupillen.
Hon är ganska lång med sina 1,80 cm och har mjuka, kvinnliga former och långa ben.
Klädd i byxor, stövlar och skjorta och läderrustning. Har en lång kappa och slokhatt som döljer de märkliga ögonen. Armborst och ryggsäck på ryggen, skölden vid ena höften och svärdet vid den andra, staven i hand. Kan passera som en man om hon inte tittar upp, gömmer sig under kappan och petar upp håret i hatten. Har visat sig vara ganska bekvämt.

Beteende:
Iakktagande. Talar inte. Ganska spefull och dryg trots sin tystnad. Tuff.

Stats:
Fysik: 1
Motorik: 2
Intelligens: 4
Närvaro: 5

TKP: 5
Mana: 10

Förmågor:
Magi
Nerver av stål
Första hjälpen
Öga för detaljer
Orientering

Vapen:
Kortsvärd
Armborst

Rustning:
Läderrustning
Sköld

Utrustning:Ryggäck med "äventyrar grejor" (tändstål, första hjälpen saker, rep, liten yxa, kniv, förnödenheter, filt, lite pengar, fiskelia mm)
Vandringsstav.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag skulle vela att de som pratar orkiska i fortsättningen gör det med något av de tre japanska alfabeten som går att copy-pasta in i Google translate, så att jag kan förstå vad ni säger.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Så du inte vår disskution ovan? Att man skriver en översättning inom brackets. Alltså:

Watashi wa ORCH yo
[Jag är en orch]
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Rymdhamster said:
Så du inte vår disskution ovan? Att man skriver en översättning inom brackets. Alltså:

Watashi wa ORCH yo
[Jag är en orch]
Ah, mycket bra, då är jag nöjd. :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Tsûkashi Taifu

Tsûkashi Taifu
Orch
Ålder: Uråldrig
Hud: mörkt grågrön, djupt fårad av ärr och ålder
Ögon: Urvattnat blevgula, börjar nästan gå åt vitt
Hår: Silvergrått uppsatt i en hårtofs.
Skägg: Silvergrått hakskägg i en tjock fläta som hänger ner till bröstet.

Tsûkashi ser ut som att han blivit huggen i småbitar och sedan blivit hopsatt igen. Ärr blandad med rynkor och fåror tycks täcka varje tum av hans kropp, och huden är grov och läderartat och på ena kinden har han en klantatuering som identifierar honom som en hövding. Han är alltjämt rakryggad och bredaxlad men man ser på hans kropp att den inte är vad den en gång varit. Ögonen sitter djup och skuggas av buskiga silvergrå ögonbryn som hänger ner rätt långt på sidorna. Den ena ögat har blivit skadat av ett svärdshugg och är nu täckt av en lapp av läder. Trots sin ålder så rör hans sig med noga avvägd kontroll och beslutsamhet.

Han är klädd i läder och päls vilket ger honom ett vilt utseende som en barbar, och han sveper gärna in sig i en gammal sliten men tjock, grå mantel som delvis döljer armborstet han har hägnande på ryggen och den stora yxan som han bär nedkörd innanför bältet.

Fysik 4
Motorik 1
Intelligens 3
Närvaro 4

Två nivåer i Stridsvana
En nivå i Ducka
en nivå i Yxa
En nivå i Magi
En nivå i Retorik

Utrustning:
Tvåhandsyxa, Lätt armborst m. pilar, Läderrustning, Kläder, Diverse äventyrarutrustning.


Stentavlorna berättar om hur orchstammarna i Koroikadjungeln under den forna eran var enade under en mäktig krigsherre som ledde sina undersåtar till stordåd och inget kunde stå emot dem. Men han blev gammal och började ifrågasätta klanernas krigiska sätt och deras blodiga traditioner. Han lämnade sitt rike och gav sig av från djungeln för att finna meningen med tillvaron. Riket föll snart samman i de efterföljande tronkrigen och delades upp i ett antal klaner som spred ut sig i djungeln. Boryôko var elitförbanden som drog sig öster ut, Kagôgan var byggarna som drog sig väster ut till bergen där åtföljda av Tengoku namida, Sainfaia stannade kvar i ruinerna av riket och Akai Taki, krigsherrens personliga livvakt och befälsgrupp gav sig söderut djupare in i djungeln där de alltjämt hedrar krigsherrens personliga symbol, ett stiliserat löv från det röda vattenfallet, som hövdingar tatuerar in i sina ansikten.

Tsûkashi har vandrat runt i världen så länge att han knappt kommer ihåg att det någonsin varit på något annat sätt. Han borde ha dött flera gånger om vid det här laget, men gång på gång trotsat både ödet och naturens gång. Han har vandrat från söder till norr och från väst till öst på jakt efter världens hemlighet. Han har lämnat det mesta av den han var bakom sig och är nu bara en enkel vandrare på väg dit omständigheterna tar honom, ty till världens ände finns det ingen bestämd väg att gå.

Tsûkashi är en gammal man som inte längre har tid för onödigheter. Traditioner är bara i vägen om de inte har ett praktiskt syfte. Sedvänjor är inget annat än tröttsamma ritualer. Den enda Tsûkashi vill, är att ha en varm brasa för att jaga bort nattens kyla, en välstoppad pipa och en väg att vandra. Men hans vandring har börjat kännas ensam. Vad är världens visdom värd om man inte har någon att dela den med? Vad är poängen med alla under han har sett om han inte har någon att berätta dem för?


Shi ga hai
Hayaku ugoku
To kurasu

[Döden kryper fram
Rör dig snabbare
Och lev]

Ungefär så här ser han ut, men med längre hår och skägg (tofs repsektive fläta) och en lapp för ena ögat. Även lite mer ärr och rynkor.


Anmärkningar till andra spelare:

Werner:
Han är en orch! Kill it!

Akuro (och kanske också Aylia *håller tummarna*):
Tsûkashi har Akai Taki-klanens hövdingasymbol intatuerad på sin högra kind. Den är gammal och blekt men fullt igenkännlig. Vem den här gamla orchen än är så är han helt klart av ädel börd bland orcher, men du känner inte till att någon av era hövdingar har lämnat stammen på annat sätt än att dö. Men så ser ju Tsûkashi på sätt och vis ut som att han har dött, flera gånger om . Han är den äldsta orch du någonsin sett och han talar med en accent som är ålderdomlig, även om du utan problem kan identifiera hans tal som Akai Taki-klanens dialekt. Dessutom har han en märklig likhet med några av avbildningarna av den gamle Krigsherren som fortfarande dyrkas som något av en halvgud av Akai Taki. Kan det kanske vara en ättling?

Allmänna tankar:
Tsûkashi är en orch, vilket är något Werner avskyr. Han är också en adelsman (i så stor utsträckning som termen finns bland orcher), något som Werner inte vet. Om Werner skulle veta det så skulle han inte med gott samvete kunna döda Tsûkashi annat än i krig. Akuro borde lätt kunna se att Tsûkashi är av ädel börd. Scenen jag ser framför mig:

Tsûkashi kliver fram på vägen och synar sällskapet. Werner noterar orchen och väser ”Orchjävel, dags att dö” medan han drar sitt svärd. Plötsligt hindras hans hand och när han tittar ner har Akuro gripit tag om hans handled och säger till honom ”He’s a noble”. Werner kämpar ett ögonblick med sitt hat, men sväljer det sedan och låter svärdet glida tillbaka ner i skidan. Tsûkashi kliver fram och säger ” Dono yō ni shite, sono gomi ga anata no kuchi kara ryūshutsu sa seru koto ga dekimasu?” [Hur kan du låta det där avskrädet flöda ur din mun?].

Tankar?
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Re: Tsûkashi Taifu

Pust, kommer nog inte att logga in igen förens sent i morgon kväll! Om nått inte funkar får ni gärna diskutera fram potentiella lösningar!
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Re: Tsûkashi Taifu

Fick en massa tankar om att är inte orker si och så men skrew it, nice karaktär! :gremsmile:

Sen Bassejr, får jag också slå på int i detta läge?
Ni möts av Akuro's tvekande blick när han lägger ihop två och två. Slå för intelligens för att se om det stämmer. Svårighetsgrad 2.
Får det att låta som att det är Akuro som ska slå men jag står ju typ där och har hört dem :gremsmile:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Re: Tsûkashi Taifu

Mårten said:
Fick en massa tankar om att är inte orker si och så men skrew it, nice karaktär! :gremsmile:

Sen Bassejr, får jag också slå på int i detta läge?
Ni möts av Akuro's tvekande blick när han lägger ihop två och två. Slå för intelligens för att se om det stämmer. Svårighetsgrad 2.
Får det att låta som att det är Akuro som ska slå men jag står ju typ där och har hört dem :gremsmile:
Ja, det jag menade var att alla skulle slå på Intelligens.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Re: Tsûkashi Taifu

Meh, skulle behållt mitt första slag när jag testade på skoj, slog 2, 4, 5, 6 -> 6 -> 6 -> 6 -> 2... 6 lyckade med 4a tärningar varför ska det gå bra när man "testar" lite? :gremsmile:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Re: Tsûkashi Taifu

Mårten said:
Meh, skulle behållt mitt första slag när jag testade på skoj, slog 2, 4, 5, 6 -> 6 -> 6 -> 6 -> 2... 6 lyckade med 4a tärningar varför ska det gå bra när man "testar" lite? :gremsmile:
Regel Nummer 1
Slå aldrig tärningarna om du Inte behöver. Då slår du bort alla bra slag.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Re: Tsûkashi Taifu

Jo, det är väl ofta så :gremsmile:
Man kan ju säga att man gärna ville låtsas som att jag hade slaget det slaget för min int... men så kan man ju inte spela :gremlaugh:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Re: Tsûkashi Taifu

Mårten said:
Fick en massa tankar om att är inte orker si och så men skrew it, nice karaktär! :gremsmile:
Jag spinner vidare på Laowais take on it. Det här är ju söderländska djungelorcher, får man komma ihåg =)
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Tsûkashi Taifu

Rymdhamster said:
Mårten said:
Fick en massa tankar om att är inte orker si och så men skrew it, nice karaktär! :gremsmile:
Jag spinner vidare på Laowais take on it. Det här är ju söderländska djungelorcher, får man komma ihåg =)
Pff, eller hur. Bro5!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Re: Tsûkashi Taifu

Bro 5 wakai kemono
[bro5 unge vilddjur]

Jag har konstaterat lite när jag översatt saker till japanska att det lätt blir jäkligt långt, sammtidigt som jag tänker mig orchspråket som lite mer korthugget där ett ord mycket väl kan sammanfatta en ganska komplex upplevelse ibland. Så eftersom vi ändå ska skriva ut översättningar till det som sägs kommer jag nog att korta av den japanorchiska texten lite av estetiska skäl. Är det okej, eller blir någon nipponfil ledsen då?

/Edit; Not till andra. Jag tänker mig inte att "vilddjur" är ett nedlåtande begrepp för orcher utan snarare smått repsektfullt. Det där med ung kan ju diskuteras, men Tsûkashi har blivit en smula gaggig av ålder och ensamhet.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Re: Tsûkashi Taifu

En fråga om skapandet av karaktär, reagerade på det nu när jag kollade närmare på rymdhamsters gubbe och ville kolla (så förlåt om jag pajar nåt Rymdhamster :gremsmile: ), men har man extra poäng att lägga på sina förmågor och i sådana fall hur många?
(Reagerade på 2 i stridsvana men du kanske bara är som sagt, gammal och erfaren :gremsmile: )

Sedan fråga om ET, ska man säga till innan man rullar att man använder dem eller får man säga det efteråt? Som tänkte vid int slaget nu, får man om man märker att man misslyckas försöka klara det med ET efter att man sett resultatet?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Re: Tsûkashi Taifu

Bassejr har gjort min gubbe åt mig efter min beskrivning, jag tar inget ansvar utan tackar bara och tar emot :gremwink:
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Re: Tsûkashi Taifu

Hahaha, helt rätt inställning :gremsmile:
Nä, vi har slopat en del andra så gör inte mig så mycket, typ att bara människor får 5 förmågor! (tittar på alla andra (med ett ironiskt leende) eftersom han är den enda renrasiga människan här! :gremlaugh: )

Tror jag ska sluta läsa reglerna i boken nu :gremsmile:
 
Top