Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Jag gissar att Predator kan ligga bra till. Det är många som spelar Alien som ständigt tjatar om det finns stats för dessa troféjägare.
Önskar att de knipit Terminator och gjort något riktigt bra med den IPn, det hade varit enormt coolt!
Predator: inte lika stor IP som Alien, men kanske möjligt. Känns dock än mer begränsat som upplägg för kampanjspel etc än Alien.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Predator: inte lika stor IP som Alien, men kanske möjligt. Känns dock än mer begränsat som upplägg för kampanjspel etc än Alien.
Hade ju varit rimligt att göra Predator som en uppföljare till Alien med AvP. Typ lite som Flodskörden var till Ur Varselklotet. Sen är frågan hur meckigt det är med IP:na. Gissar att det kan vara en rejäl kökkenmödding där.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Hade ju varit rimligt att göra Predator som en uppföljare till Alien med AvP. Typ lite som Flodskörden var till Ur Varselklotet. Sen är frågan hur meckigt det är med IP:na. Gissar att det kan vara en rejäl kökkenmödding där.
Predator och AvP är två separata IPn är jag tämligen säker på, men kan ha fel. Har för mig att Andrew Gaska, en av huvudförfattarna till Alien, nämnde det i någon intervju.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Blir lite konfunderad över hur ett predator-spel skulle ut? Det är väl bara ett unikt monster som landat på jorden? Låter inte som mycket till setting?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Blir lite konfunderad över hur ett predator-spel skulle ut? Det är väl bara ett unikt monster som landat på jorden? Låter inte som mycket till setting?
Det är väl lite samma med Terminator? Ska alla i spelgruppen vara nyckelpersoner i motståndet och de får varsin Terminator tillbakaskickad?
Eller är en Sarah Connor, en annan John Connor, en tredje Terminatorn och en fjärde designar Skynet? :unsure:

Så många frågetecken. Så många möjligheter...

//EvilSpook
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Mumin, kanske? Spelarna kan spela pre-gen-karaktärer från sagorna eller spela i en egen dal, med varelser och uppslag som påminner om dem i Mumindalen. På samma sätt som med en piratbåt, skulle ett muminhus kunna funka som ark.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Det Ligan inte har är någon av de pastellfärgade lekfulla/barnvänliga rollspelen. Så jag skulle kunna tro att man kanske testar något för yngre snart (läs barnen till de köpstarka 30-40-åringarna som köpt de andra licensspelen). Säg Adventure Time eller något dylikt som är lite udda och lite otraditionellt magiskt.
Jag vet inte varför men barbapappa var det första som slog mig när jag läste det.

Själv hoppas jag på att ligan plockar upp något härligt hemligt agent IP, typ James Bond, Jason Bourne eller Mission Impossible.

Spelade mycket hemliga-agentspel i min ungdom och det är en genre det inte har kommit något riktigt bra till på många år.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Spelade mycket hemliga-agentspel i min ungdom och det är en genre det inte har kommit något riktigt bra till på många år.
Troubleshooters funkar rätt bra för detta ändamål! Men James Bond som IP i Ligaregi... :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Det är väl lite samma med Terminator? Ska alla i spelgruppen vara nyckelpersoner i motståndet och de får varsin Terminator tillbakaskickad?
Eller är en Sarah Connor, en annan John Connor, en tredje Terminatorn och en fjärde designar Skynet? :unsure:

Så många frågetecken. Så många möjligheter...

//EvilSpook
Tycker att den underskattade tv-serien Terminator - The Sarah Connor Chronicles har rätt många coola uppslag som visar hur man kan få variation i konceptet.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Om Ligan hade fått vantarna på Terminator IPt så hade jag hoppats på att man hade valt att lägga fokus på de mörka scener vi får se via Reese mardrömmar och andra tillbakablickar. Som att mixa MYZ och Twilight 2000 kanske? Bygga bas och försvara sig mot maskinerna och försöka överleva samt om man vill avsluta spelet, förgöra Skynet.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
På vad som helst, om de kan göra ett till med BRP som motor :D
(eller bara inte en till spelserie med MYZ :p )

Solomon Kane/En garde! hybrid?
/C
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Det är väl lite samma med Terminator? Ska alla i spelgruppen vara nyckelpersoner i motståndet och de får varsin Terminator tillbakaskickad?
Eller är en Sarah Connor, en annan John Connor, en tredje Terminatorn och en fjärde designar Skynet? :unsure:

Så många frågetecken. Så många möjligheter...
Jag tycker fortfarande om den idé jag skrev i tråden där jag recenserade quickstarten till Terminatorspelet…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Angående Terminator tänker jag nog lite samma som @krank

Det kan ju finnas terminators i en himla massa tidsperioder, typ att de räknas ut att för att Skynet ska kunna skapas måste detta och detta ske så vi skickar terminators för att se till att det händer. Det kan röra sig om att i smyg hjälpa människor att utveckla en viss teknologi, att mörda någon som i framtiden kommer bli ett problem eller är kommer att bli förälder, farförälder etc. till någon som kommer bli ett problem. Eller rädda någon som kommer mördad men om hen överlever skulle hen vara viktig för Skynet. Det kan handla om att kidnappa personer till framtiden av någon anledning. Det finns många kul uppslag!

Rollpersonerna skulle ju kunna vara soldater från framtiden som reser tillbaka för att stoppa maskinernas ofog. De kan vara människor i nutiden som stöter på soldater från framtiden och måste hjälpa dem. Eller personer som råkar springa in i maskinernas planer utan att veta om det till en början. Eller så är de ett direkt mål för maskinerna.

Tycker det finns mycket spännande möjligheter!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Efterlyser fortfarande ett mordmysterium-rollspel och än hellre mörk psykologisk thriller à’la Silence of the Lambs, Red Dragon, Basic Instinct, Criminal Minds eller Mindhunters.
Ett Baker Street-hack?
 
Top