Nekromanti Fantasy! - Old School Gaming, någon?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Mårten said:
Finns rätt mycket, jag använder denna från adobe: här

Men ja, min fråga var först när jag inte visste att Fantasy OSG var ett eget rollspel :gremlaugh:
Jag är gärna på, funderar just nu på något enkelt som dvärgisk krigare... dock verkar rasinformationen inte vara med: "Spelar du alv eller dvärg får du välja fyra Förmågor. Alver och dvärgar och deras fördelar och nackderlar beskrivs mer i den tryckta grundboken.)"... meh! :gremlaugh:
Dvärgar har en girighets mekanik som driver dem till mord och stöld. Alver har en sorg mekanik som gör dem ledsna när de ser ondska och driver dem till att fly gråtandes till skogs. Maxar man antingen sin girighet eller sorg blir man en npc.

När jag körde fantasy var jag en dvärg och mördade gruppens alv pga en misslyckad girighets rullning. Girighetsrullningarna är efter ett tag löjligt svåra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Jag märkte precis att jag inte anmält mig till det här spelet. Men tar du emot fler spelare är jag gärna med :gremsmile:

Min karaktärs uppskrivning återkommer jag med men det kommer vara en halv-alvisk armborst sniper och lönmördare som hatar grönskinnen så mycket att han kan smaka det :gremsmile:
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Haha nice, gillar dvärgar! :gremsmile:
Nu gäller det ju bara att hitta reglerna lite mera och försöka skapa en karaktär.
(Boken är en bra grund men känns som om man vill skapa något annat än människa kanske man behöver lite mer regler... min dvärg kommer nog vara girig :gremsmile: )
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Måste bara fråga, hur snart kan detta rollspel tänkas dra igång? Tänkte boken verkar bara kosta ca 150kr på SF så skickar man efter den om man inte har reglerna så kan man ju ha en karaktär klar till slutet på nästa vecka i alla fall :gremsmile:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
God45 said:
Jag märkte precis att jag inte anmält mig till det här spelet. Men tar du emot fler spelare är jag gärna med :gremsmile:

Min karaktärs uppskrivning återkommer jag med men det kommer vara en halv-alvisk armborst sniper och lönmördare som hatar grönskinnen så mycket att han kan smaka det :gremsmile:
Min karaktär kommer att vara grönskinn. Bara för att du ska tvingas förlika dig med att dina fördomar är vidriga, eller förskjutas av gruppen för att du i kallt blod mördat en gruppmedlem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Laowai said:
God45 said:
Jag märkte precis att jag inte anmält mig till det här spelet. Men tar du emot fler spelare är jag gärna med :gremsmile:

Min karaktärs uppskrivning återkommer jag med men det kommer vara en halv-alvisk armborst sniper och lönmördare som hatar grönskinnen så mycket att han kan smaka det :gremsmile:
Min karaktär kommer att vara grönskinn. Bara för att du ska tvingas förlika dig med att dina fördomar är vidriga, eller förskjutas av gruppen för att du i kallt blod mördat en gruppmedlem.
Jag kommer köra KKK halv-alven. Resten av gruppen kommer hitta dig fastspikad på ett brinnande träd :gremwink:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
God45 said:
Laowai said:
God45 said:
Jag märkte precis att jag inte anmält mig till det här spelet. Men tar du emot fler spelare är jag gärna med :gremsmile:

Min karaktärs uppskrivning återkommer jag med men det kommer vara en halv-alvisk armborst sniper och lönmördare som hatar grönskinnen så mycket att han kan smaka det :gremsmile:
Min karaktär kommer att vara grönskinn. Bara för att du ska tvingas förlika dig med att dina fördomar är vidriga, eller förskjutas av gruppen för att du i kallt blod mördat en gruppmedlem.
Jag kommer köra KKK halv-alven. Resten av gruppen kommer hitta dig fastspikad på ett brinnande träd :gremwink:
Ditt veka, genomskinliga alvkadaver kan ju fucking försöka!
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
ok, underbart att folk är på.

Så ni som vill att jag ska skriva stats baserade på era beskrivningar av karaktärer, Skriv era karaktärsbeskrivningar I ett Mail till mig Moviescout[snabel-a]live[punkt]se , så skriver jag stats och skickar till er. En karaktärsbeskrivning blir er officiella anmälan till spelet, och alla som känner får komma med och lämna in nya karaktärsbeskrivningar, även under spelets gång

EDIT: De som vill skriva sina Stats till karaktärerna själva får helt enkelt skicka med Stats i meddelandet. Det är också godtagbart.

När det kommer till regler, vad är det folk är osäkra över? Behövs det förklara någonting? Hur många har tillgång till reglerna, eller har planerat att skaffa boken?
Och när kommer folk att vela att spelet börjar? Jag kan tänka mig 1-2 veckor fram, så folk hinner beställa och få regelboken. För den är helt klart köpvärd, för de som tvekar. Med sån väntetid får jag lite tid att skriva ett ordentligt äventyr också.

Om ni har några frågor skriv här.
:gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Här är min rollpersonsbeskrivning :gremsmile: Jag gör gärna mina egna stats men de är inte färdiga än. Oh, och jag vill vara en halv-alv för karaktärs anledningar men jag tänkte bara använda människo stats och så. Det funkar, va?

Karl-Franz Wernner

Efter en ganska ensam barndom (Halv-alver gillas inte ens av alver när deras fäder är mänskliga hjältar som gifter sig med alv prinsessor) gick Wernner vid den väldigt unga åldern 95 år med i den lokala alviska militären för kriget mot orkerna. Wernner var en naturbegåvning och var en av de första som började använda det nya vapnet armborsten. Han befordrades snabbt och när kriget var över Wernner en av de yngsta löjtnanterna någonsin. Men kriget hade förändrat honom, Wernner hatade grönskinnen, hatade dem mer än någon full alv någonsin skulle kunna. När hans krigsbrott mot orkiska kvinnor och barn kom fram ett par efter kriget fråntogs Wernnern sin rang och skickades i exil från de alviska hemlanden. Detta var ett misstag.

Utan det alviska samhället som lugnade honom blev Wernners hat fokuserat till en knivsegg. Han började utföra hatbrott mot orker, halvorker och goblins. Han har nu bestämt sig för att gå med i en äventyrargrupp eller om det är möjligt skapa en äventyrar grupp som han själv kan vara ledare över. Han kommer sedan använda gruppen mindre som äventyrare och mer som en fokuserad styrka inriktad på att utföra folkmord mot grönskinnen.

Wernner är karismatisk och trevlig med andra raser och folkslag. Han verkar ha de förfinade vanorna hos alverna blandat med det mänskliga lättsinnet och är en trevlig reskamrat. Han blir inte riktigt. riktigt... intensiv.... fören grönskin förs på tal eller är närvarande.

Wernner är enorm. Han har längden som kommer från sin alviska moder och den kraftiga bygden från sin mänskliga fader vilket har lett till att han är två meter hög och nästan lika bred. Han har spetsiga öron som är mindre än en alvs men ändå väldigt synliga när han inte bär en hjälm. Han är blond och har isigt blå ögon.

Wernner är när han är i fält klädd i kraftig alviska rustning gjord i mänsklig stil för honom. Rustningen är kompletterad med en liten sköld fastspännd vid hans vänstra arm så att han fortfarande kan ladda om sitt armborst. Han bär förutom armborstet en hand yxa för närstrid i trånga utrymen, ett svärd för strider i öppna områden och en stor kniv med en såg egg för att ta troféer från sina fallna grönskinnade fiender.

"Välja att inte döda orkerna? Jag har ett val för dig!
Välj att bli en ranger. Välj att gå med Svarta pilarna eller de Ovänliga.
Välj att fortsätta skära av halsar under vapen vilan. Välj att bli av med din rang och uniform efter att du krossar en överstes näsa. Välj inga vänner. Välj en rad en natts ligg och att se livet genom botten på en flaska. Välj att bränna ner fält du inte kan försvara och avrätta oskyldiga människor eftersom goblins inte bryr sig om vad de äter. Välj en svart mantel och en svartad kniv. Välj att inte tyngas ner av fält ransoner och att försöka förtränga smaken av ork kött. Välj att inte bli äldre än en dvärg. Välj att dö med blod på dina händer och hat i dina ögon, spotandes i ögonen på ett troll medan en av dem inhyrd trollkarl slungar dig rakt ner i helvetet.
Det är vad jag har valt och om du kände grönskinen som jag gör hade du valt samma sak."


 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
God45:
Din karaktär är en recentfull bastard. På grund v din ålder, och efter dina erfarenheter i kriget, och ditt har mot grönskinnen, har du Alvisk sorg, men på grund av ditt mänskliga påbrå, och din medfödda envishet och känslokyla, gäller din närvaro gånger Tre som övre gräns, istället för din närvaro gånger två.
What do you say?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Bassejr said:
God45:
Din karaktär är en recentfull bastard. På grund v din ålder, och efter dina erfarenheter i kriget, och ditt har mot grönskinnen, har du Alvisk sorg, men på grund av ditt mänskliga påbrå, och din medfödda envishet och känslokyla, gäller din närvaro gånger Tre som övre gräns, istället för din närvaro gånger två.
What do you say?
Jätte coolt :gremlaugh: Det kör vi på :gremsmile:

Här är mina stats föresten :gremsmile:



Karl-Franz Wernner stats:

Fysik:7

Motorik: 2

Intelligens:1

Närvaro:2


Kroppspoäng: 12

Tillfälliga kroppspoäng: 5

Mana: 2


Förmågor: Bågskytte, Överraskningsattack, Stridsvana, Smyga, Fäktning


Vapen:

Kniv +1 (+2)

Svärd +3

Tungt armborst +4


Rustning:

Metal rustning: +2

Sköld: +3


Utrustning:

Lång stav.

60 meter rep.

Bojor.

Eld stål.

Krita.

Mat (Kan vara torkat ork kött :gremwink: )

Klädombyten

Vatten flaskor.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
God45 said:
Bassejr said:
God45:
Din karaktär är en recentfull bastard. På grund v din ålder, och efter dina erfarenheter i kriget, och ditt har mot grönskinnen, har du Alvisk sorg, men på grund av ditt mänskliga påbrå, och din medfödda envishet och känslokyla, gäller din närvaro gånger Tre som övre gräns, istället för din närvaro gånger två.
What do you say?
Jätte coolt :gremlaugh: Det kör vi på :gremsmile:

Här är mina stats föresten :gremsmile:



Karl-Franz Wernner stats:

Fysik:5

Motorik: 2

Intelligens:1

Närvaro:2


Kroppspoäng: 10

Tillfälliga kroppspoäng: 5

Mana: 2


Förmågor: Bågskytte, Överraskningsattack, Stridsvana, Smyga, Hota


Vapen:

Kniv +1 (+2)

Svärd +3

Tungt armborst +4


Rustning:

Metal rustning: +2

Sköld: +3


Utrustning:

Lång stav.

60 meter rep.

Bojor.

Eld stål.

Krita.

Mat (Kan vara torkat ork kött :gremwink: )

Klädombyten

Vatten flaskor.
Haha, ork kött...

//Eater of dead orcs
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Nice, du kan tackla dem med skölden så springer min dvärg mellan dina ben med sin tvåhandsyxa och klyver dem :gremsmile:

Men hmm... intressant karaktär God45 :gremsmile: (funderar vad är det för rollspelare här... mina tidigare rollspel har alltid varit så lugna... ska bli intressant).

Hmm... skit, jag har en girig dvärg som troligen gör det mesta för pengar... skit jag kommer begå folkmord på grönskinn... :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hahaha. Jag vill se en dvärg springa mellan någons ben med en tvåhandsyxa över huvudet. AJ!?
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
God45: Vad är din karaktär för ålder när spelet startar?

Laowai: Låter jättebra. Ska du fortfarande spela grönsak, bara för att driva med Werner och med Mårtens karaktär?

Mårten: Kommer du också skriva egna stats, eller ska jag författa ett rollformulär åt dig?

Och samma fråga för Cissi, Recca, Cassius, och Iskaral: Är ni fortfarande Game, och vill ni ha era karaktärer byggda åt er då? Cassius får spela magiker.

EDIT: Jag la till like mer text i startinlägget, så folk slipper upprepa frågor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Laowai said:
Ditt veka, genomskinliga alvkadaver kan ju fucking försöka!
Bring it goblin bitch!


Vem sa detta skulle bli mer harmoniskt än zombie spelet? :gremwink:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Bassejr said:
God45: Vad är din karaktär för ålder när spelet startar?

Laowai: Låter jättebra. Ska du fortfarande spela grönsak, bara för att driva med Werner och med Mårtens karaktär?

Mårten: Kommer du också skriva egna stats, eller ska jag författa ett rollformulär åt dig?

Och samma fråga för Cissi, Recca, Cassius, och Iskaral: Är ni fortfarande Game, och vill ni ha era karaktärer byggda åt er då? Cassius får spela magiker.

EDIT: Jag la till like mer text i startinlägget, så folk slipper upprepa frågor.
120 tänkte jag. 95 när han blev vuxen. 10 års träning innan kriget började. 5 år i kriget. 5 år tillbaks i alv samhället och sedan 5 år som äventyrare ensam.
 
Top