Ett "genuint uselt" äventyr?

Jag tänker att man i den här diskussionen ändå får utgå från DoD82-reglerna. Och där har mantikoror INT 2T6 (och kan flyga).

Det är ju inte fel att ha en social situation här, men härnäst kommer en ny social situation med de giriga alverna vid Trollbron. Känns att det blir lite upprepning.

Jag tycker att mantikororna som det är skrivet gör sitt jobb. Det har inte kål på äventyrarna, men berättar för dem att detta är en farlig vildmark och inte en promenad i en park.

För att få lite mer kött på benen letade jag upp äventyret och läste det. En sak som jag skulle vilja kalla dålig är det faktum att trots att äventyret bara är sju sidor långt ägnas drygt FYRA av dem åt hur rollpersonerna får kartan och eventuellt rekryterar följeslagare. Äventyrsplatsen och saker på vägen dit tar upp mindre än tre sidor. Det känns inte helt optimalt.

När vi ändå är inne på mantikoror, chimeror och hästar - avsnittet om chimeror inleds med "Den här besten är stor som en häst...". En chimera har STO 3T6+12. Hästar beskrivs precis ovanför chimeror på samma sida och har STO 4T6+12. :ROFLMAO:

Edit: Man kan också notera att "chimeror" stavas med "ch" här, men är placerade i bokstavsordningen bland monstren som om de stavades med "k".

Last edited:
För att få lite mer kött på benen letade jag upp äventyret och läste det. En sak som jag skulle vilja kalla dålig är det faktum att trots att äventyret bara är sju sidor långt ägnas drygt FYRA av dem åt hur rollpersonerna får kartan och eventuellt rekryterar följeslagare. Äventyrsplatsen och saker på vägen dit tar upp mindre än tre sidor. Det känns inte helt optimalt.
Originalet (från Morgonstjärnan nr3) är åtta sidor långt, varav tre ägnas åt hur de får kartan och eventuella följeslagare. Kanske fortfarande lite ojämn fördelning, men ändå rimligare.

Jag tänker att man i den här diskussionen ändå får utgå från DoD82-reglerna. Och där har mantikoror INT 2T6 (och kan flyga).

Det är ju inte fel att ha en social situation här, men härnäst kommer en ny social situation med de giriga alverna vid Trollbron. Känns att det blir lite upprepning.

Jag tycker att mantikororna som det är skrivet gör sitt jobb. Det har inte kål på äventyrarna, men berättar för dem att detta är en farlig vildmark och inte en promenad i en park.
Det behöver ju inte vara en social situation om de bara avleder och plockar en häst, ponny eller en SLP, och flyger hem till boet. Snarare inledningen på en räddningsexpedition. Men visst är det ett ok möte, så länge nybörjar-SL inser att mantikororna inte kan attackera de försvarande karaktärerna med mer än Bett, för klor eller sting kan lätt döda med en träff. Alverna kommer före matikororna, och kan väl bli en social situation, men nybörjar-SL får knappt några råd alls om hur den ska hanteras, så här tycker vi olika.

Det behöver ju inte vara en social situation om de bara avleder och plockar en häst, ponny eller en SLP, och flyger hem till boet. Snarare inledningen på en räddningsexpedition. Men visst är det ett ok möte, så länge nybörjar-SL inser att mantikororna inte kan attackera de försvarande karaktärerna med mer än Bett, för klor eller sting kan lätt döda med en träff. Alverna kommer före matikororna, och kan väl bli en social situation, men nybörjar-SL får knappt några råd alls om hur den ska hanteras, så här tycker vi olika.
Alverna kommer efter mantikororna i det svenska originalet (Edit: även i den engelska versionen, ser jag), men sak samma.
Jag håller med om att fyra mantikoror lätt dödar äventyrarna om de vill, men det står ju klart att de anfaller hästarna, så jag tycker nog att SL blir tydligt tillsagd att de inte skall attackera äventyrarna.

Last edited:
Alverna kommer efter mantikororna i det svenska originalet (Edit: även i den engelska versionen, ser jag), men sak samma.
Jag håller med om att fyra mantikoror lätt dödar äventyrarna om de vill, men det står ju klart att de anfaller hästarna, så jag tycker nog att SL blir tydligt tillsagd att de inte skall attackera äventyrarna.
Visserligen har du rätt om alverna, men det är bara för att du inte har smakat min grannes svartvinbärssnaps, så det så!

Korta kommentarer.

De två kartorna är inte så väldigt olika till stilen i originalet. Dessutom är det väl inte otrolig tanke att det är olika personer som har ritat vildmarkskartan och gravvalvskartan vid olika tillfällen?

Mantikororna "anfaller i första hand hästarna. Om de lyckas döda någon häst kommer de att avbryta attacken och hämta sitt byte senare när sällskapet dragit vidare." Så det är inte menat att äventyrarna måste kämpa ner alla mantikororna. Snarare är det ett sätt att visa hur farlig vildmarken kan vara, utan att det blir en långdragen strid.

En spelledare kan givetvis ändra på saker efter eget huvud, men om vi pratar om själva äventyret, så säger det uttryckligen att pentagrammet aktiveras om man passerar i luften över det. Det är inte öppet för tolkning.

Och, ja, jag har missat att ni har pratat om Tvillingbergen. Vågar jag lyssna på det? :oops:
Ja, de flesta ”encounters” i äventyret tycker jag är bra, och följer klassiska SL-råd om att inte bara ha strid på liv och död.

Mantikororna har redan nämnts, att de främst anfaller en häst och sedan drar sig tillbaka är intressant.

Alverna är lite tunna, men det blir ett till tillfälle för lite socialt spelande. Att tullen inte är utskriven (i originalet) gör det knepigare för en ny SL dock: alla andra summor är det, varför inte denna? Kunde piffats upp lite genom att låta dem ha ännu mer vettigt att säga eller sälja, eller ett alternativ till tullen (skyttetävling?) Men att ”trollbron” vaktas av alver som låtsas att de jagat bort trollen är i varje fall en liten färggivande detalj.

Griparna är första ”vanliga” striden, vet inte hur farliga de är, men de har i varje fall en belöning bakom sig.

Att alla i spelgruppen måste lyckas med smygandet tre gånger är rätt extremt, oklart varför nyttan är att rulla samma sak om och om igen. Kanske att man kommer fram en bit i taget på så vis? Men att trollen sover, vaknar en i taget, och också har ett tydligt mål: bara jaga bort inkräktarna, inte döda dem, tycker jag är snyggt.

Skeletten som beter sig som robotar med en tydlig prioordning är också intressant, möjliggör (men kanske knepigt) att utnyttja dem mot trollen. Demonerna likaså, att de bara anfaller specifika personer: plus att man kan få hjälp av spöket. Snyggt anser jag!

Det finns ju rätt många tillgängliga personer att rekrytera, så känns som att rollpersonernas styrka kan bli rätt stor. Vilket iofs skulle göra striderna väldigt sega…

Back