Ett Nordic Noir-rpg på väg via Mörk Borg-motorn!? Cörk Børd.

Rätt säker på att den här tecknade serien finns.
NSFW-skämt om ridskolor mm OT… 😬
om en kille ligger med en massa tjejer, kallas han en hingst, men om en hingst ligger med en massa tjejer, ja då stänger man den ridskolan jävligt snabbt

Vilka böcker, tv-serier, filmer etc skulle lämpa sig bäst för att konvertera till ett Nordic Noir-rollspelsscenario?

What books, TV series, movies, etc. would be best suited to convert into a Nordic Noir role-playing scenario?
Your best bet for books are the Beck series by Maj Sjöwall and Per Wahlöö and the Wallander series by Henning Mankell. They present the essence of grim despair; police procedurals bedded in a desolate world littered with personal trauma and family disasters.

Okej, vilka redan publicerade, mer renodlade, enstående bra detektivscenarion/mordmysterium (som skulle passa Nordic Noir dvs Cörk Børd) finns det? Tänker att Gumshoe, Noir, A Dirty World m fl system borde ha något scenario som sticker ut?

Obs inte med ockulta inslag/skräck/SF, det skall vara rent utpräglat detektivarbete i "modern" verklighetsbaserad miljö (säg 70-talet o framåt, men finns det en stark plot i äldre noir-miljö som passar så kbk) så CoC, DG, Night's Black Agents, Brindlewood Bay, Mutant City Blues, Blade Runner, Vaesen m fl går bort.

Last edited:
Okej, vilka redan publicerade, mer renodlade, enstående bra detektivscenarion/mordmysterium (som skulle passa Nordic Noir dvs Cörk Børd) finns det? Tänker att Gumshoe, Noir, A Dirty World m fl system borde ha något scenario som sticker ut?
Väldigt få. Antar att @Henke kan veta?

Min bild av genren från de, relativt begränsade antal, böcker jag läst - Beck, någon Wallender, någon udda till - är denna:
  • Betoning på hur samhället skapar brottslingar.
  • Utredarens personliga resa.
  • Brottslingens, ofta förvridna, drivkrafter.
Vad genren däremot inte betonar är faktiskt polisiärt utredningsarbete (så som tex True Detective s1, Lasermannen eller Utredningen gör), snarare löser utredaren ofta fallet genom något slags instinkt. Kanske att det drar mot profilering?

Vet inte vad detta betyder för spelet, det kan ju fortfarande göra sin grej bra, mer att jag inte får ihop det med förlagan.

Väldigt få. Antar att @Henke kan veta?

Några rollspel nära genren som jag stött på :
Darkly Through the Labyrinth som handlar om FBI agenter som försöker gripa (framförallt) sektmedlemmar.
Serial Homicide Unit är ett annat polisutrednings-rollspel där reglerna är ett antal inlästa mp3-filer som berättar hur man spelar (?!?).
Dirty Secrets har jag läst men minns inte så mycket av. Har för mig att regelmotorn kändes märklig och komplicerad.
The Hour Between Dog and Wolf som jag recenserat HÄR.

Jag skulle dock inte säga att något av dem är uttalat Nordic noir eller har mekaniker som främjar det. Tycker jag har letat ganska brett (och beklagat mig i tidigare forumtrådar (t.ex. HÄR, HÄR, HÄR och HÄR) samt för @Bifur på GothCon för 6-7 år sedan :)

Det ska bli riktigt spännande att se vad @Paul Baldowski kommer fram med! Av previews etc ser det både väl genreanpassat och ‘based’ ut som kidsen säger, tycker jag. Hoppas att spelet kan spegla genrekonventionerna som framförts i tråden väl.

Tror det ligger rätt i tiden och att det finns en rätt stor målgrupp som kan tänka sig att spela i en Nordic Noir-setting, med tanke på det digra medieutbudet (bok/film/serier). Nog kan CÖRK locka nya spelargrupper också, som kanske inte vill spela mördarankor eller räkna facklor i gruvor?

Last edited:
Back