Ett "genuint uselt" äventyr?

(Fast, prova att läs TSR-modulen N2, The Forest Oracle, från samma år.)
Man kan också läsa nedanstående fantastiskt underhållande tråd på EN World:

Kan inte säga att jag läst äventyret, än mindre spelat det. Mem från utsagor så låter det ju som att det är helt ok om än lite fantasilöst, speciellt utifrån dess ålder.

Vill man titta på ett riktigt trasigt äventyr, så är ju Eldsjäl till DoD 6/Trudvang åtskilliga gånger sämre.

Det absolut sämsta introäventyret är det till DoD Samuraj. Det börjar med att rollpersonerna ovillkorligen ramlar ned i ett jordskred och blir av med all sin utrustning. Att mista sin katana är, enligt reglerna för ära, skäl nog för seppuku om man nu skulle råka spela samuraj.

Just ja, det hade jag lyckats glömma. Om jag minns rätt rekommenderades att det inte skulle vara några samurajer bland rollpersonerna och att man inte skulle vara så noga med Ära för det skulle gå åt mycket. Vad tror de att folk vill spela när spelet heter Samuraj?

Hela inledningen verkar ha skrivits om av Lars-Åke.

Alltså, allt det du tar upp som skiljer sig känner jag hade gjort det till ett väsentligt bättre äventyr. Inte bra (särskilt för sitt syfte som andra i tråden, särskilt @Gurgeh varit inne på), men bättre. Förändringarna som det tydligen är Lars-Åke gjort känns som försämringar. Med det sagt tycker jag fortfarande att:
  • det är en oerhört stämningsdödande att ha två väsensskilda kartor som en handout på samma papper.
  • det var bra att ta ut slumpmässiga händelserna med mantikororna.
  • över fortfarande kan tolkas som man faktiskt måste gå pentagrammet (och att det blir bättre så).
Men det var roligt att få ta del av insikten kring hur annorlunda det var. Få se om inte vi kan peta in det i början på nästa avsnitt för det är värdefull info tycker jag.

(PS. Om du missat det @Oldtimer så har vi talat om Tvillingbergen också.)

Alltså, allt det du tar upp som skiljer sig känner jag hade gjort det till ett väsentligt bättre äventyr. Inte bra (särskilt för sitt syfte som andra i tråden, särskilt @Gurgeh varit inne på), men bättre. Förändringarna som det tydligen är Lars-Åke gjort känns som försämringar. Med det sagt tycker jag fortfarande att:
  • det är en oerhört stämningsdödande att ha två väsensskilda kartor som en handout på samma papper.
  • det var bra att ta ut slumpmässiga händelserna med mantikororna.
  • över fortfarande kan tolkas som man faktiskt måste gå pentagrammet (och att det blir bättre så).
Men det var roligt att få ta del av insikten kring hur annorlunda det var. Få se om inte vi kan peta in det i början på nästa avsnitt för det är värdefull info tycker jag.

(PS. Om du missat det @Oldtimer så har vi talat om Tvillingbergen också.)
Korta kommentarer.

De två kartorna är inte så väldigt olika till stilen i originalet. Dessutom är det väl inte otrolig tanke att det är olika personer som har ritat vildmarkskartan och gravvalvskartan vid olika tillfällen?

Mantikororna "anfaller i första hand hästarna. Om de lyckas döda någon häst kommer de att avbryta attacken och hämta sitt byte senare när sällskapet dragit vidare." Så det är inte menat att äventyrarna måste kämpa ner alla mantikororna. Snarare är det ett sätt att visa hur farlig vildmarken kan vara, utan att det blir en långdragen strid.

En spelledare kan givetvis ändra på saker efter eget huvud, men om vi pratar om själva äventyret, så säger det uttryckligen att pentagrammet aktiveras om man passerar i luften över det. Det är inte öppet för tolkning.

Och, ja, jag har missat att ni har pratat om Tvillingbergen. Vågar jag lyssna på det? :oops:

Nu har jag lyssnat även på det avsnittet. Tack för alla fina ord. Otroligt att ni kunde prata i två och en halv timme om det lilla äventyret. :)

Jag kan bara snabbt tillägga att Kjells efternamn har betoning på första stavelsen (som ju är vanligast på svenska), omslagsbilden är ritad av Per medan Lena gjorde de flesta bilderna inne i äventyret och att mitt deltagande inskränkte sig till att vara bollplank, komma med knasiga idéer, rita kartorna (med tuschpenna, linjal, raster och gnuggisar) och layouta både inlaga och omslag.

Back