Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 4 - Samlings-DVDn

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Vimes, för i helvete!

6/16

Gött. Då är vi nere på sju namn och tre ulvar. Det här är julafton.

Basenanji
Brynolf
Hastfer
Konrad Kanyl
LJSLarsson
Max Raven
Mukwa
!Paxen
Pix
RasmusL
Recca
Ruga
Anth
Trasapa
Vimes
Xyas

Vi får ha fel två gånger, dvs sju pers på fem försök. Det är ganska bra odds det. LJSL ska ut den här rundan, för Vimes är skarp och har byggt case (vad är jag ganska osäker på, men det är förmodligen bra).

Röst: LJSL
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Re: Vimes, för i helvete!

Tack för den Il Paxo! Nu är det, som Mukwa säger, jävligt fint utgångsläge. Powerrollsanvändandet har varit top notch och det som fällt avgörandet mer eller mindre. (Vilket verkligen inte hör till vanligheterna!) Vi har skitlass med gröna spelare helt enkelt. Den enda riktiga smolken i bägaren är den stora gruppen relativt inaktiva. Grejen är att om det finns ulvar i gruppen Ruga-Pix-xyas-(anth) så kommer vi liksom behöva slå i blindo om de inte börjar snacka. Det är det enda potentiella problemet just nu, tycker jag. Om vi utgår från att det är tre ulvar kvar ska det väl vara fan om vi inte lyckas pricka in dem i den här gruppen:
LJSLarsson
Anth
Ruga
Pix
Recca
Xyas
Trasapa

Ni som är i gruppen ska förstås peka på tre andra som ni tror är ulvar. Speciellt Larsson och Recca som är skarpa analytiker vill jag se göra spännande analyser.

Go Village People!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Vimes, för i helvete!

Vimes said:
Ni som är i gruppen ska förstås peka på tre andra som ni tror är ulvar. Speciellt Larsson och Recca som är skarpa analytiker vill jag se göra spännande analyser.
Klæmmer in ett efterfrågat inlægg, men hjærnan fungerar inte som den ska. Så ta det før vad det ær.

Røst: LJSLarsson

Vimes resonemang ær vettigt, och får såklart ytterligare tyngd nu nær han grønad. Hær hamnar min røst denna rundan.

I øvrigt kommer hær lite ytligt meta-tænk.

Shaithan upplevde førra ulvspelet som påfrestande (eller det var uppfattningen jag fick). Som ulv pallar hen inte trycket och hoppar av. Anth har inte pingat sådær sjælvklart men kænns inte heller grøn.

Recca tycker uttryckligen att det ær trist att att spela varulvsspel om hon inte får vara speciell (dvs ulv eller powerroll). Nu erkænner jag villig att jag har dålig koll på runda 1 men røstande på sig sjælv och annat ær koncist med tidigare spel. Jag tror inte hon ær ulv.


Det ær typ vad jag har att komma med just nu.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Fan också, jag vill inte bli utröstad den här rundan. Jag är ju grön och vi har små marginaler.

Jag vet att jag har sagt att jag skulle komma med ett case, men jag har inget. Jag har inte lyckats få den arbetstiden som jag hade hoppats... och jag oroar mig för att det är i den tysta muren ulvarna gömmer sig. Där finns ju inget material att hämta analyser från. De sitter bara med armarna i kors och ser på hur bybor röstar ut varandra.

Jag är uppriktigt glad över att Paxen siade Vimes. Får han mig utröstad denna runda så behöver byn inte slösa en runda på att rösta ut honom också eftersom han gick på en grön bybo (på samma sätt som jag gick på Hastfer).

Man kanske borde införa, utöver inläggstaket, även en minimikvot av inlägg man måste skriva; typ fem stycken eller bli autodödad. Då skulle åtminstone de inaktiva försvinna snabbt och inte vara ett bekymmer senare rundor.

Jag skall göra mitt bästa för att bygga ett case tidigt imorgon, men jag kan inte lova något. Och eftersom det är ganska god chans att det är jag som åker så är det bäst att jag lägger alla korten på bordet.

Jag har en förmåga: Hunter. När jag tas ur spel får jag välja en annan spelare som också dör

Jag har i nuläget ingen aning om vem jag bör ta ut, så därför ber jag byn till hjälp. Vi har ju gott om grönade bybor som man kan lita på, men jag skulle vilja att alla våra icke-grönade spelare svarade först vem de helst ser att jag tar. Alldeles för många spelare har kommit undan med "Jag tycker som alla andra", så nu är det dags att visa riktiga färger:

Xyas
Ruga
Pix
Anth
Recca
Trasapa


Skulle spelarna på den här listan vara så goda och tala om för mig vem jag skall ta med mig i fallet? Och jag skulle väldigt gärna föredra att inaktiva spelare som Xyas, Ruga, Pix och Anth går först. Recca och Trasis har ju faktiskt gjort en del väsen av sig hittills.

Gröna spelare kan vänta tills när rundan börjar närma sig slutet innan ni berättar vem ni tycker jag skall ta.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
[quote)LJSL]Jag har en förmåga: Hunter. När jag tas ur spel får jag välja en annan spelare som också dör[/quote] Smutt. Jag vet vem jag tycker att du ska jaga ned, men framförallt. Har du smulat det här? Kan du visa teoretiserande utifrån din roll som visar att du inte bara har kokat ihop det här till R4? Oavsett om du är ulv eller bybo finns det en bra anledning att ta ut dig. Är du ulv får vi en hängd ulv. Är du bybo kan vi ändå ta en ulv när vi röstar ut dig. Jag gillar det. Det är precis en sådan förmåga som är totalt OP när brädet ser ut som det gör :gremsmile: Och det är helt perfekt att en av våra kandidater till hängning har den här förmågan. Håll dig till den person som byn bestämmer sig för, och det ska vara tydligt så att inte väktaren råkar gå in och stjälpa det (om det ens går). Äh, screw it. Det här går i alla fall på tok för sakta.

Jag tycker att du ska plocka Recca. Enda sättet att konfirmera henne är om hon dör och slipper vi ödsla en hängning på henne så är det alldeles perfekt.

Då har vi dessa kvar till R5:
Basenanji
Brynolf
Hastfer
Konrad Kanyl
LJSLarsson (hängd)
Max Raven
Mukwa
!Paxen (nattdödad)
Pix
RasmusL
Recca (nedjagad)
Ruga
Anth
Trasapa
Vimes
Xyas

Det innebär att vi är 9 pers varav 4 är gröna (Basse, Mukwa, RasmusL, Vimes) och potentiella ulvar (Pix, Ruga, Anth, Trasapa, Xyas)

Om Recca (eller den vi till slut bestämmer ska ut) är grön får vi bara ha fel en gång till:

R5 - 9 spelare kvar. 3 ulvar
R6 - 7 spelare kvar. 3 ulvar
R7 - 5 spelare kvar. 2 ulvar
R8 - 3 spelare kvar. 1 ulv


Är den nedjagade spelaren röd ser det istället ut så här:
R5 - 9 spelare kvar. 2 ulvar
R6 - 7 spelare kvar. 2 ulvar
R7 - 5 spelare kvar. 2 ulvar
R8 - 3 spelare kvar. 1 ulv.


Då har vi köpt oss en runda. Att vara ett ojämnt antal i sista rundan är dessutom till fördel för byn, så jag tycker inte att vi ska försitta chansen att mörda någon med LJSLs förmodade förmåga.

------

Vad som dessutom är kalasfint är att vi kommer ha kvar en väktare väldans länge. Ulvarna kommer ta ut siaren nu eftersom de vet att !Paxen fick skydd i förra nattfasen. Det sumpar de förstås inte. Nästa runda kan väktaren skydda sig själv igen och därför kommer ulvarna vara tvungna att gambla kring alla nattmord efter att !Paxy har rykt. Det gillar jag, för det ogillar ulvarna. Det enda som är bättre än att ha en sista runda med tre personer i är om väktaren lyckas pricka in en bybo så att det blir fyra personer varav två är gröna. Då är det 100% chans att hänga en ulv för en av byborna, medan det fortfarande är 50% för de två gröna. Så rent statistiskt är det precis dit vi vill komma om vi måste spela ut alla rundor.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Åh, spännande claim, Larsson! Tyvärr (för din del då) blir det ju ännu ett argument att hänga dig. Att claima hunter är ju i sig inte alls grönande (Mafiascums wiki håller med) och är du bybo får vi en dubbelhängning till priset av ett nattmord. För, oh min gamla käpphäst, vi betalar ju för varje hängning med ett nattmord (eller ja, med ninja-Rasmus stämmer det ju inte i alla lägen direkt). Detta är nästan så tydligt som det kan bli i det här spelet. Vi har två nära nog jämnstora grupper av spelare kvar i spel: grönade och osäkra. Även om du är bybo (och även om du hämndmördar en bybo) har vi minskat den osäkra gruppen inför nästa hängning. Så långt är jag på Mukwas sida.

Jag är dock inte helt överens med honom vad gäller valet av Recca som ditt "nattmord". (Och inte bara för att Recca kommer bli skitsur om vi liksom dealar om ett vigilantemord på henne över hennes huvud :gremshocked: ) Mukwa motiverar det med att det "Enda sättet att konfirmera henne är om hon dör", vilket jag inte riktigt förstår. Det gäller väl alla? Eller menar Mukwa millerskapet? Men det spelar väl inte någon roll längre får vi anta, eftersom Paxen med största sannolikhet kommer bli nattmördad i natt. Och när siaren är borta är Recca som vem som helst. Fast inte riktigt. För, jag tycker inte alls att det här är ett så jättekul läge, tre ulvar här vi måste hitta en:
Pix
Ruga
Anth
Trasapa
Xyas
Det är visserligen bra chanser att bara skjuta i blindo, men gruppen Pix-anth-Xyas-Ruga kommer vara ett jävelskap att försöka reda ut. För dessa har knappt skrivit något som går att analysera och med tanke på hur lite de skriver kommer de antagligen inte kunna gröna sig från ett drev i nästa runda. Jag tror att byn har mycket lättare att fatta rätt beslut om den "osäkra gruppen" består av spelare som faktiskt pratar och svarar på drev.

Så jag tycker du ska skjuta någon i det tysta gänget. Ska jag vara ännu mer specifik tycker jag nog att anth som öppet deklarerat att han inte kommer vara aktiv nästa runda kan vara det bästa valet. Annars xyas som vi antagligen inte kommer få ut så mycket av. Ruga och Pix känns mer möjliga att arbeta med nästa runda.

Så länge du skjuter någon ur den osäkra gruppen så är det en bra grej. Jag tycker dock att Recca och Trasapa är de, ur taktisk synvinkel, sämsta valen. Ur taktisk synvinkel anser jag att anth eller xyas är det bästa valet.

Slutligen kan vi ju ha en inofficiell röstning bland de grönade om vem en eventuellt grön Larsson ska ha ihjäl?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Jaha, en förmåga på LJS alltså? Jag skulle gärna höra vem du själv slkulle vilja ha ut Larsson, men det kanske kommer när du lägger fram ditt case. Jag skulle gärna se att du förtydligade din förmåga btw, för din förklaring kan tolkas på flera sätt. Elaborate, please!

Annars tycker väl jag att det vore skönt att välja nån annan än Recca som kandidat för en ev LJS-förmåga. Recca har spelat svalt det här spelet och jag tror som nån sa tidigare att det hänger ihop med att hon kan ha fått en bybo-miller roll som har haft svårt att inspirera henne.

xyas/anth är mina favoriter isf. xyas för att han har varit så osynlig man kan, förutom när det verkligen innebär att han håller på att auto-diskas. anth för att han tog över en roll som Shaithan inte orkade med.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sitter på telefon, så det blir kort inlägg.

Ser att det är bara gröna spelare som svarat, ingen från tysta muren.

Personligen lutar jag åt att ta den av de lågflygande spelarna som ger sämst motivation på vem jag skall hämnddöda. Det är alltså läge att skriva något i tråden, grabbar och tjejer, annars ryker den tystaste.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
LJSLarsson said:
Personligen lutar jag åt att ta den av de lågflygande spelarna som ger sämst motivation på vem jag skall hämnddöda. Det är alltså läge att skriva något i tråden, grabbar och tjejer, annars ryker den tystaste.
Jag gillar't!

---

Men du, det här med att du är Hunter. Är det inte bara ett påhitt? WRNU-rollerna brukar ju sällan vara hämtade från Wikipedia-sidan (eller för all del Mafiascum), och till exmepel Hastfers halvmiller finns ju ingenstans på Mafiascums wiki, medan Hunter känns rakt av kopierat från wikipediasidan... Sen tänkte jag att det här ju är en sådan där roll som det är fint att smula, och jag sökte på "jakt", "jaga", "hunt" bland inläggen och får träffar på jättemånga inlägg från varulvsspelet. Men inga är skrivna av dig.

Jag tror iofs att vi bör rösta ut dig oavsett, men finns det något som kan styrka ditt claim?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Röstsammanställning efter Vimes said:
Röstläge:
Hastfer (5) Pix, Basenanji, LJS, !Paxen, Recca
LJSLarsson(4) Vimes, Ruga, xyas, Hastfer

RasmusL (1) Trasapa
Trasapa (1) RasmusL
Pix (1) anth
anth (1) Mukwa
---

Vimes och andra, det här är förra rundans röstsammanställning. Nu när vi vet att Hastfer var grön, är det läge att dra några slutsatser av den här? Om LJS är ulv så verkar det vansinne av ulv-Ruga och ulv-xyas att ligga där de ligger?

Tankar?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Nej, vänta nu anth röstade på Hastfer i slutet.
Så här ska det vara:


Röstläge:
Hastfer (6) Pix, Basenanji, LJS, !Paxen, Recca, anth
LJSLarsson(4) Vimes, Ruga, xyas, Hastfer
RasmusL (1) Trasapa
Trasapa (1) RasmusL
anth (1) Mukwa

---

Ergo: anth "säkrar" LJS genom att lägga en röst på gröne Hastfer.

Därför ändrar jag mig angående LJS eventuella hunterförmåga: jag vill se anth nedjagad.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag somnade efter middagen igår. Min kropp orkade inte längre med 5 timmars sömn per natt som jag gått på sen jag hoppade in i spelet, jag behöver tyvärr 8 timmar per natt för att fungera som människa och fick sova 10 timmar inatt.

Är ni inte nöjda med den förklaringen får ni rösta ut mig.

Det enda som jag kan snyta ut mig är

Röst: LJSLarsson

För att Vimes och Larsson haft så diametralt olika åsikter.
Vimes är bevisligen grön och Larsson är en erfaren spelare - de borde inte ha så olika åsikter.

Jag hittar fortfarande ingen ping på Recca, men Vimes är bevisligen grön och hittade en i början.

Pix och xyas har skrivit för lite för att jag ska kunna bilda mig en uppfattning.

Ruga däremot har bett att få lämna spelet. Jag trodde att hon inte skulle posta något den här rundan och därför automatiskt försvinna.
Att hon ändå skriver och därför fortsätter vara med i spelet betyder... vad?

Sen Trasapa - jag har ingen uppfattning för jag har inte haft tid att gå igenom hans inlägg.

Sorry, jag känner mig som en jättedålig bybo, men det är allt ni får ur mig tills jag får en hel dag ledigt att gå igenom spelet - och det kommer inte hända på den här sidan nyåret.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Basenanji said:
Nej, vänta nu anth röstade på Hastfer i slutet.
Så här ska det vara:


Röstläge:
Hastfer (6) Pix, Basenanji, LJS, !Paxen, Recca, anth
LJSLarsson(4) Vimes, Ruga, xyas, Hastfer
RasmusL (1) Trasapa
Trasapa (1) RasmusL
anth (1) Mukwa

---

Ergo: anth "säkrar" LJS genom att lägga en röst på gröne Hastfer.

Därför ändrar jag mig angående LJS eventuella hunterförmåga: jag vill se anth nedjagad.
Betyder anths röst på Hastfer att anth är ulv? Betyder det i såna fall att Larsson är ulv också? Berätta gärna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Nä, eller alltså. Det är klart att du har en poäng. Men så blytungt är det väl inte? Jag tror i grund och botten att ulvar framför allt inte är taktiska med sina röster på så sätt, utan att de vill ha bybocredd. Jag tänker att ulvar inte passar på att rösta ut bybor, utan istället passar på att rösta någon annanstans (gärna på de egna) när byn sköter bybolynchandet själv. När jag sökte på Larssons Hunter-roll hittade jag en artikel på Mafiascum, den har en hel del brister tycker jag, men just den här biten om att ulvar helst inte lynchar bybor tänker jag är spot on.


Det man också kan fråga sig är hur het Larsson verkligen var att rösta ut då (även om det faktiskt, under några timmar, var rätt jämnt), jag upplevde det trots att jag fått lite röster på "mitt" drev, inte som att Larsson låg så illa till. Det hade ju handlat om Hastfer hela rundan, och många hade deklarerat att de gärna tog ut honom (både anth och Trasapa kom ju in senare och röstade direkt på Hastfer).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
5/16

Darn... jag missade Recca - Du ska också göra en analys och UP-listor.

Du ska analysera Vimes (jag vet att det redan är någon annan som ska göra det, men det är bara bra om det kommer ut en till.) Du ska publicera din analys efter LJSLs analys.

Xyas - Gör en analys av Recca utöver dina andra instruktioner.

När det här är gjort (och snälla alla, gör det fort) så är det bra om vi gröna har någon form av UP-listor att posta, men jag vill inte att vi gör det innan the usual suspects publicerar sina. I övrigt är vår uppgift att lata oss vid stranden, dricka kokosmjölk och få chokladkakor i smyg av produktionsbolaget. Men framförallt är vår uppgift att ställa motfrågor och pressa de case som kommer upp. Vi har 8 pers att ta ställning till och vi har 3 ulvar att naila. Det kan väl inte vara så jäkla svårt, eller?
Jag ska göra mitt bästa men jag åkte till Nynäshamn igårkväll så jag kommer spendera helgen med att mysa med min pojkvän. Kommer hem på måndag igen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Äh, skit också. Min länk funkade inte som den skulle. Det är punkt 7 i artikeln i varje fall.

---

Jag tror att Larsson är ulv. Och är han inte det är han den bybo som är mest värd att rösta ut i och med Hunter-claimet.

---

Nu måste jag börja packa och fixa inför kryssningen. Kommer framledes titta in från paddan huvudsakligen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
!Paxen said:
Basenanji said:
Nej, vänta nu anth röstade på Hastfer i slutet.
Så här ska det vara:


Röstläge:
Hastfer (6) Pix, Basenanji, LJS, !Paxen, Recca, anth
LJSLarsson(4) Vimes, Ruga, xyas, Hastfer
RasmusL (1) Trasapa
Trasapa (1) RasmusL
anth (1) Mukwa

---

Ergo: anth "säkrar" LJS genom att lägga en röst på gröne Hastfer.

Därför ändrar jag mig angående LJS eventuella hunterförmåga: jag vill se anth nedjagad.
Betyder anths röst på Hastfer att anth är ulv? Betyder det i såna fall att Larsson är ulv också? Berätta gärna.
Jag röstade på Hastfer för att han kändes minst grön.
Jag röstade inte på Larsson för han kändes grönare än Vimes.
Nu är Vimes bevisligen grön alltså måste jag ändra mig om Larsson.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Först: Grattis Vimes. Då släpper jag alla mina misstankar från dig. De enda som är kvar på min röda lista är Larsson och Trasapan och en hoper inaktiva namn som jag inte vet ett skit om.
Basenanji said:
Röstsammanställning efter Vimes said:
Röstläge:
Hastfer (5) Pix, Basenanji, LJS, !Paxen, Recca
LJSLarsson(4) Vimes, Ruga, xyas, Hastfer

RasmusL (1) Trasapa
Trasapa (1) RasmusL
Pix (1) anth
anth (1) Mukwa
---

Vimes och andra, det här är förra rundans röstsammanställning. Nu när vi vet att Hastfer var grön, är det läge att dra några slutsatser av den här? Om LJS är ulv så verkar det vansinne av ulv-Ruga och ulv-xyas att ligga där de ligger?

Tankar?
En annan grej jag tänker på är att Larsson inte fick för sig att gå ut med Hunter-rollen i förra rundan när han var på god väg att bli utröstad. Varför nu och inte då?

Mitt antagande är att Larsson helt enkelt saknar antingen byboroll eller förmåga.

Sen tänker jag mig att Larsson har lärt sig sin läxa och att ulvspelet har gått upp en level i WRNU-byn. Det funkar inte att tänka så här: "Om jag claimar en bybokraft så vill ingen rösta ut mig för då vågar de inte det längre för att då kanske de förlorar en viktig tillgång."

Istället tänker Larsson: "Om jag går ut som något som traditionellt är en ulvkraft så kommer byn tänka; shit va konstigt att gå ut med en traditionell ulvkraft, det låter inte som nåt en ulv skulle göra."

Nu ska jag kika lite på de inaktiva spelarna (borde ju vara jävligt enkelt) samt göra en UP-lista som efterfrågats.

Killen är på jobbet just nu så det är bara att passa på (försökte sitta vid varulvsspelet igårkväll men det gick inte, jag blev kidnappad och buren till mer intima delar av rummet). :heart:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Röst: LJSLarsson

Helt klart den mest misstänkte just nu. Men sen är ju inaktiva-klungan klart intressantast.

I övrigt så tänker jag att om Larsson nu mot förmodan är en bybo med den Hunter-förmågan så bör det mest vettiga vara att ta bort den sista millern. Tar inte bort mina siaralternativ, plus att vi inte riskerar ett "tänk om"-scenario senare, där det står mellan Recca-bybon och en eventuell bybo.. Eller Recca-ulven och en ev bybo...

Eller vad tycker ni?
 
Top