RECENSION The Hour Between Dog and Wolf

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Igår läste jag klart rollspelet The Hour Between Dog and Wolf från Matthew Gwinn / Errant Knight Games.

Spelet är från 2015 och spelas av två spelare där den ena spelaren är protagonist (polis, detektiv, reporter etc), medan den andre spelar seriemördaren (med olika klassifikation och motivation) som protagonisten försöker sätta stopp för.

PDF:en är på cirka 70-sidor och kostar $15 i förlagets webshop. Layoutmässigt är det här en helt ok produkt. Texten är relativt luftig och det är mycket bilder, vilka många är hyffsat obehagliga då det givetvis knyter an till spelets tema.

Regelmekaniken låter respektive spelare fördela ut ett antal poäng på tre egenskaper som hänger ihop med resp. rollperson. Protagonisten har obsession, stability och conscience, medan seriemördaren har compulsion, cunning och control.

Spelet spelas sedan med en struktur där spelarna turas om att välja en av 6 typer av scener (olika beroende på om man är protagonist eller seriemördare). Till sin hjälp har man ett "Framing-table som stöttar med innehåll till scenerna. Olika scener är tänkta att påverka olika värden för rollpersonerna. För seriemördaren gäller det att mörda tillräckligt många offer, samtidigt som det för protagonisten gäller att skaffa "Evidence"-poäng. I de flesta scener slår man tärningar (T6) mot varandra och den som vinner scenen får en fördel.

Spelet avslutas med en "Final"-scen som infaller när protagonistens "Evidence"-värde är högre än seriemördarens "cunning" + "control", eller när seriemördaren har fler offer än protagonistens "conscience" + "stability".

Då spelets tema är från mörkt till becksvart finns det textstycken kring hur man spelar med X-kort och olika nivåer i hur man beskriver på ett sätt som ska kännas ok för alla runt spelbordet (Jag skriver nu alla, för det finns faktiskt ett regeltillägg för att vara fler deltagare). Mekaniken känns simpel, men ändå elegant då den ger en tydlig koppling mellan scener och utfall på ett sätt som lite liknar Fiasco, men där man istället för att spelare väljer utgången så slumpas den med tärningar.

Jag tycker det här spelet känns väldigt intressant och hoppas få möjlighet att prova på det nån gång i framöver.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Nice! Varit rätt nyfiken på detta länge men inte tagit tag i att köpa det än. Men är fascinerad av spel för två över huvud taget, det är ett intressant område för design.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Nice! Varit rätt nyfiken på detta länge men inte tagit tag i att köpa det än. Men är fascinerad av spel för två över huvud taget, det är ett intressant område för design.
Det finns som sagt ett tillägg för att spela upp till fem spelare (2 protagonister och 3 seriemördare).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Hur är spelet uppbyggt i tid? Är det tänkt för one shots, eller långa kampanjer?
 
Top