Nekromanti Fantasy! - Old School Gaming, någon?

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Har inte fått mycket möjlighet att rollspela på länge, eftersom skolan tar upp så mycket av min tid. Men jag vill gärna ha Nånting att hålla igång i alla fall.

Så om någon känner sig manad, kan jag tänka mig att spelleda en teoretiskt sett ändlös Fantasy! Kampanj här på forumet.

Någon som är Intresserad?

EDIT:Nu när folk hoppat på, gör såhär.

De som vill vara med (alla får vara med) ska skriva en karaktär. Beskrivning först, Stats sen. Lämna en ganska utförlig karaktärsbeskrivning här i forumtråden, i ett PM till mig, eller på min mail Moviescout[snabel-a]live[punkt]se, så kan jag bygga stats åt din karaktär, Eller så får du sätta stats själv.

Systemet är Fantasy! - Old School Gaming, en D6 Dicepool av SagaGames, som går att få tag på rätt billigt på SF bokhandeln.

Människor, Alver, och Dvärgar är de vanliga spelbara raserna, enligt Apendix i boken, (så människorna har ett till poäng att lägga ut på sina grundläggande Egenskaper), och om någon vill spela Grönskinn eller hitta på någon annan ras, eller halvblod, får vi hitta på regler som fungerar.

Magiker är också tillåtna, och ska då ha egenskapen Magi. Av story-anledningar är det dock logiskt att Människor som blir magikeroftare blir krigsmagiker, eller magiska akademiker, medan dvärgarna oftare använder magi för att förvandla tillverkade föremål, och Alvernas magi mer handlar om meditation, helande, och religös magi.
Undantag kan dock förekomma.

Spelet börjar i mitten eller slutet av vecka 5, Men även efter det får folk komma in och lämna in nya karaktärer för att komma in i spelet.

//Bassejr/"Moviescout"/Johnny
Eater of Cookies
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Fantasy... låter lugnare än zombiapokalypsens alla intriger :gremsmile:

Lite nyfiken så frågar bara vad du har tänkt dig med det hela? Följa något existerande som drakar och demoner och liknande eller köra mera friformigt?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
jag kan också vara på om jag inte behöver vara on the ball hela tiden och typ, skriva 44 inlägg på en kväll...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har aldrig spelat Fantasy! men det är ju ett populärt rollspel. Fast jag har hört att man inte kan spela magiker i det. Stämmer det?

Och är det möjligt att göra en kvinnlig rollperson i spelet utan att känna mig endast som ett sexobjekt?

Och vilka friheter har man i rollspelet? Kan man spela vad man vill eller finns det nåt särskilt man måste göra? Jag har verkligen noll koll på vilka friheter man har...
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Recca said:
Och är det möjligt att göra en kvinnlig rollperson i spelet utan att känna mig endast som ett sexobjekt?
Varför i hela friden skulle du göra det? Vara endast ett sexobjekt alltså.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag kommer inte kunna göra en million inlägg i timmen, men jag kommer nog kunna uppdatera varje dag i alla fall, antagligen flera gånger om dagen.

Man Kan spela magiker i Fantasy, så ja, det får du, men i grundreglerna står det att magi bara är till för NPCer. Men det är rät enkelt att göra om magi systemet att fungera för spelare.

Fantasy! - OSG från Saga Games är ett universalt Fantasy rollspel, jag har ett par id´eer till äventyr, setting, osv, och Ja, självklart kan man spela kvinna utan att vara sexobjekt. Jag har aldrig varit mycket för att spela med karaktärer där sex-appeal är en viktig del av karaktären, men det går självklart också om man nu känner för det.
som kvinna i alla rollspel (enligt min uppfattning) kan man spela awesome kvinliga karaktärer, Typ som Hawk fron Dragon Age 2. Riktigt välgjord kvinlig karaktär där. och nästan inte sexualiserad över huvud taget.

Så, behöver jag dela med mig om regler och grejer, eller räcker det om jag bara sätter förutsättningarna så kan ni bygga själva?

Om det sistnämnda: Ni kan spela Människor, Dvärgar, och Alver, enligt appendix i boken, och ni kan spela magiker, också det enligt reglerna i boken.

Säg till om ni har några fler frågor. och om ni bygger fördigt era karaktärer, lägg dom här på tråden eller i ett PM till mig.

EDIT: Jag ber om utsäkt för att jag är så ovan. har aldrig spelat på forum förut, så jag håller inte riktigt koll på vad jag ska förvänta mig eller vad som kan förväntas av mig.

EDIT2: Cissi: Du har i princip all frihet i världen, så länge du håller dig till resonabel maktnivå. Utöver det, som sagt, Människa, dvärg, eller klassisk Tolkien skogs-alv. Om du nu hemskt gärna vill spela någonting som jag inte listat här, får du säga till, så totar vi ihop regler för det, så det också fungerar.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Bassejr said:
EDIT2: Cissi: Du har i princip all frihet i världen, så länge du håller dig till resonabel maktnivå. Utöver det, som sagt, Människa, dvärg, eller klassisk Tolkien skogs-alv. Om du nu hemskt gärna vill spela någonting som jag inte listat här, får du säga till, så totar vi ihop regler för det, så det också fungerar.
Ehm... Va??? Vad har jag sagt nu som jag inte vet att jag har sagt? :gremwink:

Men alltså, grejt. Ska bli kul! :gremsmile:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Cissi said:
Bassejr said:
EDIT2: Cissi: Du har i princip all frihet i världen, så länge du håller dig till resonabel maktnivå. Utöver det, som sagt, Människa, dvärg, eller klassisk Tolkien skogs-alv. Om du nu hemskt gärna vill spela någonting som jag inte listat här, får du säga till, så totar vi ihop regler för det, så det också fungerar.
Ehm... Va??? Vad har jag sagt nu som jag inte vet att jag har sagt? :gremwink:

Men alltså, grejt. Ska bli kul! :gremsmile:
DO'h! >.< Förlåt! Jag är så djävulusiskt dålig på namn....

Men har folk regelboken hemma så ni kan bygga karaktärer?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Bassejr said:
Cissi said:
Bassejr said:
EDIT2: Cissi: Du har i princip all frihet i världen, så länge du håller dig till resonabel maktnivå. Utöver det, som sagt, Människa, dvärg, eller klassisk Tolkien skogs-alv. Om du nu hemskt gärna vill spela någonting som jag inte listat här, får du säga till, så totar vi ihop regler för det, så det också fungerar.
Ehm... Va??? Vad har jag sagt nu som jag inte vet att jag har sagt? :gremwink:

Men alltså, grejt. Ska bli kul! :gremsmile:
DO'h! >.< Förlåt! Jag är så djävulusiskt dålig på namn....

Men har folk regelboken hemma så ni kan bygga karaktärer?
Nej. :gremblush:
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Tjena Old School! Bra initiativ!

Jag är också intresserad om jag klarar att delta i detta utöver Zombies i Bergforstråden.

Jag har inte reglerna och undrar: Om vi beskriver hur vi vill att våra karaktärer ska vara och deras bakgrund; kan du då sätta siffror på det?

Och hur är det med Mårtens fråga; blir det enligt reglerna eller mer friform? Kommer du att slå tärningar?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Bassejr said:
Cissi said:
Bassejr said:
EDIT2: Cissi: Du har i princip all frihet i världen, så länge du håller dig till resonabel maktnivå. Utöver det, som sagt, Människa, dvärg, eller klassisk Tolkien skogs-alv. Om du nu hemskt gärna vill spela någonting som jag inte listat här, får du säga till, så totar vi ihop regler för det, så det också fungerar.
Ehm... Va??? Vad har jag sagt nu som jag inte vet att jag har sagt? :gremwink:

Men alltså, grejt. Ska bli kul! :gremsmile:
DO'h! >.< Förlåt! Jag är så djävulusiskt dålig på namn....

Men har folk regelboken hemma så ni kan bygga karaktärer?
Öh nej. Men säg hur vi gör karaktärerna. Jag kan ju skriva en karaktär så kan du ge den värden utifrån min beskrivning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Det fanns en tråd i Fantasy! forumet där Arfert lade upp en e-publkation med alla regler man behövde för att börja spela. Tråden finns här:

https://www.rollspel.nu/threads/57239Fantasy!-ePub!.html#Post816705
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
Det fanns en tråd i Fantasy! forumet där Arfert lade upp en e-publkation med alla regler man behövde för att börja spela. Tråden finns här:

https://www.rollspel.nu/threads/57239Fantasy!-ePub!.html#Post816705
Hur tittar man på det?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Recca said:
God45 said:
Det fanns en tråd i Fantasy! forumet där Arfert lade upp en e-publkation med alla regler man behövde för att börja spela. Tråden finns här:

https://www.rollspel.nu/threads/57239Fantasy!-ePub!.html#Post816705
Hur tittar man på det?
Du laddar ner epub documentet från länken till din läsplata eller iphone och öppnar den i e-books eller liknande program.

Det finns säkert nått program som kan öppna epub dokument på datorn men jag är inte bra på sånt...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Kan man emulera ebooks i pc då? Känns ju onödigt att jag måste läsa på min lilla mobiltelefon <.<
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Finns rätt mycket, jag använder denna från adobe: här

Men ja, min fråga var först när jag inte visste att Fantasy OSG var ett eget rollspel :gremlaugh:
Jag är gärna på, funderar just nu på något enkelt som dvärgisk krigare... dock verkar rasinformationen inte vara med: "Spelar du alv eller dvärg får du välja fyra Förmågor. Alver och dvärgar och deras fördelar och nackderlar beskrivs mer i den tryckta grundboken.)"... meh! :gremlaugh:
 
Top