Nekromanti Ett äventyr - Stenstatyn (Runda 6)

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Tyr said:
Röstläge:

(3) Brynolf: Empiricus, Vimes, Tyr
(2) Vimes: tripp_trap, Liliana
(1) tripp_trap: Ruga

(1) Ingen röst: Brynolf
Make a stand Brynolf!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Liliana:
1. Hur rimligt tror du det är att ulvarna är jämnt fördelade i väven? Skulle inte det vara väldigt mycket till byns fördel?

2. Förstår inte.

3. "O" och "P" sitter nära varandra på tangentbordet. Jag skulle skriva "sumpade".

4. Jepp, jag var tvärsäker redan då. (är det någon som fortfarande tror att fluffet i introt har betydelse?)

5. Du får nog visa var jag "hoppat på" nybörjare. Det är inte min uppfattning. Jag brukar sträva efter att nybörjare ska känna sig trygga i att skriva vad de vill (eftersom nybörjare ibland blir tysta och inte vågar skriva av rädsla för att göra fel, vilket man aldrig behöver vara rädd för som bybo).

6. Grejen är att man ju inte vet vad som gäller i början. Sen är sakerna lite tagna ur sitt sammanhang. När jag säger att "jag är sugen" på att göra en grej menar jag just det, inte att det är rätt att göra så. Jag gav i det inlägget uttryck för frustration över brödsmulande och tåtassande med rollinfo ("kejsarens nya kläder")

7. Jepp. Hade det inte varit för Disels lögner och konstiga outning hade jag nog inte fått honom i ulvfacket. Hans spelstil var inte självklart ulvig (förrens i slutet), men jag har bevisligen svårt att se när han är ulv (se TMNT-spelet i arkivet).

8. Det är vanligtvis inte ulvigt att synas mycket. Jämför gärna med mitt ulvspel i Ebon Oaks där jag låg väldigt lågt. (Alltså, det är klart att en ulv kan köra hög profil, men det är sällan så. Så jag tycker inte att det är rimligt att "synas mycket" är en scum tell.)

9. Jo, visst. Men själva poängen med inlägget var ju att Disel skulle motivera sig och att jag tog ställning till att hans misstänktalista var dålig.

10. Jo, så klart. Vilket ju var poängen. Eftersom det handlade om hur tripp bedömde mitt spel i det här spelet så menade jag att eftersom hans enda referensram från mina tidigare spel är spel där jag varit ulv är det svårt för honom att veta hur jag brukar spela som bybo.

11. Jag litar på, Liliana :gremsmile:

12. fast om vi ska gå på "sitta ihop med specialroll" borde det ju vara du som är misstänkt, Liliana. Både Disel och Larsson har suttit "under" specialrollerna i kedjan (d.v.s. de har den passiva förmågan att se när specialrollens yrke försvinner). Och du sitter på samma sätt under Korpa.

13. Jag förstår inte.

14. Jag tycker inte jag röstat speciellt hoppigt. Du menar kanske röstflyttande runt deadline, och ja, det är spelstil (titta i arkivet, Klassikern, Supernaturalgate, Varulvsgate, och säkert flera spel som jag inte kommer på nu.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
tripp_trap said:
Vimes said:
Du förstår att jag (Vimes) är en väldigt osannolikt ulvkandidat om ovanstående stämmer? Jag outar först av alla (föremål och passiv förmåga) och brödsmular stenhårt i mitt första inlägg.

Med tanke på att Larsson och Disel ljög skulle jag vilja säga att jag borde vara en väldigt osannolik ulvkandidat, men det är inte upp till mig att bedöma
Jag vet vem du är Vimes, du behöver inte påminna mig. Du insinuerar att jag är inkompetent genom sådana där stycken, vilket du gjort större delen av spelet. Det är svårt att ta dig seriöst som bybo när du spelar som du gör, det är bland annat därför jag tror att du är ulv. Jag kan liksom inte se poängen för en bybo att göra som du gör, och jag tror och hoppas att du är intelligentare än du visar.
Dra åt helvete.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Vimes said:
tripp_trap said:
Vimes said:
Du förstår att jag (Vimes) är en väldigt osannolikt ulvkandidat om ovanstående stämmer? Jag outar först av alla (föremål och passiv förmåga) och brödsmular stenhårt i mitt första inlägg.

Med tanke på att Larsson och Disel ljög skulle jag vilja säga att jag borde vara en väldigt osannolik ulvkandidat, men det är inte upp till mig att bedöma
Jag vet vem du är Vimes, du behöver inte påminna mig. Du insinuerar att jag är inkompetent genom sådana där stycken, vilket du gjort större delen av spelet. Det är svårt att ta dig seriöst som bybo när du spelar som du gör, det är bland annat därför jag tror att du är ulv. Jag kan liksom inte se poängen för en bybo att göra som du gör, och jag tror och hoppas att du är intelligentare än du visar.
Dra åt helvete.
Jag skulle svara ordentligt på ditt inlägg men så såg jag det här. Jag ber om ursäkt för att jag var impulsiv och lät mig bli förbannad igen, det var onödigt. Men det här är så jävla dåligt, tripp. Jag tänker inte ha något mer med dig att göra i det här spelet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vimes said:
Dra åt helvete.
:gremsuck: Lugna ner er nu pågar, innan moderatorerna hittar hit till vår gudsförgätna hörna av forumet.

Så det står mellan Vimes och mig? Inte mig emot. Ulven bör vara han eller Tripp. Detta baserar jag främst på Cassius-spektaklet.

Röst: Vimes

Back to bakis...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Brynolf said:
Vimes said:
Dra åt helvete.
:gremsuck: Lugna ner er nu pågar, innan moderatorerna hittar hit till vår gudsförgätna hörna av forumet.

Så det står mellan Vimes och mig? Inte mig emot. Ulven bör vara han eller Tripp. Detta baserar jag främst på Cassius-spektaklet.

Röst: Vimes

Back to bakis...
Oväntat. Finns det argument? Hur bedömer du det som skrivits? Med tanke på att två av fyra i tripp-drevet är bekräftade som bybor, är min närvaro i drevet verkligen tillräckligt att basera en utröstning på? Har du fler argument?

Bra också att du lägger upp det för kedjelynchning. Jag hoppas att de övriga är vakna nog och inte lynchar tripp om jag skulle bli utröstad.

Dock välkomnar jag din röst, Brynolf (den är den enda rimliga, ulv eller inte). Nu behöver Ruga stiga in i spelet och faktiskt jobba lite och ta ställning, det kan hon behöva.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vimes said:
Med tanke på att två av fyra i tripp-drevet är bekräftade som bybor, är min närvaro i drevet verkligen tillräckligt att basera en utröstning på?
Man får ju bygga upp olika modeller beroende på vem av er som anses vara ulv. Samma logik funkar inte på både dig och Tripp. Ja, två var gröna i drevet. En var röd. Om Tripp nu är bybo är det väl ytterst sannolikt att ulvarna vill tjäna en runda på att hänga honom i stället för Cassius. Det är mig inte alls främmande att Cassius, som ju redan var dödsdömd, satt beredd att hoppa in på Tripp i sista sekunden för att dra uppmärksamheten från andra ulvar i det drevet. Eftersom Konrad återgick till Cassius med skapligt mycket tid kvar (eller ja, nån minut i alla fall) blev det aldrig den strid på kniven det hade kunnat bli.

Oavsett det, varför skulle det vara grönande för dig att två bybor satt i samma drev?

Bra också att du lägger upp det för kedjelynchning. Jag hoppas att de övriga är vakna nog och inte lynchar tripp om jag skulle bli utröstad.
Alltså, vi har ju snackat om det här. Det ligger en schweinhund begraven i Trippdrevet, och de enda kvarvarande deltagarna därifrån är du och Tripp. Och att Diesel röstade på Tripp är som sagt inte ett vattentätt alibi.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Vimes said:
tripp_trap said:
Vimes said:
Du förstår att jag (Vimes) är en väldigt osannolikt ulvkandidat om ovanstående stämmer? Jag outar först av alla (föremål och passiv förmåga) och brödsmular stenhårt i mitt första inlägg.

Med tanke på att Larsson och Disel ljög skulle jag vilja säga att jag borde vara en väldigt osannolik ulvkandidat, men det är inte upp till mig att bedöma
Jag vet vem du är Vimes, du behöver inte påminna mig. Du insinuerar att jag är inkompetent genom sådana där stycken, vilket du gjort större delen av spelet. Det är svårt att ta dig seriöst som bybo när du spelar som du gör, det är bland annat därför jag tror att du är ulv. Jag kan liksom inte se poängen för en bybo att göra som du gör, och jag tror och hoppas att du är intelligentare än du visar.
Dra åt helvete.
Vill bara säga att jag inte tycker det är okej att kalla någon dum, som Tripp gjorde här.
Och inte heller svaret Vimes gav, men har mer förståelse för Vimes, och han bad ju om ursäkt, så ska inte säga något om det.
Jag tycker Tripp ska be om ursäkt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vimes said:
Brynolf said:
Vimes said:
Brynolf - det finns inget som grönar honom.
Så att förespråka utröstning av tre bekräftade ulvar tycker du inte är grönande?

varken röster eller outningar/smulor.
Vad är det för fel på "klonk"? I ett fantasyparadigm tycker jag det är en självklar smula. Som jag sagt tidigare, om jag hade varit bagare och innehaft ett plåtbadkar hade jag såklart kunnat säga "klonk", men det hade inte varit någon bra smula eftersom ingen hade haft minsta chans att begripa den i förväg. Självklart var det en riddarsmula.

Tripp - Grönas av drevet mot honom i R3. Annars skulle han varit utröstad för länge sedan.
Ja, det är en teori (som för övrigt innefattar en rödning av dig, Vimes, eftersom du var med i drevet). En annan har vi också varit inne på; att Diesel röstade Tripp för att han visste att han själv skulle ryka och att det inte verkade vara någon risk att Tripp faktiskt skulle hängas.
1. Nä, inte under de omständigheter som vi har. Som du själv skrivit tidigare var alla rätt självklara.
Visst, men borde jag inte åtminstone försökt på något sätt? Typ hoppa på Trippdrevet för att rädda kvar Cassius en runda?

2. Det skulle kunna vara en smula för "hjälm" som förmål, tex. Eller för yrket "smed". Hur som helst outar du så pass sent att du inte kan sägas grönas av detta. Grejen är ju inte att jag misstänker dig för att ljuga, men att eftersom du inteoutat dig tidigt kan du vara en ulv som förstått att du INTE ska ljuga. Alltså inte grönande.
För min del är det självklart att smula det som verkar viktigast, i det här fallet yrke. Och en smed låter inte "klonk", han låter "klang klang". "Klonk" är väl allmänt vedertaget som ljudeffekt vid ett lyckat armour save-slag?

3. Men tycker du inte att den rimligaste slutsatsen av trippdrevet är att tripp är grön? Även om det alternativa scenariot finns alltså. (Och att jag rödas av trippdrevet är väl sant, men vi har fått bekräftat att i varje fall två av fyra trippröster kom från bybo)
Jo, det är väl något mera rimligt att Tripp är grön än att du är det utifrån det drevet.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Vimes:

1. Jag tycker faktiskt det är rimligt, för att de tre ulvar vi har fått ut är det, och för att, som många av er mer erfarna sagt; spelet är ofta enklare än vi tror. Det kanske är meningen att vi ska tänka att det är för enkelt.

2. Två av de tre ulvar vi har fått ut sitter ihop i väven med specialrolls innehavarna. (Diesel med Lukas, Larsson med Max) Du sitter ihop med Väktar Korpa. Och jo, denna punkt skulle kunna gälla mig också.

3. Aha, förlåt. :gremsmile:

4. Vet ej. Kanske tyder De 7 på att om vi inte vunnit till runda 7/ på runda 7, så förlorar vi? Typ: Rocks fall, everyone dies. ?

5. Jo, du har varit snäll och "mentorisk". Tänkte mer att du går på en när man gör misstag, fast det gör du ju med alla, inte bara nybörjare. Däremot känns det lite konstigt att du skriver: var inte rädd att göra fel, och sen när man gör fel så är det potentiellt scumtell.

6. Denna punkt var jag inte så säker på, men tyckte jag skulle ta med den i alla fall, så mer erfarna kunde titta på det och bedömma.

7. Men, om du har svårt att se när han är ulv, hur kan du säga att han är "off, som han bara är när han är bybo"? Om man kan se när någon är bybo, borde man väl inte ha svårt att se när någon är ulv? Tänker jag fel?

8. Men om ulvar inte brukar göra så, så är det väl ulvigt för att ulvarna vet att vi vet att ulvar inte gör så?

12. Sant. Jag går ju också in på denna punkt. Men om vi har 4 ulvar kanske två är över specialrollen och två är under? Det skulle ju behöva att Ruga är specialroll, kanske DTF? då skulle du passa in. Om jag var ulv, skulle det till att Cissi var någon form av specialare, kanske DTF?

13. Du gav inget svar varför du var avvisande av Tyr's teori. Tyr's teori skulle röda dig och Brynolf. Du säger sen att du tycker teorin är grönande för Brynolf, men nämner inte dig.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Liliana said:
13. Du gav inget svar varför du var avvisande av Tyr's teori. Tyr's teori skulle röda dig och Brynolf. Du säger sen att du tycker teorin är grönande för Brynolf, men nämner inte dig.
Just den teorin du pratar om är ju grönande för mig eftersom ulvarna knappast skulle outa både tempelriddare och riddare. Jag tycker inte det låter rimligt att Diesel tänkte "jag kan outa tempelriddare så ser det ut som jag ska ha din hillebard, Brynolf", till exempel. Den klassiska ägaren av hillebarder är ju stadsvakter och kanske legosoldater.

Att Diesel utbrister "Va, finns det både gycklare och bard?" ser jag mer som ett klassiskt ulvigt försök att peta lite och smutskasta Lukas och Korpa. Tanken att han gjorde det för att "öppna upp" byn för att det skulle vara en helt normal grej för att inte dra uppmärksamhet till de båda riddarna är helt feltänkt. Varför outade han tempelriddare över huvud taget då, om han visste att det skulle dra uppmärksamheten till oss?

Nej, jag tycker det är att förolämpa Diesel att mena att riddarprylen skulle röda mig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Brynolf said:
För min del är det självklart att smula det som verkar viktigast, i det här fallet yrke. Och en smed låter inte "klonk", han låter "klang klang". "Klonk" är väl allmänt vedertaget som ljudeffekt vid ett lyckat armour save-slag?
Det här låter som Disel när han menade att lönnmördare ju inte kan ingå i en äventyrargrupp... Nä, jag tycker verkligen inte att "klonk" är en självklar smula för Riddare. Det kan vara sköld också, eller vad som helst.

Brynolf said:
Man får ju bygga upp olika modeller beroende på vem av er som anses vara ulv. Samma logik funkar inte på både dig och Tripp. Ja, två var gröna i drevet. En var röd. Om Tripp nu är bybo är det väl ytterst sannolikt att ulvarna vill tjäna en runda på att hänga honom i stället för Cassius. Det är mig inte alls främmande att Cassius, som ju redan var dödsdömd, satt beredd att hoppa in på Tripp i sista sekunden för att dra uppmärksamheten från andra ulvar i det drevet. Eftersom Konrad återgick till Cassius med skapligt mycket tid kvar (eller ja, nån minut i alla fall) blev det aldrig den strid på kniven det hade kunnat bli.

Oavsett det, varför skulle det vara grönande för dig att två bybor satt i samma drev?
Uppenbarligen dök Cassius inte upp. Även om det faktiskt var typ en minut innan deadline som KK ändrade sin röst, tror du inte att Cassius borde dykt upp och röstat? Jag satt och tokuppdaterade tråden men han bara skriva "Mupp" till KK liksom. Tror du att Cassius verkligen satt redo att gå in med en röst? Jag tror inte det.

Hur som helst. Jag menar inte att det är grönande för mig att ha suttit tillsammans med Vico och Max, jag menar bara att det inte är självklart att jag är röd bara för att jag satt i drev med Disel. Uppenbrligen gjorde ju andra bybor det också. Och vidare underade jag om du verkligen tycker att det är tillräckligt att rösta ut någon på? Vi hade ju mer mot Vico (scum tells utöver hans närvaro i trippdrevet), och han var bybo. Behöver vi inte ha mer på benen? Har du andra scum tells du vill lyfta mot mig?

Brynolf said:
Jo, det är väl något mera rimligt att Tripp är grön än att du är det utifrån det drevet.
Det här är viktigt. Ja, enligt det rimligaste scenariot (att Disel försökte rösta ut tripp för att tripp är bybo) är förstås jag rödast. Scenariot som rödar tripp är mer avancerat och därmed mindre rimligt. Så jag blir väldigt tveksam mot dig när du hintar om att en av mig och tripp är röd, det är inte alls en självklar slutsats. Och är du ulv är det en slutsats du tjänar väldigt mycket på, om den blir "sanning".

Men det jag försökt påtala ovan är att det rimligaste scenariot inte på något vis autorödar mig (lex Max Raven och Vicotnik). Därför skulle jag verkligen vilja att du presenterar något mer än bara tripp-drevet som anledning till att rösta ut mig. Och därtill undrar jag förstås varför det tog sådan tid för dig att lägga en röst den här rundan? Det talar ju inte till din fördel att du inte kan bestämma dig för var du ska rösta förrens två bybor lagt sina röster.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Brynolf said:
Just den teorin du pratar om är ju grönande för mig eftersom ulvarna knappast skulle outa både tempelriddare och riddare. Jag tycker inte det låter rimligt att Diesel tänkte "jag kan outa tempelriddare så ser det ut som jag ska ha din hillebard, Brynolf", till exempel. Den klassiska ägaren av hillebarder är ju stadsvakter och kanske legosoldater.
Nu läser du in betydligt mer från vad jag har skrivit än vad jag faktiskt skrivit. Vart fick du exemplet med hillebarden ifrån? Sedan är det varken grönande eller rödande om man inte sätter det i ett sammanhang. Om du hade varit en mönsterbybo i runda ett så hade jag kanske hållt med dig att det inte låter rimligt. Men på samma sätt som ulvar kan tänka "det här kan vi inte göra för det skulle se misstänkt ut" så kan de tänka "det här kan vi komma undan med för så här skulle ulvar aldrig göra".

Du skriver att det vore korkat, men om det framstår som korkat beror på om det lurar byn inte sant? Jag förstår inte hur du kan tycka att jag förolämpar Diesel. Motsatsen snarare. Då tycker jag det ser mer förlämpande ut att mena att Diesel utbrister "Va, finns det både gycklare och bard?" för att smutskasta Lukas och Korpa. Sedan så skulle det aldrig falla mig in att kritisera någon för sitt ulvspelande. Så bra var jag inte själv den gången jag har varit ulv. :gremsmile:

Brynolf said:
Tanken att han gjorde det för att "öppna upp" byn för att det skulle vara en helt normal grej för att inte dra uppmärksamhet till de båda riddarna är helt feltänkt. Varför outade han tempelriddare över huvud taget då, om han visste att det skulle dra uppmärksamheten till oss?
Jag vet inte varför Diesel och LJSLarsson ljög men uppenbarligen gjorde de det. LJSLarsson eftersom hans yrke var så nära Botaniker och att han passade i väven. Diesel eftersom Tempelriddare inte passar med dolk. Det viktiga här är att han ljög. Om han nu ljugit och ni plötsligt ser att det är dåligt att ljuga så vet ni ju att du antagligen kommer behöva outa riddare. Då är det väl inte otänkbart att belysa att det finns yrken som ligger nära varandra.

Lite frågor:
Häromrundan så drog du till med ett exempel att ulvarna kanske bara haft ett föremål och tvingats ljuga om resten. Tycker du det är rimligt i detta spelet? Finns det något som pekar mot att ulvarna haft minimal information?

Du väntade väldigt länge med att outa något alls i runda ett trots att du var aktiv. Trots att Diesel outat ett yrke som ligger nära ditt och trots att KK jagat dig med blåslampa. Var du aldrig orolig för att detta skulle kunna få folk att se dig i ett brunare sken? Vad var egentligen din strategi i runda ett och var det något under rundan som fick dig att ändra strategi?

Vad är ditt case mot Vimes? tripp-drevet är inte nog för mig att bli övertygad iaf.

Förövrigt så tycker jag det är bra att du försvarar dig i någon mån. Men du behöver ge oss ett bättre alternativ och det börjar bli ont om tid.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Vimes said:
Jag skulle svara ordentligt på ditt inlägg men så såg jag det här. Jag ber om ursäkt för att jag var impulsiv och lät mig bli förbannad igen, det var onödigt. Men det här är så jävla dåligt, tripp. Jag tänker inte ha något mer med dig att göra i det här spelet.
Förlåt, det var korkat av mig att skriva sådär, jag har bara en förklaring men ingen ursäkt alls.

När jag skrev det där hade du återigen skrivit ett i mina ögon raljant inlägg där du implicit ifrågasatte min tankeförmåga. Jag behöver väl knappast komma dragande med alla inlägg genom spelet där du ifrågasätter mitt omdöme. Det var helt enkelt droppen som fick bägaren att rinna över. Men det är som sagt bara en en usel bortförklaring.

Så, jag ber på nytt om ursäkt. Vi är här för att ha kul egentligen, men båda två verkar ha haft mindre roligt de gånger vi bemött varandra. Jag har blivit onödigt provocerad av dig och skillnaden mellan våra spelstilar, och trott att din irritation/ilska varit medvetet spelad. Nu inser jag att så inte är fallet, och skäms för att ha trott det och därmed bidragit till än mer frustration och tråkigheter.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Empiricus said:
För att om du på allvar misstänker Vimes och vill vinna med byn så måste du ju sälja in din misstanke till oss andra. Du måste alltså bygga ett case som inte bara du känner är bra, utan som vi andra också fastnar för.
Jag har försökt mitt bästa, men länge tyckte jag mig inte få respons alls från er övriga, mer än lite svävande inlägg om att det inte var bra. Det tolkade jag (dessvärre, såhär i efterhand), som tecken på att ni ännu inte bestämt er och därför ville se mer utvecklade tankar.

Empiricus said:
Vimes verkar ha ett aggressivt beteende hursomhelst, det som du tolkar som undvikande och raljant tolkar jag som att han irriterar sig på saker som i hans huvud han redan avfärdat och som han inte anser sig ha energi att jobba vidare på. Som De 7 i början. Vem som helst skulle kunna bli irriterad över att ifrågasättas om något som denne själv uppfattar som en avslutad och självklar fråga. Jag säger inte att det är rätt, men jag tolkar inte det som Ulvigt utan som en skillnad i personlighet och sätt att uttrycka sig. Det är i det här jag tror er största dispyt ligger. Han blir lätt irriterad över att folk gräver i det han tolkar som strunt, och du vill gärna gräva i just sådana saker.
Men detta har jag svårt att göra något åt. En del av varulvsspelet är för mig att försöka förklara varför man tycker som man tycker. Annars är det ganska lätt för ulvar att bara rycka på axlarna och avfärda det dem inte vill prata om.

Du hade förut en teori angående att ulvarna inte kunde ha sin slutröst på varandra. Jag tyckte att den lät otrolig och alltför handikappande för skurkarna, men försökte bemöta den på ett konstruktivt sätt. Vad hade du tyckt om jag bara avfärdat den rakt av utan vidare utläggning?

Empiricus said:
Du är inte den enda som blivit hetsröstad, och att Vimes skulle "se sin chans" när han var först på en som blev hetsröstad i första rundan tror jag inte riktigt på. Har förresten inte Vimes bemött varför han kände att du var mycket rödare då och vad som ändrats sedan dess? I det här läget, så här sent i spel, har vi ju i mina ögon fortfarande ingen självklar misstänkt. Jag har Brynolf som MEST misstänkt, men han är långt ifrån ett säkert kap, och jag är fortfarande tvivelaktig där. Är du så hårt på Vimes för att du tror han är Ulv eller för att han ville rösta ut dig och du resonerar som så att eftersom du är grön så kan han inte vara det så aggressivt som han spelade? För det är en rätt stor skillnad.
Fast de argument han lade fram i efterhand kändes så svaga att jag verkligen inte såg poängen med att rösta ut mig, eller någon annan på de grunderna. Vi hade som bekant övertaget mot ulvarna, och har det fortarande. Om man inte är väldigt säker på sin sak borde man inte vilja riskera att hänga en bybo och samtidigt ge chansen åt ulven att överleva en natt till. Särskilt som Cassius siktats som online av åtminstone två (tror jag, rätta mig om jag har fel) personer tidigare under dagen. Risken för misslyckande var betydligt större än vinstchansen. Men ja, du har rätt, det är såklart en fråga om spelperspektiv.

Empiricus said:
Det som händer därimellan är förutom att det sker mycket diskussion om yrken, det blir klarare att det finns massor av yrken i spel och att förmågan att sia när när ett yrke lämnar spel . Cissi gör ett bra inlägg om det här: #840603 - 2013-02-24 19:04. Med andra ord. DET KOMMER FRAM EN MASSA INFO, det är vad som ändras under natten. All mjuk info och allt fluff blir tydligare, så dagen efter är landet annorlunda.
Det kommer fram en massa teorier i alla fall. Som sagt så outas inte så mycket konkret direkt, förutom att flera stycken nämner att de har passiva förmågor som liknar varandra. Att många har snarlika förmågor borde i mina ögon inte översättas till att de alla är värdelösa. Jag har ju inte spelat så många gånger förut heller, men om vi fått fluff så bör den (precis som Vimes sagt att den brukar) vara till bybornas fördel. Vi bybor kan smula/outa bäst vi vill, vi har komplett information och behöver inte bry oss om att försöka passa in eller liknande. Varulvar har det mer problematiskt däremot. Oavsett om de fått fullständiga alibin eller inte kan de inte vara säkra på att den stämmer. De måste antingen vänta med att outa för att se om den är sann, eller också gå ut snabbt med informationen. Båda metoderna bär med sig risker. Så alldeles oavsett om plundrarna fått hela/partiella/inga alibin så kan informationen och smulandet/outandet omkring dem vara nyttig. Därför är det underligt att tro att rollinfon är onödig eller rentav en tidsfälla.

Empiricus said:
Inte den enda som lägger omotiverade röster. I överlag så har det varit mer av en trend att säga "håller med" och rösta än att lägga en djup motivering. Jag är rätt säker på att 90% av alla röster som lades första rundan lades för att få fram mer info, inte för att man trodde personen var Ulv. Även i slutet, utröstningen av LJSLarsson, som visade sig vara Ulv, så var många på för att det var det minst otroliga valet, inte för att det var 100% säkert att LJSLarsson var Ulv.
Visst är det så. Men Vimes är en aktiv och central spelare, utöver sin veteranstatus. Han är bättre än så i mitt tycke. Men absolut, att alltid kunna motivera sina röstningar med starka och glasklara argument är ett drömscenario som nog aldrig kommer uppnås.

Vimes said:
Också något som de flesta har gjort, läst ett inlägg och tolkat det annorlunda än vad författaren av inlägget menar. Du tolkade ju inledningen till min ifrågasättan av dig på ett annorlunda sätt än vad jag menade.
Många litar på Vimes och hans skicklighet. Det borde i mitt tycke översättas i att han anstränger sig extra hårt för att förstå vad andra menar, och själv göra sig förstådd. Men återigen har du rätt i sak, vi alla felar i detta.

Empiricus said:
Sammanfattningsvis, dina tankar är inte fel och du har konkretiserat hur Vimes uppfattas i sitt sätt att kommunicera, men jag tror inte att det betyder att han är Ulv. Tvärt om så skulle jag nästan vilja säga att det skulle vara dumt att som Ulv kliva alla på tårna genom att möta argument man anser som strunt med löje och ignorera saker som man inte anser relevant för spelet.

Jag tolkar Vimes attityd mer åt håller "vinsten över Ulvarna är det viktiga, folks tår och sårade smalben läker i sinom tid när vi segrat" snarare än "Rargh! Jag är Ulv, och därför så kan jag bete mig som en rabiessmittad partipolitiker!"
Problemet för mig blir att han hade samma beteende i de andra två spelen jag varit med i, och då var han ulv. Jag har nedan grävt upp en ordväxling mellan oss som jag tycker sammanfattar det ganska bra:

tripp_trap said:
xyas said:
Recca said:
Cassius blev nattmördad vilket grönar att balsalen leder till en utgång.
Jag tror faktiskt inte på det. Dels så tror jag att det finns desinformation bland kartkunskaperna, dels så tror jag faktiskt att nattmorden är random, snarare än vald av en ulv-ekvivalent. Jag tror det än mer nu när cassius blir bannad, vic hoppar in som motvillig ersättare (antar jag i och med att han inte vill vara med ursprungligen) och åker sedan raskt ut direkt. Klart han valdes "random" av spelledaren för att minimera konsekvenserna av cassius försvinnande.
Vad får dig att tro att morden är slumpmässiga? Och om SL ”valde” att döda Cassius/Vicotnik är det väl inte så hemskt slumpmässigt? Mjä. Intressant idé, men det där argumentet var i svagaste laget, finns det enligt ditt tycke något mer som pekar på att slump avgör dödsfallen? Och vi har väl ännu inget som direkt pekar på att kartinformationen är felaktig? Att ta reda på det är ju dock ganska enkelt, men potentiellt farligt:

Tyr said:
Med tre ulvar har vi 3 rundor.

Med två ulvar har vi 5 rundor.

Med en ulv har vi 7 rundor.
Att knata in i Hallen kan kosta oss i värsta fall två drag, vilket gör att vi (troligen) förlorar spelet om vi har tre motståndare. Att gå in i Vinterträdgården/Spegelsalen kan som ni säger visa på om Hallen är en möjlig utgång, men samtidigt göra oss ännu mer tveksamma och uppdelade inför nästa steg, vilket är förödande farligt nu när vi börjar bli färre. Nedan följer vilda spekulationer:

[vild spekulation]Ponera att vi går in i Vinterträdgården, och den leder vidare till två nya okända rum. Vad gör vi då? Det är troligt att vi skulle dela in oss i två läger, varpå vargarna kan sätta sig till bords och potentiellt sett välja väg åt oss. Eller säg att Vinterträdgården leder vidare till Hallen och… Matsalen? Skulle vi då verkligen våga riskera att gå till Hallen och därmed kunna förlora två rundor till om det visar sig vara fel utgång? Återigen, vargarna skulle få stor möjlighet att påverka utgången av nästföljande rumsval.[/vild spekulation]

Ju längre tiden går desto större makt får skurkarna, det är uppenbart. Därför anser jag att det är bra om vi minimerar mängden alternativ vi har. Jag skulle alltså föredra att vi i nuläget eliminerar en av två hittills kända utgångar innan ulvarnas röster börjar räknas för mycket. Dessutom skulle besöket av Hallen helt bekräfta om vissa fått felaktig information eller inte. Har vi dessutom tur så vinner vi. Således röstar jag:

Röst: Hallen

Röstläge (rätt?):
Vinterträdgården (3): xyas, Arvidos, Recca
Hallen (3): Konrad, Korpa, tripp_trap
Ingen röst (3): Lu-kaazh, Tyr, Vimes
Vimes said:
tripp_trap said:
Röst: Hallen
Bara så att jag fattat rätt, tripp: ditt resonemang är alltså att om vi har tur så vinner vi genom att gå in i hallen, men har vi inte tur så förlorar vi (för att hallen är en dead end)?

Korpa resonerade mig veterligen på ett liknande sätt:

Korpa said:
Röst: Hallen
Motivering: Jag är beredd att chansa på att det är rätt utgång.
Och KK utropade "Seger!" och röstade dit.

---

Jag vet inte vad jag tror om Hallen och de som röstar för den. Men det verkar finnas två skolor här: de som vill vinna och de som inte vill förlora. Jag vet inte bara hur jag ska tolka det.

Det fortsätter även efter detta bemötande, vilket ni kan läsa mer om här. Om ni orkar är det bara skumma igenom mina och Vimes inlägg. Beteendet är för mig slående likt hans beteende denna omgång.

Empiricus said:
I mina ögon skulle det med andra ord vara synnerligen dumt för en Ulv att synas så mycket. Det är därför jag är mycket mer misstänksam mot Brynolf. Hans beteende har varit mycket mer undflyende, och jag kommer (inte i kväll, för nu skall jag iväg och skriva på mitt rollspel) innan utröstning att försöka lägga upp mitt konkreta case.

Men jag hoppas det här mastodontinlägget hjälper dig att se min ståndpunkt mer och varför jag har svårt att se Vimes som the prime Ulv just nu, samt varför jag resonerar och tänker annorlunda än dig.
Jag tackar för bemötandet i vilket fall. Jag tror jag förstår hur du tänker kring Vimes, vi håller inte med varandra, men jag tackar för insikterna.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Ruga said:
5. Visa mig vart han medvetet medvetet misstolkat dig?
Här och här finns två exempel.

Söker du på "halva första rundan" i det första inlägget skriver Vimes under den fetmarkerade frågan att jag beskyllt honom för att undvika mig under hela första rundan, men det jag skrev var att han undvek mig halva rundan.

Söker du på "din outning" i det andra inlägget så påstår Vimes att jag smulade "låsa upp", vilket jag alltså inte gjorde. Jag smulade "dyrka upp".

Ruga said:
Tripp jag gillade ditt inlägg #846312. Men jag håller inte med om Vimes. Trots min förvirring så måste jag lita på magkänslan ibland och magkänslan säger nej.
Jag ska titta på närmare på Tyr, men jag tycker det är drygt att titta på individuella inlägg så det kan ta ett tag.
Vad med inlägget gillade du? Var det något särskilt resonemang eller tanke som fastnade efter att du läst det?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
tripp_trap said:
Vi är här för att ha kul egentligen, men båda två verkar ha haft mindre roligt de gånger vi bemött varandra.
Ja, jag ber om ursäkt för att jag varit raljant och nedlåtande. Grejen är att min spelstil nog har betydande raljanta inslag, i synnerhet när jag är bybo, men det är tänkt att de ska vara med glimten i ögat (som när jag rickrollade tidigare :gremwink: ). Jag har varit raljant mot både KK och Disel i det här spelet också, men det är ju lite skillnad: vi har spelat miljarder spel tillsammans, dom vet att jag gillar dem, egentligen. Men med dig har min irritation och frustration ingått ett oheligt förbund med min raljanta stil och det har inte direkt blivit så charmigt. Så jag ber om ursäkt.

Jag gillar ju att spela varulvsspel, men jag är van vid att kunna sitta tryggt i sadeln som bybo och själv bestämma vad som är viktigt. I det här spelet har jag tvingats till att ägna mig åt annat, och det har varit frustrerande. Men det är förstås ingen ursäkt för at tjag har varit nedlåtande mot dig sedan runda ett.

Jag tror ju att du och jag är i samma lag, så jag ska försöka bemöta dig så sakligt som möjligt hädanefter.

tripp_trap said:
Ruga said:
5. Visa mig vart han medvetet medvetet misstolkat dig?
Här och här finns två exempel.

Söker du på "halva första rundan" i det första inlägget skriver Vimes under den fetmarkerade frågan att jag beskyllt honom för att undvika mig under hela första rundan, men det jag skrev var att han undvek mig halva rundan.

Söker du på "din outning" i det andra inlägget så påstår Vimes att jag smulade "låsa upp", vilket jag alltså inte gjorde. Jag smulade "dyrka upp".
Angående "hela"/"halva" så uppfattade jag att vettiga svaret du åsyftade i frågan var det långa svaret (som citerats flera gånger sedan dess) jag skrev mot slutet av rundan. Därför lyfte jag ett tidigare exempel på att jag faktiskt hade försökt utveckla mig.

Ärligt talat fäste jag inte speciellt mycket vikt vid huruvida du skrev hela eller halva rundan. Jag tänkte att du menade att jag förhalat ända fram tills jag skrev mitt långa svar och ville visa på att jag faktiskt svarat dig tidigare. För mig var nog "halva rundan" mer en omskrivning för "en stor del av rundan", precis som "hela rundan" skulle varit. Jag tänkte inte att det kunde vara en allvarligt menad tidsangivelse.

Angående "Låsa upp"/"dyrka upp" så måste jag protestera. Du HAR använt "låsa upp" som smula. Du skrev först "dyrka upp" sedan i och med Lilianas dyrksats så berättade du att du funderade på att skriva "Låsa upp" istället. Detta är också att smula. När din första smula ifrågasätts släpper du i från dig en till. Jag hävdar ju inte att du inte smulade "dyrka upp", men jag hävdar att du även har smulat "låsa upp" (eftersom du skrev det i tråden).

Eftersom du menar att jag i och med det medvetet misstolkat dig antar jag att du menar att din avsikt inte var att smula när du skrev om "låsa upp". Men jag menar att smula är precis vad du gjorde. Du valde ju vad du skulle berätta om ditt yrke och berättade något som inte säger något om yrket förrens yrket har outats, alltså en smula.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Nu är det här i händerna på Ruga, mycket spännande.

---

Jag vill bara nota en grej om Brynolf. Som jag skrivit tidigare är caset mot honom för min del uteslutningsmetoden: övriga grönas mer eller mindre av olika orsaker.

Men som Brynolf hanterat den här rundan är jag rätt nöjd med att rösta på honom. Han har inte presenterat något nytt, han hoppade på drevet mot mig först när han sett att det hade någon form av lyftkraft (iom tripp och Lilianas röster och iom att Ruga inte helt tagit avstånd från det), och utan ordentlig motivering, han röstar liksom inte ens förrens han sett vilket alternativ som kan rädda honom själv. Sedan menar han att en av mig och tripp ska vara ulv vilket inte alls följer logiskt ur något. Spelet är långt gånget och vi har inte råd med så många misstag, så resonemang om att "om den är grön så måste den vara röd" är livsfarliga i detta skede av spelet.

Jag tycker Brynolf dels ska berätta vad han tror om alla spelare, och dels förklara vad byn ska göra efter de röstat ut mig som bybo? Vidare har han alltså tryckt på att någon av mig och tripp är ulv, detta är något han måste förklara hur han kommit fram till.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Som jag lovat, här kommer varför jag tror att Brynolf är Ulv. Några punkter har jag utvecklat baserat på hans bemötande av mitt inlägg tidigare, men jag kommer även att bemöta det separat också.
Runda 1

Brynolf och Diesellögnen
Brynolf är ju Riddare, och vet således att det yrket är säkert att outa. Dieselsoppas outning som tempelriddare, som nu när vi ser hela väven drar uppmärksamhet till sig, kan ha varit en lögn baserat på en gissning om att det finns flera som har samma yrkestyp. Det här var ju innan vi fick så mycket koll på väven.

Brynolf och outningen
Om Ulvarna sitter på mer information än vi andra så kan de ha fattat väven innan oss. För mig känns det fortfarande som att Brynolf reagerar på min fråga om hans underhuggare är Bönder genom att inse att väven är på väg att komma ut i dagen och passar då på att svara med att outa hela sin roll innan väven blir allmän kännedom.
Cassius är inne och skriver om att han är SL över Skype osv. Det gör han mellan att Brynolf har outat och jag släpper kedjan. Men han har inte någon direkt ingång på att motivera en outning innan väven kommer på plats, och en spontan outning av info där skulle sticka ut som en röd ballong i en skål med müsli. Jag tror att Cassius därför väntar med att outa tills det finns ett läge att göra det utan att sticka ut.

Brynolf och rösterna
Brynolf skriver en hel del under runda 1, och är i mycket diskussion om hur yrkessiandet funkar, speciellt med KK. Men hans röster är nästan bara av typen "hänger på", förutom mot Cissi.
Visserligen lägger han inte den just då första rösten på Cissi, men han skriver att hon är den troligaste Ulven i hans ögon. Dieselsoppa röstar på henne tidigare den rundan, men skriver också att Cissi är högst upp på hans Ulvlista direkt efter att Brynolf klivit på henne.

Om Brynolf är Ulv så ser det väldigt mycket ut som att de försöker få igång ett drev på Cissi mot slutet och få henne utröstad. Runda 2 resulterade ju i hennes död via nattmord, så de måste ha velat få väck henne av en anledning. Hade hon röstats ut så hade det ju bara gynnat Ulvarna. Så fort LJSLarssondrevet öppnades och Brynolf som var den av Ulvarna som var aktivast under sluttampen noterade det så hoppade han ju på det som tredje man. Är Brynolf Ulv så känns det som ett sätt att gömma sig i drevet för att verka grön.

Runda 2

Brynolf och Dieselsoppan
Brynolf är direkt på Dieselsoppa denna runda, och han är inte den ende som är det. Ett par dagar in på rundan lägger han sin röst på Dieselsoppa, men lyfter samtidigt att han tycker att tripp_trap och Ruga ser småulviga ut, med hänvisning till ett inlägg av Korpa.
Brynolf snackar en del om väven denna runda och är ganska aktiv, men jag kan inte se att han skulle ha så mycket annat val om han vore Ulv. Dieselsoppa och Larsson brände sig ju rätt hårt där i början genom att ljuga. Orsaken till lögnerna kan ju ha varit vad som helst, men ATT de gjorde det gjorde ju att de sticker ut och då måste nästan kvarvarande Ulvar antingen reagera på det eller verka skumma.
Cassius kör ju metoden att gå in tidigt och rösta på Diesel och sedan försvinna på grund av flytt, han gör alltså två inlägg hela rundan. Antagligen ett misstag, för Max Raven siar ju honom av någon anledning och rödar honom nästa runda.

För mig så är inget som Brynolf gör denna runda grönande, han kör på samma linje vägen ut och byter inte från Dieselsoppa även när andra går över på Lu-Kaazh. För mig är det inte grönande och autobyboande att gå hårt på Dieselsoppa eftersom han har ljugit sig ur vägen och är den tydligaste underligheten. Eventuella Ulvar lär ha nyttjat det.

Runda 3

Den här rundan, som ger avslöjandet att Cassius är röd, måste ändå vara matchens största bakslag för Ulvsidan.
Först tabbar sig två Ulvar och ljuger in sig i ett hörn runda 1, och sedan rödsias den tredje nu. Ulv nummer fyra (och Ulv nummer fem, om det finns en sådan) borde här börja känna pulsen lite extra och inse att det är dags att verkligen anstränga sig att verka bybo.
Den här rundan är ju dock svår att analysera just för att nästan alla röster har varit Dieselsoppa till Cassius eller Cassius till Dieselsoppa.
Men, sedan slutar rundan i tripp_trapp-historien, och där blir det ju som vi alla märkte intressant.
Frågan är, om det här är en enda Ulv kvar, skulle Ulven i fråga vilja ta en sådan chans här att rösta ut tripp_trap.
Dieselsoppa blev ju mer eller mindre tvingad av omständigheterna att rösta på tripp_trap. Men, jag ser det som otroligt att en annan Ulv skulle ta chansen att rösta ut tripp och därigenom sticka ut så mycket mer. Ulvens överlevnad beror ju nu mest på förvirring i byn. Så, en till Ulv på tripp_trap tror jag inte på, möjligen bybor som tycker tripp verkar röd, samt Dieselsoppa som alla redan vet är skum, men inte en till Ulv.
Cassius hade kunnat hoppa in och lägga en röst på slutet, fine. Vad hade det kunna göra? Röstar Cassius på Dieselsoppa så dör fortfarande Cassius genom utröstning. Röstar Cassius på tripp_trap, då vet alla att tripp är grön, och sitter folk och tjuvhåller på ett "Röst: Cassius"-inlägg utifall saker skulle ske så skulle Ulvarna bara förlora på det eftersom en spelare som det är mycket brus kring plötsligt grönas.
Jag, tripp_trap och Brynolf sitter ju kvar på Cassius, tillsammans med två bekräftat gröna. Det känns som en rätt säker plats att sitta på för en Ulv också, och eftersom tripp_trap känns mycket grönare än Brynolf så tror jag på att han är Ulv.

Runda 4

Händer inte mycket alls, varken upp eller ner. En fortsättning på runda 3 där vi dödar av Dieselsoppa. Intressant är att Brynolf hänger med KK på att rösta på Liliana istället för att vara med och rösta på Dieselsoppa.
Men, hela rundan ger varken röd eller grönkänsla från Brynolf. För mig iallafall.

Runda 5

Den stora från den här rundan tycker jag att vi fick (tyvärr genom deras död) reda på att både Vic och KK är gröna. Jag blir också mycket mindre misstänksam mot Liliana på grund av hennes spel under press, men det är först här jag ordentligt börjar tänka på hur det borde vara om Brynolf är Ulv. Och då börjar han bli lite röd i mina ögon baserat på allt ovanstående som jag grävt i.

Jag tror att Brynolf är Ulven som försökt att flyta med strömmen och inte sticka ut, jag har ingen annan just nu som känns som lika trolig Ulv, och jag önskar jag hade mer som gav en klar röd signal.

Men det är iallafall på Brynolf som min slutröst om 10 timmar kommer att ligga, jag tror också just nu att vi förlorar mer än vi vinner på att rösta ut Vimes.

Men, om vi röstar ut Brynolf och han är grön. Ja, då kommer jag behöva lägga om min radar ordentligt.

KK trodde för övrigt att jag skulle nattmördas förra rundan, jag tror personligen att jag kommer ryka nu under natten, så mycket liv som jag fört runt omkring mig. :gremsmile:

Anyhow, det verkar som att det här ligger i Rugas händer just nu :gremsmile:
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Empiricus said:
Som jag lovat, här kommer varför jag tror att Brynolf är Ulv. Några punkter har jag utvecklat baserat på hans bemötande av mitt inlägg tidigare, men jag kommer även att bemöta det separat också.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Runda 1

Brynolf och Diesellögnen
Brynolf är ju Riddare, och vet således att det yrket är säkert att outa. Dieselsoppas outning som tempelriddare, som nu när vi ser hela väven drar uppmärksamhet till sig, kan ha varit en lögn baserat på en gissning om att det finns flera som har samma yrkestyp. Det här var ju innan vi fick så mycket koll på väven.

Brynolf och outningen
Om Ulvarna sitter på mer information än vi andra så kan de ha fattat väven innan oss. För mig känns det fortfarande som att Brynolf reagerar på min fråga om hans underhuggare är Bönder genom att inse att väven är på väg att komma ut i dagen och passar då på att svara med att outa hela sin roll innan väven blir allmän kännedom.
Cassius är inne och skriver om att han är SL över Skype osv. Det gör han mellan att Brynolf har outat och jag släpper kedjan. Men han har inte någon direkt ingång på att motivera en outning innan väven kommer på plats, och en spontan outning av info där skulle sticka ut som en röd ballong i en skål med müsli. Jag tror att Cassius därför väntar med att outa tills det finns ett läge att göra det utan att sticka ut.

Brynolf och rösterna
Brynolf skriver en hel del under runda 1, och är i mycket diskussion om hur yrkessiandet funkar, speciellt med KK. Men hans röster är nästan bara av typen "hänger på", förutom mot Cissi.
Visserligen lägger han inte den just då första rösten på Cissi, men han skriver att hon är den troligaste Ulven i hans ögon. Dieselsoppa röstar på henne tidigare den rundan, men skriver också att Cissi är högst upp på hans Ulvlista direkt efter att Brynolf klivit på henne.

Om Brynolf är Ulv så ser det väldigt mycket ut som att de försöker få igång ett drev på Cissi mot slutet och få henne utröstad. Runda 2 resulterade ju i hennes död via nattmord, så de måste ha velat få väck henne av en anledning. Hade hon röstats ut så hade det ju bara gynnat Ulvarna. Så fort LJSLarssondrevet öppnades och Brynolf som var den av Ulvarna som var aktivast under sluttampen noterade det så hoppade han ju på det som tredje man. Är Brynolf Ulv så känns det som ett sätt att gömma sig i drevet för att verka grön.

Runda 2

Brynolf och Dieselsoppan
Brynolf är direkt på Dieselsoppa denna runda, och han är inte den ende som är det. Ett par dagar in på rundan lägger han sin röst på Dieselsoppa, men lyfter samtidigt att han tycker att tripp_trap och Ruga ser småulviga ut, med hänvisning till ett inlägg av Korpa.
Brynolf snackar en del om väven denna runda och är ganska aktiv, men jag kan inte se att han skulle ha så mycket annat val om han vore Ulv. Dieselsoppa och Larsson brände sig ju rätt hårt där i början genom att ljuga. Orsaken till lögnerna kan ju ha varit vad som helst, men ATT de gjorde det gjorde ju att de sticker ut och då måste nästan kvarvarande Ulvar antingen reagera på det eller verka skumma.
Cassius kör ju metoden att gå in tidigt och rösta på Diesel och sedan försvinna på grund av flytt, han gör alltså två inlägg hela rundan. Antagligen ett misstag, för Max Raven siar ju honom av någon anledning och rödar honom nästa runda.

För mig så är inget som Brynolf gör denna runda grönande, han kör på samma linje vägen ut och byter inte från Dieselsoppa även när andra går över på Lu-Kaazh. För mig är det inte grönande och autobyboande att gå hårt på Dieselsoppa eftersom han har ljugit sig ur vägen och är den tydligaste underligheten. Eventuella Ulvar lär ha nyttjat det.

Runda 3

Den här rundan, som ger avslöjandet att Cassius är röd, måste ändå vara matchens största bakslag för Ulvsidan.
Först tabbar sig två Ulvar och ljuger in sig i ett hörn runda 1, och sedan rödsias den tredje nu. Ulv nummer fyra (och Ulv nummer fem, om det finns en sådan) borde här börja känna pulsen lite extra och inse att det är dags att verkligen anstränga sig att verka bybo.
Den här rundan är ju dock svår att analysera just för att nästan alla röster har varit Dieselsoppa till Cassius eller Cassius till Dieselsoppa.
Men, sedan slutar rundan i tripp_trapp-historien, och där blir det ju som vi alla märkte intressant.
Frågan är, om det här är en enda Ulv kvar, skulle Ulven i fråga vilja ta en sådan chans här att rösta ut tripp_trap.
Dieselsoppa blev ju mer eller mindre tvingad av omständigheterna att rösta på tripp_trap. Men, jag ser det som otroligt att en annan Ulv skulle ta chansen att rösta ut tripp och därigenom sticka ut så mycket mer. Ulvens överlevnad beror ju nu mest på förvirring i byn. Så, en till Ulv på tripp_trap tror jag inte på, möjligen bybor som tycker tripp verkar röd, samt Dieselsoppa som alla redan vet är skum, men inte en till Ulv.
Cassius hade kunnat hoppa in och lägga en röst på slutet, fine. Vad hade det kunna göra? Röstar Cassius på Dieselsoppa så dör fortfarande Cassius genom utröstning. Röstar Cassius på tripp_trap, då vet alla att tripp är grön, och sitter folk och tjuvhåller på ett "Röst: Cassius"-inlägg utifall saker skulle ske så skulle Ulvarna bara förlora på det eftersom en spelare som det är mycket brus kring plötsligt grönas.
Jag, tripp_trap och Brynolf sitter ju kvar på Cassius, tillsammans med två bekräftat gröna. Det känns som en rätt säker plats att sitta på för en Ulv också, och eftersom tripp_trap känns mycket grönare än Brynolf så tror jag på att han är Ulv.

Runda 4

Händer inte mycket alls, varken upp eller ner. En fortsättning på runda 3 där vi dödar av Dieselsoppa. Intressant är att Brynolf hänger med KK på att rösta på Liliana istället för att vara med och rösta på Dieselsoppa.
Men, hela rundan ger varken röd eller grönkänsla från Brynolf. För mig iallafall.

Runda 5

Den stora från den här rundan tycker jag att vi fick (tyvärr genom deras död) reda på att både Vic och KK är gröna. Jag blir också mycket mindre misstänksam mot Liliana på grund av hennes spel under press, men det är först här jag ordentligt börjar tänka på hur det borde vara om Brynolf är Ulv. Och då börjar han bli lite röd i mina ögon baserat på allt ovanstående som jag grävt i.
</div>

Jag tror att Brynolf är Ulven som försökt att flyta med strömmen och inte sticka ut, jag har ingen annan just nu som känns som lika trolig Ulv, och jag önskar jag hade mer som gav en klar röd signal.

Men det är iallafall på Brynolf som min slutröst om 10 timmar kommer att ligga, jag tror också just nu att vi förlorar mer än vi vinner på att rösta ut Vimes.

Men, om vi röstar ut Brynolf och han är grön. Ja, då kommer jag behöva lägga om min radar ordentligt.

KK trodde för övrigt att jag skulle nattmördas förra rundan, jag tror personligen att jag kommer ryka nu under natten, så mycket liv som jag fört runt omkring mig. :gremsmile:

Anyhow, det verkar som att det här ligger i Rugas händer just nu :gremsmile:
</div></div>
Jag tvekar fortfarande inför att rösta Brynolf men det var en bra sammanfattning. Det som stör mig med Brynolf är det Vimes påpekade att han är inne och skriver men inte röstar precis som han vill sondera terrängen innan.
Läst Tyr men inte direkt hittat någon skit fast jag är inte bra på sånna saker. Slutar inte spelet och jag blir nattmördad glöm honom ej!
Röst : Brynolf
 
Top