Nekromanti Ett äventyr - Stenstatyn (Runda 6)

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Föreningen WRNU
och Mukwa presenterar
______________________

Ett äventyr

- En episk berättelse
______________________

Vicotnik väljs att genomlida hela färden. Denna färd omges av en hejdundrandes mängder möten av spännande vättar, orcher, jättar, kentaurer och köttätande kycklingar med gigantiska klor. Vicotnik kommer tillbaka efter att ha slagits mot mantikoran vid eldsjön, erövrat enhörningshornet från den ondsinta björnvarghajen med 5 ögon, brottats med pirater och på slutspurten hann han stjäla en droska tillhörande en prins i nöd, rida slut på hästarna och sedan slå upp bronsporten som ni alla gick igenom för sisådär ett par veckor sedan. Vicotnik står nu framför er med enhörningshornet som stenstatyn ville ha. Givetvis dör Vicotnik mitt framför ögonen på er. Ingen tycks veta av vad, så ni antar att det är av förundran.

Under de två veckor han var borta har ni alla blivit bättre på att äta körsbär, köra kundvagn och spela kubb. Den som utvecklades allra mest var Konrad Konvalj. Han gick från en livs levande varelse med själ och allt till en smått föruttnad kropp med mögelsvampar i öron och ögon. Ingen har sett honom göra något farligt, så troligtvis dog han av tristess.

Enhörningshornet placeras i en av statyns händer och statyn börjar magiskt att krympa till människostorlek. Enhörningshornet förvandlas till en spira av guld, smaragder och rubiner. Drottningen har återfått sin skepnad. Hon skrattar ondskefullt och säger tack. Runt hennes hals hänger medaljongen som ni alla åtrår så mycket. Hon verkar förstå vad ni tänker på och teleporterar sig snabbt iväg till säkerhet. Ni fortsätter genom guldsalen, runt en borgmur, nedför ett murkrön, in i ett kök, äter mat och uträttar behov, hittar en lönndör som leder till en brant slingrig trappa och börjar gå nedför trappan. Denna trappa leder i sin tur till en mörk gravkammare med en massa skelett och kistor. För att ta er från detta rum till nästa måste en person läggas i en öppen kista. Ni tror att en annan stängd kista bredvid kommer öppnas då. Ingen är särskilt sugen på att stängas in i en robust kista med järnbeslag så det kan vara läge att rösta om vem det blir. Men ni har inte hur mycket tid som helst på er. Faktum är att tiden ni har till förfogande tar slut på:

Söndag (13:e) kl 22:00

Deltagare
Brynolf
Cassius (Plundrare)
Cissi (Äventyrare)
Dieselsoppa (Plundrare)
Empiricus
Jake Armitage (Äventyrare)
Konrad Konvalj (Äventyrare)
korpa (Äventyrare)
Liliana
LJSLarsson (Plundrare)
Lu-Kaazh (Äventyrare)
Max Raven (Äventyrare)
Ruga
tripp_trap
Tyr
Vicotnik (Äventyrare)
Vimes
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,603
Location
Stockholm
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Äh!

Jaha, vad fick vi ut av det här då, herrar teoretiker?

Tack till KK och Vic för gött mos!
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Brynolf said:
Äh!

Jaha, vad fick vi ut av det här då, herrar teoretiker?

Tack till KK och Vic för gött mos!
Ja, vi fick ju fram att två av oss tre som röstade på dig är bevisat gröna. Är det bara en Ulv i spel så finns denne troligen ibland de som ville ha ut Vicotnik.

Du är inte precis grönare för mig nu.

Röst: Brynolf

Men, Ulven eller Ulvarna tog alltså KK. KK skrev förra rundan att han trodde att de skulle ta mig. Jag tror att jag och KK är något på spåren med Trippelteorin.

Nu har jag fyllt i de nya gröna här:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Av8CwDU8GHOqdDYzWXgxSldsWnVDNHR2MVVYcnM4Y2c#gid=0

Om trippelteorin håller så kan det nu om det finns två Ulvar bara vara Liliana och Brynolf.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,603
Location
Stockholm
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Empiricus said:
Men, Ulven eller Ulvarna tog alltså KK. KK skrev förra rundan att han trodde att de skulle ta mig. Jag tror att jag och KK är något på spåren med Trippelteorin.
Ja, eller så är det det ulvarna vill att du ska tro. Själv är jag som bekant skeptisk till teorin.

Om trippelteorin håller så kan det nu om det finns två Ulvar bara vara Liliana och Brynolf.
Varför inte även Vimes?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Jag kan nog köpa att ulvarna inte skulle ljugit om två låg bredvid varandra i väven, men jag köper inte att det måste ligga två bybor mellan ulvarna. Varför det? Det skulle förutsätta att de direkt förstår vilka föremål som hänger ihop med vilka yrken, och det tror jag inte vi behöver förutsätta. Cissi menade ju till exempel att prästen skulle ha harpan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Sen känner jag mig lite småsur på Vicotnik, han var helt iskall när det kom till att visa att han var bybo på slutet...

Och det blir tungt utan KK tror jag.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Jag fick ju i alla fall uppleva mer äventyr än vad ni gjord :gremwink:

Men som sagt tack för det här spelet och lycka till i jakten på ulvarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vi är sju spelare kvar. Är det en ulv kvar ger det oss tre försök på att hitta denne. Är det däremot två ulvar kvar har vi bara råd att missa en gång, och missar vi två gånger i rad är det kört.

Jag är inte så jättesugen på att gå på trippelteorin, för det är väldigt svårt att veta varför ulvarna ljuger eller inte ljuger. Däremot kan jag nog tillmäta idén om att ulvar inte ligger bredvid varandra i väven viss betydelse.

Vi kan spalta upp det:
Om en (1) ulv:
Ruga - alla andra kan vara ulvar.
Om två (2) ulvar:
Ruga
möjliga ulvpar är:
tripp - Vimes, tripp - Brynolf, tripp - Empi, tripp - Tyr, Liliana - Vimes, Liliana - Brynolf, Liliana - Empi, Liliana - Tyr Vimes - Empi, Vimes - Tyr, Brynolf - Empi, Brynolf - Tyr, Empi - Tyr.
Tripp, Liliana, Brynolf och Vimes förekommer i 4 möjliga ulvpar. Empi och Tyr i 5.


Äh, jag vet inte. Inte fan får vi ut något av det här. Det bästa vore ju om trippelteorin stämmer, men jag tror inte den gör det. Eller rättare tror jag att det kan vara livsfarligt om vi utgår från en teori om spelets struktur, vi har inte råd att ha fel.

Empi, uppdtaterar du ditt dokument med rösterna?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Äh, vet ni. De enda jag inte tror är gröna är ju Ruga, Tyr och Brynolf. Empi är grön (annars är han antagligen satan själv). Tripp är grön p.g.a. att Disel försökte rösta ut honom. Ska jag köpa att Liliana är grön så vill jag se något form av case som förklarar hennes konstiga spel utifrån ett ulvperspektiv.

Kvar är alltså Ruga, Tyr och Brynolf. Ruga har egentligen inget som grönar henne, men om jag ska spela med och anta att Disel och Larsson inte skulle ljugit om ulvar legat bredvid varandra i väven så måste hon vara grön. Tyr gick hårt åt Vico på ett sätt jag inte tror en ulv skulle våga göra, och var dessutom den som fick Larsson utröstad. Peliminärt grön båda dessa då.

Kvar är Brynolf. Min röst får ligga på honom tills vidare.

Röst: Brynolf

Men det behövs mer analys tycker jag. Hur har han röstat? Vilka har han misstänkt? Vilka har misstänkt honom? Etc. Vi har tre döda ulvar att utgå ifrån, det måste gå att knäcka.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Äsch!

Vimes said:
Äh, vet ni. De enda jag inte tror är gröna är ju Ruga, Tyr och Brynolf. Empi är grön (annars är han antagligen satan själv). Tripp är grön p.g.a. att Disel försökte rösta ut honom. Ska jag köpa att Liliana är grön röd så vill jag se något form av case som förklarar hennes konstiga spel utifrån ett ulvperspektiv.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

KK och Vicotnik, btw, så fort vi kommer till en helare så får er del av looten gå till att återuppväcka er. :gremsmile:

Det är ju i och för sig sant att Ulvarna inte måste vara minst 2 från varandra, jag kanske tillskriver Ulvarna mer smarts än vad jag behöver. Men de Ulvar som vi har närmast varandra enligt kedjan har 2 gröna mellan sig.
Trippelteorin ur vägen då, får se vad vi har rent generellt då:

Bara för att Vic och KK dog och bägge de låg på Brynolf så kan vi ju inte riktigt tänka att "Ulvarna kanske vill att vi skall tro att Brynolf är si eller så", vi har ju lite för kort tid för det.

Dokumentet uppdaterat med alla röster bifogat.
 

Attachments

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Empiricus said:
Men de Ulvar som vi har närmast varandra enligt kedjan har 2 gröna mellan sig.
Å andra sidan är bara en fjärdedel av startfältet ulvar (rimligtvis). Så det är inte så konstigt att de ulvar vi hittat ligger utspridda. Det jag vänder mig mot är att utgå ifrån att de är det.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Förbannelse! Jag vet ju att allt handlar om att jag håller på den blå draken och det är därför jag har plockats ur spel. Satans Mukwa!

Närå. Tack för gott spel alla!

Heja Äventyrarna!
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Vimes said:
Empiricus said:
Men de Ulvar som vi har närmast varandra enligt kedjan har 2 gröna mellan sig.
Å andra sidan är bara en fjärdedel av startfältet ulvar (rimligtvis). Så det är inte så konstigt att de ulvar vi hittat ligger utspridda. Det jag vänder mig mot är att utgå ifrån att de är det.
Visst, skulle kunna vara att det är Tyr eller Ruga som sitter med ulvakofta på nu och fnissar i ett hörn under tiden som vi jagar varandra till döds.

Men men, mitt dokument ligger uppe nu, jag skall se till att slänga upp rundorna på google docs också under dagen så de som inte kör excel också kan vara med och titta.

Personligen så skulle jag också gärna vilja se nån analys eller tanke från just Ruga och Tyr, baserat på rösterna. De satt med på Vicotnik men var ganska mycket tystare än vissa av oss andra under förra rundan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alltså. Tripp, skulle det inte varit för att Disel försökt rösta ut honom så skulle jag misstänka honom som fan just nu.

För det han gjorde förra rundan är klassiskt ulvbeteende. Det stod alltså 4 - 3 mellan VIco och Brynolf. Tripp hade alla möjligheter att påverka utgången. Men han gör det inte. Som bybo är det enda sättet att handgripligen påverka spelet att påverka utröstningen, men tripp gör det inte. Han röstar på mig, trots att han vet att det är meningslöst. Trots att Vico är en av de han har drevat mot (den enda vid sidan om mig), väljer han att inte säkra Vicos utröstning, utan lägger en meningslös röst istället. Det är fegt, och ur ett ulvperspektiv förklaras det med att han inte vill ta ansvar för en utröstning av en bybo. Är tripp ulv vet han att Vico är bybo, och han vill inte vara med och rösta ut en bybo när byn sköter det så bra själv. Det här har ulvar gjort i alla tider, och att inte ta ställning till de alternativ som finns (i synnerhet när det ena alternativet är en av de man själv misstänkt) är jätteskumt och inte alls byboigt. Istället för att ta sitt byboansvar gör tripp såhär alltså:
Never gonna give you up
Never gonna let you down
Never gonna run around and desert you

Never gonna make you cry
Never gonna say goodbye
Never gonna tell a lie and hurt you

Och hade det inte varit för debaclet i R3 hade tripp varit en given huvudkandidat att rösta ut den här rundan.

Frågor till tripp:
1. Vem av Brynolf och Vico ville du helst skulle bli utröstad?
2. Varför påverkade du inte utgången av röstningen?
3. Berätta gärna på vilket sätt du menar att byn tjänade på din röst på mig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Empiricus said:
Personligen så skulle jag också gärna vilja se nån analys eller tanke från just Ruga och Tyr, baserat på rösterna. De satt med på Vicotnik men var ganska mycket tystare än vissa av oss andra under förra rundan.
Ja. Det enda som grönar Ruga just nu är att hon sitter bredvid en ulv i väven, hon skulle verkligen behöva jobba lite. Tyr tycker jag har varit klok för det mesta, men han försvinner på tok för mycket.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

Lite kort om Brynolf då (sen måste jag jobba):

Jag gick igenom Empis dokument för att kolla hur Brynolf röstat. Kolla:

Runda 1:
Vimes - LJSLarsson - Max Raven - Konrad - Cassius - Cissi -LJSLarsson
Runda 2:
Diselsoppa
Runda 3:
Diselsoppa - Cassius
Runda 4:
Diselsoppa
Runda 5:
Vicotnik - tripp_trap - Vicotnik

Alltså. Brynolf är väldigt duktig på att hitta ulvar. De fyra första rundorna har han haft sin slutröst på ulvar, och i tre av rundorna har han bara röstat på ulvar. Efter att de här tre ulvarna han röstat på blivit utröstade sprack dock hans streak.

Så. Hur tolkar vi det här? En tolkning kan ju vara att hans pricksäkerhet handlar om att han är ulv och vet vilka kollegorna är. Är han den sista ulven är det ju inte så konstigt att han inte lyckas rösta på någon ulv i förra rundan eftersom alla andra ulvar har åkt ut.

Men jag undrar lite över hans Diselsoppa-röst i R2. Hur motiverades den? Det borde man gräva i. De övriga rösterna ligger ganska mycket i linje med hur byn arbetat, men det ska noteras att Brynolf sitter tillsammans med salig Cassius i Disel-drevet R2...
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,603
Location
Stockholm
Re: Ett äventyr - (Runda 6)

I anden röstade jag på Diesel runda 4, men min slutröst låg på Tripp har jag för mig. Men ja, jag har varit pricksäker. Det har inte varit svårt, direkt. Två ulvar som bröt mot mönstret och en som siats. Jag tycker det ska till en riktig hail Mary pass för att tolka mitt utröstande av tre ulvar till att bli ulvigt.
 
Top