Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 4 - Samlings-DVDn

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag tror visserligen också att LJSL ljuger ihop något för att få stanna kvar, men såhär:

1. Det är R4 nu, och varför har du inte outat innan?
2. Var är smulorna?
3. Vad har du haft för plan i alla de andra rundorna om du skulle åka ut? För:

Om en sådan förmåga skulle fungera måste du skicka in ett nattmord varje natt ifall ulvarna/vigilantes/Treutiger skulle råka ta ut dig. Är du bybo är det din förbannade plikt att göra så utifall du ryker. Det jag vill veta med fråga 3 är alltså vilka namn du har skickat in för tidigare rundor, och varför du har valt just dem. Det här må du svara på om du är bybo LJSL.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Anth: Det betyder att jag bad om att bli utbytt men är med tills en ersättare kan hittas. Varför skulle jag som bybo göra ngt för att bli autodiskad, det vore bara korkat. Det är svårt att ha med inaktiva på slutet just för att mindre material att bedöma = svårare med en korrekt bedömning. Självklart kommer jag och de som inte skrivigt mkt vara klar till slutet om vi inte hängs. Vilket är dåligt.
Jag är inte den som skriver mkt i vanliga fall men med datorbekymmerna så blev jag rätt frustrerad. Och jag visste att jag skulle behöva försvara mig förr eller senare och såg framför mig hur jag försökte försvara mig / bygga fall citera osv på mob och jag visste att det inte skulle bli bra.Därför ansökte jag om att bli utbytt.

Jag kan se vinster med att döda både någon inaktiv eller Recca. Jag vill inte dö förstås. Recca kommer alltid vara ett frågetecken så länge hon är kvar. Men de inaktiva är detsamma .
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Och en grej till:

Varför jag fortfarande är skeptisk mot Recca är för att hon har claimat någonting som måste bekräftas. Vi har redan en grön halvmiller, och den rollen har alltid varit mer fresh än Reccas. Om det är så att Recca är ulv så kan det innebära att en av ulvarna sias grön. Det här kan iofs vara fallet även med Recca som grön, men att ha tre roller som förstör för siaren känns som en för mycket. Om det är så att Recca är ärlig kan vi förmodligen utesluta att det finns ulvmillrar. Därför, och för att en ulv aldrig ska få komma levande ur en millerclaim, måste vi ha ut Recca. Är LJSL bybo så är ett utröstande av honom det absolut bästa vi kan göra. Ja, det finns andra som scummar mer än vad Recca gör, men ett millerclaim får hon inte komma undan med. Förstår inte varför ni andra har släppt henne när det visade sig att Hastfer var grön. Hennes outning var kass från början dessutom. Visst kan det vara som hon säger, att det finns både en halvmiller och en vanlig miller, men risken att hon är ulv är för stor. Och som sagt säger det även någonting mer om de gröna namnen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Min spekulation rörde egentligen bara röstläget senast.
Men Vimes verkar ha en poäng i att ulvar inte vill rösta ut bybor (fast det i det här fallet nog mer handlade om att rädda LJS, men okejdå, det kanske inte var så jämnt mellan kandidaterna som jag minns det.

Hursomhelst, det här är min lista:

LJS – ut, jag kommer inte flytta min röst

Återstår:

xyas: det är tydligen bara jag som stör mig på att han "dök upp lägligt" i andra rundan, där han höll på att auto-diskas. Dessutom, om vi följer Vimes princip så röstade han på ulv-LJS när det såg ut som att hastfer skulle röstas ut.

anth: tagit över Shaithans (förmodat knepiga) roll. Litet deltagande och förvarnar om att det ska fortsäta så.

Ruga/Pix: Var är dem? Komemr någon av dessa auto-disks ikväll? Finns den risken?

(Trasapa): svagt grön, men har varit frånvarande också
(Recca): svagt grön, skulle nog inte outa miller som ulv ändå.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
Röst: LJSLarsson

Helt klart den mest misstänkte just nu. Men sen är ju inaktiva-klungan klart intressantast.

I övrigt så tänker jag att om Larsson nu mot förmodan är en bybo med den Hunter-förmågan så bör det mest vettiga vara att ta bort den sista millern. Tar inte bort mina siaralternativ, plus att vi inte riskerar ett "tänk om"-scenario senare, där det står mellan Recca-bybon och en eventuell bybo.. Eller Recca-ulven och en ev bybo...

Eller vad tycker ni?
För min del tjänar det inget till att diskutera vem Larsson ska köra sin kraft på för när han outade den så kändes det helt uppenbart att han var ulv. Jag var hyfsat osäker innan den förmågeoutningen, så inte precis bästa taktiken av ulv-Lasse när det gäller mig.

Så om han har förmågan eller ej spelar ingen roll, Larsson och ulvarna har skapat en snackis i byn som upptar vår uppmärksamhet när vi borde jaga kvarvarande ulvar, det är vad jag tror.

____________________

Mukwa said:
2/16

Att spekulera kring nattmorden ger sällan någonting. Ditt resonemang att jag är ulv bygger på att du vet att ulvarna skulle ha tagit ut mig om jag var bybo. Det är inte alls säkert. Egentligen är det inte så troligt att jag är det gröna namn som byn får genom väktaren, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att vi får ett grönt namn. Visst kan det mycket väl vara som du säger att det är Brynolf som är det gröna namnet, och då förlorar vi ju en grön spelare på planen.
Fast grejen är att vi inte kan utgå från att du är grön och det ÄR ju viktigt att komma ihåg nu när rundorna börjar tryta allt mer.

Mukwa said:
Varför ulvarna ville ha ut Brynolf i R1:
1. Han är en erkänt skicklig spelare. Enligt mig är det han och KK som slåss om förstaplatsen över wrnus bästa spelare.
2. Han låg lågt och kan ha signalerat powerroll
3. Han låg lågt och ulvarna ville ta ut någon som byn inte fått någon användning av
4. Ulvarna skjuter random och lotten föll på Brynolf
5. Brynolf hade sniffat upp en ulv
6. Brynolf var på fel spår och drevade mot bybor, och därför är det bra att ge honom en grön stämpel
7. Något annat

Att spekulera i varför ulvarna dödar vem är helt meningslöst. Det går aldrig att dra några slutsatser kring det (om det inte rör sig om att plocka powerroller då), för det finns för många tänkbara resonemang. Vi fångar inga ulvar på det (det har mig veterligen aldrig hänt, och jag tror inte att det kommer hända heller), och vi får ingen information utifrån sådana analyser.
När jag läste detta först tänkte jag "men va fan säger karln?"
En analys av nattmordet ger INGET? Varför inte?

Och grejen är att i R1 blir Mukwa grön av att nattmordet inte inträffar, det är jag den förste att mena i R1. I R4 blir han ju helt grönad för att Rasmus träder fram och berättar att han skyddade Mukwa i R1.

Alltså, han är ju grön på de flesta listor men om Mukwa är ulv (vilket egentligen inte motsägs av väktandet OM BRYNOLF VAR BULLETPROOF) så är ju nattmordet på Brynolf istället. Rasmus skyddar Mukwa men ulvarna anföll Brynolf i R1, varför? För att Mukwa är ulv och han inte vill riskera att Larsson eller Vimes blir skyddad i R1, så då anfaller de någon som är mer otippad för nattmordet/väktandet istället och eftersom Brynolf tog första träffen så skjuter de på honom igen i R2 eftersom i R2 träder ju siaren fram och ulvarna utgår från att siaren kommer bli väktad nu.

Och Mukwa ger ju oss ett antal skäl till att Brynolf skulle kunna vara hans target för det första nattmordet. Är det så jäkla otroligt att det finns en bulletproof i byn när ulvarna uppenbarligen har ett gäng fördelar (existensen av millers, alibiroller)?

Jag försöker inte säga att Mukwa är röd, absolut inte. Jag tycker att Mukwa ger ett byboigt intryck, han är också drivande i byn vilket är svårt att emulera som ulv (dock så har Mukwa och Konrad Konvalj båda visat att de kan vara drivande som ulvar). Däremot får han inte stå som grön eftersom Mukwa är en erkänt sneaky werewolf och har vi haft otur och Brynolf tog första smällen så kan Mukwa glida på det under radarn genom hela spelet som i Maffialiret.

Med andra ord: Avskriv itne Mukwa från era ulvlistor som omöjlig ulvkandidat.

Med det sagt; av de spelare som inte är siade gröna eller är väktare så är Mukwa helt klart den grönaste.

___________________

UP-lista (dessa är samtliga alternativ)
Larsson
Ulvigast på banan. Tänker inte ange varför för det är uppenbart i det här skedet av spelet.

Mukwa
Grönast av alla möjliga ulvar, ingen jag tänker rösta på, men absolut ingen vi får glömma.

Pix
Här finns faktiskt en del grejer man kan analysera för hen skriver en del inlägg med faktiskt innehåll. Pix är en av de personer jag helst skulle kika på om jag hade tid i helgen.

Xyas
Xyas är en jäkligt illmarig spelare. Skriver lite, följer med strömmen, säger ganska byboiga saker när saker väl sägs. Den enda rödpingen xyas får är att han inte fått igång ulvnosen. Xyas hade för något år eller två sedan en berömd ulvsniffarnos, han gick på magkänsla och knep ulvar till höger och vänster. Det är ju en jäkligt svår grej att emulera om en är ulv, så det finns absolut anledning att misstänka Xyas. Han får en orange färg.

Anth
Det är alltid svårt med spelare som kommer in som ersättare till någon annan. Anth har spelat konsekvent med hur han spelat förr, tycker jag. Dock så har jag alltid varit ganska dålig på att plocka upp scumtells på Anth. Så ingen färg på Anth.

Ruga
Tycker det är svårt att analysera spelare som dels skriver så lite och dels motiverar så dåligt. Hon är en sån spelare som "går på magkänsla" och det blir ju inte så mycket att hugga tag i då. Sen så har hon alltså uppgett att hon inte har tid att spela nu så för mig finns hon lite i limbo. Kan vara ulv, kan vara bybo.

Trasapa
Trasapa är mitt stora frågetecken, här finns en hel del att gräva på. Jag gillar Apan i det här spelet, men det har inte alltid varit så. Han är den spelare som jag har hamnat mest i bråk med i varulvsspelshistorien på WRNU. Grejen är att bägge gångerna vi bråkat så har jag varit varulv. Nu är han liksom jäkligt mys med mig och då tänker jag ju att det kanske beror på att jag är bybo eller att han är ulv.

________________

Angående Larssons fråga: Vem bör han nattdöda när han dör?

Jag tycker inte att han ska nattdöda någon eftersom nattdödar, det gör ulvarna. Är han grön så borde han inte ha en mördarkraft och är han ulv så borde han ju absolut inte nattdöda någon, heller - kan vi inte bara kramas istället? :gremsmile:

Men,
Det är nu 12 spelare kvar varav 3 är ulvar (med största sannolikhet).

Om vi failar på nästa hängning och ulvarna tar en bybo så blir det 10 spelare varav 3 ulvar.
R5: Fail = 8 spelare, 3 ulvar
R6: Fail = 6 spelare, 3 ulvar. GAME OVER.

Vi kan faila 2 rundor i rad. Om Larsson tar ut en person så betyder det ingenting för våra odds att vinna/förlora som bybor, men potentiellt kan Larsson pricka en ulv och därmed öka våra antal rundor med möjliga FAIL till 3 innan det blir game over. Alltså bör Larsson, skjuta på en spelare när han dör.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Och en grej till:

Varför jag fortfarande är skeptisk mot Recca är för att hon har claimat någonting som måste bekräftas. Vi har redan en grön halvmiller, och den rollen har alltid varit mer fresh än Reccas. Om det är så att Recca är ulv så kan det innebära att en av ulvarna sias grön. Det här kan iofs vara fallet även med Recca som grön, men att ha tre roller som förstör för siaren känns som en för mycket. Om det är så att Recca är ärlig kan vi förmodligen utesluta att det finns ulvmillrar. Därför, och för att en ulv aldrig ska få komma levande ur en millerclaim, måste vi ha ut Recca. Är LJSL bybo så är ett utröstande av honom det absolut bästa vi kan göra. Ja, det finns andra som scummar mer än vad Recca gör, men ett millerclaim får hon inte komma undan med. Förstår inte varför ni andra har släppt henne när det visade sig att Hastfer var grön. Hennes outning var kass från början dessutom. Visst kan det vara som hon säger, att det finns både en halvmiller och en vanlig miller, men risken att hon är ulv är för stor. Och som sagt säger det även någonting mer om de gröna namnen.
Enligt Larsson finns det ju ett gratis nattmord så med denna logik är det ju bara att sätta det på mig. Ärligt talat finns det så många gröna bybor i byn redan i nuläget och vi har en udda runda tillgodo.

Det enda som skulle motsäga ett nattmord på mig är om vi tror att RasmusL kan lyckas med ett väktande till, har vi skjutit ned en bybo då så kommer vi förlorat en runda som RasmusL tjänar in åt oss.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Sitter och skumläser tråden medans jag kör, men nu hoppade jag i baksätet så nu kan jag luska lite noggrannare.

Så rasmus är väktare? Japp det är ett frågetecken där eftersom jag inte alls är övertygad. Den där järva gamblingen kläckte jag tidigare som idé så den kan ha snappats upp. Visst det förklarar varför inga nattmord skett och varför han höll mukwa som grön. Men jag kommer inte stryka honom från misstankarna.

Sen har vi en till outning. Hur tänkte ulvarna här Larsson? Det var väl ingen bra lögn eftersom det autohänger dig på fläck.

Sen vill jag absolut veta, precis som mukwa frågar, vilka bybor har du valt ut i tidigare rundor?

Recca, jag har absolut känt mig mycket mysigare mot dig det här spelet. Jag hoppas det beror på att min magkänsla har rätt och inte för att jag blivit skrämd från att ta konflikt med dig med risk att jag sabbar spelet.

Kul att mukwa är tillbaka, och med råge. Är du ulv?

Btw, bra siande! Skönt att kunna släppa vimes, det känns bra med en grönad vimes i byn. Synd att karln drar med love boat och söker kärlek den runda som jag faktiskt kunde lita på vad han skriver.

Jag ser även att jag ligger kvar på mångas listor men fortfarande ingen som tagit tag i att bygga ett case mot mig. (nej rasmus och hastfer räknas inte).
Kan ni vara snäll och kolla upp mig, bör gå fort, så att jag kan slippa vara på era listor. Då kan vi hänga ulvar istället.

På tal om ulvar, Larsson, när du åker så kan du ta med xyas. Då skiljs vi ändå som vänner även om du är luden.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Achtung! Krankenhaus! Wunderbaum!

Jag spelar rollspel i kväll och kommer troligen inte hem förrän 23 för att starta nästa runda. Denna runda tar därför slut 23.00 i kväll.

Kom ihåg att skicka PM, flaskpost och dylikt till mig de som känner att det är coolt och/eller nödvändigt.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Recca said:
Med andra ord: Avskriv itne Mukwa från era ulvlistor som omöjlig ulvkandidat.

Med det sagt; av de spelare som inte är siade gröna eller är väktare så är Mukwa helt klart den grönaste.
Tack och bock, men det känns suspekt att du ödslar tid på mig om jag är grön i din bok.

Recca said:
När jag läste detta först tänkte jag "men va fan säger karln?"
En analys av nattmordet ger INGET? Varför inte?
Därför att det bara är en massa dubbeltänk som aldrig leder till någonting. Med min punktlista över rimliga orsaker till varför Brynolf nattdödades framgår det att det finns en mängd olika anledningar för ulvarna att ta ut Brynolf, och därför kan vi inte säga ett endaste litet dugg om varför han dog. Men framförallt - hur troligt är det att Brynolf, efter att ha överlevt en runda (dvs R1) valt att inte gå ut med bulletproof som bara fungerar en gång? Det är sisådär 0% chans skulle jag hävda. Att byn ens har tillgång till en bullet proof och en väktare är också 0% chans eftersom byn torde vara nerfad (genom en eller två millers) och inte buffad. Byn vinner alltid här, det har varit så länge och få har brutit det mönstret. Skulle det då vara logiskt att ge byn fler fördelar än den behöver? Nä. 0% chans.

Varför tog inte ulvarna ut mig i R2 då? Det är någonting jag skulle vilja ha svar på efter det här spelet (om inte LJSL vill ge mig den infon på en gång).

Om ulvarna nattdödade Brynolf i R1 och den riktiga väktaren (som måste vara någon annan än Brynolf, för han hade spillt sina bönor i R2 om så var fallet) lyckades skydda honom, så innebär det att antingen Max Raven eller Hastfer skulle vara väktare. Raven hade outat när han var på väg ut (för han var på väg ut, även om det var Recca som skulle ha rykt) och Hastfer hade gjort likadant. Därför borde ditt resonemang vara helt avskrivet nu. RasmusL kan fortfarande vara ulv, men det ska mycket till för att han ska vara det:
1. Ulvarna har fått info om att det inte finns någon väktare (inte helt omöjligt, även om jag håller det osannolikt)
2. Ulvarna väljer att inte nattdöda i R1 (högst osannolikt)
3. RasmusL börjar redan i R1,5 att rollspela rollen som byboväktare (han har själv visat hur han har tänkt utifrån sin roll med sina korta och uppkäftiga kommentarer i R1, och i R2 visar han hela byn att det var mig han skyddade. Jag såg det redan då och sedan dess har han varit antingen väktare eller ulv för mig).
4. Eftersom jag vet att jag är bybo: Ulvarna väljer att gröna mig av alla tänkbara ulvkompisar de har. Det är ju bara dumt i ett sådant här scenario.
5. Ulvarna slår på stort och väljer att inte nattdöda någon i R3 också, for the funz of it. Det här skulle isåfall innebära att både !Paxen och RasmusL är ulvar ihop, och det är fett otroligt skulle jag vilja påstå, eftersom ulvarna definitivt inte har info om båda powerrollerna, och för att spara en siare i spel är det näst dummaste en ulv kan göra (det dummaste är att spara väktaren).
6. RasmusL grönar !Paxen, som är vår siare och inte någonstans på denna jord kan vara i ett ulvalag med RasmusL, vilket innebär att en ulv skulle gröna både vår siare som vi inte helt kan vara säkra på förrän siaren blir konfirmerad, och som för med sig fler gröna namn till byn. Det här är fett långsökt. Det är fett långsökt även om en ulv skulle vara miller.

Vad jag försöker säga här är alltså att jag och RasmusL inte är ulvar ihop, och därför är ingen av oss det. Och eftersom RasmusL är the real deal så har vi ett kvitto på !Paxen (som f ö mer eller mindre inte behöver något kvitto).

MEN - Vi har inte ett hundraprocentigt kvitto på grönsiade. Vi vet att !Paxys siande funkar eftersom han bevisade det med hjälp av KK, men jag tror inte att det är omöjligt att en ulv är miller. Är Recca ulv skulle mina misstankar mot först och främst Vimes och sedan Basse gå upp med sisådär 300%. Genom att bekräfta en roll som ändå måste ryka stillar vi ulvmillergrejen en aning.

Vilka rundor blev Hastfer siad röd? De rundorna blir förmodligen en halvmillerulv siad grön. Stämmer de rundorna överens med !Paxens siande av Vimes eller Basse? Hjälp min noja här nu.
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Den här rundan har bara skitit sig. Sorry. Först skrev jag ett långt inlägg, som försvann när firefox chrasha. Ragequit liksom. Sen igår så började jag leta igenom varenda post av alla icke gröna som är kvar och hittar nada i runda ett, kollapsar vid 10 tiden vaknar idag och ser att det bara var löjliga små anteckningar. Urgh. Jag tänker kanske göra en djuanalys av kk istället för att se om det är någon han undivker att prata om eller dylikt.
Men nu ska vi bättra oss.

Jag tror att vi ska vänta med att döda larsson tills vi har en trolig kandidat för honom att jaga ut.

Vad jag tycker om folk.
Xyas läser väll fortfarande ikapp vad jag förstått. Han misstänker inte recca alls. För att hon röstar på sig själv, och det inte är ovanligt att hon gör det?
Anth verkar ganska chill, och jag tvivlar å att dragonborn skule slänga iväg sin första varulvsroll, det är ju trots allt att vara varulv som är roligast, det här bybo paranoian tröttnar man snabbt på :C.
LJSL verkar grönare, och man kan tolka honom som en extra röst, om han nu har sin coola förmåga, vilket jag inte tvivlar på.
Trasapa startade först dtf saken. Sen flummar han om sitt lag. Svarar inte stackars hastfers fråga i R1 (han hadde upenbarlign inte koll på discospelet). Verkar tidigt vara 100 på att det inte finns fluffsiare. Väntar på vad byn säger om recca. Behöver inget case mot Hastfer, för det fixar han själv? bara från runda 1/2 och det känns lite skumt.
Nu sitter mukva och pratar strunt ser jag. paxen och rasmus KAN vara ulvar. Och har då offrat k.k. vilket ingen någonsinn skulle ha trott.
Vad jag försöker säga här är alltså att jag och RasmusL inte är ulvar ihop, och därför är ingen av oss det. Och eftersom RasmusL är the real deal så har vi ett kvitto på !Paxen (som f ö mer eller mindre inte behöver något kvitto).
Jaha, det är ju nått du kan anta. Men jag ka verkligen inte se hur du tänker. Det är ren goja i mna ögon. Sen har du med:
4. Eftersom jag vet att jag är bybo: Ulvarna väljer att gröna mig av alla tänkbara ulvkompisar de har. Det är ju bara dumt i ett sådant här scenario.
Och eftersom vi inte med 100% säkerhet vet det så blir hela argumentet brus. Jag tror dock inte rasmus ÄR röd, vilket i sin tur antagligen grönar dig.
Men seriusly guys. Att lägga fram argument som är baserade på att ni är gröna funkar inte. Det är en tankgång DU kan ha, själklart, men det håller inte i något form att case, utan ska bara användas i era tankegångar.
Röst: Trasapa
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Pix - Läs mitt inlägg igen. Punkt fyra är en av flera punkter. Läs om och inse att jag har rätt.

Sedan ska du inte alls analysera KK (eller ja, det får du förstås göra), men du ska producera text kring de andra, hur kort den än må vara. Vem ska ut? Du vill ju inte rösta ut LJSL uppenbarligen, och det sticker ju ut en del med tanke på att alla andra tycks vilja det.

Så:
Det du ska göra är att skriva en ulvlista utifrån de som är kvar i spel. Presentera ett case mot någon om du inte vill vara med och rösta ut LJSL. Om du vill att vi har kvar LJSL tills byn bestämt vem han ska jaga ut så föreslår jag att du droppar namnet på den spelare som du tycker att vi ska ta ut. Du har till kl 23 på dig. Du är skyldig byn det här om du är bybo.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Recca said:
När jag läste detta först tänkte jag "men va fan säger karln?"
En analys av nattmordet ger INGET? Varför inte?
Därför att det bara är en massa dubbeltänk som aldrig leder till någonting. Med min punktlista över rimliga orsaker till varför Brynolf nattdödades framgår det att det finns en mängd olika anledningar för ulvarna att ta ut Brynolf, och därför kan vi inte säga ett endaste litet dugg om varför han dog. Men framförallt - hur troligt är det att Brynolf, efter att ha överlevt en runda (dvs R1) valt att inte gå ut med bulletproof som bara fungerar en gång? Det är sisådär 0% chans skulle jag hävda. Att byn ens har tillgång till en bullet proof och en väktare är också 0% chans eftersom byn torde vara nerfad (genom en eller två millers) och inte buffad. Byn vinner alltid här, det har varit så länge och få har brutit det mönstret. Skulle det då vara logiskt att ge byn fler fördelar än den behöver? Nä. 0% chans.
Om Brynolf var Bulletproof så är det noll procents chans att han gick ut med det i R2


Det är ju självklart att han inte går ut med Bulletproof! Brynolf kan ju inte veta att nattmordet är riktat mot honom, om han går ut med Bulletproof så kommer ju ulvarna aldrig någonsin sikta på honom med nattmordet och om det då var väktaren som räddade någon i R1 så kommer Brynolfs bulletproof att vara outnyttjad.

Fattar inte hur du kan missa den enkla logiken, Mukwa. Seriöst.

Helt ärligt så förstår jag inte hur du kan föra de resonemang du gör just nu, Mukwa. Du lägger fram det som att det är 0% chans att det finns både en bullet proof och en väktare för att byn är nerfad med en eller två millers. Det är ju feltänk. Om byn är nerfad med miller så ÖKAR ju chansen att byn också är BUFFAD, inte tvärtom. Det är som att du tänker; "men två millers gör ju att byn är nerfad och om byn är nerfad så kan den ju inte ha några powerroller" vilket är helt idiotiskt. Enligt den logiken borde existensen av millers betyda att Paxen är en ulv.

Mukwa said:
Varför tog inte ulvarna ut mig i R2 då? Det är någonting jag skulle vilja ha svar på efter det här spelet (om inte LJSL vill ge mig den infon på en gång).
Asso, this. Jag är fan inte helt övertygad om att Larsson är ulven längre. Och okay, jag kanske är i affekt när jag vill anklaga dig för ulveri, Mukwa för att du borde vara smartare än så här och det stör mig att du inte är det - men det är ju inte automatiskt rödande att du är dålig just nu.

Hela ditt nästföljande argument om att du är garanterat grön stämmer ju liksom inte eftersom du bygger det på att en bulletproof skulle gå ut som bulletproof bara för att någon inte dog en runda. "Hallå, hej! byn jag är bulletproof eftersom ingen dog den här rundan! Hej hej. Skjut inte på mig nu va."
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Tills jag tagit beslut om ifall Recca skall diskas eller inte på grund av inläggslängden så har Recca inläggsstopp och röststopp i speltråden.

Jag kommer att annonsera mitt beslut när nästa runda startar.
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
NU är du fan korkad mukwa. jag poängterar ut att ett steg i ditt resonemang inte säger oss något. Du säger, ja fast det är ju bara ett steg, så whatevs! Den enda punkten som omnämner dig. Sen kommer du fram till en slutsats som innefattar att vi ska tro att du är grön. "Om mukwa är grön, så är mukwa grön" No shit.
Sen drar du fram en möjlig händelsekedja, säger att den är otrolig, och för att citera dig: "Det här är fett långsökt." och "Vad jag försöker säga här är alltså att jag och RasmusL inte är ulvar ihop, och därför är ingen av oss det." Så allt det där blir blaj om jag säger en troligare kedja. Bara för att en tankegång känns otrolig så kan det finnas en tankegång som är troli, och man kan inte säga att nej, stämmer inte, för om man tänker så här känns det otroligt.
Ditt resonemang är alltså: Undelater gillar antagligen inte hajfenor. Därför är hajfenor inte goda, och det är inte sylt heller. (sylten är att du inte är en ulv om rasmus inte är det)
Du kan direkt se hur dumt jag tycker du tänker.

1. Ulvarna vet väktarens fluff, ser att raven var denna och raven outar inte för att han inte var i farozonen i slutet ( #884670 - 17/10/13 09:35) 20 minuter kvar, delad två efter recca med två röster. Eller att dom vet att väktaren inte finns. Eller så vet dom nada. Steg 1 behövs bara för att bevisa att paxen/rasmus är ulv.
2. Ulvarna nattmördar inte. Varför? a) För att väktaren kanske skyddar sig själv, det är ganska troligt, right? Då kommer han gå ut med att han är väktare, för annars kommer dom döda honom runda2 och kan claima rollen. (förutsatt att han inte kan vakta sig själv två gånger i rad) b) För att dom kanske hoppas att väkaren går ut och grönar ulv-vem det nu är som skulle kunna vinna spelet åt dom. Och vår super awesome väktare går som du själv säger ut med en massiv hint om att just mukwa siats. Nu behöver bara mukva vara inaktiv en smula och sen när väktaren går ut med att mukva är grönt är spelet in the bag nästintill.
3. Rasmus går som sag ut och hintar om en grön mukva, alternativt ulvarna får reda på att mukva går att döda. Men mukva dör inte. Why?
4. Ulvarna skrattar inbördes. både 3 o 4 i din lista är worthless shit.
5. Ulvarna försöker döda paxen om nu rasmus är väktare. Vilket tyder, som mukwa säger, att paxen och rasmus är i samma båt. Annars är ulvarna 100 på att dom kommer vinna.
6. Rasmus grönar paxen. Vilket som sagt troligtvis betyder att paxen är bybo. Men det säger inte någonting om rasmus.

Alltså. Ulvarna röstar inte ut någon första rundan, för att dra ut väktaren, som dom gissar på väktar sig själv. Mukwa är öppen, men är en ulv så dom tar inte det uppenbara målet, och dom tror paxen kommer väktas den rundan. Sen väktas paxen på riktigt rundan efter.

Det är ju inte alls långsökt, och grönar inte dig alls.
Och stämmer även om ni tror jag är röd som en lada i småland. And thats the diffrence between logic and pooping on a paper.

Det du ska göra är att skriva en ulvlista utifrån de som är kvar i spel.
Vill inte vara ett a-hål men
Mukwa - Läs mitt inlägg igen.
Xyas läser väll fortfarande ikapp vad jag förstått. Han misstänker inte recca alls. För att hon röstar på sig själv, och det inte är ovanligt att hon gör det?
Anth verkar ganska chill, och jag tvivlar å att dragonborn skule slänga iväg sin första varulvsroll, det är ju trots allt att vara varulv som är roligast, det här bybo paranoian tröttnar man snabbt på :C.
LJSL verkar grönare, och man kan tolka honom som en extra röst, om han nu har sin coola förmåga, vilket jag inte tvivlar på.
Trasapa startade först dtf saken. Sen flummar han om sitt lag. Svarar inte stackars hastfers fråga i R1 (han hadde upenbarlign inte koll på discospelet). Verkar tidigt vara 100 på att det inte finns fluffsiare. Väntar på vad byn säger om recca. Behöver inget case mot Hastfer, för det fixar han själv? bara från runda 1/2 och det känns lite skumt.
Sant att jag glömt recca här (och jag skyller på mitt förlorade inlägg), men det är henne jag håller rödast, förutom trasapa då förstås.
Och dej... Tack för ögonöppnandet.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Wow kul! Äntligen något som jag faktiskt känner att jag kan bemöta. (förutom den delen där jag antar att pryl/sysselsättning är skräp för det har jag förklarat redan).

Men ok vi tar det igen med mitt första (uppenbarligen korkade) antagande att pryl och sysselsättning inte skulle hjälpa oss i jakten på ulvar, som tydligen är en het punkt till rödning av mig.
Så här va, jag såg bara vad mitt eget PM visade och eftersom jag inte har någon speciell roll eller viktig info utan bara läste bybo, pilot och roomba dammsugare så antog jag att Emp hade skapat ett flufflöst spel där vi inte kunde jaga ulvar utifrån denna info.

Däremot så tänkte jag att vi var ju ett jämt antal spelare fördelade på ett jämt antal lag och att vi därför kunde jaga ulvarna med detta. Om vi fick några ulvar att outa tidigt och vi slutade med ett lag med 7 deltagare så skulle vi ju veta att det gömde sig ulvar där såklart. Här tänkte jag inte alls att ulvarna skulle ha alibin utan utgick helt ifrån discoliret där vi inte hade alibin som ulv, det tycker jag själv är lite grönande. Det visar ju att jag inte hade infon om alibin och därför inte utgick ifrån ett tankemönster jag borde ha haft som ulv med en alibi roll.

Sen mumlar jag i inlägg två. Jag är en sån som tänker medans jag skriver, det är sällan jag har ett färdigt manus när jag börjar skriva, jag kan helt enkelt starta med en tankegång och sedan skifta fokus medans jag skriver. Det är vad jag gör där, jag börjar troligen tänka i banorna att Emp kanske har skapat en symmetri i spelet där ulvarna har alibi för lag och att vi är jämt fördelade över alla lag, ulvar inräknade. Sen går jag igenom hur kass och intetsägande prylar och sysselsättning är(utifrån vad jag läst i mitt PM) och drar återigen slutsatsen att lag troligen är det vettigaste ändå.

Men jag förstår vad du menar med att jag sabbade för byn med mitt uttalande, att det gav ulvarna en idé om spelupplägget och att de hade haft lättare att ljuga om de inte hade haft alibin. Riktigt korkat av mig förstår jag nu när du lägger upp det så och inget jag faktiskt reflekterat över tidigare. Men rödande tycker jag inte, bara ogenomtänkt.

Jag stannar som du säger i min tankegång och ser bara till infon jag själv besitter och drar slutsatser för hela byn. Korkat absolut, men jag tycker det snarare tyder mer på att jag inte besitter mer info än den jag själv har fått.

DTF tog jag med i mitt första inlägg mest som ett skoj, jag tyckte absolut att introtexten talade för en DTF men jag var inte speciellt allvarlig i att jaga dessa. vilket jag tycker framkommer. När jag senare loggar in så ser jag att hela byn mer eller mindre spårat iväg i DTF mumbojumbo och tycker det är fullständigt värdelöst.

Miller grejen sen då.. Seriöst, det var väl inte bara jag som menade att vi skulle rösta ut en miller, oavsett färg? Jag tycker fortfarande att millers är förvirrande för byn(vi har ju fan fortfarande diskussioner om dem) och jag kan lätt offra dem vare sig jag ser dem som grön eller inte. Men jag tycker senare att du spelat upp dig och faktiskt bidrar till byn och vill därför inte ha ut dig enkom för den anledning längre.

Men,
Recca said:
Basically så bygger Trasan ett stort case mot Vimes. Jag tycker iofs inte att resonemangen är dåliga, men nu har vi ju facit och då är det lätt att läsa in ulv i det Trasan skriver.
/..
Trasan nytt inlägg i beefen med Vimes. Jag tycker det är lite grönpoäng att Trasapan ändå är så pass aggro här. Och att vi nu har facit på Vimes gör det ännu trovärdigare genom principen att ulvar gärna undviker att exponera sig i jakten på bybor.
Det här är bara ett citat emellan. Alltså först blir jag röd för att ha hoppat på en grön vimes sen byter jag till grön? wtf?
Klart som fan att det är grönande för min del att jag bygger case på en nu grönad Vimes. Men visst, jag är troligen så pass dålig som ulv att jag skulle göra det misstaget.

Siandet då. Jag ville sia Vimes eftersom jag ville ha en färg på honom. Vore det smart som ulv att först bygga case mot någon jag vet är grön och sedan pressa siaren att officiellt gröna honom? Här tycker jag inte att du tänkt klart Recca.

Att jag sen inte reagerade på att Basse ändå siades var för att jag var ändå glad för att vi fick ut en ulv och ett grönt namn. Den rundan började ju ändå rätt bra så jag glömde väl helt enkelt av att bråka om den detaljen.

Och jag tyckte verkligen att Vimes första "case" mot Larsson var fyllt av mummel, det står jag fortfarande för. Det var mycket meta snack och skit som man lätt kan simulera som ulv enligt mig. Detta har jag senare ändrat åsikt då Vimes faktiskt jobbat lite bättre senare.

Sen sätter jag Rasmus i det klar-röda skåpet. Helt tjocksäker på att karln är ulv och vill bara ha ut honom ur spel. Har även tidigare varit på honom med ulvanklagelser. Återigen, går man verkligen så hårt åt en grön bybo som ulv? En bybo som många redan hade på sin lista. En bybo som jag dessutom pressade siaren att sätta färg på. En bybo som troligen skulle ryka snart och sätta mig i skiten för att ha pressat ut en grön bybo. Återigen så kan jag ju såklart vara så pass korkad som ulv.

Så jättekul att du gjorde en koll av mig Recca men jag kan faktiskt inte riktigt se alla dessa röd-dingar som du tycks se. Det är mest saker som kan förklaras av förvirring, trångsynthet och ofärdigt tänk. Det tar jag absolut på mig, men ulvande? Nej.

Also mukwa, jag kommer med en analys av Anth
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
12/16

Om Brynolf var bulletproof, vilket brukligen fungerar en gång och inte två, och så även i detta fall om han var bulletproof eftersom han blev nattdödad rundan därpå så hade han givetvis gått ut med det i R2. 100% sannolikhet. Kanske inte så högt, eftersom det uppenbarligen finns spelare som inte verkar förstå vikten av att outa innan det är för sent. OM Brynolf hade en bulletproof och ett nattmord blev stoppat så kan det bero på två saker.

1. De sköt i Brynolfs skottsäkra väst
2. Väktaren har skyddat någon

Brynolf vet förstås inte vilket som är sant, men vad han vet, eller borde utgå från åtminstone, är att ulvarna kommer skjuta på samma person en gång till. Om det nu var så att de sköt mot Brynolf så måste han ju outa, annars förlorar byn infon om att det finns en bullet proof. Det andra skälet till att han skulle outa är att det är osannolikt att byn skulle ha tillgång till både en bulletproof och en väktare. Eftersom Brynolf är en bra spelare så utgår jag från att han hade outat bulletproof i R2.

Varför kan inte byn ha både bulletproof och väktare? För att byn redan är för bra som den är. Det här vet Empis, han är uppfostrad med att byn vinner även när byn är nerfad. Och två millerroller väger liksom inte upp det. Millerrollerna allena nerfar siaren och slowar byn. Allt annat blir en buff, och det rimliga antagandet är att Empis vill nerfa byn, men i ditt resonemang utgår du från att han vill boosta den. Om väktarrollen inte finns överhuvudtaget, fine. Då har byn blivit nerfad om vi istället har fått en bulletproof. Men som jag har skrivit så är det fett långsökt att RasmusL skulle vara ulv och samtidigt claima väktarrollen. Ulvarna måste isåfall ha fått info om att vi inte har någon väktare, och det tror jag ju inte är fallet, för DET hade varit för mycket nerf och för stor styrning av hur ulvarna ska spela spelet.

Recca said:
Hela ditt nästföljande argument om att du är garanterat grön stämmer ju liksom inte eftersom du bygger det på att en bulletproof skulle gå ut som bulletproof bara för att någon inte dog en runda. "Hallå, hej! byn jag är bulletproof eftersom ingen dog den här rundan! Hej hej. Skjut inte på mig nu va."
Det tragiska är att jag ser att du har läst mitt inlägg, och att du ändå inte lyckas förstå varför bulletproof måste outa i R2 när ett nattmord inte har ägt rum. Jag brukar få höra att jag skriver tydligt, men dig når jag sällan ut till.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
inlägg 6 (?), fortfarnde på telefon

Eftersom han inte verkar aktiv längre så kommer det nog bli xyas jag tar med mig i graven.

Kommentar på detta, xyas? Kommer du med något vettigt kan jag tänka mig att byta till en av de andra lågflygarna.
 
Top