Nekromanti Ett äventyr - Stenstatyn (Runda 6)

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Nä, det var Liliana du hade din slutröst på i R4. Men ja, fel av mig, jag dubbelkollade inte Empis dokument ordentligt.

Och så jäkla galet är det inte att fundera över din pricksäkerhet. som jag skrev har det varit ganska klart, iaf utröstningen av Disel och Cassius. Men om man tittar på hur slutrösterna fördelade sig de två första rundorna kan man ju inte säga att det är helt självklart att rösta som du gör. En massa bekräftade bybor har ju röstat annorlunda.

Har du förresten berättat vem eller vilka du misstänkr numera?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Angående spelbalans:

Om vi inte hade haft någon väv, om det inte fanns något mönster att analysera. Då hade spelet varit balanserat. Ett i princip helt klassiskt upplägg.

Lägg till väven. Byn kan nu klart urskilja folk som sticker ut. Fördel byn.

Om ulvarna fått färdiga roller, kan de smälta in. Men Lex Thibault innebär att de kanske ljuger ändå. Som bäst är spelet balanserat igen, som sämst är det fördel byn.

Om ulvarna fått ett försprång i info om vävens beskaffenhet som gör det mindre nödvändigt att ljuga, blir spelet mer balanserat. Men aldrig till fördel för ulvarna. Systemet gynnar byn, frågan är bara hur mycket.

Så spelbalans är inte ett argument för att trippelteorin skulle stämma. Hittills har den ju dock visat sig hålla, men jag ser inga teoretiska skäl till att kvarvarande ulv nödvändigtvis måste ligga på avstånd från de andra.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Fick ett PM om att en präst har lämnat spelet. Sedan är jag ledsen Vic, jag trodde verkligen att jag hittat världens scum tell. Jag vet inte om det hade hjälpt men du borde ha försvarat dig mer. :gremfrown:

Vimes said:
Lite kort om Brynolf då (sen måste jag jobba):

Jag gick igenom Empis dokument för att kolla hur Brynolf röstat. Kolla:

Runda 1:
Vimes - LJSLarsson - Max Raven - Konrad - Cassius - Cissi -LJSLarsson
Runda 2:
Diselsoppa
Runda 3:
Diselsoppa - Cassius
Runda 4:
Diselsoppa
Runda 5:
Vicotnik - tripp_trap - Vicotnik

Alltså. Brynolf är väldigt duktig på att hitta ulvar. De fyra första rundorna har han haft sin slutröst på ulvar, och i tre av rundorna har han bara röstat på ulvar. Efter att de här tre ulvarna han röstat på blivit utröstade sprack dock hans streak.

Så. Hur tolkar vi det här? En tolkning kan ju vara att hans pricksäkerhet handlar om att han är ulv och vet vilka kollegorna är. Är han den sista ulven är det ju inte så konstigt att han inte lyckas rösta på någon ulv i förra rundan eftersom alla andra ulvar har åkt ut.

Men jag undrar lite över hans Diselsoppa-röst i R2. Hur motiverades den? Det borde man gräva i. De övriga rösterna ligger ganska mycket i linje med hur byn arbetat, men det ska noteras att Brynolf sitter tillsammans med salig Cassius i Disel-drevet R2...
I slutet av runda 1 så bör plundarna ha fattat att LJSLarsson var stekt och att det bara var en tidsfråga innan Diesel hängdes också. I runda 3 så var Diesel OCH Cassius stekta. Så det är alltså inte så svårt för en ulv att inte sticka ut när byn har sådana framgångar. Med det sagt så är det möjligt att något går att hitta bland rösterna. Men jag tror inte en plundrare kommer sticka ut jättemycket.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Vimes said:
Nä, det var Liliana du hade din slutröst på i R4. Men ja, fel av mig, jag dubbelkollade inte Empis dokument ordentligt.

Och så jäkla galet är det inte att fundera över din pricksäkerhet. som jag skrev har det varit ganska klart, iaf utröstningen av Disel och Cassius. Men om man tittar på hur slutrösterna fördelade sig de två första rundorna kan man ju inte säga att det är helt självklart att rösta som du gör. En massa bekräftade bybor har ju röstat annorlunda.

Har du förresten berättat vem eller vilka du misstänkr numera?
Eftersom Vic var grön, ser jag dig och Tripp som goda kandidater. Inte båda samtidigt såklart, men jag tror absolut det finns lurv att nysta fram ur kaoset runda 3.

Du och tripp har helt snöat in på varandra, vilket är en mycket tacksam situation för en ulv, som då kan verka aktiv medan diskussionen inte förs framåt alls.

Sen har vi såklart Liliana som knappast blev grönare av sin röst på sig själv.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Idag kommer jag (förhoppningsvis) inte vara aktiv alls pga rollspel. Efter rollspelet kommer jag skriva ner åtminstone grunderna till en krönika, så om det blir något inlägg från mig så bör det bli väldigt sent. Om rollspelet ställs in för tredje veckan i rad så dyker jag väl upp lite surmulen med ett par inlägg.

En preliminär röst på Brynolf:

Röst: Brynolf

Jag tror det kan vara ett bra drev att börja med iaf. Just nu har jag inte så mycket av ett case. Bara det jag nämnt tidigare. Utan jag återkommer med lite frågor och ett case när jag hunnit syna honom mer.

Tills dess jag kommit tillbaka skulle du kunna gå ut med ditt fluff Vimes? Omskrivet och med vilken kategori det tillhör. Jag tror du gått ut med något men jag vet inte om det var en kortversion av fluffet eller inte.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Tyr said:
Tills dess jag kommit tillbaka skulle du kunna gå ut med ditt fluff Vimes? Omskrivet och med vilken kategori det tillhör. Jag tror du gått ut med något men jag vet inte om det var en kortversion av fluffet eller inte.
Sure. Jag minns inte själv exakt vad jag sagt om fluffet i mitt PM, men here goes:

Förmåga: Eftersom jag är en slapp jävel gillar jag att sova och slå dank när jag har vakttjänstgöring, och för att lyckas med detta behöver jag hålla koll på var mina överordnade håller hus och vet följaktligen när en riddare lämnar spel.
Föremål: Jongleringsbollar. Eftersom dom är påverkade av tyngdlagen kan jag inte jonglera med dem.

I mitt PM är det dock inte "jag" utan "du", och fluffet är i övrigt omskrivet dock med samma innehåll. Det finns även nivåer av fetstil, vanlig stil och kursiv stil, men det är eventuellt att citera att återge dessa, så jag skippar det. Därutöver har jag förstås även kategorierna "Fraktion" och "Yrke", men de åtföljs inte av något fluff eller vidare beskrivningar än "Äventyrare" och "Stadsvakt".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Brynolf said:
Du och tripp har helt snöat in på varandra, vilket är en mycket tacksam situation för en ulv, som då kan verka aktiv medan diskussionen inte förs framåt alls.
Det håller jag med om, vilket jag skrev till tripp i förra rundan. Menar du att jag är insönad på tripp också? Att den scum tellen gäller för mig med?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Lite saker som jag uppfattat nu när jag tittar på tidiga rundor.
Dessa gäller då Brynolf, som jag fokuserar lite mer på just nu tills vidare.

1. Röster under runda 1-3
Den enda person som Brynolf är först med att rösta på är Cassius #841327 2013-02-26 15:22. Då skriver han även att han tror att Cassius redan har en röst, och motiverar med att man vet lite om Cassius.

Annars så har ALLA Brynolfs röster under dessa tre rundor varit där han hoppat på när det redan ligger röster.

2. Alla kända Ulvar under runda 1 har röstat på Cissi och KK, två som vi nu vet är gröna. Det borde nästan sitta en Ulv i tåget på LJSLarsson, jag tror inte Ulven/Ulvarna skulle vilja sticka ut genom att inte alls rösta på en av de sina under runda 1, när det dessutom drevas på personen.

Brynolf är först att hoppa på det drevet efter att Vimes och Tyr (mest Tyr) drog igång det. De andra som sitter med där som inte är grönade genom dödsfall är Tyr och jag.

(Nu har jag förresten sett att jag inte sorterat slutrösterna i runda 1 efter tid i mitt dokument, och har ändrat det i dokumentet.)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Well, jag kanske inte varit först med att rösta, men du kan knappast säga att jag bara följt med strömmen. I synnerhet Diesel har jag varit väldigt drivande mot.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Vimes said:
Brynolf said:
Du och tripp har helt snöat in på varandra, vilket är en mycket tacksam situation för en ulv, som då kan verka aktiv medan diskussionen inte förs framåt alls.
Det håller jag med om, vilket jag skrev till tripp i förra rundan. Menar du att jag är insönad på tripp också? Att den scum tellen gäller för mig med?
Inte alls i lika hög grad som Tripp, men mycket av dina inlägg är av den sorten ja.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Emp, du har inte svarat på varför Vimes inte skulle vara ett alternativ enligt trippelteorin.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Brynolf said:
Vimes said:
Brynolf said:
Du och tripp har helt snöat in på varandra, vilket är en mycket tacksam situation för en ulv, som då kan verka aktiv medan diskussionen inte förs framåt alls.
Det håller jag med om, vilket jag skrev till tripp i förra rundan. Menar du att jag är insönad på tripp också? Att den scum tellen gäller för mig med?
Inte alls i lika hög grad som Tripp, men mycket av dina inlägg är av den sorten ja.
Hur tycker du att jag borde hantera tripp? Jag är lite osäker på vad du menar med "inlägg av den sorten".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ju mer jag tänker på det, desto mer vill jag att tripp ska vara ulv.

Allvarligt talat nu. Det enda man vet när man är bybo är att man själv är bybo. Det är det enda man vet med säkerhet. Det naturligt borde vara att vilja påverka spelets utgång till fördel för byn. Som bybo vet man att de misstankar man själv formulerar, formuleras av en bybo. Man vet att den röst man lägger, läggs av en bybo. Man vet att det case man konstruerar, är konstruerat av en bybo.

Hur är detta förenligt med att spela som tripp gjort? Hur är det förenligt med att välja att inte ta ställning till utröstningen förra rundan?

Och vidare: hur är det förenligt med att misstänka någon så till den milda grad att allt man gör i spelet mer eller mindre handlar om dessa misstankar, men ändå inte göra några allvarliga försök att få den man misstänker utröstad?

Jag kan köpa att tripp misstänker mig så in i helvete att det är allt han ser i spelet. Jag köper det. Men det jag inte köper är hur han agerar på de här misstankarna. Han vill diskutera dem med mig, han vill att jag ska svara på hans frågor, han har drevat mig och haft mig som toppmisstänkt i flera rundor. Men det han inte gjort är vänt sig mot byn och sagt: "Hey! Vi måste ju rösta ut Vimes! Han är varulv enligt det här, det här och det här argumentet!" När han vänt sig mot byn är det för att han vill att folk ska bedöma hans inlagor i diskussionen mot mig, han försöker inte samla röster för att få ut mig.

Varför gör han inte det när jag är allt han ser i det här spelet? Varför inte agera på detta? Han vet ju att han själv är bybo, han vet ju at thans misstankar och resonemang är bybo-misstankar och bybo-resonemang. Varför vill han inte samla röster bakom sina misstankar? Varför vill han inte påverka spelet? Varför vill han inte som bybo ta sitt ansvar och delta i diskussionen och driva sin egen byboagenda i den? Varför nöjer han sig med att bara diskutera med mig, varför nöjer han sig med att vara ensam med att rösta på mig?

---

Men tripp kan inte vara ulv enligt logiken att
1) ulvarna visste att Cassius inte skulle dyka upp (och alltså ryka)
2) Diselsoppa röstade på tripp i R3
3) om tripp var ulv riskerade Disels tilltag att göra så två ulvar skulle ryka

Jag har försökt tänka runt det här, för att se om det går att mena att tripp är ulv ändå. Det här har jag kommit fram till: när Diselsoppa röstade på tripp i R3 bör han varit medveten om att han låg väldigt bra till för att bli utröstad i R4. Han var avsljöad som lögnare, och hade köpt sig en runda genom att claima en vansinnig siarroll. Han lär varit medveten om att han inte skulle klara nästa runda. Det är förutsättningarna för hans röst på tripp.

Disel går in och lägger sig som fjärde röst på tripp. Då har Cassius fem röster. Därefter byter Vico från Cassius till tripp, innan KK förseglar utgången genom att byta tillbaka till Cassius. Det var alltså inte helt självklart att tripp skulle röstas ut när Disel röstade på honom. Man kan till och med anföra argumentet att Disel kan ha utgått från att jag eller KK skulle flytta tillbaka till Cassius, för det här med att flytta röster precis innan deadline är något vi brukar göra (se t.ex. skenavrättningen av Mukwa i Klassikern). Därtill skulle Disels eget deltagande i drevet kunna verka avskräckande på bybor.

Om vi tänker oss att Tripp är ulv, hur kan vi då förklara Disels röst på honom?

1. Disel tror inte att tripp kommer bli utröstad ändå, men är medveten om att han själv kommer bli det inom kort. Logiken bakom rösten här är att Cassius trots allt ser ut att åka ut, att KK och VImes brukar kunna göra skendrev innan deadline, och att hans egen närvaro i drevet kan vara avskräckande. Effekten av drevet blir att tripp anses grön och de andra i drevet blir röda. Om vi tänker oss att Disel är villig att gambla lite är det en ganska bra strategi utifrån prepsektivet att han ligger jävligt risigt till.

2. Disel försöker faktiskt rösta ut Tripp för att gröna sig själv. Han har ett galet claim i bakfickan, men det finns röster som vill acceptera det (typ KK). Däremot, enligt samma logik som numera grönar tripp fast omvänt, så skulle det vara ultragrönande för alla i trippdrevet om tripp röstades ut som ulv.

Så, egentligen skulle man kunna hävda att Disels röst på tripp är helt självklar om tripp är ulv. Oavsett om tripp skulle röstats ut eller inte skulle det finnas vinster för ulveriet.

Dock förutsätter en sådan ulvtaktik från Disel en ganska avancerad analys från hans sida: han måste ha förutsett att vi skulle resonera som vi gjort efter drevet (där den röda Disel = grön tripp (eller vice versa om tripp röstats ut som ulv)). Och jag är osäker på om man ska tillskriva ulvarna så avancerade planer.

Vad tror ni andra?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vimes said:
Disel går in och lägger sig som fjärde röst på tripp. Då har Cassius fem röster. Därefter byter Vico från Cassius till tripp, innan KK förseglar utgången genom att byta tillbaka till Cassius. Det var alltså inte helt självklart att tripp skulle röstas ut när Disel röstade på honom. Man kan till och med anföra argumentet att Disel kan ha utgått från att jag eller KK skulle flytta tillbaka till Cassius, för det här med att flytta röster precis innan deadline är något vi brukar göra (se t.ex. skenavrättningen av Mukwa i Klassikern). Därtill skulle Disels eget deltagande i drevet kunna verka avskräckande på bybor.
Mm, jag har fnulat kring det här också. Innan Diesel röstade på Tripp stod det 7-3 till Cassius. Sedan gjorde Diesel det till 6-4. Liliana fick det till 5-4, och Vic vände över det till 4-5. Jag kan mycket väl tänka mig att Diesel förutsatte att Tripp inte skulle ryka (jag var som sagt själv övertygad om att det rörde sig om ett skendrev).


1. Disel tror inte att tripp kommer bli utröstad ändå, men är medveten om att han själv kommer bli det inom kort. Logiken bakom rösten här är att Cassius trots allt ser ut att åka ut, att KK och VImes brukar kunna göra skendrev innan deadline, och att hans egen närvaro i drevet kan vara avskräckande. Effekten av drevet blir att tripp anses grön och de andra i drevet blir röda. Om vi tänker oss att Disel är villig att gambla lite är det en ganska bra strategi utifrån prepsektivet att han ligger jävligt risigt till.

2. Disel försöker faktiskt rösta ut Tripp för att gröna sig själv. Han har ett galet claim i bakfickan, men det finns röster som vill acceptera det (typ KK). Däremot, enligt samma logik som numera grönar tripp fast omvänt, så skulle det vara ultragrönande för alla i trippdrevet om tripp röstades ut som ulv.
Alternativ 2 tror jag inte på, men nr 1 känns långt ifrån osannolik, i synnerhet eftersom det är Basse vi snackar om.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Brynolf said:
Well, jag kanske inte varit först med att rösta, men du kan knappast säga att jag bara följt med strömmen. I synnerhet Diesel har jag varit väldigt drivande mot.
Dieselsoppa hade ju visserligen ljugit sig till att sticka ut rätt mycket ändå. Jag skulle tro att kanske hälften av alla spelare har varit väldigt drivande mot Diesel.

Brynolf said:
Emp, du har inte svarat på varför Vimes inte skulle vara ett alternativ enligt trippelteorin.
Vimes skulle vara ett alternativ enligt Trippelteorin om det bara är en Ulv kvar.
Vimes skulle inte vara ett alternativ enligt Trippelteorin om det är två Ulvar kvar.

Jag försöker att mer grunda mina misstankar på övriga saker än mina knasiga teorier, för att jag vill inte låsa mig på ett sätt att tänka (försöker är då nyckelordet). :gremsmile:

Tror du att vi har en eller två Ulvar kvar?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Brynolf said:
Vimes said:
Disel går in och lägger sig som fjärde röst på tripp. Då har Cassius fem röster. Därefter byter Vico från Cassius till tripp, innan KK förseglar utgången genom att byta tillbaka till Cassius. Det var alltså inte helt självklart att tripp skulle röstas ut när Disel röstade på honom. Man kan till och med anföra argumentet att Disel kan ha utgått från att jag eller KK skulle flytta tillbaka till Cassius, för det här med att flytta röster precis innan deadline är något vi brukar göra (se t.ex. skenavrättningen av Mukwa i Klassikern). Därtill skulle Disels eget deltagande i drevet kunna verka avskräckande på bybor.
Mm, jag har fnulat kring det här också. Innan Diesel röstade på Tripp stod det 7-3 till Cassius. Sedan gjorde Diesel det till 6-4. Liliana fick det till 5-4, och Vic vände över det till 4-5. Jag kan mycket väl tänka mig att Diesel förutsatte att Tripp inte skulle ryka (jag var som sagt själv övertygad om att det rörde sig om ett skendrev).
Brynolf said:
1. Disel tror inte att tripp kommer bli utröstad ändå, men är medveten om att han själv kommer bli det inom kort. Logiken bakom rösten här är att Cassius trots allt ser ut att åka ut, att KK och VImes brukar kunna göra skendrev innan deadline, och att hans egen närvaro i drevet kan vara avskräckande. Effekten av drevet blir att tripp anses grön och de andra i drevet blir röda. Om vi tänker oss att Disel är villig att gambla lite är det en ganska bra strategi utifrån prepsektivet att han ligger jävligt risigt till.

2. Disel försöker faktiskt rösta ut Tripp för att gröna sig själv. Han har ett galet claim i bakfickan, men det finns röster som vill acceptera det (typ KK). Däremot, enligt samma logik som numera grönar tripp fast omvänt, så skulle det vara ultragrönande för alla i trippdrevet om tripp röstades ut som ulv.
Alternativ 2 tror jag inte på, men nr 1 känns långt ifrån osannolik, i synnerhet eftersom det är Basse vi snackar om.
Nu har ju jag inte spelat med tripp och Diesel tidigare, så jag har bara åskådaråsikter om hur de varit tidigare.

Men jag håller med om att tripp_trap har spelat väldigt underligt i sin relation med Vimes, och jag kan inte komma på ett scenario när jag skulle agera på samma sätt som bybo. Det är ju inte som att tripp kommer ut och hojtar "HÖRRNI, det här är en Ulv!", snarare känns det lite som han vill ha en djupare dialog med Vimes om hur man borde bete sig.
Visst, det är inte omöjligt att det är en Ulv. Inte omöjligt alls, om man frångår eventuella knasiga teorier från virrpannor. :gremsmile:

Det jag filurar på, vad VINNER Ulvarna på att göra det här, om tripp_trap är Ulv.

Är det bara en Ulv kvar nu, och det är tripp_trap, så hade Ulvarna i den utröstningen rätt så säkert kunna sänka sig själva totalt. Jag vet inte om det var fler än jag som satt halvberedda på att hoppa över på tripp_trap i stundens hetta, men en enda bybo hade kunnat fått väck bägge två. Hade Dieselsoppa flyttat sig de sista timmarna den rundan så hade han troligen än mer säkert gått i graven.

Har vi en Ulv kvar så känns det som ett ohyggligt högt spel, totalt vinna eller försvinna-läge. Och jädra dumt i så fall att senare dra uppmärksamhet till sig genom att sitta och fisa i Vimes riktning två rundor i sträck. Är tripp_trap Ulv så hade han ju inte stuckit ut alls om han hade resolvat sin beef med Vimes på något snyggt sätt kring runda fyras slut/runda fems början och sedan gömt sig i tåget på Vicotnik.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Fortsatt svammel och tänkande högt:

Just nu är vi 4 av 7 kvarvarande spelare som varit inne och varit aktiva i olika grad.

Vi har 3 röster på Brynolf. Ingen på någon annan.

Om vi hänger en bybo denna runda så är vi 5 spelare nästa runda, varav 1-2 Ulvar. Vid ett två-Ulvsscenario så förlorar vi ju som sagt om vi inte plockar en Ulv denna eller nästa runda.

Vid ett scenario med 1 Ulv så har vi tre utröstningar på oss istället.

Men, om det var 5 Ulvar från början, då hade runda 1 kunnat styras mycket lättare mot utröstning av en bybo. Runda 3 hade också kunnat resultera i en död bybo, för då hade vi visserligen en rödsiad Cassius, men vi litade inte på Max Raven lika mycket, och det borde i så fall ha varit 4 Ulvar i spel som skulle kunna ha påverkat saker.

Jag tror mer och mer på 4 Ulvar i början, annars hade vi nog röstat ut fler bybor. Tror jag iallafall.

Så, på 2 utröstningar nu så kommer som mest 4 bybor att dö. Ulvarna lär ju plocka de som det är minst brus kring, eftersom de bybor som har misstankar på sig nog gynnar Ulvarna mer i spel än de som många anser gröna.

(Minifråga: Vad händer om samma person som Ulvarna nattmördar röstas ut? Dör bara en person den rundan om Ulvarna/Ulven inte hinner byta?)

Som jag tolkar det så har vi i grad av misstankar nu, från mest misstänkt till minst (såklart färgad av min egen åsikt):
1: Brynolf
2: Liliana
3: tripp_trap
4: Vimes
5: Tyr (Tyr mer misstänkt än Ruga bara för att Ruga ligger brevid en Ulv)
6: Ruga
7: Empiricus

Jag tror att vi vinner på att plocka uppifrån denna lista, och jag tror att Ulven/Ulvarna kommer att plocka nedifrån.
Det är ju för övrigt min personliga lista, hur ser eran ut?
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Angående Lillianas självröst har jag sett det gjorts både som ulv och bybo så det skulle jag inte lägga någon vikt vid åt ngt speciellt håll.
Om hon är ulv så tror jag inte hon är ensam då hon la stor tid på K. K , en av de spelare som var grönad av de flesta även om hon böt fokus lite senare.

Tripp var ju här en kvart innan hägning så det är inte som han inte hade tid att flytta sin röst. Märkligt. Vet inte riktigt vad jag vill nu.
Jag tvivlar typ på alla utom emp. Till och med Lilliana som jag ändå känt varit grön tidigare. Men det kanske är dubbeltänket som börjar smyga sig på.
Röst: tripp trapp
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Ruga said:
Angående Lillianas självröst har jag sett det gjorts både som ulv och bybo så det skulle jag inte lägga någon vikt vid åt ngt speciellt håll.
Om hon är ulv så tror jag inte hon är ensam då hon la stor tid på K. K , en av de spelare som var grönad av de flesta även om hon böt fokus lite senare.

Tripp var ju här en kvart innan hägning så det är inte som han inte hade tid att flytta sin röst. Märkligt. Vet inte riktigt vad jag vill nu.
Jag tvivlar typ på alla utom emp. Till och med Lilliana som jag ändå känt varit grön tidigare. Men det kanske är dubbeltänket som börjar smyga sig på.
Röst: tripp trapp
Vad tripp håller på med är ju ganska intressant. Hen har inte varit aktiv hittils denna runda iallafall.
Nu när du ändå har kommit igång, Ruga:

Hur många Ulvar tror du det är?
Har du någon egen teori om vem/vilka som är Ulv/Ulvar, någon lista på prime suspects eller så?
Vad säger din magkänsla?
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Låt mig börja med en allmänn analys av spelet till dags dato. Jag tror på en kvarvarande ulv. Denne bör ha vetat om att den skulle bli ensam några rundor nu, både Cassius och Dieselsoppas öde beseglades egentligen i runda tre. Ulven lär alltså ha kunnat lägga upp en strategi att spela efter sedan ett tag tillbaka. Så hur kan den strategin se ut? Låt oss se hur/varför de tidigare ulvarna åkt ut:

LJSLarsson:
Ljög tidigt om sitt yrke,vilket uppdagades och ledde till utröstning.

Cassius
Hade otur genom att bli scannad, men hade spelat ganska försiktigt.

Dieselsoppa
Ljög/ändrade sitt yrke i runda tre och påstod sig ha fått en förmåga genom Lu-kaazh död.

Det intressanta är Dieselsoppa. Max Raven skrev snabbt (sjätte inlägget i tråden) i runda tre att Cassius var ulv, men av åtta inledande röster så landade sju av dem på Dieselsoppa. I det läget valde Dieselsoppa att satsa på historien om sin nya förmåga, vilket alltså borde ha säkrat hans död som senast efter tre rundor om han hade lyckats ljuga riktigt bra. Första rundan blir han skonad i hopp om resultat. Nästa runda kunde han teoretiskt kanske ha lyckats övertyga oss om en chans till, antingen genom att ge oss ett bybonamn att hänga, alternativt att påstå sig ha blivit blockad vilket han också gjorde. Hade vi trott honom hade hans lögner uppdagats först i tredje rundan efter hans lögn. Men det var i vilket fall som helst ganska givet att Dieselsoppa skulle åka fast förr snarare än senare.

Både LJSLarsson och Dieselsoppa outade snabbt och tidigt, potentiellt ljög båda två eller hade bara vaga beskrivningar av sina roller. Cassius var ganska sen med outandet, och berättade först vad han hade när all hans rollinfo redan fanns på banan så att säga. Därför tror jag att ulvarna kan ha delat upp sig i två grupper. En förtrupp i form av LJSLarsson och Dieselsoppa som går ut och outar i början för att uppmuntra andra spelare att göra detsamma, så att den andra gruppen bestående av Cassius och X kunde pussla ut om deras partiella/hela alibin faktiskt håller.

Så ulv nummer fyra borde enligt den hypotesen vara en försiktig ulv, som outat relativt sent och haft en någorlunda låg profil. Den kommer troligen också fortsätta med detta beteende, eftersom den behöver åtminstone tre felaktiga hängningar för att vinna. En aggressivt drevande ulv skulle vi troligen hitta innan den kunde uppnå seger, särskilt om den varit försiktig tidigare rundor. Alternativt har ulven redan från början också tagit en aktiv roll i spelet. Till exempel en veteran som Vimes, som kan upprätthålla ett ganska aktivt/aggressivt beteende utan att kladda ner sig själv med alltför mycket falu rödfärg.

Ulven borde kunna uppskatta den vävteori som Empiricus/Konrad lagt upp. Om den stämmer borde ulven försöka bli av med personer som inte kopplas med denne själv, för att bevara osäkerheten kring sig själv och röda andra på ett för oss bybor legitimt sätt. Är teorin falsk så kan ulven återigen vara försiktigt positiv till idén och subtilt driva på oss bybor att hänga varandra. Stämmer teorin ligger ulven någorlunda pyrt till, men kan ha tur och överleva tillräckligt länge för att vinna. Är den falsk kan den luta sig tillbaka och låta oss slakta varandra. Jag måste dock lägga in en brasklapp och erkänna att jag inte förstått den nuvarande vävteorin till fullo. Det gick lite för fort och hade lite för många ostrukturerade inlägg för att jag skulle hinna läsa/förstå allt. Men jag ska försöka hinna läsa på bättre.

I vilket fall som helst, går vi efter en försiktig ulv som försökt stanna i skuggan när LJSLarsson och Dieselsoppa tagit täten har vi flera kandidater. Tyr, Empiricus och Brynolf har alla, vad jag kan se, outat sina förmågor/yrken efter att dessa redan lagts fram i tråden så att säga. De kan alltså ha avvaktat för att se om deras hela/partiella alibin håller. De har också alla klarat sig ganska bra undan strålkastarljuset, vad jag vet har ingen riktigt utsatts för större press hittills i spelet, förutom Brynolf som har många röster mot sig i skrivande stund. Liliana och Ruga har outat sina saker före det fanns ute, och har i övrigt fått någon sorts press på sig vid åtminstone något tillfälle. De har inte betett sig på ett för mig rödande sätt. Ruga har varit måttligt tystlåten och Lilianas dyrkoutning var lite konstig, men i övrigt har de inte agerat på ett för mig rött sätt.

Går vi å andra sidan efter en aktiv ulv så är väl Vimes den kvarvarande kandidaten, eftersom den andra veteranen Konrad dog under natten. Vimes är en luttrad spelare och kan genom erfarenhet och rykte röra sig ganska fritt i spelet. Förutom det inledande drevet i runda ett har han klarat sig ganska bra från granskning/frågor i förhållande till hur mycket han syns och påverkar spelet.

Skulle jag rangordna lite ser det ut som följande:

1. Vimes
2. Tyr
3. Brynolf
4. Empiricus

Vimes är för mig självklart att sätta högst upp. Inget har ändrats i min åsikt om honom, för de som vill ha motiveringar/case är det bara att läsa mina gamla inlägg. Brynolf och Tyr kommer väl ungefär bredvid varandra, men om jag tvingas välja har Tyr känts strået skummare. Brynolf var bland de sista att outa fullständigt, men Tyrs röstningar har känts försiktigare än Brynolfs. Båda har kommit undan ganska bra. Slutligen kommer Empiricus. Jag misstänker egentligen inte honom, om han är ulv har han bidragit med väldigt bra statistik/data till byborna. Jag vill dock ha honom på listan därför att han verkar vara grön enligt de flesta (inklusive mig själv). Det som möjligen gör honom underlig är att ulvarna inte dödat honom än. När vi har ett såpass stort spel som vi har är det underbart som bybo att kunna dubbelkolla eller refera till hans dokument. Eftersom ulvarna kan ha ljugit en del borde de vilja bli av med personen som enkelt kan upptäcka/dokumentera detta. Men ulvarna har ju haft andra viktiga attackmål också, så Empiricus har kanske hamnat längre ner i mordprioriteringen. Som sagt, jag tror inte att han är ulv alls, men vill bara poängtera att man inte kan gröna någon först den fått en etikett av Mukwa.

Röst: Vimes

Nu ska jag försöka läsa ikapp och bemöta era skriverier.
 
Top