Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 4 - Samlings-DVDn

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
4/16

Tack RasmusL! Sjukt bra att det är någon som annars varit rätt brun som kommer ut som väktare, det sparar oss massor med jobb (NEJ! Basse! Jag vet vad du tänker! Gör det inte! Jag vet vad du vill säga: att ulvarna vet att det inte finns någon väktare och att det här bara är en mäschterlig ulfvplan och att Rasmus nu sitter och drar i sina mustascher och skrattar diaboliskt. ... Det är jätteosannolikt!!!)

Vi gör såhär istället:
Potentiella ulvar (Paxen, Basenanji, Rasmus och Mukwa borttagna):
LJSLarsson
Pix
Recca
Ruga
anth
Trasapa
Vimes
Xyas

Välj nu. Vilka är det? Jag tror på Larsson och två osnyliga, anth och Ruga, kanske. Känns hur som helst som läge att verkligen kavla upp ärmarna och börja kolla på de som lågsniffat marken hela spelet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
5/16

LJSLarsson said:
Röst: Ingen
Ey, brorsan! Kom igen nu. OK att både Rasmus och Mukwa faller bort från dina "kolla upp"-alternativ. Men både jag och Trasapa är ju kvar, borde du inte rösta på någon av oss? Eller väntar du på att se vad övriga tycker? :gremwink:

(Ok, jag spammar lite, men eftersom jag inte kommer skriva något mer efter imorgon kl 1800 har jag råd att bränna inlägg.)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
RasmusL said:
#1

Ja, jag är väktaren.

R1: Mukwa
R2: anth (jag gamblade på att de inte skulle knäppa den outade siaren och gissade att de skulle plocka Mukwa. Jag valde att vakta någon som jag inte trodde att jag skulle behöva vakta i kommande runda. Mordet på Brynolf är förvirrande för mig, kan han vara bullet proof?
R3: !Paxen.

Jag gissar att mina dagar är räknade nu. Jag grönade Mukwa i R2 pga väktandet men om Brynolf var bullet proof... Hur som helst är mordet på Brynolf den felande länken här.

Nu ska det bli kul att leka chicken race med ulvarna, tar de mig i denna, nästa eller nästnästa :gremwink:

No time to play, åter ikväll!
Jag kan ju säga att jag inte är förvånad. I R2 när du förklarade att det uteblivna nattmordet tydde på att Larsson OCH Mukwa var gröna så fick jag känslan av att du hade rådbråkat dig själv kring vem du skulle väkta, nr 1 eller nr 2 av favoritkandidaterna till nattmordet.

Vidare, coolt att du gamblade på Anth av alla kandidater i R2. Valet får du ju gärna förklara, men jäkligt imponerande att du sparade siaren den rundan.

Då har vi inte nattmord varannan runda. Ytterligare en idiotisk Basse-teori motbevisad.

Noterar att Larssons enda svar på nyheten är röstbyte till ingen. Ska va ärlig, har inte kikat så noggrannt på Larsson utan bara följt hans och Vimes beef. Tycker Vimes har hittat en riktig scumtell på Larsson, dock.

Men jag tycker att det är problematiskt att vi har så många inaktiva eller semi-aktiva. Pix, Ruga, Xyas, Anth. Det borde gömma sig ulvar där. Kanske bara en, kanske så många som tre.

Trasapa ligger också i mitt potentiella röda fack. Men han spelar ju BRA OCKSÅ, från och till.

Mina möjliga ulvar är just nu: Inaktiva gänget + Larsson + Trasapa + Vimes. Här i klungan hittar vi våra ulvar.

Grejen är att vi har vänt på jäkligt många stenar förutom just i inaktiva gruppen, där har vi inte gjort så mycket för det går liksom inte att göra så mycket där. Byns vapen är tekniskt sätt röstning men i verkligheten handlar det om motiveringar och med inaktiva gänget så finns det inga bra motiveringar. Det värsta är att jag vet att xyas anser att det är en strategi att inte delta aktivt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vet att jag vill "para ihop" folk i röd-grönt, men jag vet också att det är fel att tänka så.

Vi hade Recca och Hastfer som millers och att en av dem borde vara röd.
Vi hade Recca vs. Vimes i första rundan och att en av dem borde vara röd.
Vi hade LJSLarsson vs. Vimes i senaste rundan och att en av dem borde vara röd.
Vi har Pix/Ruga/xyas som mindre aktiva och att en av dem borde vara röd.

Medan jag försöker sluta tänka fel har jag en fråga till er:
Även om jag spelat varulvsspel tidigare känner jag mig fortfarande värdelös på det.
Är alla överens om Mukwas och Vimes logik?
Finns det någon chans att Mukwa, !Paxen, RasmusL är ulvar?
Det är inte så att jag misstänker dem, men min paranoida hjärna behöver höra att alla är överens om att de inte är ulvar.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
anth said:
Jag vet att jag vill "para ihop" folk i röd-grönt, men jag vet också att det är fel att tänka så.

Vi hade Recca och Hastfer som millers och att en av dem borde vara röd.
Vi hade Recca vs. Vimes i första rundan och att en av dem borde vara röd.
Vi hade LJSLarsson vs. Vimes i senaste rundan och att en av dem borde vara röd.
Vi har Pix/Ruga/xyas som mindre aktiva och att en av dem borde vara röd.

Medan jag försöker sluta tänka fel har jag en fråga till er:
Även om jag spelat varulvsspel tidigare känner jag mig fortfarande värdelös på det.
Är alla överens om Mukwas och Vimes logik?
Finns det någon chans att Mukwa, !Paxen, RasmusL är ulvar?
Det är inte så att jag misstänker dem, men min paranoida hjärna behöver höra att alla är överens om att de inte är ulvar.
Det vore jävligt coolt, men nej. Är de ulvar så har Empiricus failat med spelupplägget.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Vimes said:
Tack RasmusL! Sjukt bra att det är någon som annars varit rätt brun som kommer ut som väktare, det sparar oss massor med jobb (NEJ! Basse! Jag vet vad du tänker! Gör det inte! Jag vet vad du vill säga: att ulvarna vet att det inte finns någon väktare och att det här bara är en mäschterlig ulfvplan och att Rasmus nu sitter och drar i sina mustascher och skrattar diaboliskt. ... Det är jätteosannolikt!!!)
Recca said:
Då har vi inte nattmord varannan runda. Ytterligare en idiotisk Basse-teori motbevisad.
Okejrå. Jag kommer aldrig fatta vilken av det här spelets logiker som är mer trolig än nån annan.

Jag gör som ni säger i fortsättningen, så…:

Röst: LJS
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag avslöjar vem jag siade ikväll och vad resultatet var, så får i princip alla en chans att reagera på utkomsten av förra rundan.

Fortsätt ge tankar kring vilka ni tycker bör sias (bland dom jag inte har siat tidigare, förstås.

Vi har bara en miller kvar, vilket är bra. Nu kör vi på scum tells och resultat från sianden (och väkterierna).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Basenanji said:
Okejrå. Jag kommer aldrig fatta vilken av det här spelets logiker som är mer trolig än nån annan.
Nä, såhär: det är klart att det är möjligt att vi har ett spelupplägg där det inte finns någon väktare. I Discospelet fanns det ingen väktare, till exempel. Detta bör verkar dock obalanserat (antagandet är alltså att spelet är designat med syftet att vara balanserat). Så det bör finnas någon buff för byn eller nerf för ulvarna i så fall. Det vi vet än så länge är att det finns millers i byn (en bekräftad) och att fluff-informationen inte verkar hjälpa oss att jaga ulvar. Båda dessa saker balanserar ju spelet åt ulvarnas fördel. Vad vi också vet är att vi har haft två rundor utan nattmord. Det är klart vi kan hävda att detta innebär att ulvarna bara kan nattmörda varannan natt, att de har ett begränsat antal nattmord eller någon sådan begränsning. Men det kräver också att ulvarna vet att det inte finns någon väktare i byn eller att Rasmus gör en riktig chansning. Det är inte det att det är omöjligt, bara det att det är en betydlgit mer tillkrånglad förklaring än att Rasmus faktiskt är grön och är väktare på riktigt. Ser vi till empirin verkar det ju vara den mest sannolika tolkningen. Men visst, det avancerade scenariot är inte omöjligt.

Men grejen är ju att vi ska basera vårat agerande på något. Och då duger det inte, tycker jag, att tillgripa osannolika scenarion. Vi borde agera utefter det mest sannolika. För börjar vi jaga även de osannolika scenariona, då kan vi väl lika gärna anta att Rasmus är grön, men att ulvarna ändå bara kan mörda varannan runda och att Rasmus faktiskt inte alls har lyckats väkta och att Mukwa är röd istället. Kanske är det till och med så att ulvarna vet att Max Raven egentligen var siaren och att du och !Paxen är ulvar egentligen. Och att det var därför ni röstade ut Hastfer, för att "bekräfta" siarens existens.

Och så vidare. Tillåter vi oss tro på osannolika saker kan vi ju komma på hur mycket grejer som helst. Men är det rimligt att agera på dem? Ju mer komplexa förklaringar vi måste använda oss av, desto fler möjliga scenarion har vi att agera på. Jag tycker det verkar omöjligt att spela på det sättet.

Mitt spelsätt kontras kanske av just de här avancerade ulvplanerna som händer en gång var tionde spel. Men jag tycker dels att jag har empirin med mig, och dessutom: även om ulvarna lyckas lura skjortan av byn vid något tillfälle så är det inte som att de vinner automatiskt för det. Kolla bara på Thibaultkoden där ulvarna lurade er att rösta ut BDG, det var ett sjukt snyggt stunt och för en gångs skull en riktig diabolisk ulvplan. Men ni vann ändå. Den här "diaboliska ulvplanen" är inte ett reellt hot, när det kommer till kritan, utan jag tror tvärt om att idéen om den är det mest farliga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
...visst visst. Men medge ändå att sannolikheten att spelets siare redan i runda 1 lyckas väkta siaren och att ulvarna prickar in siaren är rätt liten?

...och att det har hänt rätt sällan i våra varulvsspel?

Men for the love of god, den här gången så är det nog så ändå. Fantastiskt! :gremgrin:

---

Vem vill jag se siad, undrar !Paxen. Jag tycker att det är en bra fråga, för !Paxen har ju siat någon och för att det ska ge som mest feed-back behöver folk uttala sig.

Så om vi går på Vimes lista:

Potentiella ulvar (Paxen, Basenanji, Rasmus och Mukwa borttagna):
LJSLarsson
Pix
Recca
Ruga
anth
Trasapa
Vimes
Xyas


...och vi räknar antalet inlägg så har vare sig Ruga, Pix eller xyas sagt något hittills.

De borde vara bra kandidater för ett siande och deras tystnad nu ett tecken på att de är nervösa eller nåt.

---
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sitter på telefonen just nu, så det blir inte ett allt för långt inlägg.

Måste säga att det inte är lätt att argumentera mot Vimes. Allt han gör är att peka på allt jag säger, oavsett vad det är, och säger det är ulvigt. Tur att jag inte sa att jag dricker te, för då skulle Vimes komma med att alla vet att bybor föredrar kaffe.

Att jag tar bort rösten från Rasmus är inget konstigt. Och min ärliga orsak till att jag inte la en ny röst på en gång är för att jag inte byggt något nytt case. Jag var övertygad på att Hasse var röd och byggde min logik på det. Jag hade bevisligen fel och behöver därför tänka igenom spelet än gång till. Eftersom ja är bybo, och inte ulv, så kunde jag inte tidigt börja planera mina drag den här rundan eftersom jag inte visste på förhand att han skulle vara grön.

Jag kommer återkomma med min nya analys senare idag. Jag skall även titta på Vimes argumentation: att han har börjat ta till lögn oroar mig.

Och Recca, du säger att Vimes hittat en tell på mig? Kan du refera till vilken redan nu, så att vi vet tydligt vilka åsikter du har?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
...hrrrgnhh....

Men medge ändå att sannolikheten att...

spelets väktare redan i runda 1 lyckas identifiera och väkta siaren samtidigt som ulvarna prickar siaren

...är rätt liten?

Jag går och köper en lott nu. :gremgrin:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
...nä nu räcker det med fel och skit,

ja jag ser att Rasmus väktade Mukwa första rundan. Skit i sannolikheterna.

---

Äh, jag går och gömmer mig i didaktikböckerna. Det här spelet blir bara värre och värre. Kan man betala någon för att radera inlägg? :gremsuck:
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vimes said:
NEJ! Basse! Jag vet vad du tänker! Gör det inte! Jag vet vad du vill säga: att ulvarna vet att det inte finns någon väktare och att det här bara är en mäschterlig ulfvplan och att Rasmus nu sitter och drar i sina mustascher och skrattar diaboliskt. ... Det är jätteosannolikt!!!
Och om det nu var det långsökta scenariot att ulvarna endast kan nattmörda varannan natt, och utifrån det drar slutsatsen att det inte finns någon väktare och claimar den rollen, så lär det väl bli uppenbart i sinom tid. Med ett nattmord varannan runda har vi ju massor med rundor på oss.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
LJSLarsson said:
Måste säga att det inte är lätt att argumentera mot Vimes. Allt han gör är att peka på allt jag säger, oavsett vad det är, och säger det är ulvigt. Tur att jag inte sa att jag dricker te, för då skulle Vimes komma med att alla vet att bybor föredrar kaffe.
AHA! Du säger alltså att du väntar och ser vad bybor anser mest byboigt: att dricka te eller kaffe!?!?!?!?!?!?!?!???

:gremwink:

Nä, vet du Larsson. Det jag vill se från dig är ju inte att du försvarar dig mot mig egentligen. Jag vill se dig lösa den första uppgiften! Att du ger oss ett annat case. Ett case som är riktigt bra. Serverar du oss en ulv på ett övertygande sätt är jag den förste att flytta min röst! Du är ju en vass spelare, men i det här spelet har du bara röstat ut bybor på lösa grunder.

(PS. Jag dricker både te och kaffe, så du behöver inte oroa dig! DS.)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
RasmusL said:
#1

Ja, jag är väktaren.

R1: Mukwa
R2: anth (jag gamblade på att de inte skulle knäppa den outade siaren och gissade att de skulle plocka Mukwa. Jag valde att vakta någon som jag inte trodde att jag skulle behöva vakta i kommande runda. Mordet på Brynolf är förvirrande för mig, kan han vara bullet proof?
R3: !Paxen.

Jag gissar att mina dagar är räknade nu. Jag grönade Mukwa i R2 pga väktandet men om Brynolf var bullet proof... Hur som helst är mordet på Brynolf den felande länken här.

Nu ska det bli kul att leka chicken race med ulvarna, tar de mig i denna, nästa eller nästnästa :gremwink:

No time to play, åter ikväll!
Tack. Jag var ganska säker på att du var väktaren och att du hade skyddat mig. Du var fett tydlig med att jag var grön i R2 och du spelade aggressivt i R1 för att inte åka dit. Jag litar på dig. Det var antingen väktare eller ulv i min bok. Skönt.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
4/16

Basenanji
Brynolf
Hastfer
Konrad Kanyl
LJSLarsson
Max Raven
Mukwa
!Paxen
Pix
RasmusL
Recca
Ruga
Anth
Trasapa
Vimes
Xyas

LJSL, Pix, Recca, Ruga, Anth, Trasapa, Vimes, Xyas. Tre ulvar. Vi får ha fel två gånger. Ett grönt namn från !Paxy vore det bästa tänkbara scenariot. Har han ett rött är det inte lika bra. Jag gillar att !Paxen sparar på sitt namn, men vi måste få reda på det i god tid innan deadline.

Mina ulvar är: Anth och LJSL. Den tredje är svårare. Pix kan jag som sagt inte riktigt analysera, hon är för tystlåten. Xyas är likadan. Trasapa har pingat, men inte för mycket, Vimes är jag alltid skeptisk mot, Ruga reagerade jag på i början av R2. Hon skrev någonting som gick emot vad hon skrivit tidigare. Har för mig att Brynolf tog upp det också. Recca skulle absolut kunna vara den fjärde ulven, även om andra har pingat mer.

Anth - Dragonborn hoppar av (legit case), har inte bidragit med någonting mer än att skriva när han inte kan delta och har haft fel om pretty much allting. Det osar här.
LJSL - Mest en hunch, behöver läsa in mig mer.

------------

Så. Eftersom jag nu är det där gröna namnet som jag har varit sedan R1 när KK bestämde sig för att ge mig det gröna skimmret så tänkte jag passa på att styra och ställa lite här.

Vimes - Gör en analys av LJSL
LJSL - Gör en analys av Vimes
Anth - Gör en analys av Pix och Ruga (de är fåordiga båda två)
Trasapa - Gör en analys av Anth
Xyas - Visa att du är bybo. Ta ställning, kommentera byns teorier och av de namn som är kvar på misstänktlistan ska du tycka till om.

Bryter någon av er mot det här så ryker ni, och är du bybo så tjänar vi inte på det. Ni ska dessutom publicera en UP-lista där ni pekar ut 3 ulvar och redogör varför, samt varför de andra är gröna. Det här är också ett krav för att ni ska få vara med och leka i nästkommande rundor.

Nu tänker jag lägga min röst på en ulv.

Röst: en ulv
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
5/16

Darn... jag missade Recca - Du ska också göra en analys och UP-listor.

Du ska analysera Vimes (jag vet att det redan är någon annan som ska göra det, men det är bara bra om det kommer ut en till.) Du ska publicera din analys efter LJSLs analys.

Xyas - Gör en analys av Recca utöver dina andra instruktioner.

När det här är gjort (och snälla alla, gör det fort) så är det bra om vi gröna har någon form av UP-listor att posta, men jag vill inte att vi gör det innan the usual suspects publicerar sina. I övrigt är vår uppgift att lata oss vid stranden, dricka kokosmjölk och få chokladkakor i smyg av produktionsbolaget. Men framförallt är vår uppgift att ställa motfrågor och pressa de case som kommer upp. Vi har 8 pers att ta ställning till och vi har 3 ulvar att naila. Det kan väl inte vara så jäkla svårt, eller?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vimes, för i helvete!

Schoo, schoo! Nu tycker jag att det har gått tillräckligt lång tid. Vimes är den andra siade bybon. :heart:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Vimes, för i helvete!

!Paxen said:
Schoo, schoo! Nu tycker jag att det har gått tillräckligt lång tid. Vimes är den andra siade bybon. :heart:
Då ska jag ägna kvällen åt att kolla in Larsson
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Re: Vimes, för i helvete!

Mukwa: Om det var frågan Brynolf ställde tidigare till mig som du reagerade på så har jag redan besvarat den. Annars vet jag inte vad du menar.
Jag råkade somna i går annars kanske jag bytt röst. Men H var oskyldig så det spelar ingen roll.
 
Top