Jag hittade det engelska originalet och där kan man få kartan för 600 om man prutar - CL i praktiken KARx5%.
Enligt kartan tar färden sammanlagt 4 veckor.
Första mötet (som inte går att undvika) är minst 20 alver, med minst 75% på svärd och båge, dvs gruppen kan inte besegra dem i strid. Alverna är "lika giriga som trollen" och kräver en ospecificerad tull.
Detta är sannerligen ett uselt möte, och dessutom de nyblivna rollspelarnas första någonsin. Vad fan tänkte Perrin här?
Vid "Dragonwing Pass" är det sammanlagt 75% chans att attackeras av 4 mantikoror, antingen dagtid eller på natten. De beter sig som OT skrev, och det är faktiskt ett riktigt bra nybörjarmöte. Jag mindes fel och får be om ursäkt för mitt tidigare inlägg.
Vid "Trollhome Mountains" är det 40% chans att möta 2 kimeror. "De är stora, elaka och hungriga, och festar gladeligen på häst eller människa, vad som kommer först".
Kimerorna är skälet till att det inte finns några troll just här i "Trollhome Mountains", det nämns inget om vart trollen vid bron tog vägen. Kimerorna är inte så hemska som jag mindes dem, men nog kommer de att skada gruppen, kanske t.o.m. ett par dödsfall.
Om gruppen besegrar kimerorna och OM de sen följer deras spår till boet, så kan de hitta ett magiskt svärd (osäkert om det är kort, brett eller bastardskt), och OM någon kan SYN, samt lägger och lyckas med denna, 2ggr, så visar det sig att svärdet är magiskt och riktigt användbart - åtminstone om bäraren har hyfsad KRA.
Det är märkligt att detta är ett slumpmässigt möte. Jag tror säkert att nybörjarspelare tycker att det är häftigt att slåss mot trehövdade, eldsprutande monster, men det här var ett ytterst tråkigt sätt att introducera en av regelbokens mest spektakulära varelser.
Valvet: Här är trollen från bron (i alla fall ett litet antal av dem). För att överraska den sovande, stupfulle vakten måste den/de som smyger fram lyckas 3ggr med Röra Sig Ljudlöst, vilket är väldigt osannolikt, MEN... efter att vakten vaknat så tar det 1T6+2 SR innan de övriga är redo för strid, vilket ger karaktärerna en god chans att finna dem nyvakna och oförberedda, vad det nu innebär.
Upp till 4 troll (med magiska föremål, bl.a ett armband med SYN, lämpligt nog) och 8 svartalfer, men alltid 2 färre än karaktärerna. Så 4 karaktärer + Havnor kommer att möta KeenTusk the Sorcerer Troll, 1 standardtroll och 1 svartalf... ingen omöjlig uppgift kanske.
Eventuellt dyker även ett antal skelett upp. Detta vore ett bra tillfälle för trollen att föreslå en allians med karaktärerna, men texten säger inget och nybörjar-SL lär knappast tänka på det.
Slutstriden mot 1-2 demoner kan ju bli hur lätt eller svår som helst beroende på vad SL slår fram, men eftersom de bara behöver hålla ut tills någon bränt böckerna så känns det inte omöjligt.
Summa summarum så är äventyret faktiskt bättre än jag mindes det. En erfaren SL kan garanterat brodera ut det till något riktigt bra utan alltför mycket förberedelser.
Direkt ur boken, så som den nyblivne rollspelsägaren, tillika SL skulle använda det, så är det ganska trist i mina ögon. Ett bättre första möte, några få råd till nybörjar-SL, någon miljöbeskrivning och ett par rader om hur trollen kan reagera skulle göra mycket tror jag.
Precis som hela Worlds of Wonder-boxen så känns det som ett hafsjobb, vilket är synd för den hade kunnat bli något jättebra. Perrin skrev ju som regel bra grejer - tänk bara om han hade fått skriva BRP-häftet, istället för Stafford och vad han nu heter.