Nekromanti Förändringar av forumet

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Sanning och konsekvens! ...

Rising said:
Ska ni inte ta det här på moderatorforumet och via PM?
Sitter du och hobbymodererar?! Då måste jag tyvärr stänga av dig från forumet i tio år (eftersom du inte är en del av den invigda eliten). :gremgrin:

Skämt åsido:

Då Arfert beskylldes offentligt kändes det bäst att också rentvå honom offentligt (annars hade ju liksom ingen fått reda på det, typ).

Men jag är absolut inte främmande för att lägga ner denna deltråd helt och hållet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Till alla som saknar D&D-forumet ...

Som alla nog vet gillar jag D&D och har varit en flitig besökare på det saligen arkiverade d20 och D&D-forumet. Jag saknar det redan och har (too little too late) argumenterat för varför det bör vara kvar.

Men …

Jag inser att argumenten för att arkivera det är sunda – det har helt enkelt inte varit tillräckligt hög aktivitet där på sistone. Att forumet har många trådar och inlägg är en sak – men det skrivs för lite nu för att motivera ett eget forum. Visst, D&D är ett av de fyra största rollspelen i Sverige, men om ingen vill diskutera det varför då ha ett forum?

Och …

Inget är hugget i sten. Om det visar sig att var och varannan tråd i Rollspelsforumet handlar om D&D är det förstås inte omöjligt att forumet återöppnas.

Så …

I stället för att gnälla över att ett lågaktivt forum arkiverats – starta trådar om D&D (och se till att märka dem [D&D] i ämnesraden så de blir lätta att hitta). Om frekvensen inte blir högre än den varit de senaste månaderna – ja, då förtjänar vi inte ett dedikerat D&D-forum.

(Obs! detta är inte en uppmaning att spamma Rollspelsforumet med meningslösa D&D-trådar.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag gillar omorganiseringen, att SF-rollspel har försvunnit och att det blivit kompaktare och prydligare.
Jag är osäker på att ta bort DnD-forumet. Jag gillade det och dess stil.
Jag fattar inte varför kultur-forumet och ot-forumet, de två forum som jag verkligen tyckt ska slås ihop, inte görs det. Kulturforumet kom ju som ett "halv-OT"-forum innan OT-forumet fick godkänt, och det märks tycker jag.

Reglerna märkte jag ingen skillnad på, förutom det där att man blir avstängd i några veckor, men så kanske det redan var när Fördärv infördes.

På hela taget gott.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
the truth is out there...

Ser man på...
Det var visst inte lögn och förtal ändå...

Men som sagt.
Håller med Dante. Man skall kanske lämna denna tråd därhän och se hur det blir.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Skärpning!

Då uttryckte han sig bara väldigt klumpigt i både sitt svar till mig och på andra platser i denna tråd. För det verkar sannerligen som att en stor del av tvisten har att göra med vilka som får se moderatorforumet och inte...
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Ni inom redaktionen och moderatorkåren borde ju åtminstone vara fullt medvetna om att konsekvensen av att stänga D&D-/D20-forumet knappast är att diskussionen om de spelen kommer att öka, utan snarare minska. Jag har nu åter läst igenom era argument för att stänga D&D-forumet. Ett av argumenten, att man skulle få de icke redan insatta att kunna bli intresserade av D&D, måste Walium (hur trevlig jag än tycker att han är privat) själv förstå är rent nonsens. Redaktionen har därmed valt en väg som får mig att tycka att Rollspel.nu numera är ett väsentligt sämre forum än det var för ett par dagar sedan. Eftersom ingen redaktion någonsin har tagit ett (för mig) sämre beslut, måste jag därmed anse att dagens redaktion är den sämsta Rollspel.nu har haft. Det betyder inte att jag på något sätt tycker illa om de individer som ingår i redaktionen – även trevliga personer kan ta kassa beslut. För att dra en politisk analogi, så tror jag att jag hade tyckt att det var riktigt trevlig att ta en öl med George Bush (nu tror jag inte att han dricker längre, men i alla fall), men jag tycker ändå att han leder den sämsta administrationen under min livstid.

Dimfrost tar upp rpg.net som jämförelse. Att det skulle ha varit bättre förr där, innan D&D hade egna subforum. Jag kan bara svara för mig själv, men för min del är en av de stora anledningarna till att jag aldrig fastnade för rpg.net just att de inte hade några forumkategorier. Nu ser jag med glädje att detta har ändrats (tack för tipset!) och då kanske det också kan bli ett alternativ till Rollspel.nu för min del. När jag nu går in på allmänna rollspelsforumet här ser jag på första sidan två trådar som överhuvudtaget är tillnärmelsevis intressanta för mig (ser jag begreppet narrativism igen så spyr jag…). En av den skapades av mig på D&D-forumet, så den räknas inte. På D&D-forumet å andra sidan bedömer jag samtliga trådar som intressanta. Tro fan att forumet blir sämre för mig som användare om det subforum som innehåller mest intressanta diskussioner stängs. Eftersom stängningen av D&D-forumet uppenbarligen har föregåtts av nästan ett års planering, så borde man vara medveten om risken att man tappar aktiva användare genom beslutet. Därmed har man gjort valet att de personer som är med och utvecklar Staden är viktigare än de som gillar att diskutera D&D. Och känner man sig inte uppskattad på en plats kanske det är lika bra att dra därifrån (tror att Blasphemy kan känna likadant efter påhoppen mot honom…).

Allt har kanske ett slut… Jag har trivts väldigt bra på Rollspel.nu sedan jag började lurka här någon gång på hösten 2000. Genom forumet har jag träffat en mängd mycket trevliga personer, Dante, Arfert, Magnus Seter, Walium och Yassilus för att nämna några. Dem skulle jag gladeligen bjuda på en öl om de någon gång kommer på besök i Göteborg. Jag har från personer som Magnus, Oldtimer, Staffan m.fl. fått in en massa info om det spel jag älskar – både dess historik och dess moderna inkarnation. Jag vill därför tacka er som har gjort det här forumet värt att besöka för mig. Efter redaktionens senaste, enligt min mening vanvettiga, beslut, känns det här forumet inte längre lika kul att besöka. Som jag har skrivit i tidigare inlägg kommer jag säkert att titta in här någon gång i veckan för att kolla vilka rollspel som verkar heta i Linköping för tillfället och kanske slänga ur mig ett och annat på Off Topicforumet, men det känns som det finns betydligt bättre platser att diskutera Dungeons & Dragons numera.

Nu loggar jag ut i ett par dagar (skall bara svara på ett par PM först), för att få lite sinnesfrid. Jag tror att Underdark är nästa anhalt för min del!

På återseende!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Upphöj inte din tolkning till sanning tack

"Då uttryckte han sig bara väldigt klumpigt i både sitt svar till mig och på andra platser i denna tråd."

Jag har skrivit i stort sett samma saker som Snigel gjort. Att du sedan väljer att tolka det jag skriver som en bekräftelse av diverse konspirationsteorier som du är en anhängare till, kan inte jag hållas ansvarig för. Dessutom får du gärna tala klarspråk istället för att komma med diverse osmakliga antydningar. Lista alla dina farhågor och misstankar i ett PM till redaktionen. Det är ett bättre sätt att hantera frågan än genom den här fruktlösa diskussionen.

Dessutom tycker jag att vi alla ska ge de nya förändringarna en chans att verka innan vi sågar dem sönder och samman. Jag tror att ni i slutändan kommer att finna att det mesta är sig likt (även det faktum att någon alltid är missnöjd med något) och att redaktionen och moderatorkåren för det mesta är mottaglig för konstruktiv kritik.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Sanning och konsekvens! ...

Jag som trodde jag postade samtliga PM i den korrespondensen där och inte bara ett?

Men är det effektsökeri ni är ute efter så jovisst, har jag skrivit det PM som både då och nu cirkulerar runt för att rentvå den stackars oskyldiga Tomas Arfert.

More than meets the eye.

Vad är då hela grejen?

Den underliggande faktorn till hans beteende är att han vet vad jag och andra tycker om honom. Vilket han skrivit i PM till mig. Dessa åsikter skulle ligga till grund för vår (rollspel.nu) behandling av honom. Det är svårt att komma längre bort från verkligheten än så.

Det är detta som skall läsas in i Arferts markering av hans beskrivning av händelseförloppet. Sedan om det fanns en struktur på plats som jag stödde mitt beslut på eller ej är egalt. Det är denna subjektiva bild av anledningen som jag vänder mig mot som osann.

Jag som slutade detta sidospår efter Krilles uppmaning. Får det dö i fred nu?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Shaguliterna...

...har ett eget forum eftersom det finns ett WoW-gille vars tema är "vi spelar ihop eftersom vi känner varandra från rollspel.nu". Det är inte ett WoW-forum.

Skulle det finnas ett, öh, vad har man istf gillen i City of Heroes, superhjältegrupp? som grundas på samma premisser, så varför inte? Då kan väl Forumets Väktare ha ett forum också.

Det är också sketkul att se dooom doooooom dooooooooom här när man slår samman forum (vilket förresten inte kan leda till avsmalning; den negativa effekten borde väl snarare bli urvattning?), medan folk var färdiga att skicka självmordsbombare på rpgnet när de separerade forum. :gremelak:

Där skulle D&D-diskussionerna förstöras, dö ut, gå under, urvattnas och ställas i skamvrån eftersom moderatorerna hatade D&D så mycket att de förvisade det till ett eget forum. Här kommer D&D-diskussionerna förstöras, dö ut, gå under, urvattnas och ställas i skamvrån eftersom moderatorerna hatade D&D så mycket att det inte längre finns ett separat forum.

Erik
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,765
Location
Nett-ruh-bi
Några förslag

I en tidigare diskussion om forumsomorganisationer skrev jag följande:

Forumen behöver inte alls omorganiseras. Däremot behöver användarna få ställa in hur gamla inlägg som ska visas individuellt för varje forum.

De forum som verkar inaktiva är inte inaktiva, bara långsamma. De kan man vilja ha "visa senaste månaden" eller kanske "senaste två månaderna" i.

I andra änden av skalan finns de forum som man i stort sett måste bevaka dagligen för att ha en sportslig chans att hänga med i.

Att lägga ned några av de forum som verkar inaktiva skulle innebära att de diskussionerna skulle dö ut. Om någon skulle drista sig att posta en tråd om ett spel eller en genre som tidigare haft ett eget forum i någon av de jätteaktiva forumen så skulle den dränkas omgående och ganska snart ramla över kanten och in i glömskan.

Behåll de långsamma forumen men ge användarna möjlighet att ställa in hur gamla inlägg som ska visas individuellt för varje forum.


När nu redaktionen ändå valt att organisera om så har jag ett förslag för att lindra de effekter som jag beskrivit ovan. För att hålla koll på långsamma trådar (om mindre spelade rollspel) så kan det vara värt att ställa in visningen på 4 veckor (eller liknande) men då kommer ju de flesta trådarna att hamna på en annan sida ("ramla över kanten"). Eftersom man inte kan "bumpa" trådar (dvs. att den tråd med senast postade inlägg ligger överst) så vore det därför bra om ni utökade antalet trådar som syns på första sidan så att man slipper bläddra mellan flera sidor för att hålla koll på diskussionerna.

Sammanfattning: Utöka det maximala antalet trådar som visas på forumets förstasida från dagens 40 (?) till, säg, 80.

Dewil
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Mitt sista inlägg i denna deltråd ...

Yyy said:
Kan ni inte vara så hederliga och posta samtliga PM i den korrespondensen istället, vilket ställer det hela i en annan dager där han inte längre framstår som en martyr i en hopplös kamp mot överheten.
Varför då? Rabaldret här och nu gällde ju bara det Arfert postade i sitt inlägg och som du i din ämnesrubrik kallade »lögn och förtal«.

Om du avsåg hela er korrespondens så framgick det inte av ditt inlägg. I synnerhet inte för alla som läser denna tråd utan att känna till bakgrunden. För dem framstår det nämligen bara som om du blånekar till det Arfert skrev.

Och om du läst vad jag skrev

Dante said:
Att beslutet att inte utnämna Arfert är korrekt i enlighet med den policy du satte upp för moderatorutnämnande (eller att ovanstående bara är en liten del i en längre korrespondens) gör ju inte att det han skriver ovan är lögn […]
så bör du inse att jag aldrig ifrågasatte vare sig policyn eller beslutet (eller Arferts eventuella martyrskap eller missuppfattning av beslutet för den delen), utan endast att du kallade det han skrev i sitt inlägg ovan för »lögn och förtal« (vilket jag alltså inte anser stämmer överens med verkligheten).

Punkt.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Det har man väl "alltid" kunnat?

Du kan själv ställa in det du eftersträvar via kontrollpanelens "Visningsinställningar, antal visade trådar, språk, färger osv", eller missförstår jag dig nu? Att ställa in så att de senaste 80 trådarna visas går i alla fall utmärkt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Sanning och konsekvens! ...

Jag som trodde jag postade samtliga PM i den korrespondensen där och inte bara ett?
Var är "där"?

Vad är då hela grejen?

Den underliggande faktorn till hans beteende är att han vet vad jag och andra tycker om honom. Vilket han skrivit i PM till mig. Dessa åsikter skulle ligga till grund för vår (rollspel.nu) behandling av honom. Det är svårt att komma längre bort från verkligheten än så.

Det är detta som skall läsas in i Arferts markering av hans beskrivning av händelseförloppet. Sedan om det fanns en struktur på plats som jag stödde mitt beslut på eller ej är egalt. Det är denna subjektiva bild av anledningen som jag vänder mig mot som osann.
Nja, rent formellt så är väl personligt tyckande väldigt centralt, även om man har ett fast regelverk. Jag menar, det är ju inte direkt som om regelverket innehåller regler för mätbara egenskaper, tex "man måsta vara minst 1.90 lång för att vara moderator", utan det är mjuka egenskaper som handlar om hur kandidatens beteende uppfattas och hur man bedömer kandidatens formuleringar. I slutänden är personligt tyckande väldigt centralt.

Nu har jag inte tillgång till detta regelverk, så jag kanske har fel och Tomas bara var för kort.

Skulle jag gjort en bedömning av honom som person och hans lämplighet som moderator (återigen utan att jag har tillgång till detta regelverk) så skulle jag tycka att han var mycket lämplig. Varför? Tja, jag och Tomas har väl buffats en del i olika diskussioner, och även om vi står på olika sidor så visar han en respektingivande integritet, rakryggighet (korrekt böjningsform?) och sunt förnuft, vilket är de, i mitt tycke, viktigaste egenskaperna hos en bra moderator. Jag tror att han skulle klarat att sköta moderatorrollen på ett seriöst sätt, även om det innebär att han skulle behöva åsidosätta sin egen åsikt i moderatorutövandet.

Detsamma gäller de moderatorer jag tycker är bra, tex Krille (OK, jag har inte alltid varit överens med hans modereringar, men på ren mängd så är några få misstag oundvikliga), Dante, Oldtimer och Gardener.

De egenskaper jag ogillar hos moderatorer är när de låter egna intressen påverka deras moderering. Jag ska inte nämna några namn här, du/ni kan vara lugna i er anonymitet.

Med min subjektiva bedömning är Tomas bra som moderator.

Om ni har en metod för att objektivt och rättvisande bedöma folk så rekommenderar jag att ni startar ett rekryteringsföretag, för deras metoder är på gränsen till svartkonst och skrattretande dåliga, och de kallar sig ändå proffs...
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Skärpning!

Vad är det som är så himla speciellt med detta "dolda" forum? För det verkar verkligen som att det sticker i ögonen att vissa har haft insikt där. Typ att man inte kan snacka skit om folk hur som helst där?
Jag kan som ex-moderator intyga att moderatorforumet inte är ett skvallerforum.

Gordeg
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Re: Det har man väl "alltid" kunnat?

Som jag tolkade syftades det på att det ska kunna göras separata inställningar för varje forum, vilket mig veterligen inte går. Det gäller alla forum.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Den som skriver nåt mer i deltråden får spö!

...Come on punch me in the face...


(punch) AAHH (punch) AAAH! (punch) Amenslutadå (punch punch)





/ nana nanna ..bara vara vänner ..nanna naaa
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Sanning och konsekvens! ...

"Var är 'där'?"

Moderatorforumet. När frågan dök upp för ett år sedan postade Yyy sedemera korrespondensen där för att påvisa att han handlat efter rådande forumspolicy. Min åsikt är att trots att Yyy använde ordet "aldrig" i ett inledande svar, nyanserades detta betydligt senare. Detta "aldrig" är således varken outtalat (lögn och förtal) eller beständigt. Hur förhåller man sig då till "sanningen"? Själv väljer jag den gyllene medelvägen mellan två subjektiva åsikter om vad som har sagt, implicit som explicit.

Det är olyckligt att detta inte har skötts mer internt. Jag anser att ansvariga redaktörer inte behöver redogöra officiellt för hur de bedömmer i enskilda fall, och vilka utgångspunkter de valt att utgå från har redan redovisats i denna tråd. Kommentera dem istället (här, t ex).
 
G

Guest

Guest
Och när det gäller uttalandet om forumiterna det är "fokus" på -- vad menas med det? Ge ett exempel, tack.
Ja nu skrev jag mitt under ett Task Force [CoH] så det kom inte riktigt fram vad jag hade tänkt...

Men saken är den att rollspel.nu har förlorat många aktiva medlemmar, personer som sporadiskt kickade in och skrev en tråd då och då. Forumet idag består av en handfull tjejer och killar som skriver MASSOR istället och många av dessa är Moderatorer [Mer om det nedan]. Därför känns det smalt. Det är kanske ett medvetet drag av redaktionen, men jag tycker det är skittrist. Jag menar, ett RPG forum som påstår sig vara sveriges största, att det forumet har så lite n00bs som kickar in och ställer enkla frågor om rollspel tycker jag är märkligt. Samtidigt kan trådar om narrativism, samberättande, rollspelsteorier fylla forumet om och om igen, av samma människor om och om igen... Missförstå mig inte här, jag gillar dessa trådar och rollspel.nu har varit the shit gällande rollspelsteorier och jag personligen har tagit till mig mycket av dessa, vilket i sin tur inneburit att jag förändrat mitt spelande, till det bättre. Men återigen det känns smalt, eller smalare. Jag menar jag har varit här sen 98, under annat namn och forumet har förändrats, attityderna, stilen och riktlinjerna likaså.

Angående Moderatorer: Det är något jag aldrig gillat, jag fattar att man givetvis som moderator ska få skriva i en tråd, och vi har haft denna disskussion tidigare, men det känns märkligt ibland när en tråd fylls ut av stor del av moderatorer, något större del av dagligen återkommande besökarna och så ett fåtal andra. Plötsligt kastar man sig in i tråden och ibland händer det att det ballar ur, vad händer då? Jo, man får PM från olika moderatorer, med olika argument om vad som hänt och vilka olika åtgärder man har vidtagit. Vem ska man vända sig till då? Vi kan väl lika gärna ha en Moderator som de olika personera kan logga in bakom. Den kan heta: Kapten Linköping. :gremsmile:

Men det är en helt annat disskussion iofs. Jag har en uppfattning om hur chefskapet här ska se ut, och så som jag önskar hur saker ska vara är inte dagens verklighet, vilket jag respekterar, så inget tjafs om detta.

Allt detta har iofs inte så mycket med den nya förändringen att göra, men jag var väl kanske tvungen att föklara mig.

Slutligen: Att vissa forum försvunnit är pisstråkigt. D20 forumet var ett av få forum där man kunde ställa enkla reglefrågor och få snabba och enkla svar. Att det nu försvunnit och att D20 trådarna nu kommer att drunkna under RPG forumet är enligt mig tråkigt. Framförallt nu när D&D 4.0 är på gång och nu när Conan SE har kommit. Samma sak med Mutant. Vissligen har vi Mutant.nu och JAB´s mycket trevliga forum, men dock så finns det mer Mutant än bara Mutant:UA. Låt det vara kvar, det fyller sin funktion.

Nåväl, jag är ju inte särskilt aktiv medlem, jag tittar in dagligen, men skriver väldigt lite, så jag ska väl inte gnälla [det brukar oftast låt så]. Så jag önskar den nya redaktionen lycka till och så hoppas jag att vi får ett bra och trevligt forumklimat.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Jo, en fråga till

Ingen aning. Forumet är så nytt att vi får utforma riktlinjerna tillsammans. Så länge folk är glada och kreativa passar nog det mesta in där. :gremsmile:


/Dimfrost
 
Top